'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:54

Tsja... ik heb de allerliefste, meest beleefde, braafste vos die maar denkbaar is. En rood, echt knalrood. Maar is een ruin. De vosmerrie die ik 15 jaar heb gehad, was er niet één om zonder handschoenen aan te pakken. Maar die had ook echt wel een rotverleden...

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 19:56

IKbenEllen schreef:
Kennis van me heeft een vos, van dezelfde vader als mijn bruintje. Hij is 4 jaar jonger dan de mijne, gaan we samen buiten rijden, vosje 3 jaar. De mijne loopt rond te stuiteren en die vos loopt er naast van :o?
Gaat als een speer in de dressuur, zo ongelofelijk braaf zonder sloom te zijn.

Als ik er over nadenk staat er geen een stoute vos bij ons op stal, en er staan er toch nogal wat :D

Fay is ook wel enorm relaxed dat wel, dus zo de trailer op zonder problemen terwijl drama koninginnetje Sofie echt ellende is daarmee :p
En wandelen buiten, okay gezellig ik ga mee en ook daarin Sofie weer nee ik wil niet, dus ik ga niet.

Ze is op zich enorm meegaand , maar echt een typisch karaktertje :D

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:56

Hier ook geen opvallend gekke vossen meegemaakt.. ja wel eens een uitschieter, maar die komen ook voor in bruin, schimmel of bont bijvoorbeeld! ;)

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:57

'Rooien en valen bunt donderstralen' zeiden we vroeger, maar eerlijk gezegd ken ik draakjes van alle kleuren :P

edit: typen is moeilijk

timokyana

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:59

Hier ook van de 6 paarden de vos merrie met het meeste 'karakter ' . Niet de makkelijkste zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:01

Mijn vosmerrie, ruim 25 jaar geleden was zeker eigenzinnig en een super leer meesteres voor mij, maar ik denk toch eigenlijk meer dat het bij het karakter van een merrie hoort, die 2 zwarten van nu, zijn niets anders...

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:05

Hier een vosruin die gewoon lekker stabiel is.. en een few spot appaloosa die zn naam waarmaakt :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:10

Bij ons zeggen ze een vosmerrie met 4 witte benen zijn de ergste ! :+ :+
Geen idee of er iets van waar is, heb een donkerbruine staan die ook op en top karakter is :j

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:23

Heerlijk toch, dat je maar jaren je handen vol mag hebben aan draakje Fay.

Zo hoop ik ook dat Cassis een prettig bestaan kan krijgen met verbeterde voeten. Dat is zo te lezen ook een echte lieverd die het verdient.

Inge, ik ken je niet maar je komt in je posts heel duidelijk over als iemand die zich niet gek laat maken en die niet over 1 nacht ijs gaat. Ik weet zeker dat je ook wat Cassis betreft de juiste beslissingen neemt en zult nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:27

Is een fabeltje hoor Inge. :D
Succes met Fay op de kliniek.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:34

Ik ga helemaal mee met de reactie van Jannepauli, zeker omdat we hier maar 1 kant van het verhaal horen.

Rob is de reden dat mijn op 3 jarige leeftijd opgegeven paard (door 5 DA's) komende maart toch 26 jaar wordt, ook rijden we nog steeds, ondanks alle onheilvoorspellingen zoals "is ze verzekerd...dan regel ik de papieren wel"

Ik hoop dat het verder goed gaat met Cassis en Fay natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:36

Mist toevallig dat Rob je paard heeft opgeknapt, maar geloof jij nu echt werkelijk dat alleen hij dat kan?

Btw, reed jij in een donkerblauwe auto met een brandweerembleem?

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:48

Mijn vosmerrie is inderdaad ook een katje met een eigen willetje, en we hebben best wel eens ruzie :') mijn fjordenmerrie daarentegen is super braaf en luistert altijd gewoon naar me.. Ik denk dat het toch echt de kleur is ja!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:51

Ja, (lage en hoge overhoef, hko lv 2-3 RV 3-4 en verbening vd hoefkraakbeenderen op 3 jarige leeftijd- door verwaarloosde gewrichtsontsteking als veulen. heb haar als een hoopje schroot gekocht met 3.5mnd) als je alle ellende zou weten die ik na mijn verhuizing naar ZV met hoefsmeden zou kennen ....
wat bedoel je met die auto ?? ik heb toevallig wel een donkerblauwe maar zeker geen brandweer of ander embleem :-)

edit; ik heb er zo'n 5 a 6 versleten in 7 jaar hier, pure ellende bij een paard waar je heel erg secuur moet zijn, elke keer haar toch weer naar oud-gastel gesleept om het weer op te lossen. Nu heb ik wel eentje die het netjes doet maar ik hou toch mijn hart vast voor de eerste hoefzweer die zich weer zal manifesteren, dan moet ik wellicht weer ingrijpen (omdat er in 26jr nog nooit een DA of andere smid hem heeft kunnen vinden) dan MOET ik zeggen stoppen met graven! en haar op pijnstillers zetten, want een paard van 1.84cm met artrose kan geen overbelasting aan! Ben zo blij dat ik straks weer in zijn werkgebied woon!
Laatst bijgewerkt door Mist op 17-11-13 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:55

hier nog erger, de pony van mijn dochter is een rode vos met hoge witte benen en mijn dochter een echte roodharige, laten we het zo stellen die 2 zijn aan elkaar gewaagd.
Bijnaam van de pony is prinses (op de erwt) en mijn dochter noemen we wel HIO (heks in Opleiding), nog in opleiding want ik ben al afgestudeerd :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:58

_Inge schreef:
We hebben cassis net even uit stal gehaald en laten stappen op zowel gras als het harde, en poeh wat loopt die slecht ;( , hij wil zijn rechtervoorbeen zowat niet belasten, vraag me af of dit normaal is..

Wel gaan we ook voor een soort 'second opinion' bij die ander smid, wat hij denkt of het überhaupt fair is om verder te gaan met hem.
Want ik wil hem niet redden om het redden, het moet wel paardwaardig blijven .

zou hij geen hoefzweer kunnen hebben?Dat komt vaker voor bij chronisch bevangen hoeven.
Ook omdat hij nu ook slecht loopt met pijnstiller dacht ik daar aan.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:08

Hier een doodgraver vosmerrie, daarna eentje met karakter en de schimmelmerrie die we hadden was beter vos geweest.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:17

Nou, ga idd met geerke mee, zou zomaar een hoefzweer kunnen zijn als hij hem echt zo ineens onbelast. Staat hij ook op een teen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:45

Mist schreef:
Ik ga helemaal mee met de reactie van Jannepauli, zeker omdat we hier maar 1 kant van het verhaal horen.

Rob is de reden dat mijn op 3 jarige leeftijd opgegeven paard (door 5 DA's) komende maart toch 26 jaar wordt, ook rijden we nog steeds, ondanks alle onheilvoorspellingen zoals "is ze verzekerd...dan regel ik de papieren wel"

Ik snap niets van deze reactie. De TS geeft namelijk aan dat ze alle vertrouwen had (heeft) in het werk van Rob. Daar gaat het dus helemaal niet om, waarom dan dmv dit soort reacties doen alsof de TS hem een slechte smid vindt.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 22:58

Kinke schreef:
Mist schreef:

Ik snap niets van deze reactie. De TS geeft namelijk aan dat ze alle vertrouwen had (heeft) in het werk van Rob. Daar gaat het dus helemaal niet om, waarom dan dmv dit soort reacties doen alsof de TS hem een slechte smid vindt.

Mee eens....ik vind hem, zo ver ik hem ken ;) geen slechte smid, we rijden niet voor niks zo'n eind en waren niet voor niks van plan met hem verder te gaan, dat is niet omdat ik hem slecht vind, we gaan ook niet weg bij hem omdat we hem slecht vinden.
Misschien wordt het niet goed begrepen, het kwam voor ons ook echt koud op ons dak vallen, je denkt een oplossing gevonden te hebben, een 'redder' en dan ineens kan je volledig opnieuw beginnen.
Net alsof wij hier zin in hebben?
Maar we laten ons niet zo behandelen, en ieder is vrij om hier wel tegen te kunnen natuurlijk.
En nog steeds als iemand naar me toe komt met de vraag voor een hoefsmid voor een hoefbevangen paard zal ik zeggen dat hun erg goed zijn, maar ook zeggen zoals zowat iedereen hier, dat ze een aparte manier van communicatie hebben en als je daar mee om kan dat je zeker bij hun goed zit.

Verder , leuk om over al die vosjes te lezen :D
Merrie's op zich zijn al typetjes ja, ik was een ruinen mens altijd , heb alleen nu dus 5 merries en 2 ruinen :+ .
Miepmutsen noemen we ze hier, allemaal echte dametjes , in alle kleurtjes :D
We hebben nu een palomino, 2 bruine, vos, zwart, schimmel en dan een zwarte shetlander die in de zomer even grijs is , geen idee wat voor kleur dat is dan.

Hoefzweer, dan moet de hoef warm zijn of niet?
Andere hoefsmid denkt dat de druk van de pad gewoon teveel is voor de zool en het 'balk' ijzer misschien ook, maar hij wil echt eerst langskomen want zo is het te moeilijk oordelen.
Zullen gelijk vragen of hij denkt of er een hoefzweer kan zitten ook :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:02

is het de hoef waarvan het hoefbeen het meest is gekantelt?
Hoef kan warm zijn...hoeft niet perse.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:04

Die kan dan warm zijn, hoeft niet, normaal kun je het vaak aardig ontdekken door op de zool te tikken, maar dat zal lastig gaan nu met het huidige beslag net als het gebruik van de visitatietang.
Ach je smid zal het het beste weten. :j

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 23:08

IMJ schreef:
Die kan dan warm zijn, hoeft niet, normaal kun je het vaak aardig ontdekken door op de zool te tikken, maar dat zal lastig gaan nu met het huidige beslag net als het gebruik van de visitatietang.
Ach je smid zal het het beste weten. :j

Het is zijn slechte voet ja.
We durven sowieso niet goed eraan te zitten, als het ijzer eraf zou vallen en nog een stuk hoefwand mee zou nemen dan zijn we verder van huis zei Rob en dat geloof ik wel.
Zijn hoef is sowieso erg gevoelig sinds die ijzers erop zitten , op stal gaat het redelijk maar dan hij hem zoveel mogelijk ontlasten maar bij het lopen kan dat natuurlijk niet.
Morgen eens kijken of we betere foto's kunnen maken van de hoefjes en ook eens voelen of hij warm is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:12

Kun je zijn pijnlijke voet niet in een modderbad zetten?
Ik stuur je even een PB.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 03:23

_Inge schreef:
Andere hoefsmid denkt dat de druk van de pad gewoon teveel is voor de zool en het 'balk' ijzer misschien ook,

dit denk ik ook, er zit nu teveel druk op de zool en de punt van het hoefbeen
je moet ook uitkijken dat teveel tegendruk niet juist zorgt voor het doorboren van het bot door de zool

wat betreft roden en valen
hier ook ervaring dat rode merrie's niet de makkelijkste zijn
ik heb een merrietje van 22 jaar en nog altijd typetje stegeman, ze heeft mijn grote ruin van de week een kapotte bovenlip bezorgd(vroeg hij wel een beetje zelf om)
ik ben zelf ook rood(nouja, inmiddels niet zo heel rood meer) maar voor mensen geldt dat toch anders O:) :))