[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:27

Frontline kan je gebruiken bij luizen :j Alleen niet doseren naar gewicht natuurlijk ;) . Paar keer sprayen op de plekken waar ze zitten en uitwrijven. Binnen een uur zijn de meeste al dood!
Frontline is niet geschikt bij paarden die gebruikt worden voor de voedselindustrie. Sommige dierenartsen raden het aan, anderen weer niet. Frontline kan je ook gebruiken tegen teken bij paarden. Ik heb ergens gelezen dat iemand (op dierenarts advies) 2 pipetten voor de zwaarste hond op de schoft heeft gedaan, dat bleek goed te werken.

terpentijn

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 14:15

Wel verd....., gisteren is mijn 6-jarige Shet-merrietje toch opeens gaan staartschuren. Manen zien er nog ongeschonden uit.
Bovenkant staart lijkt op een ontploffing, ik zie dat er haar weg is, want staart is naar onderkant toe "aan het dunnen". Ze rolt ook over de grond, en gaat dan half overeind zittend met die staart over de grond scheuken, alvorens op te staan.
Ruin-Shet van 8,5 doet (nog niks), alles nog intact.
Staan beiden wel vol in de verharing op dit moment.

Heb onmiddellijk gisteren Equimax Ivermectine/Praziquantel (breed spectrum, ook tegen lintwormen) in ruime mate verstrekt (aan beiden), dit had pas over 2 weken gemoeten, maar heb het toch nu maar gedaan. In de kleine hoop dat het wormen zijn die hier (mede) de hand in hebben.

Vandaag 1 grote regendruilerij hier met flink wat wind, dus hoop dat evtl mugjes wegblijven.

Ik baal enorm, kan ook niet met zekerheid zeggen dat er sprake zou kunnen zijn van EZ, maar beide Shetten zijn gezien hun recente verleden wel "verdacht".

Nu hou ik alles met Argus-Ogen in de gaten..... inspuiten/kneden heeft nu ook geen zin, het regent hier vrijwel onophoudelijk fiks door.

Zal ik dan TOCH aan de EZ-dekentjes moeten...?
Wordt vervolgd....

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 14:25

Mijn paard heeft haar eczeemdeken op om te voorkomen dat ze gaat schuren maar nu zou het zo meteen heel erg kunnen gaan regenen en onweren.
Paard staat 24/7 buiten, ze heeft wel een inloopstal maar ze is niet zo slim om daar meteen in te gaan staan.
Ik kan vandaag zelf niet naar haar toe dus ik heb de keuze om iemand die nu op stal is te vragen om de deken nu uit te doen of om het dus gewoon aan te laten.
Als de deken nu uit gaat kan ik het pas ten vroegste morgen avond of van het weekend terug opleggen.

Wat zouden jullie doen? Kan het kwaad dat ze een tijdje met een flink natte eczeemdeken staat?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 14:51

die vraag wordt hier echt het vaakst gesteld van alle vragen volgens mij :P

nee het kan geen kwaad, tenzij het heel erg koud is en je paard het snel koud heeft, maar gezien de temperatuur van vandaag zal dat niet het geval zijn lijkt me.

Terpentijn ik hoop dat het door de wormen kwam!
en anders zie ik hier een kleine maat deken staan;
http://www.bokt.nl/markt/ad/41542/te-ko ... n-maat-125

Ik heb ook weleens vlooienpipetten gebruikt maar merkte geen verschil.
Heb ook Defendog gesprayd maar merkte ook geen verschil, stalgenootje gebruikte dat op aanraden van de DA voor haar merrie met eczeem en zij is wel tevreden.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:21

Ik heb al enkele malen iets neergezet in dit topic, maar mijn paard heeft bijlange zoveel last niet als andere paarden die ik hier voorbij zie komen - even voor de duidelijkheid. Ik wou jullie toch even zeggen dat sinds ik mijn paard standaard wat lijnzaadolie door zijn eten doe, hij opmerkelijk minder schuurt! Ik ben dit beginnen doen n.a.v. een nieuwsbrief, die ik hier ook ergens gepost heb in een link, en blijkbaar lijkt het echt te werken!

Hopelijk kan het leed bij jullie zo ook wat verzacht worden...

xroselyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:46

hooi, mijn paard heeft ook een hele schuurplek zitten op zen staart en het blijkt dus dat het komt door alle vliegjes muggen enz. die dan erin bijten en dan gaat hun spuug (van de bliegjes en muggen enz) in de huid zitten waar hij niet tegen kan, dus schuurt hij het helemaal open, nu heb ik bij ooteman een spray gekocht die ik gewoon op de vacht kan spuiten maakt niet uit waar, het trekt gelijk in de bloedbaan waardoor de mugjes en andere beestjes er niet meer naar toekomen omdat ze niet tegen die geur kunnen. ook ideaal voor in de zomer als al die beesten er zijn :P ik heb ook nog een zalfje die ik erop smeer waardoor het nu weer geneest nu zie ik weer piepkleine haartjes terugkomen :) gelukkig maar want het zag er niet uit! :+

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:50

ik heb het idee dat juist na een flinke regendag zoals vandaag die zo warm is de knutten de kop op steken, alle paarden stonden gister avond flink te trappen en schuren.
dus ik zou zeker die deken om laten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:24

No_No schreef:
Frontline kan je gebruiken bij luizen :j Alleen niet doseren naar gewicht natuurlijk ;) . Paar keer sprayen op de plekken waar ze zitten en uitwrijven. Binnen een uur zijn de meeste al dood!
Frontline is niet geschikt bij paarden die gebruikt worden voor de voedselindustrie. Sommige dierenartsen raden het aan, anderen weer niet. Frontline kan je ook gebruiken tegen teken bij paarden. Ik heb ergens gelezen dat iemand (op dierenarts advies) 2 pipetten voor de zwaarste hond op de schoft heeft gedaan, dat bleek goed te werken.

haha dat ben ik onder andere! idd de pipetten voor de grootste hond, en dan in de kootholten en achter de kin. werkt als een trein. ik durf het niet op de schoft te doen, onze paarden knabbelen elkaar daar graag en FL is behoorlijk giftig.

@ mandyke, volgens mij droogt zo'n deken net zo snel als een vacht. wat dat betreft zou de regen niet zo'n probleem moeten zijn, zeker ook gezien de relatief hoge temperaturen op het moment.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:19

Ja, de deken is opgebleven hoor. De erge regen is hier trouwens tot hiertoe ook wat uitgebleven. En met dit zwoele weer zullen er straks wel veel mugjes zijn denk ik.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:46

dat denk ik ook wel, het is heel erg warm!

xroselyn, wat is dat voor spul?
Spul wat in de bloedbaan hoort te trekken klinkt mij wat eng in de oren.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:54

bij mijn verzorgpony staat ook een shet met zomerexceem, die krijgt een deken op en die schuurt tot bijna bloedens toe. weet iemand wat ik kan doen? ze staat dag en nacht op wei, met een schuilstalletje, en daar staat ze meestal in als het warm is. erg zielig!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:56

staat ze wel schraal genoeg of staat ze in een vette weide en is ze te dik?
Je zou kunnen wassen met een shampoo (bv met aloe vera of tea tree) en zien hoe ze daar op reageert.
Ook goed kijken of het niet door luis komt bijvoorbeeld, of door het verharen.
Verder zijn er zalfjes die je kunt proberen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:19

Hm ik twijfel.. Ik smeer nu een tijdje Derfen, niet heel consequent maar ik heb nog niet echt gemerkt dat het werkt. Ben nu al iets meer gaan smeren, sowieso om de twee dagen maar dus ook wat meer spul erop. Nu heb ik denk ik nog genoeg voor een kleine twee weken, maar wat is wijsheid? Zal ik over twee weken wel verschil merken? Of zal ik het laten? Want het kost wel weer geld, en dat kan ik goed voor andere dingen gebruiken.. Of nu eerst een drainage en dan van de zomer weer proberen met derfen?

Ze heeft haar manen afgelopen week (een dagje zonder deken omdat er veel wind stond en dacht ik weinig muggen waren.. helaas) echt naar de kl*ten geholpen.. Twee delen van 10 cm best beschadigt en gevoelig, niet open gelukkig maar wel kaal. Ik weet dus niet of ze juist meer jeuk krijgt van Derfen (want het lijkt niet te helpen) of dat het gewoon komt dat er dit voorjaar hier echt veel mugjes zijn.. Ik weet het even niet..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:52

Het achterlijke is dat mijn twee bonte grote PAARDEN die 200 meter verderop dekenloos 24/7 in de wei staan dus helemaal nergens last van hebben.

JobR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:19

opisop_shop schreef:

Krijgt je pony eerder zomereczeem als ze te dik is of op een vette weide staat ?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:33

Als ik het goed heb begrepen: Veel afvalstoffen worden opgeslagen in vetweefsel. De mugjes vinden dit aantrekkelijk en zullen daarom eerder steken. En op dat steken reageren paarden met zomereczeem overgevoelig. Als je dus zorgt dat het paard weinig vet heeft is het ook minder aantrekkelijk voor de mugjes. Hetzelfde geld voor het suikergehalte in het bloed.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:04

Een te dik paard heeft sowieso al een te zware belasting op het stofwisselingssysteem.
Tel daar teveel suikers etc bij op, en het lichaam raakt te 'vol'.

Dan wordt je paard geprikt, het lichaam kan er niet mee weg, en je hebt je problemen.

Dus antwoord op je vraag: Ja, de kans is vergroot.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:40

Tjonge jonge zeg.... de proefflesjes van Derfen zijn binnen... wat een stank...
Ik heb ze naar me werk laten sturen omdat ik niet wist of het als pakketjes zou komen of per post..
Hier dus open gemaakt.. en me baas "ow, ruikt naar rookworst"
Tot ik een druppel op zijn bureau liet vallen en deze weg veegde... wat een stank hahaha..
Snap dat ze dan 2 weken geen last van muggen hebben... ;)
Maar goed, gisteravond ook de deken opgelaten, was zo benauwd en er hingen inderdaad heel wat beestjes in de lucht..

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:12

opisop_shop schreef:
Je zou kunnen wassen met een shampoo (bv met aloe vera of tea tree) en zien hoe ze daar op reageert.
Ook goed kijken of het niet door luis komt bijvoorbeeld, of door het verharen.
Verder zijn er zalfjes die je kunt proberen.

ze staat in een wei met niet te mals gras, dus dat is okee, ze is ook niet te dik, maar bedankt voor de tips :j

Liliannee93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:53

JobR schreef:
opisop_shop schreef:

Krijgt je pony eerder zomereczeem als ze te dik is of op een vette weide staat ?

Ja!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:22

Ik kom hier even binnenvallen, jullie zijn allemaal ervaringsdeskundigen volgens mij :D
Ik heb een vraag: de pony van mijn dochter schuurt nu ook, ze schuurt haar manen. Nu ben ik aan het twijfelen wat ik voor de pony zal kopen, een eczeemdeken of een normale vliegendeken met hals.

Hebben jullie aan een deken genoeg of smeren jullie daarnaast de manenkam nog ergens mee in?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:23

En welk merk deken blijft het beste liggen?

En doen jullie nog iets speciaals met voeding? De pony van ons geef ik nu marstall vito op aanraden van mijn voerleverancier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:26

Ik meld mij hier ook maar weer eens :)

Heb hier eerder ook altijd meegepraat over mijn eczemer. Die leeft helaas inmiddels niet meer.. Maar mijn nieuwe topper is ook een eczemer :P . Heb altijd de pagony dekens gehad maar mijn 4 jarige wist de deken waar mijn vorige pony jaren mee toe kon binnen 2 weken te slopen := . Dus die staat sinds gisteren onder een Rambo sweet itch hoody. Hoop dat die wel heel blijft.

@maikeltje, ik vind de rambo ontzettend fijn liggen! Met voeding die ik niets speciaal althans niet bij mijn huidige pony. Mijn vorige pony had zwaar eczeem en kreeg daarom dus ook geen brokken. Mijn huidige pony heeft het niet zo zwaar en staat gewoon op een kilo basisbrok en 1/4 kg sportmuesli op een dag. Verder smeer ik nergens mee de deken is voldoende.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:20

Mijn Rambo is nog steeds heel, en mijn fjord sloopte de vorige ook binnen een dag :P

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:16

Ik zweer bij de RSIH, hiervoor heel veel verschillende, goedkopere dekens geprobeerd, maar die waren toch snel kapot of de pasvorm was niet goed voor mijn brede paarden.

Hier, Veluwe is het nog goed te doen:
Blacky staat 24/7 buiten met RSIH, 1x per week Derfen op de blote delen, dagelijks 75 gram TWM Horsemix
Famke overdag buiten, met veulen aan de voet, op gras met greenguard graasmasker, geen deken 1x per week Derfen op staart en manen en 2x daags 75 gram TWM Horsemix.

Beide nog zonder schade.
Famke is wel nijdig op de knutten als ze wat later naar binnen gaat, dat uit zich in stampen en rollen, maar later geen jeuk als ze op stal staat.

Jaarling van vorig jaar is schoon, geen jeuk of andere tekenen van eczeem. Had een wat schade aan haar staart, maar dat bleek door een jonge hengst te komen, die floste zijn tanden met haar staart. Hengst is weg naar de opfok, het haar groeit weer aan. Heb wel preventief met Derfen gesmeerd op het moment dat de schade ontstond.