Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:44

Silence schreef:
Ik heb gehoord dat.....ik heb gehoord dat.....ik heb gehoord dat.......

Is iedereen nou niet elkaar helemaal de kop gek aan het maken?

Silence dat is op dit moment precies het probleem en dat proberen meerdere personen al pagina's lang duidelijk te maken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:08

Angela1977 ik dacht te herinneren dat jij het geweest was, maar voordat ik een verkeerde naam noem...

Maar het is idd niet verplicht om te melden dat je Rhino op stal hebt! Dit was mij vorige week al bekend en ik vind het afschuwelijk als er stallen zouden zijn die het dan ook geheim proberen te houden. Het is gewoon zorg dat er niet meer besmettingen komen en iedereen moet gewoon zo voorzichtig mogelijk zijn!

En vwb het NK... Ik zou niet vertrouwen op dat neusslijm :o Zowiezo duurt het enkele dagen voordat de uitslag er is en dan heb je "garantie" dat het dier enkele dagen geleden geen Rhino had... In deze tijden zou ik er niet op vertrouwen :o

_Natasja_

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:22

Eigenlijk zouden ze het moeten uitstellen.
Laat de knhs maar eens het goede voorbeeld geven.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:24

Vind ook dat ze het NK moeten verplaatsen. Iedereen moet een veilige kans hebben om te komen. en anders zijn er zeker mensen uit de buurt van die stallen of die er zijn geweest die gewoon gaan rijden!

piepelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:28

Wij hebben alle voorzorgsmaatregelen op stal genomen ondanks dat wij niet in een 'besmet' gebied zitten. Voor je het weet, zit je er nl. midden in en dan ben je dus te laat.

Op onze pensionstal heeft de eigenaar iedereen verzocht zijn wedstrijden af te zeggen en wij mogen met onze paarden niet meer het terrein af. Overal hangen formulieren waarop staat dat wanneer je in contact bent geweest met een ander paard je je eerst thuis helemaal om moet kleden en je je handen goed moet wassen. Verder ligt er een mat met ontsmettingsmiddel voor de stal waar je met je schoenen overheen moet!.

Wij zitten nog een heel eind uit de buurt, maar je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. De pech is alleen dat er veel ruiters met paarden op de gelderse kampioenschappen zijn geweest, het is maar afwachten of niemand daar wat opgelopen heeft.

Iedereen die een ziek paard heeft, veel sterkte!.

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:13

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:15

In deze artikelen staat niet dat er besmettingen zijn in oss en uden

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:17

Nou ik kan me vergissen, maar in bovenstaande artikelen staat niet dat er in Uden en Oss ook rhino is.
Dus laten we alsjeblieft stoppen hiermee. Is het allemaal niet al erg genoeg zeg, dat er dan ook nog sommige mensen zijn die het nodig vinden het allemaal nog een beetje erger te maken Pffff

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:17

Silence schreef:
Ik heb gehoord dat.....ik heb gehoord dat.....ik heb gehoord dat.......

Is iedereen nou niet elkaar helemaal de kop gek aan het maken?

Ja dat vind ik dus ook! Buiten Berg en dal, Heumen en Driel zijn er nog helemaal geen andere uitbraken officieel bekend. Maar er gaan overal roddels over Tiel, Ede, Arnhem etc..

En als iemand er voor kiest om zijn/haar stal te sluiten uit voorzorg, dan denkt men gelijk dat daar ook het virus is toegeslagen.
Elkaar waarschuwen is natuurlijk wel ok, maar ik vind dat er teveel, niet bevestige, bangmakende uitspraken en speculaties worden gedaan. Dat zorgt alleen maar voor paniek en blaas het probleem geheel op.

Bij ons is de stal weer gewoon open, maar inderdaad geen buitenritten, niet met je paard ergens heen gaan, geen vreemde paarden op het terrein, en hygiene regels zoals schone kleding, geen paarden aaien, etc etc etc.
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 27-02-12 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:18

Nee totaal niet. Er wordt alleen gegzegd dat er geen offciële meldingen zijn.

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:21

Nou ik denk. Je kunt beter maar geloven wat ze zeggen als dat je dadelijk te laat bent.
Dus tja.... ik neem het wel serieus want stel het is waar dan heb je toch een groot probleem.
Wellicht heb je hier nog iets aan.

ERMELO (KNHS) – Vandaag is aan de KNHS gemeld dat in de omgeving van Groesbeek een uitbraak van het Rhinopneumonie virus is geconstateerd. Als gevolg hiervan adviseert de KNHS om uit voorzorg wedstrijden in de omgeving van Groesbeek af te gelasten en niet onnodig paarden in deze omgeving te vervoeren. De KNHS vindt het welzijn van paarden en pony’s erg belangrijk. Daarom adviseert de KNHS haar leden geen onnodige risico's te nemen en bij twijfel contact op te nemen met uw dierenarts.

Rhinopneumonie-infecties (Equine Herpes Virus) kunnen bij het paard griepachtige verschijnselen, abortus of neurologische verschijnselen (ataxie of verlamming) veroorzaken. Als een paard verdacht wordt van, of geïnfecteerd is met Rhinopneumonie mag het niet naar een ander bedrijf worden gebracht. En zeker niet naar een plaats waar drachtige of te dekken merries staan. Besmetting vindt plaats via de luchtwegen. Voorkomen van contact met besmette paarden is de belangrijkste preventieve maatregel. De luchtweginfectie is doorgaans niet heel ernstig. De neurologische vorm geeft wel ernstige problemen. Vaccinatie tegen het Equine Herpes Virus (EHV) is mogelijk en dit kan het beste met de eigen dierenarts worden overlegd. De vaccinatie moet minimaal twee maal per jaar gegeven worden. EHV vaccinatie geeft geen volledige bescherming tegen de abortusvorm. Voor zover bekend beschermt de vaccinatie niet afdoende tegen de neurologische vorm.*

Verspreiding
De verspreiding van het rhinopneunomonie-virus vindt voornamelijk plaats door direct contact tussen paarden of door samen stallen in één ruimte. In principe kan het virus ook door de mens via kleding en handen worden overgedragen als dit van het ene naar het andere paard gaat. Door goed douchen en schone kleding en schoenen kan deze vorm van overbrengen worden uitgesloten. Het passeren van paarden op straat of in het bos is dus geen mogelijke bron van besmetting als direct contact wordt voorkomen. Een bedrijf dat een (mogelijk) probleem heeft doorgemaakt dient twee weken na de laatste koortsaanval contacten met andere paarden te vermijden.**

Neem voor vragen contact op met uw eigen dierenarts of de Gezondheidsdienst voor Dieren. Op de KNHS website, www.knhs.nl, vindt u verdere informatie over dit virus, de verspreiding en het besmettingsgevaar. Daarnaast wordt verwezen naar de website van de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit van Utrecht, www.uu.nl. (vooral de site zou je kunnen helpen)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:23

reneetie, in de links die jij aanhaalt staat absoluut NIET dat er rhino is in Uden en Nistelrode. Op dit moment hebben we alleen bevestigde gevallen in Berg en Dal, Heumen en Driel en een onduidelijke situatie in Zoelen. Als je meer concrete informatie hebt (stallen, dierenartsen) kunnen we erover bellen, aan alleen geruchten heeft niemand iets.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:23

In die links word alleen Groesbeek, Heumen en Driel vernoemd. Met de mededeling dat de wedstrijden door gaan terwijl het binnen de 30 km ligt. Nergens geen bevestiging van Oss en Uden hoor. Al dat paniek zaaien hier. Ik vind het de laatste dagen rustig, nog maar 3 bevestigde stallen en van de verhalen weet ik niet meer wat ik wel en niet moet geloven, maar ik hou het wel in mijn achterhoofd! :)

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:30

Mensen ik heb liever 10 keer loos alarm, als dat ik straks te laat ben!

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:32

Ja maar ga dan geen andere mensen in de paniek helpen omdat jij niet goed gelezen hebt. Het is zo al erg genoeg

SandravdB

Reageer dan even op me pb

Lielle

het nadeel van loos alarm slaan is dat niemand je meer gelooft na een paar keer. En door links te gebruiken die iets heel anders aangeven wordt je geloofwaardigheid er niet groter op. Kortom, als je concrete informatie hebt, horen we die graag, zodat we er achteraan kunnen, maar geruchten verspreiden is alleen maar paniek zaaien.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:40

reneetiejas schreef:
Mensen ik heb liever 10 keer loos alarm, als dat ik straks te laat ben!

Met je bericht dat je 100% zeker weet dat het in Uden en Oss is zorg je bij mensen wel voor onnodig paniek hoor!

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:42

oh men wa zijn er paniekzaaiers hier zeg lezen mensen, in de mortel is ook een wedstrijd afgelast en er is geen rhino hoor eerst GOED lezen en dan pas plaatsen

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:43

Oh Reneetiejas, waar ben je mee bezig?
Mensen die in die omgeving zitten schieten gelijk in de hoogste boom!
Er IS GEEN Rhino in Uden en Oss, werkelijk waar... Ik kan er echt niet bij hoor.
Ik sta met mijn paarden particulier 4km van de Veerkracht af, houd het allemaal goed in de gaten, maar ik heb een bloedhekel aan paniekvoetbal.
De paarden vangen dit moeiteloos op. Vooral rustig blijven, alles drie keer verifiëren en pas een onderbouwde post maken als je het 100% zeker weet. Nu ben je alleen maar aan het blèren en onrust aan het stoken.
Het enige dat je kan doen, is rustig blijven en heel goed op de toestand van je eigen dieren letten, je niet ergens tegenaan gaan bemoeien als het niet jouw pakkie an is.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:51

Aan die loze alarmen heeft niemand iets, behalve dat het voor paniek zorgt...

Wat me trouwens opvalt o.a. hier in dit topic is dat de mensen die het meest bovenop de Rhino-uitbraken zitten het rustigste blijven en niks anders doen als afwachten en de mensen die er verder vanaf zitten paniek te zaaien!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:00

angela1977 schreef:
Ik ben degene die vertelde dat mijn pony koortsvrij was en pas hierna de problemen begonnen, ik vind het heel erg om te horen dat dit nu ok het geval is in Heumen, heel veel sterkte aan de betrokkenen!!!!
En ik wil ook nog even zeggen dat onze stalhouder totaal geen maatregelen trof, terwijl zijn eigen merrie verwierp, 2 dagen na de dood van mijne, maar dit mocht niemand weten?!?!?!?! Het was bij ons ook geen RHino, zoals hij continu maar vol bleef houden, maar waarom?? Ik zou hem er nooit op aan kijken, gewoonweg omdat hij er niets aan kan doen, dat heb je op een stal met meerdere wedstrijdruiters... Ik maakte maar een hoop drukte om niets en mocht ook absoluut niets naar buiten brengen (heb ik wel gedaan, omdat ik twee dieren afgeven op 1 stal en een veulen wat verworpen is, toch reden genoeg vond om "onrust te stoken" (de woorden van de staleigenaar....) de dierenarts bleef er ook maar omheen draaien, waarschijnlijk door de staleigenaar, maar toen er een paar andere meiden bloedonderzoek hadden laten doen door een andere da en daar dus idd Rhino uitkwam, werd er gezegd dat het nu toch te laat was om er iets aan te doen???? Ik heb me heel erg verbaasd over het feit hoe hier mee omgegaan werd!!! Er staan nu nog paarden met de naweeen er van (zwakke achterhand etc.) en nu nog vol blijven houden dat er geen Rhino heerste... Ik sta nu gelukkig op een stal waar ze hier dus wel heel serieus mee om gaan, gelukkig ook geen wedstrijdruiters, zodat de kans dat het hier weer komt, heel klein is...
Ik snap de staleigenaren niet, waarom houden ze dit "geheim"??? Zij kunnen er niets aandoen, dus tref dan de juiste maatregelen om uitbreiding tegen te gaan!! Als ze weten hoeveel pijn het doet om op deze verschrikkelijke manier je pony/paard te moeten verliezen denken ze wel anders, maar vaak hebben ze zelf meer dan 1 paard en is het voor hen veel zakelijker dan het voor ons is! Ik weet wel dat ik door een hel ben gegaan, met zijn uiteindelijke dood tot gevolg en nog heb ik daar veel verdriet van, ook omdat het allemaal zo snel is gegaan en je voor de keuze wordt gezet om te euthaniseren, voordat je uberhaupt beseft wat er aan de hand is...

Nogmaals ik wil alle betrokkenen heel veel sterkte wensen en ik duim voor jullie dat het allemaal goed komt!!!! EN voor degenen die hun dierbare vriend(in) al zijn verloren, heel veel sterkte met het verwerken en heteen plaatsje geven van dit grote verdriet!!!

Ik doe er ook alles aan idd om te zorgen dat het hopelijk aan mijn paard voorbij gaat. Maar de angst is er zeker wel. We staan op een manege met ong 60 paarden midden in de getroffen gebied iedereen kan in en uitlopen paarden mogen gewoon het terrein op en af. Zelfs de stal eigenaar loopt rond op andere stallen en loopt dan weer in hetzelfde kloffie weer bij onze paarden.
Er worden verder geen maatregelingen getroffen behalve bordjes met niet aaien die we zelf als eerste hebben opgehangen :(
Hoezo alleen zakelijk ingesteld!!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:10

Bokt kan zo'n mooi medium zijn om iedereen goed op de hoogte te houden van betrouwbare feiten...
Jammer dat dit voor de zoveelste keer omslaat in 'paniekvoetbal' zoals eerder genoemd...
Laten we vooral blijven kijken naar de officiële meldingen en vooral heel blij zijn met stallen die gewoon uit voorzorg op slot gaan, ookal is een officiële besmette stal vele km's uit de buurt...

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:16

Renee, dat komt doordat je zeer ongefundeerde uitspraken doet. Ook de manier waarop je deze uitspraken doet, zorgen ervoor dat we je totaal niet serieus nemen.
En terecht denk ik. Met paniek zaaien en onrust stoken heeft iedereen het nu wel gehad, zeker in deze omgeving. Je kunt niet meer doen dan zoveel mogelijk vermijden dat de paarden van verschillende stallen nu contact hebben, je paarden goed in de gaten houden en eventueel wat meer voedingssupplementen bij geven. Mijn paarden krijgen nou ook een hogere dosis Aloë en Propolis tabletten. Meer kun je gewoon niet doen.

Weet je, ik vergelijk je een beetje met een klein meisje in een groot winkelcentrum die net buiten een man met een rugzak heeft gezien. Toevallig heeft ze de vorige avond op het Jeugdjournaal gezien dat er een aanslag verijdeld is in een groot winkelcentrum. Zou een man met een rugzak zijn geweest... Als dat niet gebeurd was, zouden er vele mensen zijn doodgegaan door de bom in de rugzak die de EOD onschadelijk had gemaakt.
Natuurlijk is dit meisje helemaal in paniek en wilt graag de mensen waarschuwen in het winkelcentrum, dus gaat ze schreeuwen, krijsen en aan jassen trekken om mensen mee naar buiten te krijgen, want ze had écht een verdachte man met een rugzak gezien.
Hoeveel mensen zouden haar serieus nemen..?
Denk je dat mensen wél zouden gaan als dit een politieagent zou zijn die met een serieus gezicht rustig zegt dat men er verstandig aan doet om naar buiten te gaan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:18

renee, graag dan aan mij of iemand anders van de nieuwsredactie laten weten, dan gaan wij er verder achteraan.