Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:43

Nee binnen 6 dagen is de operatie 4 maanden geleden, haar buik is gewoon nog "kaal" een stukje in haar nek van het infuus ook nog. Misschien valt het bij haar nog harder op omdat ze een heel andere kleur heeft als ze geschoren is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 17:45

Klopt dan komt de huidkleur meer naar voren ook he? Ze heeft een prachtige kleur van zichzelf en buik ziet er strak uit lijkt me.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:54

Ja ze heeft een veel mooiere ongeschoren kleur :) Ik ga een wonde-collage maken, kwestie van de tijd wat te verdrijven haha :+ Op een gegeven moment heeft het er echt wel heel erg vies uitgezien...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 15:05

En hoe is het uitstappen gegaan Yellomofoon?? Goed bevallen?

Hier verder even weinig nieuws, gaat gelukkig allemaal okay. Merk dat het lidteken weer steviger wordt en dat whizz weer langer door kan gaan. Soms in de rechtergalop voelt hij vanuit linkerdeel wel iets en dan voel je hem verstijven. Dan ga ik in principe zo vlot mogelijk terug naar draf, eerder dacht ik hij houdt het wel vol maar dan trekt er toch iets ofzo. Maar merk dat hij alles al weer makkelijker vol houdt gelukkig en dat lidteken echt weer steeds steviger en strakker wordt *\o/* *\o/*

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:02

Het uitstappen was heeeemels haha! Ik kon niet stoppen met glimlachen *\o/*
Vandaag misschien een stukje draven!

Raar dat hij ineens last krijgt van dat lidteken... Is het mooi glad langs de buitenkant?
En hoelang rij je al aan een stuk?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 17:26

Ik rij in principe in totaal in ieder geval zo'n 40 minuten tot een uur meestal. Maar ik kon al langer galloperen dan ik nu kan maar door die (haar)scheurtjes in het lidteken hield hij het nu minder lang vol. Bijvoorbeeld kon ik eerst wel 6 tot 8 rondjes galloperen dan doet ie er nu 3 - 5 ofzo. Maar gelukkig gaat het alweer meer richting de 5 en draaft ie nu weer ipv direct terug naar de stap. Zijn allemaal van die kleine signaaltjes ;-)

Fijn dat het uitstappen lekker ging, hoe lang ben je bezig geweest in totaal?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:31

Fijn dat je al zo lang kan rijden! Heeft hij trouwens last van veranderingen van het weer of niet? Wordt hij dan vlugger koliekerig?

Ik heb ze eerst gelongeerd, ik denk dat we alles in totaal rond de 25 minuten zitten, wel met veel stal tussendoor. Heb ze gewoon uitgestapt, ongeveer 3 rondes op elke hand :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 17:36

Bij omslag van een hoog naar een laag drukgebied wil hij nog wel eens een beetje last hebben.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:26

Tot nu toe heeft ons paard er geen last meer van gehad... Ook niet bij stormweer of dergelijke. (Houdt hout vast!)

Vandaag voor de eerste x gedraafd, zaaaalig! :D

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:52

Yellowmoon: Wat fijn dat je al lekker hebt kunnen draven.

*\o/* Voor de eerste keer op Kee *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 00:14

Yellow - lekker gedraafd! Super hoor, elke keer weer een stukje verder!

Wat een super nieuws Siem, lekker op Kee

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 01:15

Super Siem! Ziet er heel ontspannen uit! :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 17:06

Och wat sneu, een paardje uit het cushingstopic waar ik ook veel zit heeft vannacht koliek gekregen en vanmorgen uitgeput gevonden. Er was al niet veel meer voor hem te doen. Arm paardje :(:) :(:)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:31

Oh, zonde :(
Ik heb daar ook bang van, onze paardjes staan nu op een weide en wij zijn de enige die daar komen dus inderdaad als het na ons bezoek gebeurd... Mag er niet aan denken!

Trouwens geeft iemand hier psylliumzaadjes of wat geven jullie ter voorkoming van koliek?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 17:43

Voor zandkoliek bedoel je? Daar geef ik eigenlijk niets voor.
Hij krijgt een mooie portie slobber voor de nacht en hij krijgt probio forte voor een goede weerstand in zijn maag en darmen (samen met maagcompositum groene os) dit krijgt hij overdag door zijn mueslie.

Daarom ben ik wel blij dat onze paarden op een stal staat waar de eigenaars slapen, die horen het als er een paard de boel sloopt 'snachts.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:48

Ons koliekpaard krijgt ook nog natte zemelen en bietenpulp, maar gisteren kwam er water af toen ze een scheet liet... Dus ben aan het denken om psyllium bij te geven?

Bedoeling is ook om ons "koliek"paard terug naar stal te brengen... Zijn eventjes aan het twijfelen waar naar toe, omdat er op stal enkele dingen gebeurd zijn die niet door de beugel kunnen... (PB voor de nieuwsgierigen ;) )

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 17:53

Hmm zou niet zo goed weten wat je daar nu het beste voor kunt geven..

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:54

Heb gezocht hier op bokt op "natte scheet" :+ en kwam psyllium tegen, zoiezo had de veearts ons aangeraden om dit eens om het half jaar te geven, dus dan maar iets vroeger :)

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:25

Ik geef psyllium! Ben er erg tevreden over! Ik geef deze: http://www.htmhorsewarestores.nl/epages ... /PF-100280 iedere maand een kuur, ongeveer 75 gram 1X per dag over zijn brokken. Hij likt het ook zo van mijn hand, ruikt ook erg lekker moet ik zeggen. Natte scheten/dunne poep verdwijnt en als ik daarna de 'zandtest' doe (zakje water met poep ophangen) vind ik na die week vaak geen zand meer. Ik geef het maandelijks uit voorzorg en Omdat Charlie echt een zandvreter is. Met zo'n zak doe ik 3 keer een kuur van 1 week en dan houd ik nog een klein beetje over.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 01:21

Bedankt! Wij hebben net een zak van paardnatuurlijk besteld... Heb het graag zo snel mogelijk hier nu, nadat ik ze houtkrullen heb zien eten...

Heb ze vandaag dus weer "raar" zien doen... Ze krijgt als laatste eten hele waterige slobber. Nu eet ze slobber en dan doet ze alsof ze hooi of slobber tussen haar houtkrullen zoekt maar stiekem eet ze toch enkele krullen op... Heb nu haar slowfeeder en extra plakje hooi onder haar etensbak gelegd dat als wanneer ze gaat zoeken ze een hap hooi neemt, en dat helpt wel, maar heb nu toch bang dat ze dat ook doet als we er niet zijn...
Morgen toch azijn spuiten vrees ik! Ze doet het trouwens enkel bij haar slobber, bij haar krachtvoer doet ze het niet. (Ze heeft zo goed als altijd hooi ter beschikking trouwens)

Iemand die weet waarom ze dit zou kunnen doen?

(Wat een leuke haf is Charlie trouwens!)

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:45

Thanks! Ben zelf ook nog steeds verliefd op hem haha!

Ik heb echt geen idee waarom ze de bodembedekking op eten. Charlie heeft het gedaan toen hij op vlas stond en is nu dus op krullen gezet. Ik had een beetje het idee dat het verveling was omdat hij toen ook nog veel meer binnen stond. Inspuiten met azijn werkt idd goed, en de stal niet te schoonmaken ook. Ik ben toen ik het ontdekte gebruik gaan maken van een slowfeeder maar die heb je al las ik. Ik kan je helaas niet verder helpen.

Psyllium maakt niet uit waar je het koopt, Als het maar zijn werk doet. Er zit een enorm verschil in qua prijs terwijl het vaak allemaal hetzelfde doet. Ik koop het nu vaak bij bovenstaande winkel
Omdat ze snel leveren en ik met deze zak (dit merk) lang doe, Charlie het lekker vindt en ik het idee heb dat het echt werkt. Het is trouwens leuk en interessant om een keer te zien wat dat spul nou precies doet. In de maag/darmen wordt het dus echt heel erg slijmerig. Pak een plastic(wegwerp)bekertje doe daar een klein beetje water en psyllium in. Je ziet dat na ongeveer 20 minuten je hele bekertje onder de slijm zit. Kan me dus helemaal voorstellen dat dat spul zijn werk goed doet.
Psyllium dus niet door de slobber mengen en even laten staan bijvoorbeeld. Ze moeten het echt meteen op eten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 23:16

Yellomofoon schreef:
Bedankt! Wij hebben net een zak van paardnatuurlijk besteld... Heb het graag zo snel mogelijk hier nu, nadat ik ze houtkrullen heb zien eten...

Heb ze vandaag dus weer "raar" zien doen... Ze krijgt als laatste eten hele waterige slobber. Nu eet ze slobber en dan doet ze alsof ze hooi of slobber tussen haar houtkrullen zoekt maar stiekem eet ze toch enkele krullen op... Heb nu haar slowfeeder en extra plakje hooi onder haar etensbak gelegd dat als wanneer ze gaat zoeken ze een hap hooi neemt, en dat helpt wel, maar heb nu toch bang dat ze dat ook doet als we er niet zijn...
Morgen toch azijn spuiten vrees ik! Ze doet het trouwens enkel bij haar slobber, bij haar krachtvoer doet ze het niet. (Ze heeft zo goed als altijd hooi ter beschikking trouwens)

Iemand die weet waarom ze dit zou kunnen doen?

(Wat een leuke haf is Charlie trouwens!)

Houtkrullen eten is niet zo erg hoor, heb het indertijd met de kliniek er over gehad omdat ze daar na operatie op krullen staan. Ze zeiden dat ze het niet snel eten maar dat als ze het wel eten het niet zo erg is omdat het licht verteerbaar is. Vandaar dat Whizz daar ook nog 2 maanden op heeft gestaand daarna langzamerhand weer gemengd met vieze vlas en langzaam maar zeker weer terug naar vlas. Ander koliekpaard bij ons op stal moets op houtkrullen blijven omdat ze toch bang zijn dat die vlas gaat eten..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:01

Hebben die van jullie last gehad van de weer overgang?

Die van mij was vanmiddag helaas licht koliekerig... maar na wat colosan en veel beweging was het gelukkig snel weg.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 00:17

Gisteren had whizz het heel warm en had dus toen ik 'savonds kwam helemaal een warm hoofd en warme snoet en had nog een boel kuil liggen. Vannacht andere jas aan gedaan want te warm is niet prettig bij whizz. Vanmiddag dus uit mijn werk even langs gegaan, stal lag vol met rond geroerd hooi, het even op orde gebracht en toen ging hij verder met eten, had het nog wel een beetje warm maar niet zo gek als gisteren.
Ging weer braaf aan het eten.

Vanavond gelongeerd en toen ging hij helemaal uit zijn stekker en moest daarna onwijs mesten en was daarna heel relaxed aan het uitdraven waarbij hij alleen maar aan het winden laten was. Nou laat hij eigenlijk nooit echt winden hoewel hij dus wel altijd gaskoliek heeft. Nu wel dus rondje na rondje heel relaxed doordravend en maar gas laten ontsnappen.

Hij heeft de laatste 2 maanden eigenlijk als ik hem 's avonds longeer problemen met direct aandraven in de zin dat hij dan steeds even moet mesten en wat gas kwijt moet. Moet hem dan vaak door laten stappen of aantal keren overgang laten maken voordat hij dat kwijt is. Dat had hij vroeger niet en vanavond eigenlijk voor het eerst sinds tijden ook niet..
Geen colosan nodig gehad maar dus wel beetje van slag qua eten e.d. en gas ;-0

Alles nu weer okay bij jou??

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:31

Ja *klopt af*
Het lijkt nu over te zijn, het was vooral in de middag... even later stond die alweer tegen de deur te rammen omdat hij eten langs zag komen :')