is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 14:29

Cardy schreef:
Bedankt voor de verduidelijking! ZO komt het imo al totaal anders over. Echt super van je :)

Wat ik dan nog afvraag.. De wervels zitten dicht tegenelkaar toch? En las iets over tussenwervels(?) die mistte? Hoe gaat dat dan qua gezondheid?
Want het lijkt alsof haar rug met de jaren erger is geworden en dat dus ook de ruimtes tussen de wervels steeds krapper worden.

ik heb bij utrecht niet te horen gekregen dat ze tussenwervels miste
ik wil haar als ze een beetje spieren heeft gekregen weer foto's maken qua resultaat
maar haar gezondheid zal er niet onderlijden want ik denk als dat zou zijn ze bij mij al was ingeslapen
en utrecht ook zou hebben gezegt qua pijn
Laatst bijgewerkt door 140509 op 04-06-13 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:30

I rest my case. :evaw:
Wat baten kaars en bril...
Het gaat er toch niet over of het paard dik genoeg is ? Het gaat over die misvormde rug. Dit zal nooit een bruikbaar paard worden ! Niet om te springen, niet om mee te fokken, niks. Volgens mij kan ze perfect als weidegarnituur dienen, maar maak jezelf niet wijs dat je dit paard ooit zal kunnen trainen. Persoonlijk vind ik het al not-done om het dier te gaan longeren. Enig ruggebruik is uitgesloten. Je doet zo'n paard daar geen plezier mee. Ik zou zo'n dier ook niet voor een kar hangen. ;(
Je gaat een persoon met een rugvergroeiing toch ook geen fysiek werk laten doen ?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:32

Heb er ook even een vraagteken achtergezet, omdat ik dat niet meer zeker wist :).
Maar hoe zit het dan met de ruimtes tussen de wervels? Deze zouden toch steeds krapper worden als haar rug verergert?

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 14:32

met rug spieren kun je er wel voor zorgen dat de rug een andere stand krijgt vanwege de buikspieren en rugspieren die je traint haal je ook als het ware de wervels uit elkaar waardoor ze niet verder kunnen beschadigen

BarbaLala

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:35

dus ze zijn al beschadigd.. dan zou ik er persoonlijk al niet aan beginnen om te longeren inderdaad..

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:46

TS, wat is eigenlijk jouw ervaring in de paardensport? Heb je paarden uitgebracht in wedstrijden? Paarden getraind?
Weet je wel waar je aan begint met zo'n dier als de jouwe? Een paard met een ernstige beperking, daar kan een leek niet zomaar mee aan de slag gaan.

Mocht je haar willen trainen aan de longe, doe dit dan onder leiding van een volleerd longeur, iemand die weet wat hij doet. Denk dat als je er zelf mee gaat klungelen je paard alleen maar minder wordt ipv beter.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:57

140509 schreef:
met rug spieren kun je er wel voor zorgen dat de rug een andere stand krijgt vanwege de buikspieren en rugspieren die je traint haal je ook als het ware de wervels uit elkaar waardoor ze niet verder kunnen beschadigen

En dit is in overleg met je da?
En deze heeft ook tips gegeven hoe je dat het beste kunt doen? Welke hulpteugel en welk schema om op te bouwen.
Zo niet, niet zelf gaan klungelen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:05

140509 schreef:

Bij een paard met een normale rug wel, ja. Dit dier zal NOOIT, echt nooit, zijn rug kunnen gebruiken. Dat zie je toch zelf ook wel ? Daar hoef je geen expert of dierenarts voor te zijn. Dat is gewoon fysiek niet mogelijk. Lieve TS, zet die roze bril eens af en keer terug naar de realiteit, hoe hard die ook is. Ik begrijp dat je alle moeite wilt doen, en er toch nog iets van wilt maken, maar ik vrees dat je jezelf een rad voor de ogen blijft draaien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:07

Vind jij niks doen dan een betere optie Sevke.... :?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:20

Ja. Ik vind een dier met zo'n constitutie niet trainbaar. Trouwens WAAROM zou je dat doen ? Om het idee te hebben dat je toch je eigen paard traint ? Dit wordt absoluut 100 procent zeker nooit een bruikbaar paard. Geen mens zal hier ooit op een diervriendelijke manier kunnen mee rijden. Bovendien is de handicap zo ernstig dat je nooit zeker weet of je het dier geen pijn doet als je er dingen van gaat vragen. Persoonlijk vind ik het erg egoistisch om met een paard met een dergelijke rug, niet gehinderd door enige kennis van zaken, aan de slag te gaan.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:53

nadita schreef:
Mocht je haar willen trainen aan de longe, doe dit dan onder leiding van een volleerd longeur, iemand die weet wat hij doet. Denk dat als je er zelf mee gaat klungelen je paard alleen maar minder wordt ipv beter.

Dan moet je die met een lampje gaan zoeken. Dit paard is misvormt en gehandicapt.
Ik sluit me aan bij Sevke.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:05

Ben er mee eens dat dit geen bruikbaar paard gaat worden (in de trant van rijden, etc.), maar is het niet vaak zo dat juist wat meer bespiering kan zorgen voor verlichting? Wel natuurlijk alleen als het paard netjes op gewicht is.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:08

Bij een normaal paard wel, ja. Het betreft hier een ernstig gehandicapt paard.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:14

Dan alsnog.. Helemaal niks doen zal het waarschijnlijk alleen maar sneller doen verslechteren. En weet natuurlijk niet in hoeverre aangepast.. Of het alleen maar oprekken/strekken/soepeler maken d.m.v. rek en strek oefeningen, wandelingen over het harde, etc, etc. Geen idee natuurlijk, want heb (gelukkig) geen ervaring met dit soort paarden.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:16

Ik ben absoluut niet geneigd om in dit topic advies te geven. Ik heb het paard noch de eigenaar immers in 'real life' gezien. Wel wil ik even ingaan op het advies dat het paard beter op gewicht moet komen. Hoewel ik denk dat de huidige spier/voedingstoestand van dit paard zeker niet gewenst is (en wellicht een heel verdrietige oorzaak heeft, namelijk pijn), is het daaruitvolgende advies 'hij moet snel dikker worden' denk ik heel verkeerd. Realiseren jullie je wel dat dit paard dat gewicht dan vervolgens met die slechte rug moet gaan dragen? Dit paard is volgens mij beter mager af, dan vet.

Ik wens de eigenaar van dit paard veel wijsheid toe, het is duidelijk dat dit dier zich - met zijn handicap- niet 'normaal' ontwikkelt. De grote vraag is of het daaronder lijdt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:18

Dit topic loopt nu 2 jaar. Ik lees af en toe bij en ik moet eerlijk zeggen dat ik echt geschrokken ben van de foto's die nu geplaatst zijn van het paard :oo

Als je de foto's van het begin vergelijkt met de foto's nu dan is ze heel erg achteruit gegaan.

Ik zie op de foto's wel een vrolijk paard, hoofd in de lucht, oortjes erop. Stevig beenwerk. Het lijkt alleen alsof het hele middenstuk ontbreekt :?
Dit lijkt heel erg een paard waar je nooit lekker mee zou kunnen rijden of mennen. Misschien dat ze als grasmaaier een mooi leven heeft, maar zou jij dat willen?

Wat Reina aangeeft inderdaad ook, moet je dit paard wel dikker willen hebben? Meer gewicht op de toch al moeilijke middenhand.

Ik denk dat je heel veel advies zou kunnen inwinnen bij Utrecht, of wellicht een second opinion bij een andere dierenarts.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:42

Utrecht is ze geweest. Haar eigen DA heeft het paard bekeken en pijnstillers afgeraden omdat paard geen pijn reactie geeft.
Een vet paard is nooit goed :n Deze mag/moet dikker worden anders blijft de rug zo en word nog erger. Lees dan wel pijn. Als ze voller word heeft ze meer spieren om de midden hand te dragen. En daar door zal de rug wat rechter worden.
Om nou te zeggen dat pijn een oorzaak is van mager worden :n Dan zou ik nu ook brood mager moeten zijn. Leef dag en nacht met pijn. Mijn eerste paard had ook veel pijn op een bepaald moment, werd ook niet dun.
Een paard met veel pijn heeft ook veel beweging op de flanken. Die zie je echt ademhalen met grote neus gaten. Als het zover is vallen ze wel af puur omdat ze haast niet eten.

Het verbaast mij hoeveel hier reageren met het paard is niet meer geschikt voor de sport. Is dat het enige waar een paard/pony voor gehouden mag worden? Als dat volgens toch vele zo is, dan heeft de slager het nog druk met al die paarden die niet/niet meer voor de sport gebruikt kunnen worden. Als artsen zeggen dat dit paard geen pijn heeft en een gewoon leven kan hebben, wie zijn jullie omdat anders te beslissen? Er lopen zoveel luxe grasmaaiers/weide versiering rond die wel pijn hebben en medicatie/speciaal beslag/voeding moeten hebben om enigszins een beetje een paardwaardig bestaan te hebben. Dit paard heeft een sociaal leven, word al wat dikker en heeft geen pijn. Waarom zou dit paard dan geen grasmaaier mogen zijn? Puur omdat jullie het geen gezicht vinden dat het zo'n rug heeft?

TS weet nog niet wat ze met dit paard gaat doen in de toekomst, ze wachten eerst af wat ze doet binnen een half jaar. Dan zijn het haar ouders die de beslissing maken water met paardje gaat gebeuren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:47

Dat is uiteindelijk de beslissing van TS en haar ouders.

Niet geschikt voor de sport is niet zo belangrijk, maar zoals het paard er nu uit ziet zou het vooral grasmaaier kunnen zijn. Wil TS dat? Het paard is net 4 jaar oud, het is geen 24 jarige die zijn hele leven gewerkt heeft en zijn pensioen heeft verdiend.
Voor hetzelfde wordt dit paardje zo pijnvrij als grasmaaier 34 jaar oud. Heeft TS het in zich om nog 30 jaar lang voor een paard te zorgen dat alleen maar weideversiering is? Terwijl zij misschien ideeën had om fijne buitenritten met een leuk paardje te maken?

Ik kan niet de beslissing voor de TS maken en ook niet kijken in de portemonnee van de TS, maar dit is wel degelijk een overweging.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:19

Dat is toch hoofdzakelijk aan TS haar ouders. Die betalen. In hun beurs kan ik ook niet kijken. Zo als ik begrepen heb hebben ze de paarden niet aan huis. Wil je dan 30 jaar pensionstalling betalen voor een paard waar je alleen mee kunt wandelen en grond werk mee kan doen? TS weet dus nog niet wat ze gaat doen met het paardje, de sport in in elk geval niet. Tja, en er zijn er genoeg die kleine pony's hebben waar ze niet veel mee kunnen. Ze heeft nog een paard, wat ze daar precies mee doet weet ik niet.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:40

Weide decoratie is mooi.
Maar dan moet je wel weten of het dier pijn vrij is.
En aangezien er niet tijdelijk op pijnstillers gezet wordt is dat gissen.
Ook al lijkt mij dat dit paard een hoge pijn grens heeft want wervels tegen elkaar is pijn.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:47

Als het paard grasmaaier wordt hoef je het niet te trainen. Het enige wat je hem moet bieden is 24/7 weidegang. Dan traint hij zich zelf. Veel lopen en hoofd naar beneden. Meer moet je ook niet willen doen met zo'n dier.

Of dit dier pijn heeft weet alleen het paard zelf.
Er is wel kans dat ze haar hele leven al pijn heeft en niet beter weet
Grote kans dat zij dan geen pijn laat zien.

Edit. Tekst iets beter omschreven.
Laatst bijgewerkt door cam op 04-06-13 18:08, in het totaal 3 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:57

Ik vind het enorm jammer dat er van de snelle, makkelijke conclusies getrokken blijven worden :n

Geen van ons weet de preciese details.

Niemand weet hoe het op dit moment van binnen precies tegen elkaar zit allemaal.
Niemand weet in hoeverre het dier door deze rug belemmert wordt in het normale functioneren.
En niemand weet of deze zwakke rug door goede, gerichte en therapeutische training ontlast kan worden.

Wees dan a.u.b. ook zo netjes om niet allerlei overhaaste conclusies te spuien als zijnde een keiharde waarheid, zou degenen sieren die er allerlei negatieve aannames uitblaten -O-

Dat je twijfels hebt dat is prima, maar ik vind het zwaar onfatsoenlijk om je aanname(s) als een feit te presenteren terwijl het dat helemaal niet is >;)

Het steeds terugkerende gemekker van "Dit paard heeft duidelijk pijn" is bijvoorbeeld zo'n ongefundeerde aanname.

Er zijn heel veel (eigenlijk alleen maar) aanwijzingen dat het dier geen pijn heeft :)*

Dat die rug er naar uitziet is wel een feit, dat het pijn doet NIET.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:48

pmarena Dat zullen van elk paard zeggen met een anders dan normaal uiterlijk. Terwijl ze van HB paarden zeggen dat die best nog lang kunnen leven MET pijnstillers, aangepast rantsoen en beslag. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat dat wel geaccepteerd word en dit niet. Neem aan dat TS wel enige kijk heeft op haar dieren, net als haar DA en de mensen van de stal waar ze nu staat.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:03

aikon schreef:
Utrecht is ze geweest. Haar eigen DA heeft het paard bekeken en pijnstillers afgeraden omdat paard geen pijn reactie geeft.
Een vet paard is nooit goed :n Deze mag/moet dikker worden anders blijft de rug zo en word nog erger. Lees dan wel pijn. Als ze voller word heeft ze meer spieren om de midden hand te dragen. En daar door zal de rug wat rechter worden.
Om nou te zeggen dat pijn een oorzaak is van mager worden :n Dan zou ik nu ook brood mager moeten zijn. Leef dag en nacht met pijn. Mijn eerste paard had ook veel pijn op een bepaald moment, werd ook niet dun.
Een paard met veel pijn heeft ook veel beweging op de flanken. Die zie je echt ademhalen met grote neus gaten. Als het zover is vallen ze wel af puur omdat ze haast niet eten.

Het verbaast mij hoeveel hier reageren met het paard is niet meer geschikt voor de sport. Is dat het enige waar een paard/pony voor gehouden mag worden? Als dat volgens toch vele zo is, dan heeft de slager het nog druk met al die paarden die niet/niet meer voor de sport gebruikt kunnen worden. Als artsen zeggen dat dit paard geen pijn heeft en een gewoon leven kan hebben, wie zijn jullie omdat anders te beslissen? Er lopen zoveel luxe grasmaaiers/weide versiering rond die wel pijn hebben en medicatie/speciaal beslag/voeding moeten hebben om enigszins een beetje een paardwaardig bestaan te hebben. Dit paard heeft een sociaal leven, word al wat dikker en heeft geen pijn. Waarom zou dit paard dan geen grasmaaier mogen zijn? Puur omdat jullie het geen gezicht vinden dat het zo'n rug heeft?

TS weet nog niet wat ze met dit paard gaat doen in de toekomst, ze wachten eerst af wat ze doet binnen een half jaar. Dan zijn het haar ouders die de beslissing maken water met paardje gaat gebeuren.

Een hele dikke plus 1!

Wat een arrogantie gaat er uit van veel berichten hier.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:37

Er zijn weer een boel posts geplaatst ene wel aardig andere niet zo...

maar TS ik heb wel 1 vraag die ik tot nu toe nog niet beantwoord zie..

Ben jij en je ouders bereid om als er niks anders op zit het paard te houden als alléén weide paardje? waar je dus niks mee mag en kan doen als 1 keer in paar dagen bijvoorbeeld stukje mee wandelen aan het halster?