Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:24

jenn0dv schreef:
Even een vraag tussendoor, kan het kloppen dat de calculator op de site van abler zegt dat ik 4 zakjes per dag moet geven?
Mijn paard is een bijna 5 jarige shire, ca 1.75m en weegt ongeveer 750 kg.
Het lijkt me nogal veel, ik zie dat de meeste van jullie hier 2 zakjes per dag gebruiken?
Ik wil gaan voor de Abprazole, de blauwe korrels. Ervaringen?

Ik moest voor mijn niet slanke E pony 3 zakjes per dag dus kan wel kloppen !
Ik had ook de blauwe korrels, niet mengen met water probeer het droog te geven over het voer anders met wat olie erbij over het voer.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:18

First_Unique schreef:
Hmmm, nijn osteopaat zei eigelijk tegen mij, 4 weken abler, en daarna 2 weken groene leem..

Maar moet zeggen dat bijn paard daarachteraan ook nog eens 2 wormspuiten krijgt. We denken namelijk aan maagzweer én bloedworm.. Groene leem zou zoiezo alles wat verzachten en ik had begrepen dat het de wormpjes ook wat verdoofd.

Zwerte, jij zegt dat jouw paard weinig werklust meer had.. Vielen zijn spieren toen ook weg of was dat bij jou niet het geval?

De mijne had eerst bloedworm en vermoedelijk door die stress maagzweren gekregen. Hij had koliek door de wormen, dus dat heb ik eerst aangepakt. Kijk wel uit met twee kuren geven, ik heb twee keer pramox gegeven met 8 week ertussen. Doe je het sneller, dan ben je alleen maar aan het overdoseren. Ik zie het hier vaker voorbij komen, dat eigenaren gewoon na twee week alweer een kuur geven, maar de eerste kuur zit dan nog in zn systeem. Ik heb geen idee wat groene leem doet.
Wat betreft je vraag, ik had hem hiervoor nog nauwelijks in training dus ook geen spierverlies. Enige spieren die hij had en heeft, komen van 24/7 buiten lopen. Ik vind hem wel iets ieler op zn achterhand geworden, misschien komt dat doordat hij toch anders liep.

@mist: die 6 weken ga ik dus ook echt wel vol maken, ik wil nu geen risico lopen. Daarom mijn vraag ook, liever te voorzichtig dan opnieuw een kuur moeten doen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:18

beter te lang geven, dan te snel afbouwen. een maagzweer krijgen kan op enkele uren tijd, maar genezen duurt weken, al dan niet maanden.

ik heb ook een keer groene klei moeten bijgeven, een pasta van 1 koffielepel poeder met een beetje zonnbloem olie, om te voorkomend at het zou gaan klonten in dfe maag en zo toch irritatie veroorzaken

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:55

petitparis schreef:
beter te lang geven, dan te snel afbouwen. een maagzweer krijgen kan op enkele uren tijd, maar genezen duurt weken, al dan niet maanden.

ik heb ook een keer groene klei moeten bijgeven, een pasta van 1 koffielepel poeder met een beetje zonnbloem olie, om te voorkomend at het zou gaan klonten in dfe maag en zo toch irritatie veroorzaken

Wat was de reden dat jij groene klei hebt moeten geven? Ivm maagzweer?

Iemand anders ervaring met geven van groene klei/leem bij een maagzweer?

petitparis

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 00:03

algemeen omdat het reinigend is. Maar volgens de fysio die ik laatst sprak zou het dus ook de maag kalmeren en balast stoffen neutraliseren.
Als ik logisch nadenken over het feit dat klei chemisch gezien mineralen zoals Natrium, calcium, aluminium, Kalium, Magnesium, ijzer,... bevat, ga ik er vanuit dat deze in contact met maagzuur zouten kunnen vormen en zo het zuur neutraliseren... Maar zeker weten doe ik dit niet

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:07

Als ik 4 zakjes ga geven, kan ik het dan verdelen over de ochtend en de avond of moeten ze alle 4 in 1x?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:43

Je moet het 1 keer per dag geven, dus in 1 keer de volledige dosis.

Edit: waarom zou je het eigenlijk willen verdelen? Het is maar een klein beetje dus voor de hoeveelheid hoef je dat niet te doen.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:01

Oke, nou heb het nog niet binnen dus geen idee hoe het eruit ziet. Ik stelde me een voerbak blauwe korrels voor met een beetje muesli ;) Maar dan roer ik het wel door de pulp in een keer!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:17

Haha, dat verwachtte ik ook! Maar het is dus echt maar heel weinig. Ik geef het (ook 4 zakjes) met een half schepje muesli en dan valt het nog nauwelijks op!

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:58

Nou ik heb het binnen! Morgenochtend de eerste dosis, hoop echt dat het gaat helpen!

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:01

dat gaat wel helpen !! ik gaf 's ochtends 2 zakjes 's avonds 1, ze at toen wel muesli maar pas na het hooi.

Nu vliegt ze de stal in en stort zich op de muesli, en begint daarna aan het hooi...en wat was ik daar blij mee !

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:06

Na hoeveel dagen zou ik wat moeten merken ongeveer?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:09

Ik had na twee dagen al een totaal ander paard. Ik denk dat je sowieso binnen een paar dagen wel iets moet merken, het zal van de ernst van de zweren afhangen hoeveel dat is denk ik.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:20

Ok, ik ben echt heel benieuwd. Hij oogt altijd wat futloos maar dat zou eventueel aan het ras kunnen liggen. Ik hoop dat hij zich er beter van gaat voelen. Als dit niet werkt, dan is het gewoon een endorfine-junkie!

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:21

Ja ik ging ook met een dag of 2 a 3 verschil merken. Maar waren kleine verschillen en ik kende mijn paard niet op die manier, ook al had ik haar al meer dan een jaar. Als je je paard zonder maagzweren kent denk ik dat je de verschillen snel moet gaan zien, ik kon (of durfde) eerst niet geloven dat haar andere gedrag van de medicijnen kwam, dacht dat ze gewoon goede dagen had eerst haha.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:27

Paard is volgens de vorige eigenaresse al met 6 mnd oud begonnen met luchtzuigen. Toen ik hem ruim 2 jaar geleden kocht is hij er een lange tijd vanaf geweest. Vlak voor zijn castratie januari van dit jaar begon het weer een beetje, en na de castratie alleen maar meer. Ook is hij daarna echt een heel stuk rustiger geworden. Kan van 2 dingen komen natuurlijk.
Ik gaf hem maagcompositum ter ondersteuning, dat leek soms wat te verzachten maar helaas doet hij het dus nog steeds. Hij wordt over 3 weken 5.
Bij hoeveel van jullie zijn de zweren echt over gegaan na een kuur Abler? Dus dat alles weer ok gaat zonder onderhoudsdosering?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:28

Jenn0dv, had je abler besteld? Ben nu precies 2 weken aan het wachten op mijn bestelling.. Duurt lang als je het graag zo snel mogelijk wilt hebben....

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:59

Yes, ik had het gister binnen en vorige week maandag besteld. Niet zo lang dus gelukkig, ook niet de spoed-knop aangevinkt. Ben best tevreden!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:07

Euw...dan had dat van mij ook al binnen moeten zijn... Heb het namelijk donderdag 2 weken terug al besteld... Zou ik er eens achteraan moeten bellen?

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:14

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, was voor mij ook de eerste keer namelijk. Er zijn hier vast mensen met levertijd-kennis ;)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:19

Bij mij duurde het ongeveer 4 weken, en ik had spoed wel! aangevinkt.

Ik heb het idee dat het nogal uitmaakt of je korrels besteld, of pasta. Maar dat weet ik niet zeker.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:20

Ok, nou bij mij dus de korrels in een dag of 10!
En ik woon niet in NL, misschien dat het per land nog verschilt?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:21

Pasta bij mij dus erg lang...

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:33

Wow 4 weken!! Ik heb volgens mij die tabletten besteld. Ik heb het rijden nu nagenoeg helemaal stil gezet, longeer nog wel een beetje maar het gaat moeizaam.. Begin nu ook steeds meer op te merken dat ie zijn buikje wat omhoog trekt, ook tijdens het poetsen enzo.. Dus hoe meer ik ga zien zo langzamerhand hoe meer ik hoop dat die tabletten binnen gaan komen! Maar idd, zie nu ook dat je niet in NL woont, kan een verschil in zitten. Ben benieuwd of ze bij jou aan gaan slaan iig!!

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 18:03

Ja ik ook! 4 weken is wel heel lang als je erop wacht. Sterkte met je paard!