[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:39

Mooi dat het in ieder geval weer duidelijk is, dan kun je gericht aan de slag. Ook een aardige dosis medicatie dus. Hopelijk knapt je paard weer gauw op.

Ik ben zo vrij geweest om de medicijnen toch nog even in de keuken te laten staan en het gaat nog steeds goed. Barron heeft nog niet weer gehoest. Ik hoop dat we het zo redden, ook hij is gedurende de hele tijd zo fit geweest als anders. Was dat anders geweest had ik niet getwijfeld en had ik de medicijnen gelijk toegediend.

Wietse_07

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:05

Ik heb dit topic een stukje doorgelezen, zjn er mensen die ervaring hebben met Luchtweg Compositum van Groene Os? Of Luchtwegen van Puur?

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:20

Hoi allemaal,

Ik hoop dat het niet erg is dat ik kom binnenvallen. Heb regelmatig meegelezen en ben benieuwd of er advies is voor ons:

Mijn arabje van 4 kuchte vooral de eerste keer bij aandraven in onze speelpaddock. Buiten geen last en eigenlijk in het land ook niet.
Dit bleef aanhouden en was soms maar 1x en soms 4x tijdens/na de eerste keer aandraven. DA erbij gehaald en eerst ventipulmin kuurtje.
Niet geholpen, toen ventipulmin kuurtje. Niks geholpen. Weer DA, conclusie, ietwat krappe kaken, kan een oorzaak zijn??? Oftewel, ik weet het
niet en het advies om een scopie te laten doen. Idee erachter van DA is dat het waarschijnlijk door een keelonsteking/bacterie is of ivm
krappe kaken dat de luchtstroming kan irriteren ofzoiets.

Nu valt het me op dat het bijna alleen gebeurd als het zand in de paddock wat muller (dus meer stuif) is. Al was het gister niet zo mul als afgelopen weekend en toch
weer 1 kuchje. Buiten hebben we er tot nog toe nooit last van.

Ik twijfel nu om nu een scopie te laten doen omdat ik benieuwd ben of ik het met een bepaald middeltje het wellicht kan helpen? Hmm.. nu ik dit zo typ klinkt dat wel als onzin
en moet ik gewoon laten kijken wat er aan de hand is denk ik...

Zijn er mensen met ervaring hiermee?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:27

Bedoel je scopen of met een bepaald middeltje?
Zelf zou ik laten scopen en evt. een spoeling laten uitvoeren... Zolang je niet de oorzaak van het hoesten weet kan je niet gericht behandelen en kosten allerhande middeltjes straks even veel als een scopie en ben je uiteindelijk nog niet van het probleem af.
Ik heb geen ervaring met scopen maar als mijn paard ook niet stopt met hoesten na een kuur Ventipulmin, gaat de da ook scopen en spoelen.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:45

Maar spoelen heeft alleen zin als er slijm in de longen zit toch? Want zijn longen schijnen schoon te zijn volgens DA. Al moet ik zeggen als hij een keer kucht dat het wel lijkt of ik wat hoor maar ik ben (gelukkig!) niet ervaren erin..

Nou ja precies, dat was ook mijn gedachten om toch een scopie te doen. Ik twijfel alleen omdat het enkel alleen de eerste keer op zand lijkt te gebeuren en dat t misschien toch echt aan 'stoffig' zand ligt. Aan de andere kant klinkt dat wel weer naief omdat dat feitelijk niet zomaar een prikkel zou moeten veroorzaken?

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:06

Heb je de mogelijkheid om je paard een tijd van het zand af te houden en te kijken wat er dan gebeurd?

Mijn paard heeft ook tijd gehoest, niet vaak en veel maar wel hardnekkig en vooral tijdens het rijden. Hij heeft twee injecties gehad en poeders, maar niks hielp. Ik ben begonnen om zijn hooi te weken en hem zo veel mogelijk de wei in te doen in plaats van op het zand en sinds die tijd hoest hij niet meer. Bij mijn paard lagen ook de nodige medicijnen al weer klaar en was het plan een longspoeling te doen, maar ben nog heel even eigenwijs geweest door de omstandigheden te veranderen nu is hij (vooralsnog) al weer een tijdje hoest vrij, ook onder het zadel. Had er ook wat moeite mee om van alles en nog wat in hem te stoppen zonder eerst alle omstandigheden uit te sluiten. Had dat niet geholpen had ik hem de medicijnen natuurlijk alsnog gegeven.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:32

Wat momenteel bij mij op stal wel opvalt dat er een aantal paarden hoesten. Dierenarts zei ook dat het heel goed mogelijk is dat er een virus heerste gezien de tijd van het jaar, het rare weer en het verharen (daardoor iets minder weerstand).

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:41

Bedankt voor het meedenken, erg fijn.

@Barron: Hij staat 24/7 buiten op het land, met toegang tot de schuilstal en aangrenzende paddock. Dezelfde waar we dus een paar keer per week in grondwerken. Ze slapen meestal zo'n 3x per dag in de paddock en verder staan ze op het land/in de schuilstal.

Is hij nu ook hoest vrij als je in de bak rijdt?

Klopt Esther, dat vertelde mijn DA ook, maar dan in het kader dat het waarschijnlijk geheerst heeft en dit een nasleep zou kunnen zijn. Maar het duurt me iets te lang voor een nasleep al is het meestal maar 1 kuch.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:59

Esther28 schreef:
Bedoel je scopen of met een bepaald middeltje?
Zelf zou ik laten scopen en evt. een spoeling laten uitvoeren... Zolang je niet de oorzaak van het hoesten weet kan je niet gericht behandelen en kosten allerhande middeltjes straks even veel als een scopie en ben je uiteindelijk nog niet van het probleem af.
Ik heb geen ervaring met scopen maar als mijn paard ook niet stopt met hoesten na een kuur Ventipulmin, gaat de da ook scopen en spoelen.

Mee eens. Je kan iets pas goed aanpakken als je de oorzaak weet, een scopie en longspoeling kan je veel meer duidelijkheid geven over de oorzaak van het hoesten.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:15

Ja, hij heeft nu al een dikke week bij niks meer gehoest.
Eerder hoestte hij vooral als hij zich druk maakte, na het eten of in het begin van het rijden, maar nu bij geen van die dingen meer. Amders had ik hem ook niet durven laten lopen zonder medicatie, want dan duurt het mij ook te lang en met het oog op blijvende schade. De geplande behandeling vond ik echter allemaal zo heftig en met de nodige risico's dat ik het nog een weekje heb aangezien en dat was bij mij gelukkig voldoende. Hij proest nog wel vrij veel onder het zadel, maar heb geen kuchje meer gehoord. Nou is elk paard natuurlijk anders en die van mij was niet koortsig, wel levendig, niet benauwd en vol pit en at ook goed, anders had ik hem ook niet zo laten lopen.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:15

Hallo! ik kom hier ook even binnenvallen met mijn verhaal;

Sinds ik mijn KWPN pony Miranda heb, (nu 3 jaar geloof ik) had ze al regelmatige last van het hoesten, eerst is ze flink ziek geweest van de heimwee (weet niet precies meer wat ze allemaal had, ik was nog heel jong). Hierna is ze begonnen met hoesten, eerst hebben we de DA erbij gehaald en heeft ze een kuur gehad, hierna ging het vrij snel beter. Een poos later is ze weer begonnen, we hebben toen homeopathische korreltjes gekregen, en ook nog een soort 'kuurtje' maar dan ook homeopathisch. Dit ging erg goed en na een tijdje zijn we hiermee gestopt. Later is het nog een keer terug gekomen en hebben we weer een tijdje homeopathische middelen gegeven. De hoest was weg! Wat er in tussentijd allemaal is gebeurd weet ik niet meer, maar sinds vorige maand is ze toch weer erg aan het hoesten. Ze heeft toen gelijk weer een kuurtje gekregen, en het leek allemaal onder controle, 2 weken geleden: ik had haar al een week niet horen hoesten en ging er dus vanuit dat het allemaal goed ging, ze had haar kuurtje nog wel, deze zouden we wel afmaken. Ik zou les hebben, maar tijdens het opzadelen was ze al een beetje aan het hoesten, sperriempje eraf gehaald en toch erop gegaan, omdat het tijdens het rijden bijna altijd gelijk over gaat. Helaas, ze bleef maar hoesten.. ik ben er naast gaan lopen en singel wat losser gedaan, pony was weer op adem en hoestte niet meer. Ik er weer op, singel losser gelaten zodat ze meer 'ruimte' had, maar toch begon ze vrij snel weer te hoesten dus ben ik maar gaan afzadelen.. De oorzaak was snel duidelijk: ze was 2x door iemand anders gevoerd en deze was vergeten haar nat hooi te geven (dit krijgt ze altijd, ivm. het hoesten). Volgende dag ging het alweer beter en haar een tijdje niet gehoord. Nu vanochtend zou ik weer gaan rijden, en eigenlijk precies hetzelfde verhaal. Alleen; ze had de afgelopen nacht bijna geen hooi gegeten, haar bix lag ook nog in haar voerbak en ze wilde niet drinken. Ik heb haar in de binnenbak gezet maar zelfs als ze daar rustig, stil stond bleef ze maar hoesten. Dekentje omgedaan en buitengezet. (daar ging het alweer beter).

Ik weet nu echt niet meer wat we kunnen doen, er staat een DA bij ons op stal die haar in de gaten houd, maar zij weet het ook even niet omdat ze soms ineens zo'n dag heeft. Is er iemand die hier iets mee kan, of ervaring en tips heeft? Respect als je dit alles hebt gelezen :D

Pony is nu trouwens net 18 jaar geworden! Erg stofgevoelig, dus krijgt altijd nat hooi en wordt altijd rekening met haar gehouden. Binnenkort gaat ze naar een buitenbox, zodat ze nog meer frisse lucht krijgt.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:24

Meld me voorlopig even als meelezer, zal eerst wat gaan inlezen voor ik ga reageren.
Iedereen beterschap gewenst voor de hoestemde pony/het paard.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:40

Vera gaat al een stuk beter, hoest nu nog 1x bij aandraven...morgen weer een controle door de VA om te luisteren of het slijm van dr longen is.

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:50

hoi allemaal,

Ik wilde me toch ook maar even melden hier.
Neem me niet kwalijk maar ik heb niet alle 51 pagina's doorgelezen, dus ik vertel gewoon wat er aan de hand is met mijn pony.

4 maanden geleden begon mijn shetje ineens wat te hoesten, ik dacht dat gaat wel over.
na een paar dagen was het nog niet over dus ik de da erbij gehaald.
Volgens hem een irritatie in de luchtwegen, ze had geen vieze snot of koorts.
Ik kreeg een pot Ventipulmin en een pot Sputolysin, kuur van 7 dagen.
Ik had het idee dat het wel wat beter ging, maar het was na 7 dagen niet over. Vervolgens de kuur verlengd alleen werd de Sputolysin vervangen door een ander middel.
Helaas het ging niet over.

Ik heb daarna een homeopathische kuur gegeven met kruiden en olien, daar reageerde ze goed op maar helaas het ging weer niet over.

Weer de da erbij gehaald en toen gingen we over op een prednison kuur, die wilde hij eerst niet geven vanwege het gevaar dat ze er hoefbevangen van kon worden en daar was ik namelijk al een pony door kwijtgeraakt, dus ik was niet echt blij met het voorstel.
Toch besloten om met die kuur te beginnen en ik moest mijn shet heel goed in de gaten houden op tekenen van hoefbevangenheid.
Nou gelukkig bleef dat uit, maar na een kuur van 14 dagen was het nog niet over, het werd wel minder.
Besloten om de kuur nog een keer te verlengen met 14 dagen en dan zouden we verder kijken.

Nou helaas, ze ademt nog steeds zwaar en ze hoest nog een beetje.

Ze is verder opgewekt zat en ze toont verder niet ziek, maar ik baal ervan dat ze wat zwaarder ademt als dat normaal is.
Dat hoesten is nog maar af en toe.

Volgens de da kan ze hier verder oud mee worden, maar ik vind het zo sneu voor haar vanwege het zware ademen.

Wat zou ik verder nog kunnen doen ?? heeft iemand nog goede tips ?

In overleg met degene van wie ik de kuur met de olien en kruiden had ( afgestudeerd natuurgeneeskundige voor dieren), gaan we eerst een kuur geven om de rotzooi van de dierenarts uit haar lichaam te krijgen en dan gaan we kijken of we weer een kuur gaan geven met kruiden en olien om het zware ademen te ondersteunen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:01

In dat geval zou ik kijken of een bronchoscopie en evt. een longspoeling een optie is als je niet weet waardoor dit veroorzaakt wordt. Ik herhaal het nog een keer: zolang je niet weet wat de oorzaak is kan je het niet aanpakken. De longblaasjes van een paard/pony slaan redelijk snel dicht en herstellen niet meer en straks heb je een dampige pony.

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:21

ik ben bang dat ze dat al is, helaas.
ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik die zware kuur eerst niet wilde doen vanwege de bijwerkingen, maar nu denk ik had ik maar niet zo stom geweest, maar ja dat is achteraf natuurlijk.
Ik doe verder weinig met de pony omdat ze een beetje scheve hoefjes heeft, we gaan wel regelmatig een eindje wandelen, anders word ze te dik, maar volgens de da kan ze hier gewoon oud mee worden, ze is nu 15.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:50

Voor de rest: geen stro, geweekt hooi en stof uitsluiten / tot een minimum beperken....

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:56

stro krijgt ze nooit, ze staat altijd op houtvezel, ze heeft een grote luchtige stal met een heeeeeele grote uitloop voor 's nachts en als het erg slecht weer is en overdag loopt ze op het land(je).
alleen 1 probleem, ze eet geen geweekt hooi, ik heb het al geprobeerd en ze vertikt het.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:01

Met mijn paard gaat het langzaam aan steeds beter. Zins hij van de pretnisolon af is ben ik langzaam aan weer conditie op gaan bouwen. Dit gaat steeds beter ik kan nu zonder problemen een half uurtje rijden met hem (wel nog met het nodige stapwerk tussen door). Hij is niet meer benauwd geweest, de laatste keer was toen het met koninginnendag zo warm was. Hij heeft nog wel een opstart kuchje bij het aandraven, maar zo lang het daar bij blijft ben ik te vreden. Hij is nog wel wat sloom met rijden, maar naar mate z'n conditie beter wordt merk ik dat hij ook wat voorwaartser wordt.

Wat me wel opvalt is dat hij echt tijd nodig heeft om warm te lopen. Hij is de eerste 15min vrij sloom en moeilijk voorwaards te rijden, maar daarna begind hij lekker te lopen. Ook met de galop is me wat opgevallen. Als ik aan spring in galop gooit hij z'n hoofd in de lucht en spant z'n onderhals aan. Hij maakt dan veel kreunende geluiden. Ook lijkt het wel als of hij dan niet vooruit kan komen,hij galopeerd dan bijna op z'n plaats en flink voorwaarts drijven heeft geen effect. Als ik hem dan vervolgens rond rij dan stopt het gekreun en loopt hij ook weer lekker voorwaart. Wel hoor je hem dan op het ritme van de galop briezen, maar dit hoor ik wel meer paarden doen in galop die geen last heeft van de luchtwegen.
Herkent iemand dit, het hoofd omhoog gooien en kreunende geluiden maken.

Nou ben ik dus erg aan het twijfelen wat ik moet doen. Hem gewoon in die galop met z'n hoofd in de lucht laten lopen en hem die kreunende geluiden laten maken, met het gevolg dat hij niet het vermogen heeft om vooruit te komen waardoor hij bijna op z'n plaats galopeerd.
Of moet ik hem juist in de galop rond rijden waardoor het gekreun stopt en hij het vermogen wel weer heeft om vooruit te komen.

Nou is natuurlijk ook de vraag, waarom gooit hij z'n hoofd in de lucht en spant hij zijn onderhals zo enorm aan. Zou dit hem meer lucht geven. Als ik zelf mijn neus in de lucht steek kan ik ook beter ademhalen dan dat ik mijn hoofd naar beneden doe. Maar aan de andere kant lijkt het juist wel dat hij daardoor z'n luchtwegen blokkeerd en daardoor zo enorm loopt te kreunen en niet het vermogen heeft om vooruit te komen. Als ik hem rond rij dan is hij wel voorwaarts en z'n ademhaling normaal.
Maar er zal een reden moeten zijn waarom hij dit doet, maar wat? Dus daarom twijfel ik of ik hem in de galop juist wel of niet moet rond rijden.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:58

Ik vind het al heel wat dat je (al) weer met hem galoppeerd Flappie! Die van jou is licht dampig verklaard toch? Mijn merrie is dat niet, maar ik galoppeer gewoon niet (meer) , omdat dat een veel te zware belasting is voor het lichaam. Er wordt dan een veel meer pompende ademhaling van het paard gevraagd en zo te horen heeft de jouwe er ook moeite mee/last van.

Ieder geval is natuurlijk anders en je kent zelf je paard het beste, maar ik zou de galop (voorlopig) weg houden uit de training.

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:07

zijn er mensen die ervaring hebben met bepaalde middelen om de benauwdheid te verlichten ?
Ik had medicijnen van de da en ik merk dat nu ik die niet meer geef de benauwdheid iets is toegenomen, maar ja die kan ik niet eeuwig blijven geven, tis natuurlijk wel rotzooi.
ik overweeg om over te stappen op kruiden, heeft iemand daar ervaring mee ??

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:11

Jibbel schreef:
Ik vind het al heel wat dat je (al) weer met hem galoppeerd Flappie! Die van jou is licht dampig verklaard toch? Mijn merrie is dat niet, maar ik galoppeer gewoon niet (meer) , omdat dat een veel te zware belasting is voor het lichaam. Er wordt dan een veel meer pompende ademhaling van het paard gevraagd en zo te horen heeft de jouwe er ook moeite mee/last van.

Ieder geval is natuurlijk anders en je kent zelf je paard het beste, maar ik zou de galop (voorlopig) weg houden uit de training.

Ja klopt hij is licht dampig verklaard.
Het galoperen tijdens de training was ook niet mijn eerste keuze. Maar in overleg met mijn DA (die weer overleg heeft gehad met Emmeloord) is besloten om hem juist bewust wel te laten galoperen.

Mijn paard heeft als gevolg van zijn luchtweg probleem een verkeerde ademhaling ontwikkeld. Hij haalt te oppervlakkig adem, zijn ademhaling zit te hoog waardoor hij niet goed door ademd en daardoor dus niet de volledige capiciteit van zijn longen gebruikt.
Zoals mijn DA en Emmeloord uitlegde, moeten zijn longen weer aan het werk gezet worden. Hierdoor worden de longen beter doorbloed en de longinhoud vergroot. Hij vergeleek het met astma patienten. Deze moeten ook juist gaan sporten om hun longen sterk en gezond te houden, en een goede conditie opbouwen en behouden. Hierdoor hebben astma patienten minder last van hun astma en benauwdheid. Bij mijn paard zou dat het zelfde moeten gaan werken.

Er is voor gekozen om hem juist wel te laten galoperen. Tijdens het galoperen moet een paard goed / dieper door ademen. En omdat mijn paard een oppervlakkige ademhaling heeft moet dit hem juist gaan stimuleren om beter en dieper door te ademen. Hierdoor zullen zijn longen op den duur sterker moeten gaan worden en zou zijn longinhoud ook beter moeten gaan worden. Waardoor uiteindelijk die oppervlakkige ademhaling die hij nu heeft, weer normaal wordt.

Die oppervlakkige ademhaling die hij nu heeft gebeurt tijdens het inademen en heeft dus niks te maken met het naknijpen ( is inmiddels gelukkig minimaal) tijdens het uitademen. Uiteraard moet dit voorzichtig opgebouwd worden, en doe ik dit onder begeleiding van de DA. Ik moet nu een maand lang 4x een rondje galop doen per training van een half uur. En iedere keer als ik een rondje galop heb gedaan moet ik even gaan stappen met hem, hij is dan ook weer heel snel op adem.
Ik heb ook contact gehad met mijn DA over het gekreun tijdens het galoperen. Ik moet hem rond 17.00 uur even terug bellen, dan heeft hij contact gehad met Emmeloord. Hij zelf denk dat hij juist door zijn hoofd zo in de lucht te gooien zijn ademhaling blokkeerd. Maar waarom hij dit doet had hij ook geen antwoord op. Ik merk zelf ook wel dat hij meer buitenadem is als hij zijn hoofd tijdens de galop in de lucht gooit dan dat ik hem rond rij.

Veder gaat het met zijn benauwdheid erg goed. Ik merk echt verschil nu hij weer iets meer conditie begind te krijgen. Naast dat hij langzaam aan wat meer energie krijgt, is hij ook veel sneller weer op adem waardoor ik steeds wat langer kan draven en wat minder hoef te stappen. Veder zie ik ook dat hij steeds minder is gaan naknijpen. Het naknijpen was al niet zo heel erg, maar nu zie je het eigenlijk alleen nog maar als je het weet.
Alleen toen het in eens zo warm was, had hij het weer vrij benauwd. (heb toen ook niks met hem gedaan) Ik hoop alleen niet dat hij van de zomer als het zo warm wordt ook iedere dag benauwd wordt door de warmte.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:14

Ik kom weer even binnenvallen. Ik heb mijn paard een tijd IJslands mos samen met Schwarzkummel olie gevoerd en dat heeft echt supergoede resultaten gegeven! Na de kuur Equipulmin ging mijn paard eerder meer hoesten en heel erg pompen. Toen begonnen met het mos en de olie en ze geeft nu alleen bij het aandraven nog wat droge kuchen, paar keer briesen en dan gaat het goed. Pompen en naknijpen is weg :D. Alleen vandaag begon ze opeens tijdens de les weer te hoesten, veel te veel. Achteraf bedacht ik dat ze vanochtend een wormenkuur heeft gekregen en daar heeft ze in het verleden ook op gereageerd. Ik hoop dat het vandaag ook irritatie van de kuur was en dat ze morgen weer goed gaat. Naknijpen heeft ze nu ook niet gedaan, wat ze normaal wel doet als ze gaat hoesten.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:29

Hallo iedereen!
Ik heb het topic niet doorgelezen want wil even snel jullie mening weten...
Mijn verzorgpaard is over het algemeen kerngezond, hij glimt, kijkt blij uit zijn oogjes. Hij heeft geen loopneus en niets dat wijst op een verkoudheid...
Maar elke keer als ik begin met rijden, en we een meter of 20 ver zijn gestapt, hoest hij...
Er zijn gewone briesen, die lijken op niezen, en daarbij gebeurt er niets zorgwekkends.
Maar hij heeft ook een echte hoest, vaak maar één of twee keer, en daarbij is slijm te zien.
Wat doe ik hier het beste aan? Of moet de dierenarts er iets voor geven?
Hij lijkt er verder geen last van te hebben, maar ik maak me toch een beetje zorgen!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:36

Saars schreef:
Hallo iedereen!
Ik heb het topic niet doorgelezen want wil even snel jullie mening weten...
Mijn verzorgpaard is over het algemeen kerngezond, hij glimt, kijkt blij uit zijn oogjes. Hij heeft geen loopneus en niets dat wijst op een verkoudheid...
Maar elke keer als ik begin met rijden, en we een meter of 20 ver zijn gestapt, hoest hij...
Er zijn gewone briesen, die lijken op niezen, en daarbij gebeurt er niets zorgwekkends.
Maar hij heeft ook een echte hoest, vaak maar één of twee keer, en daarbij is slijm te zien.
Wat doe ik hier het beste aan? Of moet de dierenarts er iets voor geven?
Hij lijkt er verder geen last van te hebben, maar ik maak me toch een beetje zorgen!

Als het alleen aan het begin van het rijden is kan het niet heel veel kwaad, mocht het erger worden, of als je het echt niet vertrouwd, dan gewoon even raad vragen aan de DA :)

Met mijn paard gaat het erg goed sinds hij een open stal heeft, hoesten is helemaal weg.
Ofja, is, was helemaal weg. Sinds deze week zijn de polletjes erweer en zijn klieren zijn helemaal opgezet.
Aan het begin van het rijden laat ik hem gewoon even aan een lange teugel stappen, draven en galopperen, dan hoest hij wat en daarna is het ook weer over.
Na ongeveer een kwartiertje rijden zijn zijn klieren ook niet meer zo gezwollen. Ik doe er voorlopig niets aan, hij lijkt er verder niet erg veel last van te hebben, hij is alleen iets sneller buiten adem, maar ik stap nu gewoon veel tussen de oefeningen door.
Wel heeft hij zijn netje weer op in de wei en tijdens het rijden