[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:35

Juist jij bent zo belangrijk voor dit topic, je moet niet weggaan hoor Roos, zet de mensen die kritiek hebben en waarvan je het niet wilt lezen desnoods in je Foeilijstje...
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 15-10-10 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:37

Zodra ik de uitslag binnen heb zet ik die hier neer. In april heb ik ook bloed laten prikken, toen was de beta 23, nu 25 [standaarwaarde is tot 22] De leuco's waren toen 5,3 en was nu 4,7 [moet tussen 5 en 10 zitten geloof ik]. Dus ergens is er toch iets aan de hand denk ik, maar wat????? Wat voor parasieten zou jijdan nog meer aan denken?

ellepel schreef:
haukieboy schreef:
Hier zijn de uitslagen binnen.

Insuline was niet verhoogd, glucose kon niet bepaald worden omdat er hemolyse ofzowas opgetreden. Maar als de insulinen niet te hoog is kan de glucose ook niet te hoog zijn.

De betaglobuline was 25 [mag 22 zijn], in april was die 23, dus dat is iets omhoog gegaan. De leuco's waren te laag en een bepaald darmenzym was ook te laag. Dit allemaal bij elkaar kon duiden op een chronische bloedworminfectie, waardoor en een chronische infectie optreedt.

heb jij zelf de complete uitslag?
wil je die wel voor mij hier neer zetten:
[MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

ik vind het namelijk heel interresant om een en ander met elkaar te vergelijken.
dat ze roepen na verhoging van de betaglobuline dat er bloedworm zit doen alle veeartsen.
dit hoeft niet zo te zijn,andere parasieten kunnen dit namelijk ook doen..

je kunt een aanvullend mestonderzoek laten doen.
dit hoeft niks te zeggen,maar het komt namelijk nogal es voor dat er dan een andere wormsoort of juist niks gevonden word

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:04

nou die beta kan omhoog gaan door meerdere parasieten.
niet alleen bloedworm kan dat doen,maar leverbot bijvoorbeeld ook.
maar als een paard bloedarmoede heeft door te laag ijzeropname gaat de betaglobuline ook omhoog.
en als de lever niet goed werkt ook

en die waardes blijven vaak hoog,ook nadat je goed ontwormd hebt.
daarom is een aanvullend mestonderzoek wel handig om te laten doen.
ik heb het toen wel gedaan,maar mijn pony zijn mest was helemaal schoon toen( dus kan dat nog niks zeggen haha)

maar overleg met je arts of het een mogelijkheid is dat er bijvoorbeeld een andere parasiert zit die voor de hogere waarde zorgt

timokyana

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:23

uit de bloedtest kwam alleen een minimuwaarde aan magnesium.
vit E volgt volgende week.

De mest is weer normaal,dus de AB doet zijn werk,pony oogt ook beter.
Nog steeds geloof ik niet in zand :+ toch controleer ik dagelijks de mest en zal hem preventief nogmaals psyllium of sandclear verstrekken.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:45

singasong schreef:
EstherHegt schreef:
Kijk nog eens naar de link die ik net gaf over het verschil tussen paarden en mensen, misschien begrijp je dan beter dat paarden niet zijn te vergelijken met mensen en andere zoogdieren.

Volgens Sylvia kunnen mensen en paarden dezelfde ziekten oplopen.

Ik denk dat Sylvia een beetje raaskalt. Paarden en mensen hebben een ander darmstelsel en verteringssysteem. Als voorbeeld hebben wij als mensen een nogal banketstaaf blindedarmpje, wormvormig aanhangsel, een paard heeft er een die gebruikt wordt als fermentatievat. Een paard verteert het voedsel al heel anders als een mens.
Zie ook de wetenschappelijke bron die ik over dit onderwerp gaf. Het verschil tussen mensen en paarden wordt er best goed uitgelegd. Ik zal het even heel erg kort samenvatten.
Paarden zijn grazers, mensen niet, bij paarden hebben ook seizoenen een grote rol in de hormoonhuishouding. Deskundigen over EMS zoals de o.a. auteur van het artikel, zeggen dat er bij
IR/EMS wordt gedacht dat er een bepaald gen (thrifty gene) is die in het najaar stuurt 'pas op de winter komt er aan, vreten! Straks is er misschien voedselschaarste', het voedsel wat wij onze paarden bieden is natuurlijk anders dan een wild paard die kilometers moest maken at. Eigenlijk geven veel mensen hun paarden fastfood. (ook ongewild, we hebben ook te rijk gras bijvoorbeeld)
Mensen kunnen zelf bepalen hoeveel ze eten, paarden zijn afhankelijk van wat wij ze bieden. Sommige paarden worden al dik als ze alleen maar kijken naar gras zeg maar.

Wat wel zo is dat bij paarden én bij mensen dieet en lichaamsbeweging een grote rol spelen. Als mensen te weinig lichaamsbeweging hebben kunnen ze ook dik worden, als mensen niet gezond eten kunnen ze ook tekort of teveel krijgen, maar ook mensen worden niet IR door hartwormen of hepatitis of wat ever en deze draad gaat om IR en niet om allerlei andere kwalen.

Mensen zoeken in dit topic naar informatie, eerste wat er gedaan kan worden is IR vast laten stellen door gericht bloedonderzoek en goede voeding en beweging. Wetenschappelijk is bewezen dat minstens 3 maal per week trainen invloed heeft op het verlagen van insulinegehalte, daar hebben mensen wat aan en kunnen dan zelf hun verantwoordelijkheid nemen door gericht paard af te laten vallen. Ieder paard dat te dik is loopt een groter risico op HB.

Mij lijkt dit meer ontopic dan griezelige andere zeer zeldzame ziektes, die zijn erg off topic.

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 01:50

Mijn paard bleek gelukkig niet IR (meer?) na bloedtest en het seleniumtekort is aangevuld met een supplement. Maar ik lees nog steeds vol interesse mee in dit topic.

Wat EstherHegt aangeeft vind ik een goed punt: het is belangrijk om te onderstrepen dat een aandoening als IR door een dierenarts via bloedonderzoek wordt vastgesteld waarna voeding, leefomstandigheden en beweging aangepast worden.

Het is GEWELDIG dat Fiek van SuperRoos zo enorm is opgeknapt door toedoen van een alternatieve/homeopathische therapeute. Dat is ongetwijfeld iedereen met mij eens.

Maar inderdaad die verhalen over lecher antennes en biotensors, de meest vreemde ziektes en bacterien en vooral de immer bekende allergrootste kwakzalver van Nederland: Erik Laarakker, IK geloof daar niet in. Naar mijn paard mag die man niet eens wijzen :n

Doe echter de gemiddelde Bokker niet tekort, die leest het hele topic, neemt alle informatie in zich op, filtert eruit wat hem aanspreekt en kiest zijn eigen methode. Daarom is het belangrijk dat iedereen hier zijn verhaal kan doen over de weg naar herstel van zijn paard en de bijbehorende behandelmethode(s).

Met als pluspunt dat het heel fijn is dat iedereen zo met elkaar meeleeft en elkaar een hart onder de riem steekt +:)+

En ik denk dat SuperRoos in dit topic heel belangrijk is, dus blijf hier meid en blijf mensen hoop geven met jouw succesverhaal!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:28

Ik vind Lunatics post een hele nette.

Jammer dat reguliere en alternatieve geneeskunde altijd strijd oplevert. Ik zou zo graag mijn dierenarts samen met de holistische therapeute laten praten, om samen tot iets constructiefs te komen. Zal een utopie blijven, omdat iedereen denkt dat hij zij zich naast de eigen persoon ook de gekozen studie en geloof wil verdedigen. In plaats van open staan voor iets anders.

Zelf frons ik ook bij zo´n antenne, maar feit blijft dat dat voor mij is waar mijn paard zoooo van op is geknapt. Ze had IR en ik kreeg haar niet slanker. Tot de behandeling van de therapeute.

Maar ik schrijf reguliere geneeskunde alles behalve af. De therapeute was een soort laatste redmiddel, toen de DA het allemaal niet meer wist of op kon lossen.

Afgelopen tijd kreeg mijn paardje beginnende mok. Reguliere DA gebeld, dat is gewoon altijd mijn startpunt. Deze was ook nog zo bij de tijd dat hij me de keuze gaf om het van binnenuit te behandelen. Vond ik al heel wat, aangezien de meesten bij mok gewoon een zalfje geven.
Maargoed, ik kwam dat supersupplement van hem ophalen bij de praktijk (hij weet nog van Fli haar problemen met IR, we hadden het er nog over toen hij langskwam potdoerie) en wat blijkt er in dat supplement te zitten=???? BIJNA ALLEEN MAAR GLUCOSE!! paar andere dingetjes, maar duidelijk een suf supplement voor een mager sportpaard oid. Niet iets voor een pony met de problemen van fli. Bovendien zag ik nergens ingredienten staan die o zo zuiverend moesten werken volgend de DA. Tis gewoon een heel zoet vitaminepoedertje.

Ja, dan breekt mijn klomp dus. Therapeute zou met iets homeopatisch zijn gekomen, waar veel studie achter zit.
DA (paardenarts trouwens, niet zomaar een koeien- of hondendokter) slaat de plank volledig mis met druivensuikerpoeder dat hem ook alleen maar is aangesmeerd door een veel te gladde salespersoon van een farmaciebedrijf. O o wat denken de artsen met ons mee. Hoe moet ik die man nou volgende keer wel weer serieus vertrouwen?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:28

Het is helemaal super dat Fiek zo is afgevallen, daar ben ik het helemaal mee eens, het is ook aan iedereen zelf of ie wel of niet alternatief gaat, maar waar ik me echt oprecht bezorgd om maak is al die andere ( sommige besmettelijk ) ernstige ziektes die worden vastgesteld en als oorzaak van IR worden aangewezen. Als je informatie zoekt over IR en je komt dat tegen dan schrik je je helemaal rot.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:53

Zou fijn zijn als jullie je goed in zouden lezen voor je ermee te bemoeien of er wat over te zeggen. Figor (paard van Roos) werd flink mee gereden toen de IR steeds erger werd. Als het echt aan de beweging had gelegen, zou hij het niet gekregen hebben?

Even wat anders: [***] is nu ook onder behandeling van ´de´ therapeute. Zou ik over kunnen stappen naar een andere therapeute (heb een klassiek homeopaat via http://www.bkhd.nl gevonden die hier in t dorp zit en ook een stuk goedkoper is)?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:41

laura1986 schreef:
Esther: Prima, maar als de DA het paard niet beter kan maken en de homepaat wel, dan lijkt het me wel gepast om dit dan ook te erkennen.
Vervolgens is het geen antwoord op mijn vraag.

Was dit je vraag?
Citaat:
En ik vind het stom dat je dat niet gewoon wil erkennen (samen met BigBen).

Of deze?
Citaat:
Als het echt aan de beweging had gelegen, zou hij het niet gekregen hebben?

Daar is nog niet echt een antwoord op, wel is het bekend dat er vooral ponyrassen gevoelig lijken te zijn. Beschreven in het artikel bijv van Philip Johnson die ik eerder gaf, het thrifty gene.
Wel is bekend, ook bij mensen dat dik zijn een verhoogd risico geeft.
Ieder paard dat te dik is loopt een verhoogd risico op bevangenheid, maar dik hoeft niet per definitie IR te zijn. HB plus IR= EMS.
IR bij paarden is nog geen diabetes type 2, de pancreas werkt heel erg goed!!! Die werkt zich 3 slagen in de rondte er is dus nog geen diabetes type 2, want dan is er al afnemend of laag insuline en hoger glucose.
Bij paarden is diabetes mellitis (type 2 ) nog niet vaak beschreven, wie weet zal dat door echt te dikke paarden in de toekomst vaker gebeuren.
Wat er nu door onderzoekers wordt gedacht is dat o.a. het hoge insuline gehalte de trigger kan zijn voor HB.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 17-10-10 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:50

ik ben dan wel geheel ingelezen in het verhaal van fiek en heb ook via prive mail meer info, op zich is hoe insuline resistentie ontstaat, hier een lostaand iets van het eenmaal hebben van IR.

zowel bij mens als dier zijn daar nog vele onderzoeken nodig, vele lopen al en elk gericht op soms heel kleine aspecten. de huidiege genoemde oorzaken zijn nog geen harde feiten, maar veel meer een aantal factoren die wereldwijd bij heel veel paarden met IR gezien worden.

de vraag of er een oorzaak is voor IR kan dus niemand nog volledig beantwoorden. het weten dat dit bij een paard voorkomt is nog redelijk pril en het echt brede en gerichte onderzoek is vooral uit de laatste 10 jaar.

te gelijkertijd met het zoeken naar mogelijke oorzaken, is er ook gelijkertijd de zoektocht naar oplossingen en inmiddels zijn daar een aantal werkende maatregelen in gevonden die duidelijk effect hebben op IR. de best werkzame bestaat uit een zeer nauwkeurig dieet en gericht bewegen. helaas zien veel mensen in hierin geen behandeling en wordt dit vaak mede daardoor ook minder serieus uitgevoerd. niet bij alle paarden is dieet en beweging in gelijke mate even succesvol, voor deze paarden is men dus serieuis op zoek naar aanvullende maatregelen en eventueel ook medicatie.

helaas gaat dat langzaam, zeker omdat veel middelen die bij mens of hond waar IR al langer bekend is wel werkt, maar in paarden minder of niet. ook is er tijd nodig om de veiligheid van een middel te testen, het mag geen extra narigheid op leveren.

IR komt voor als onderdeel van meerdere ziektebeelden, het is geen ziekte op zich maar veel meer een onderdeel van een aandoening of ziekte. de invloed van dit type processen is enorm groot in een lijf, juist omdat het de basis treft, de juiste verwerking van glucoase door insuline.

je kunt veel pech hebben een dierenarts te treffen, die niets of te weinig van IR afweet en dus ook niet direct even een meest kansrijke behandeling kan oorschrijven en ja, ik ben het er mee eens dat iedere arts eigenlijk de plicht heeft zo'n paard door te verwijzen naar een collega die deze krennis wel heeft en kan toepassen, aan de andere kant heb je als houder van een paard ook een plicht en dat is zorgen dat je de beste dierenarts vindt.

een minder bekwame dierenarts kan nooit vervangen worden door een willekeurige persoon, die zich met welke titel dan ook toegedicht, eraan voorbij gaat dat er naast je zorgplicht voor je dier, ook nog wettelijke voorschriften bestaan.

er bestaan vele aanvullende therapieen, die ook dat zijn, aanvullend, maar een beoefenaar daarvan mag niet de plaats van de dierenbarts innemen en zelfstandig diagnoses stellen en behandelingen adviseren zonder dat daar een dierenarts bij betrokken is.

de therapeut in dit topic die een hoofdrol speelt, en nu komt het riskante stukje, want het volgende is wat we alleen kunnen lezen in berichten van klanten, is geen dierenarts en stelt wel diagnoses en stelt ook behandeling in, deze therapeut heeft geen controleerbare kennisachtergrond. iedereen die diagnoses bij een dier stelt zonder bevoegd dierenarts te zijn is in overtreding mbt de wet op de diergeneeskunde.

qua geloofwaardigheid is er bij mij ook een grens, wanneer er dan en dan moet ik volledig afgaan op wat diverse deelnemers hier op dit topic en andere topics hier op bokt neerpennen, ziektes en aandoeningen gediagnostiseerd worden die wereldwijd hooguit bij toeval eens bij vooral dode paarden zijn gevonden en ook ziektes waaruit onderzoek bekend is dat een paard er best besmet mee geraakt zou kunnen zijn, zij het met zeer kleine kans, dan wel ziektes waar slechts door zeer stringente maatregelen een oplossing bestaat met uiterst geringe slagingskans en dit hier even genezen wordt, ontstaat veel twijfel.

nadeel is hier dat ik af moet gaan op wat verteld wordt, heeft de schrijver het wel begrepen of is hier een eerste klas fantst bezig met het illegaal uitoefenen van de diergeneeskunde, samengevat is dit niet gewoon een oplichter. op mijn huidige informatie is dat inderdaad mijn mening.

er zullen zeker heel serieuze mensen zijn die zich bezighouden met een aanvullende therapie, maar ik ben van mening dat de hier aangehaalde therapeute daar niet bij hoort. komt ook nog bij dat als een aantal van de ziektes die ik inmiddels langs heb zien komen, indien werkelijk in deze paarden aanwezig, ook nog een ernstig risico vormen voor de volksgezondheid en diergezondheid op bedrijven in hun omgeving.

het totaal afwijzen van reguliere behandeling van IR en dit soort non info, maakt dat ik mij van dit topic heb teruggetrokken. informatie doorgeven heeft weinig zin als het toch ondersneeuwd in zulk gerommel. zou mooi zijn als dit topic weer kan terugkeren naar wat de bedoeling is van de meeste die hier hun info zoeken een infobron voor het oplossen van de problemen rond IR bij hun paard, ipv een verkapt reclame bericht voor een therapeut zonder legale status.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:22

Fijn dat fiek zo stabiel is! Geeft mij wel hoop hoor.
Gewichtverlies gaat hier zeer langzaam, maar ja, staat nu nog op de wei zonder masker. Spierpijn is wel minder, bewegen gaat goed op low impact niveau.
Even een vraag: zoals het er nu naar uit ziet, gaan we verhuizen naar een andere stal. Inloop met padock, geen weidegang in de winter, hoogstens even grazen aan de hand. Therapeut is even afwezig, anders had ik de vragen aan haar gesteld, dit komt wel, maar ben nu op zoek naar info. Wat te doen met de glucobalance? Doorgaan of afbouwen? Wat is jullie ervaring met kuil in de winter ipv hooi?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:25

steenbok1980 schreef:
Wat is jullie ervaring met kuil in de winter ipv hooi?

Om kort te zijn.... kuil is géén paardenvoer....

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:26

bedoel ook "paardenkuil"of te wel de balen die ingeseald zijn(geen koeienkuil), voordroog?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:29

Vind ik ook geen paardenvoer :n Te zuur en te rijk.. Het is dat het handig is voor de boeren om te maken en voor de mensen die geen schuur hebben om hooi droog op te slaan.. (en ik ken 1 paardje wat allergisch reageert op hooi, schijnt te stoffig voor m te zijn) Maar verder, waarom zou je ervoor kiezen?

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:33

Oke, duidelijk, maar omdat paardje waar die mee samen komt te staan kuil gewend is, vroeg ik mij dit af. Gaat dus hooi worden, bij een betrouwbare leverancier (JKK vrij) vandaan. :+

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:35

Lijkt me dan ook de beste keus :j Als je nog keuze hebt tussen verschillende soorten ga dan voor een mengels van grassen, hooi van alleen engels raaigras is vaak ook te rijk ;)

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:38

Dit is zeer gevarrieerd van samenstelling, fijn en grof, stengelig, niet muf/ stoffig! Helaas weinig opslagruimte, maar binnen 10 km te halen met de auto. Bedankt!

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:39

laura1986 schreef:
hooi van alleen engels raaigras is vaak ook te rijk ;)

Hooi van alleen engels raai is meen ik ook een zeer slechte keus gezien de grote gevoeligheid op bepaalde toxine en/of schimmels....maar dat moet ik opzoeken om zeker te zijn.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 22:11

Steenbok: mijn paard is in 2005 door een (reguliere) dierenarts IR gediagnosticeerd. Ze krijgt altijd goed voordroogkuil/voordrooghooi, van prima kwaliteit. Ze staat 's winters helemaal niet op de wei (nu al niet meer) omdat er dan veel te veel fructaan in het gras zit en 's zomers hooguit 2 uurtjes per dag.

Ze doet het dus al 5 jaar erg goed!

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 00:56

kuilgras en paarden,

er is eigenlijk heel weinig bekend over hoe goed of slecht paarden kuilgras kunnen verteren. ik herriner mij 1 nederlands onderzoek waarbij aan jonge paarden in opfok getest is hoe groei en ontwikkeling waren op een rantsoen dat vrijwel geheel uit kuilgras en snijmais bestond, de resultaten daarvan waren goed, helaas heb ik de officieele verslagen niet terug kunnen vinden, heeft ooit in het blad paarden gestaan in de jaren 80.

er is veel naamsverwarring rond kuilgras, er zijn eigenlijk maar twee manieren waarop gras geconserveerd wordt de eerste is door droging, wat bij droging op het veld hooi opleverd en een tweede is gras uit kunstmatige droging, meestal geleverd als grasbrok of structuurbaal.de andere manier is via fermentatie, dat wordt ook aangeduid als kuilgras of grassilage, vernoemd naar de oude manier om dit in kuilen in de grond of silo's te doen. nieuwer zijn door verpakking in folie.

van alle geconserveerde grasproducten is het nadeel dat de inhoud aan stoffen zeer sterk wisselt, per oogst en zelfs binnen een oogst kan verschil in inhoud fors uiteenlopen. op het oog, reuk en gevoel kun je eigenlijk hooguit dingen bepalen als, hoeveel onkruiden erin zitten, wat de structuur is, stof en vaak ook schimmels of rotte plekken. het merendeel van die laatste is zelfs al beperkt.

de voedingswaarde is niet aan de buitenkant te bepalen, daarvoor zul je een goed monster uit een partij moeten nemen of ouderwets doen aan achterafbepalen, je laat een dier het opeten en wacht af hoe hij het verwerkt. dat laatste lukt bij een goed gezond paard vaak prima, die heeft vaak een ruime marge om dat aan te kunnen, paarden met een flinke metabolische verstoring in hun systeen als IR, is dat lastiger, die zullen sneller reageren met bijv. Hb als de suikers toch te hoog uitvallen.

in kuilgras speelt meer mee, alle kuilgras is gefermenteerd en er zijn vele namen, voordroog is voor het inpakken eerst op het veld letterlijk voorgedroogd. dat kan een dag zijn, maar ook een week.
een goede fermentatie heeft nodig, voldoende vocht, voldoende suikers en zetmeel in het gras dat gebruikt wordt en een zuurstofarme omgeving. de suikers en zetmeel worden grotendeels omgezet in melkzuur, dat verzuurd het milieu in de pakken zodanig dat andere bacterie en schimmelgroei gestopt wordt, uiteindelijk wordt het zo zuur dat ook de melkzuurbacterieen niet meer actief zijn.

meeste kuilgras is uiteindelijk armer aan suikers en zetmeel dan gemiddeld hooi, nadeel is dat het zuur is en veel paarden hier moeite mee hebben tijdens hun vertering, de verstoring in darmbacterieen kan daardoor extra stoffen opleveren die ook van invloed zijn gebleken op het ontstaan van HB. ook kunnen bij een erg droog ingepakt product de fermentatie onvolledig zijn en kunnen er dus zelfs meer schimmels en bacterieen in overleven. een gezond paard kan hier waarschijnlijk beter mee overweg. eenmaal HB geweest dan is het paard kwetsbaar voor herhaling, hoe kwetsbaar is zeer verschillend, maar wat je kunt uitsluiten aan extra factoren is vaak wel aangeraden.

voor IR zelf zijn de opvattingen en ervaringen meer gespreid, van zonder problemen kuilgras kunen geven tot uit de hand lopen, het blijft dus per paard te bekijken of het kan en in welke mate en hoeveel risico je wilt nemen. ineens overschakelen van hooi op kuil of andersom geeft het vaakst problemen , dat heeft meer kans van slagen als het zeer geleidelijk omgeschakeld wordt.

verder bestaat er geen ongeschikt voer, wel niet passend voer voor een paard, maar dat werkt steeds via de eigen behoefte van dat moment en alle extra zaken als IR waar je rekening mee moet houden.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 08:19

Ook terug naar gewone informatie.
Mijn paard is zonder problemen, HB ed. de zomer doorgekomen, heeft door DA geconstateerde IR.
Het probleem waar ik nu wel mee zit is eigenlijk omgekeerd, ze is in alle jaren steeds weer een beetje meer afgevallen en dat wil er niet terug aan. Dat zegt overigens niks over haar IR, want bij teveel aan suikers worden alle bekende plekken hard en dik. Mijn ervaringen in een combinatie van hooi en voordroog kuil zijn goed, ik hoop haar dan ook deze winter weer wat voller te krijgen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:09

Ik ben heel benieuwd of er hier iemand is die via de reguliere weg zijn paard heeft kunnen genezen van IR of iemand die iemand kent die dit heeft genezen.

Ik zou dan graag de behandelwijze horen.
Wanneer er begonnen is met behandelen en hoe lang de behandeling heeft geduurd.
En welke medicatie er is gebruikt.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:24

singasong schreef:
Ik ben heel benieuwd of er .........
En welke medicatie er is gebruikt.

Ik denk dat jij eerder een antwoord krijgt dan wij op de vragen aan jou ?
Er zijn je er door diverse mensen een aantal gesteld en het zou wel zo netjes zijn als je daar ook even op reageert toch ?

Ow, ik heb geen IR of paard die dat heeft maar als ik een beetje rondlees:

ik citeer:
Als uw lichaam nog steeds insuline aanmaakt maar die insuline niet goed opneemt, noemen we dit 'insulineresistentie'

te lezen op : Insulineresistentie eenvoudig uitgelegd:
http://nl.corporate.nl.production.lifescan.eu/Encyclobetes/Article/Insulin/InsulinResistance.aspx

Samengevat wat daar zoals te lezen valt:
Ik begrijp dat je IR niet echt kan genezen, hoogstens beheersen en zien te voorkomen dat het tot diabetes type 2 ontwikkelt.

Medicatie ?
Insuline :D
Te lezen op : Mythes over insuline ontkracht :
http://nl.corporate.nl.production.lifes ... usted.aspx

Daarnaast erg eenvoudig en goedkoop.... en niks geen hokuspokus gedoe....
Simpel door beweging en letten op je voeding opdat je geen overgewicht krijgt want dat blijkt een veel voorkomende oorzaak van 'insulineresistentie'. (uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk)
Ik denk dat dit voor zowel mensen áls paarden telt.....

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:21

Moderatoropmerking:
Dit topic is na het verwijderen van een aantal offtopic reacties weer open. Het topic gaat over insulineresistentie. Een ieder die te maken heeft met een ziek paard zal de machteloosheid herkennen en daarmee alle frustraties die IR, maar ook andere ziekten oproepen. Een behandeling die voor de een werkt hoeft voor de ander niets te doen, en vice versa. Laten we er echter wel vanuit gaan dat ieder hier het allerbeste met zijn paard voorheeft en streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven. Het doel is voor iedereen hetzelfde, de weg erheen zal voor sommigen anders zijn. Dat is echter geen reden om elkaars wegen niet te respecteren, juist door het uitwisselen van ervaringen kunnen zoveel mogelijk mensen hieruit leren. Zie elkaar als aanvulling in plaats van tegenstander en ga respectvol met elkaar om, alleen dan blijft dit een prettig en leerzaam topic.