Paard dood door mokspuit, Ivomec

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:21

inderdaad,dat maakt het verschil...intraveneus of intramusculair
ik vraag mij af of als het intramusculair was ingespoten de gevolgen ook fataal waren geweest....maar coliena ,je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat er heel veel andere,uitwendige middelen zijn om dit te kunnen behandelen...
(schurft komt trouwens vaker voor dan jij beweert hoor,mijn fries heeft er heel vaak last van,nu zijn het de oogstmijten,ik zit ook onder....tja,dat heb je als je in de wildernis leeft met veel wild om je heen)

er zijn ook paarden die een allergische reactie vertonen op ab,en dan in shock raken....maar dat is veel minder dan 1 op 100.
maar wat is het voordeel van intraveneus als het niet accuut is?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:57

Friezen zijn genetisch gepredisponeerd om schruft te hebben, dus ja, ik geloof heel goed dat je fries er last van heeft.

Het voordeel van intraveneus is dat het veel sneller opgenomen wordt en direct ter plaatse is. Intramusculair spuiten doe je eerder als je een soort depot werking wilt bekomen, dan wordt de spiegel trager hoog in het bloed, maar kan hij langer worden aangehouden. Hangt allemaal af van de aandoening en de situatie. En dat beste mensen, is waarom je nu een veearts hebt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:00

maar zou de reactie dan hetzelfde zijn,bij intramusculair?
misschien was er dan meer tijd geweest voor een anti-dot
(of hoe heet dat...tegengif??)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:11

geerke schreef:
hoe noem jij de plekken dan op deze foto?niet echt harig lijkt mij...
hier staat ook iets over het gebruik van ivomec per injectie..
de pony's van mijn vriendin hadden geen luizen,dat hadden we allang bekeken natuurlijk...
http://www.paardenencyclopedie.nl/index.php/Schurft

Grappig, op deze link wordt ook het gebruik van vlooienshampoo voor honden genoemd als middel tegen schurftmijt Knipoog

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:19

Veel sterkte voor de eigenaresse....dit is zeer, zeer zuur!
Even een vraagje: aangezien ik een (ex)hoefbevangen pony heb ben ik heel erg voorzichtig met alles wat erin gaat, zowel qua voer als qua medicijnen. Maar hoe kom je erachter dat een medicijn -zoals in dit geval ivomec- gevaarlijk is? Is er ergens op internet een site met (betrouwbare) informatie te vinden over medicijnen en de eventuele schadelijke bijwerkingen?
Zo las ik ook dat Collies niet tegen ivermectine kunnen, ik heb een Border Collie en weet van niets....
Hoe komen jullie aan die informatie, want ik wil het ook zo graag weten voordat het te laat is??

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:20

Waarom is dat grappig? Niet-gerigistreerde middelen mogen worden gebruikt, als het middel niet bestaat voor de diersoort zelf. Maar waarom een gevaalijk middel gebruiken als er veilige alternatieven zijn?

Bij intramusculaire toediening heb je inderdaad meer tijd om een tegengif toe te dienen omdat het middel trager verspreidt in het lichaam. Zal ook minder heftige reacties geven, net omdat het trager vrijgesteld wordt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:32

ah,dankje coliena! dat wilde ik even weten....ik vermoede het wel ,maar wist het niet zeker...nogmaals dank!!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:27

Coliena schreef:
Antibiotica is helemaal niet gevaarlijk, spuit het gerust in de bloedbaan, geen enkel probleem, sommige moeten zelfs zo worden toegediend. Enkel de IVOMEC/DECTOMAX (is trouwens geen antibioticum maar een antiparasitair middel) is gevaarlijk. WIlde gewoon even duidelijk maken dat antibiotica een goede therapie kan zijn voor mok.

pardon? Kijk uit met wat je zegt! Penicilline in de bloedbaan is wel degelijk gevaarlijk!

Desalniettemin is dit echt vreselijk.... en ook vreselijk fout van de DA! Off label use moet ALTIJD gepaard gaan met inlichting van de eigenaar met de mogelijke gevolgen! En het zal inderdaad niet in de cascaderegeling passen maar toch durf ik dat uit mn hoofd zo niet te zeggen omdat het toch veel gebeurd... maar dan nog zou ik het risico niet willen lopen! Ik heb een keer tijdens een stage gezien dat de DA dit deed maar dit was bij een paard die ernstig ziek was en het was alles of niets en hij zat vol wormen onder andere. Maar alsnog heeft de DA dit alleen gedaan omdat er verder niks meer te doen was en heeft de eigenaar ingelicht die ermee instemde. Alleen op zo'n manier is het wettelijk toegestaan! (en hierdoor weet ik de gevolgen ervan dus)

Tuchtraad lijkt me in dit geval echt geen overbodige luxe... zoiets moet ook niet kunnen als je net afgestudeerd bent! Niet zomaar klakkeloos off label use zonder besef van de gevolgen!
En voor de tuchtraad heb je volgens mij in principe geen advocaat o.i.d. nodig, je kan gewoon een officiele klacht indienen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:22

Coliena schreef:
Waarom is dat grappig? Niet-gerigistreerde middelen mogen worden gebruikt, als het middel niet bestaat voor de diersoort zelf. Maar waarom een gevaalijk middel gebruiken als er veilige alternatieven zijn?

Ik noemde het grappig omdat ik op pagina 1 van dit topic ook de hondenvlooienshampoo benoemde als doeltreffend middel bij schurftmijt bij paarden.
Gelukkig heb ik zelf geen mijtproblemen bij de paarden maar ik zou - tig maal liever een hondenvlooienshampoo proberen dan het risico van een Ivomec injectie nemen.

Bij de fries met mijt is het gedaan op advies van de dierenarts. Er is voor en na het wassen schraapsel van de huid gehaald en door de DA onderzocht. Na het wassen bleek de mijt allemaal dood.
De eigenaresse van het paard werkt voor een grote firma die allerlei dierprodukten verkopen van huisdieren tot paarden en koeien.

Samen hebben ze besloten de hondenvlooienshampoo te proberen omdat er voor mijt echt niet zoveel alternatieven op de markt zijn nadat Sebacil uit de handel is genomen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:40

Zwerte schreef:
Coliena schreef:
Antibiotica is helemaal niet gevaarlijk, spuit het gerust in de bloedbaan, geen enkel probleem, sommige moeten zelfs zo worden toegediend. Enkel de IVOMEC/DECTOMAX (is trouwens geen antibioticum maar een antiparasitair middel) is gevaarlijk. WIlde gewoon even duidelijk maken dat antibiotica een goede therapie kan zijn voor mok.

pardon? Kijk uit met wat je zegt! Penicilline in de bloedbaan is wel degelijk gevaarlijk!

Ooit al gehoord van wateroplosbare penicilline? Na-peni? Dat mag wel degelijk in de bloedbaan. Alle witte producten met penicilline niet. Maar als je goed leest dan zie je dat ik zeg dat er SOMMIGE zo moeten toegediend worden, niet allemaal.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:50

Als eerst wat ontzettend triest dat dit gebeurd is. Heel veel sterkte voor de eigenaresse. Ach gut

Coliena schreef:
Geholpen bij mok? Ik betwijfel echt of dit middel ook maar enige uitwerking heeft gehad. Ik begrijp dat ze ivomec inpuiten in combinatie met antibiotica? Dan is het puur de antibiotica die helpt. Dit geven wij inderdaad aan paarden die met hardnekkige mok in combinatie met dikke benen zitten. OMdat mok heel dikwijls bacterieel is gecontamineerd, waardoor er zwelling is. Schurft geeft eerder enorme jeuk. Dus antibiotica bij behandeling van mok is geen probleem en helpt inderdaad goed. Ivomec daarentegen is onzin en gevaarlijk. Dus ik hoop dat het bij deze NOOIT meer aan een paard wordt toegediend...

Coliena, ik heb zelf ook een paard gehad met ernstige terugkerende mok. We hebben het een aantal keer proberen op te lossen met antibiotica. Zelfs een stukje aangetast weefsel op de kweek gezet om te kijken welke AB het best zou werken. Helaas kwam de mok toch steeds weer terug. Op aanraden van de DA heb ik toen ook ivomec gespoten en het paard heeft nooit ergens meer last van gehad. Voor mijn paard was het dus wel dé oplossing.

Over de risico's van gebruik van ivomec was ik op de hoogte en werd ook nog gewaarschuwd. Ook spuit ik al mijn paarden jaarlijks ivomec tegen de wormen. Mij bevalt het heel goed. Maar als ik zoiets als dit lees, krijg ook ik wel weer rillingen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:23

En vind je het dan geen enkel probleem dat die ivomec maar 60% zo goed werkt als de tubes? En dat jij dus resistentie zit in de hand te werken bij de wormen? En mag ik zo vrij zijn om te vragen waarom je hiervoor kiest? Ik heb namelijk een heel sterk vermoeden dat ik weet waarom. Een dierenarts die dit aanraadt is in mijn ogen niet goed bezig.
Jouw paard zal dan last gehad hebben van mijt inderdaad. Antibiotica werkt niet tegen mijt. Maar waarom heb je de shampoo niet gebruikt, die goed werkt? Of andere middelen? Want deze zouden gegarandeerd ook hebben gewerkt. Zonder alle risico's van dien. Blijkbaar ben jij een hele grote gelukzak. 1 op honderd paarden valt dood. Dat wil zeggen dat jij heel veel geluk hebt, of nog geen paard honderd maal hebt gespoten. Was ik van jou zou ik toch nog eens goed nadenken. Maar inderdaad, het is elk zijn keuze. Helaas zijn sommige keuzes vooral gebaseerd op de verkeerde redenen.
Maar goed, ieder die zijn paard als een koe of varken beschouwt, mag die van mij ook behandelen als een koe of varken.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:33

Coliena; ik heb alle mogelijke mok-middelen en zalfjes etc etc geprobeerd zonder resultaat, 2 * een kweek gedaan (het was géén mijt). Ivomec gaf dus wel resultaat. Ik snap alleen jou resistentie verhaal niet helemaal Verward Als je een goede afgepaste hoeveelheid spuit werk je volgens mij geen resistentie in de hand. Daarbij schijnt het met de resistentie allemaal wel mee te vallen. Dat zijn verhalen van de wormspuiten-makers heb ik me laten vertellen. Maar hier ben ik niet echt van op de hoogte Clown

Ivomec, kies ik voor deels uit gemak, deels uit financiele overweging. En ja ik snap wel dat dat ook niet uit maakt als je een paard verliest Knipoog Ik werk samen met zeer goede dierenartsen met een goede status om het zo maar te zeggen. Dus ik zou ze niet als dom willen afschilderen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:36

je hebt gewoon geluk dat jou paarden niet behoren tot die 1 op de 100.....voor hetzelfde geld was het wel zo geweest...

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:38

Maar van dat risico ben ik ook op de hoogte.. Het getal schijnt trouwens veel hoger te liggen dan 1 op 100. Neemt niet weg dat er een risico blijft.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:42

Als het GEEN mijt was, dan KAN ivomec op geen enkele manier geholpen hebben! Het is een puur antiparasitair middel, doet NIKS anders dan dat. De mok is dan uiteindelijk vanzelf weggegaan.
Je werkt wel degelijk resistentie in de hand. De dosis ivomec wordt bepaald aan de hand van het gewicht van je paard. Maar het spul is gemaakt voor het metabolisme van koeien. Waardoor het bij het paard maar 60% van de werking heeft als dat het bij koeien heeft. Dus jij zal telkens 40% onderdoseren. En neen, de dosis opdrijven heeft geen nut, want het metabolisme van je paard werkt volledig anders, waardoor ze het spul anders verwerken. Dus jij bent resistentie aan het bevorderen. De wormspuiten bij het paard zijn voor hen gemaakt en uitgetest, zodat de juiste dosis opgenomen kan worden in het bloed. Deze zijn niet te vergeten veilig. En neen, resistentie valt niet mee. Voor het moment is het allemaal nog te doen, maar mensen zoals jij (mijn escuses, wil niet aanvallend overkomen) zorgen er voor dat we zonder werkzame middelen zullen vallen.
Ik had al verwacht dat dat de reden zou zijn dat je ivomec gebruikt, zo is het altijd, want er is gewoon geen enkele goede reden om het spul te gebruiken. Nogmaals, als jij je paarden beschouwt als koeien, dan moet je vooral zo door doen.
Ik heb je dierenartsen niet dom genoemd. Ze kunnen best goed zijn, dat weet ik niet. Maar ivomec aanraden is NOOIT goed te keuren en is gewoonweg dom. Dus op dat vlak heb ik geen medelijden en kan je mij niet overtuigen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:47

Ik hoef je gelukkig ook niet te overtuigen Knipoog Ik doe het uit eigen overtuiging. Jij hebt de DA ook niet dom genoemd, maar er zullen zat anderen zijn die dat wel doen. Helaas wordt alles zo aanvallend gedaan steeds.

Maar mag ik vragen waar je al die kennis vandaan hebt Coliena. Je lijkt er behoorlijk wat van af te weten.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:53

Laat ons zeggen dat ik er door mijn beroep nogal wat van afweet Knipoog.

Mijn probleem is gewoon, hoe kan je nu overtuigd zijn om dit spul te gebruiken? Financieel ja, maar als je het niet kunt opbrengen je paard de juiste verzorging te geven, dan moet je volgens mij geen paarden houden.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:56

wil jullie los van alle do's en dont's heel veel sterkte toewensen. De boosheid rondom deze hele situatie zal de acceptatie van dit verlies niet makkelijk maken Ach gut
hoop dat hierdoor weer wat ogen bij anderen zijn geopend (bij mij iig ook wel weer)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:24

Eleonoor schreef:
Graag had ik dit paard willen helpen op een andere manier.

Wel vreselijk dat je paard zo dood moet gaan omdat die wat ingespoten krijgt tegen de jeuk. Wel klinkt het bijzonder dat de DA niets wist Verward

Mijn paard is niet dood hoor.. (godzijdank niet) Hij stikt van de jeuk en hij heeft prednison gekregen. Daarnaast zijn er huidbiopten en bloed afgenomen. Zalf op zijn plekken en flink vertroetelen tot we weten wat het is van de week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:32

Wat een verschrikkelijk verhaal. Heel erg sneu voor de eigenaresse van dit paard... (heel veel sterkte!)
Aan de andere kant wel goed dat het nu op deze manier aan de orde komt hier, ik hoop dat er nu heel veel bokkers gewaarschuwd zijn voor het risico van dit medicijn en dat er zo in ieder geval wellicht in de toekomst dergelijke gevallen voorkomen kunnen worden.

Edit: mijn paard heeft trouwens dik een jaar geleden Einschuss gehad en is toen behoorlijk behandeld met diverse spuiten en poedertjes. Is er een kans dat mijn paard toen ook hetzelfde medicijn heeft gehad? Ik ga in ieder geval de rekeningen eens checken...

Coliena schreef:
Het probleem is bij shock dat de bloedsomloop bijna niet meer werkt, dus ingespoten producten werken dan ook bijna niet meer. Ik weet uit ervaring dat er nog nooit een paard terug bovenop gekomen na shock door ivomec. Blijft wel een feit dat het wel had kunnen geprobeerd worden. Maar als het een troost is voor de eigenaresse, het zou niet meer geholpen hebben...

Het spijt me, maar dat is een opmerking die je niet kunt maken. Jij kunt helemaal niet uit eigen ervaring weten dat er nog nooit een paard bovenop is gekomen, je was er toch zeker niet bij alle gevallen bij? Wellicht weet je dat er nog nooit een paard bovenop is gekomen, wellicht is er voor zover jij weet nog nooit een paard bovenop gekomen, maar dan weet je het in ieder geval niet uit eigen ervaring.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-09-08 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:33

Hallo,
mijn verzorgpaard staat bij het paard dat is overleden op stal. Nu is het zo dat Belle 15min voordat dat paard de mokspuit kreeg ook is ingeent tegen mok. Belle heeft deze spuit echter al eerder gehad en met haar was er ook deze keer niks aan de hand.
De spuit wordt in de halsslagader gespoten (zo heb ik dit begrepen van de eigenares) daarna krijgen ze nog een antibiotica in hun bil. Toen het paard (dat al vrij gestresst was) de spuit in de hals had gehad begon ze erg onrustig te worden, de eigenares van mijn verzorgpaard is toen Belle naar de wei gaan brengen omdat zij zich altijd flink laat opnaaien door wat er om haar heen gebeurd..
Toen zij terug kwam zakte bij het net ingeente paard de achterhand weg en viel zij op de grond, direct ademde ze niet meer of heel oppervlakkig (dit was niet goed te zien) de DA is naar de auto gerent om iets te halen om haar te helpen maar toen zij terug kwam was het al te laat....
Het ging dus allemaal erg snel, het blijft idd gissen naar wat er nou gebeurd is. Helemaal omdat er met Belle niks aan de hand was is dit natuurlijk het laatste wat je verwacht.
Het is zo onwerkelijk dat zo'n jong paard in 1 keer en zo snel er niet meer is....

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:35

@Nouks: Het spijt me, maar dat kan ik wel weten. Tuurlijk kan ik niet weten waar op de wereld wat gebeurd is en kan ik niet ALLE gevallen weten (muggezifterij als je het mij vraagt), maar in ieder geval meer dan genoeg om een gefundeerde ervaring te kunnen meedelen. Dat is meer dan vele anderen hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:38

Coliena schreef:
@[***]: Het spijt me, maar dat kan ik wel weten. Tuurlijk kan ik niet weten waar op de wereld wat gebeurd is en kan ik niet ALLE gevallen weten (muggezifterij als je het mij vraagt), maar in ieder geval meer dan genoeg om een gefundeerde ervaring te kunnen meedelen. Dat is meer dan vele anderen hier.

Maar je weet het niet UIT EIGEN ERVARING dus wek dan niet de indruk dat je in hoogsteigen persoon bij ieder geval (in Nederland bijvoorbeeld in ieder geval) aanwezig bent geweest.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:40

Tjonge jonge, moet je als je ervaring met iets hebt bij ieder soortegelijk geval aanwezig zijn? Is het niet genoeg dat je bij veel van de gevallen aanwezig was of lijkschouwingen hebt gezien of noem maar op? Dan kan jij geen ervaring hebben met fotografie (eventjes in profiel gespiekt) want jij hebt niet iedere foto genomen die er bestaat. Om het maar even overdreven uit te leggen. Ervaring krijg je als je ergens bij geweest bent, en hoe meer je er bij was, hoe meer ervaring. Dus ja, je hoeft niet alles gezien te hebben om EIGEN ervaring te hebben.