Paard met ernstige zandkoliek,Iemand ervaring?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angeltjuhhhh

Re: Paard met ernstige zandkoliek,Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 20:59

Ze staat weer lekker op haar plekje! Trailer rit ging super goed. Toen ze aan kwam was ze alleen erg over enthousiast. Mja das te begrijpen Lachen Nu nog proberen haar rustig te houden de komende weken. Heb vandaag advies gekregen om haar 5 weken binnen te houden Bloos!

@Pluizebolpum. Bij jou ook nog maar zo kort geleden Bloos! Ben blij dat het bij jou ook goed afgelopen is! Nja Puk is er natuurlijk nog lang niet, maar goed de grootste risico's zijn voorbij. Ben in ieder geval heel blij dat ze nu weer 1km verderop staat en niet meer in Someren. Toch een stuk makkelijker kwa tijd enzo. En voor haar ook fijner. Ze staat al 10 jaar bij dezelfde boer met dezelfde paarden dus dat scheelt voor haar ook weer een hoop stress!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:54

Wat een goed nieuws! OK dan!
Ben blij voor je dat alles goed gaat..
Nu kan ze zelf ook weer tot rust komen in haar bekende en vertrouwde omgeving.
Nog heel veel succes met haar en een spoedig herstel voor je paardje Knipoog

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 04:57

Angeltjuhhhh schreef:
Vandaag rond 5 uur krijgen we haar mee naar huis!!
Ik moet daar nog even bespreken wat we allemaal moeten doen om dit voortaan te voorkomen. Zoiezo sand ex of sand clear voeren elke maand. Maar de rest weet ik nog niet helemaal.

De beste remedie tegen zandkoliek is in elk geval voldoende ruwvoer en dan dit niet vanuit het zand voeren. Mijn paard kreeg het duidelijk van doorgrazen terwijl er niets meer aan gras in de wei stond, ze vrat gewoon de bodem mee op! Daar helpt geen zandkuur tegen, ze krijgen dan gewoon veel teveel binnen.

Maar ´t kan ook zijn dat paarden bewust grond eten, soms door mineralentekort o.i.d., kan ook uit verveling, dat ze aan de bodem staan te likken.

In elk geval fijn dat ze weer thuis is inmiddels!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:55

Het is bij mij idd net een dikke maand terug dat we met een doodziek, halfhangend paardje in de kliniek stonden en dat de eigenaar voor de keus stond; opereren of afspuiten...Dan besef je pas hoe kwetsbaar een paard kan zijn. En nog steeds is het nog een beetje afwachten. Echt juichen durf ik pas als de VA hem officieel beter heeft verklaard.(dan wordt het, in willekeurige volgorde, taart eten, paard losgooien, janken en een gat in de kraag zuipen Haha! )

Heb je toevallig nog dieetadviezen gehad of mag Puk alles weer hebben (behalve zand dan Knipoog )? Misschien helpt het wat als je ze kan afleiden met wat meer ruwvoer, bv in een hooinet of ander iets waar ze het uit moet puzzelen. Zou kunnen helpen bij het wat rustiger houden...
Voor Clever hadden we ook een liksteenspeeltje gehaalt, om hem naast zijn eten wat af te leiden. Het hangt er prachtig, de vliegen hebben de tijd van hun leven maar meneertje C. kijkt er niet naar om (net als naar andere speeltjes die we hebben geintroduceert; skippybal, pylon, verstopspelletjes met eten). Eten (als in hooi, biks in kleine porties, hapjes gras en soms paardensnoepjes en appel) en veel knuffelen vindt hij veel leuker...

Succes nog met rustig houden en beter worden!

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:43

Mijn verzorgpony heeft vorig jaar erge zandkoliek gehad. Maar dat is gewoon overgegaan. En we geven der nu ook lijnzaad. Lachen Heel veel sterkte!! Ach gut

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 23:41

@Pluizebolpum
Ja ze mag nu alleen hooi en een beetje brok of meusli zodat we daar lijnzaad bij kunnen geven. Of eventueel zemelen, maar lijnzaad was beter. Wel meer werk maar ja als het beter is doen ik dat gewoon! Een heel klein beetje grazen aan de hand mocht ook, maar daar ben ik voorlopig nog verzichtig mee!
Ik heb Puk ook een gezonde liksteen zonder suiker e.d. gegeven zodat ze wat te doen heeft. ze last krijgt met in de stal staan wilde ik ook gaan kijken voor wat speelgoed ofzo...........

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:53

wat fijn om te lezen dat het de goede kant op gaat met je paard.
dat had je denk ik niet gedacht?

veel succes verder en hopelijk mogen julie nog lang genieten van elkaar.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:56

Super dat ze weer thuis staat! Succes de komende weken met binnen houden Lachen

fesje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:00

succes verder hopelijk blijft het goed gaan