Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Noah2006 schreef:De 5e foto van de planten, lijkt op Jakobskruiskruid, maar dan in de knop, het blad lijkt er ook op. Dit stond op internet:
De plant is vers niet te genieten door zijn geur en smaak waardoor de paarden wel weten dat ze dit niet moeten eten.
Wanneer het echter mee gemaaid wordt, en in hooi of kuilvoer terechtkomt, kan het paard het niet meer als giftig kruid herkennen. Hij eet het gewoon mee op met alle desastreuze gevolgen vandien! De alkaloïden zelf zijn weliswaar geen stapelgif, maar het effect is voor het slachtoffer hetzelfde, omdat de eenmaal toegebrachte schade aan de lever niet meer geneest. Door de warmte van de zon kan het plantje uitgedroogd zijn en dat ze de geur niet rook en het heeft gegeten?
Sientje schreef:Noah2006 schreef:De 5e foto van de planten, lijkt op Jakobskruiskruid, maar dan in de knop, het blad lijkt er ook op. Dit stond op internet:
De plant is vers niet te genieten door zijn geur en smaak waardoor de paarden wel weten dat ze dit niet moeten eten.
Wanneer het echter mee gemaaid wordt, en in hooi of kuilvoer terechtkomt, kan het paard het niet meer als giftig kruid herkennen. Hij eet het gewoon mee op met alle desastreuze gevolgen vandien! De alkaloïden zelf zijn weliswaar geen stapelgif, maar het effect is voor het slachtoffer hetzelfde, omdat de eenmaal toegebrachte schade aan de lever niet meer geneest. Door de warmte van de zon kan het plantje uitgedroogd zijn en dat ze de geur niet rook en het heeft gegeten?
Ik heb geloof ik al twee keer een lijstje geplaatst van fototoxische planten, die dus zulke brandwonden veroorzaken. Jacobskruiskruid zit daar NIET bij. Sint Janskruid wel.
@ TS: wat naar dat de merrie niet wil drinken. Ook niet als je iets 'lekkers' door het water doet? Scheutje appelsap of zo? Of heeft de DA haar vocht via een sonde/infuus toegediend?
Sientje schreef:Voor de complete info over jacobskruiskruid vind ik http://www.jakobskruiskruid.com/website/ een betere link.
Ik zeg nergens dat JKK de lever niet vergiftigt, het veroorzaakt alleen geen brandwonden, wat fototoxische planten dus wel doen (en die beschadigen ook de lever). Volgens mij heeft het paard van TS brandwonden. Nu maar weer ontopic..?
aliesjeh schreef:is het niet een mogelijkheid om het veulen nu al van de moeder te scheiden en het zelf drinken te geven? omdat de moeder zo slecht drinkt.. het veulen maakt het alleen maar erger toch? hoe oud is het veulen?