Help mijn paard is verbrand !!! ( foto's )

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xWhitneyx

Re: Help mijn paard is verbrand !!! ( foto's )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 23:37

die kleine slurpt mn merrie leeg en zelf wil moeders niet drinken

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 23:42

Misschien dat de slokdarm opgezet is. Aangezien het ook een beetje een allergische reactie lijkt te zijn.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 23:43

Noah2006 schreef:
De 5e foto van de planten, lijkt op Jakobskruiskruid, maar dan in de knop, het blad lijkt er ook op. Dit stond op internet:
De plant is vers niet te genieten door zijn geur en smaak waardoor de paarden wel weten dat ze dit niet moeten eten.
Wanneer het echter mee gemaaid wordt, en in hooi of kuilvoer terechtkomt, kan het paard het niet meer als giftig kruid herkennen. Hij eet het gewoon mee op met alle desastreuze gevolgen vandien! De alkaloïden zelf zijn weliswaar geen stapelgif, maar het effect is voor het slachtoffer hetzelfde, omdat de eenmaal toegebrachte schade aan de lever niet meer geneest. Door de warmte van de zon kan het plantje uitgedroogd zijn en dat ze de geur niet rook en het heeft gegeten?

Ik heb geloof ik al twee keer een lijstje geplaatst van fototoxische planten, die dus zulke brandwonden veroorzaken. Jacobskruiskruid zit daar NIET bij. Sint Janskruid wel.

@ TS: wat naar dat de merrie niet wil drinken. Ook niet als je iets 'lekkers' door het water doet? Scheutje appelsap of zo? Of heeft de DA haar vocht via een sonde/infuus toegediend?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 23:47

Sientje schreef:
Noah2006 schreef:
De 5e foto van de planten, lijkt op Jakobskruiskruid, maar dan in de knop, het blad lijkt er ook op. Dit stond op internet:
De plant is vers niet te genieten door zijn geur en smaak waardoor de paarden wel weten dat ze dit niet moeten eten.
Wanneer het echter mee gemaaid wordt, en in hooi of kuilvoer terechtkomt, kan het paard het niet meer als giftig kruid herkennen. Hij eet het gewoon mee op met alle desastreuze gevolgen vandien! De alkaloïden zelf zijn weliswaar geen stapelgif, maar het effect is voor het slachtoffer hetzelfde, omdat de eenmaal toegebrachte schade aan de lever niet meer geneest. Door de warmte van de zon kan het plantje uitgedroogd zijn en dat ze de geur niet rook en het heeft gegeten?

Ik heb geloof ik al twee keer een lijstje geplaatst van fototoxische planten, die dus zulke brandwonden veroorzaken. Jacobskruiskruid zit daar NIET bij. Sint Janskruid wel.

@ TS: wat naar dat de merrie niet wil drinken. Ook niet als je iets 'lekkers' door het water doet? Scheutje appelsap of zo? Of heeft de DA haar vocht via een sonde/infuus toegediend?

Jawel http://www.4darabians.nl/Artikelen/Jakobskruiskruid.htm Knipoog. Vergiftigd ook de lever. Maar daarnaast zijn de slijmvliezen niet gelig, dus misschien heeft de lever er wel niks mee te maken.

Slobber oid wil ze ook niet, of appelsap Ja ?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 23:55

Voor de complete info over jacobskruiskruid vind ik http://www.jakobskruiskruid.com/website/ een betere link.
Ik zeg nergens dat JKK de lever niet vergiftigt, het veroorzaakt alleen geen brandwonden, wat fototoxische planten dus wel doen (en die beschadigen ook de lever). Volgens mij heeft het paard van TS brandwonden. Nu maar weer ontopic..?

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 00:29

xWhitneyx
leef met je mee
wens je heel veel sterkte hiermee . hoop dat ze er snel iets aan kunnen doen . Ach gut

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 00:33

Ik ben blij dat de DA nogmaals geweest is om het e.e.a. te gaan testen. Meis wat moet jij in de rats zitten Ach gut Kan me voorstellen dat je bekaf bent van de zorgen en emoties. Ik duim met alle macht dat ze er bovenop komt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 01:37

Sientje schreef:
Voor de complete info over jacobskruiskruid vind ik http://www.jakobskruiskruid.com/website/ een betere link.
Ik zeg nergens dat JKK de lever niet vergiftigt, het veroorzaakt alleen geen brandwonden, wat fototoxische planten dus wel doen (en die beschadigen ook de lever). Volgens mij heeft het paard van TS brandwonden. Nu maar weer ontopic..?

we zijn ontopic hoor Knipoog
paard wil waars neit drinken omdat heel de huid weg is bij haar mond, dit zal haar gewoon pijn doen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 02:05

Jeetje zeg! Normaal kan ik best goed tegen "nare" foto's, maar dit vond ik wel vrij schokkend. Heb het hele topic doorgelezen en kan er verder weinig aan toevoegen.
Misschien kan je je paardje (in overleg met DA) wilgentakken voeren? Die werken namelijk ook pijnstillend.

Verder werd ik wel een beetje kribbig van die oeverloze welles-nietes discussie in het begin van dit topic. Daar word je toch gewoon niet goed van? Iedereen heeft het beste met zijn paard voor! En zo iets als dit, daar vraag je natuurlijk niet om.
DA's zijn ook maar mensen, en het kan helemaal geen kwaad om in dit soort gevallen anderen te raadplegen. 10 weten meer dan 1.

TS: Ik wens jou en je paardje heel veel sterkte en een voorspoedig herstel. Hou ons op de hoogte.

Wel apart trouwens dat de veulens nergens last van hebben. Je zou denken dat die giftige stoffen ook in de moedermelk terechtkomen, maar dat is dus blijkbaar niet zo?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:50

Nogmaals de vraag, wat is er met de weide gebeurd, is deze bemest, zo ja, waarmee? Zijn de leverwaardes inmiddels al getest en wat is hiervan de uitslag?

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 08:53

de weides worden zover ik weet wel besmet met uhh koeiemest ofzo het stinkt in iedergeval als ze geweest zijn ...maar was alweer een tijdje bemest voordat mijn paard en die andere er op ging.. bloed is gister afgenomen wacht op de uitslag die ik vandaag zou krijgen en daar wacht ik dan ook op

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:19

Zoals ik al eerder vermelde kan de bemesting een grote rol spelen bij deze symptomen. Ik herkende ze direct omdat mijn merrie precies hetzelfde had. Als het goed is is de witte huid ook dikker en strakker gespannen dan de zwarte. Maar dat kan nu al afgezakt zijn omdat ze binnen staat.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:19

Als er bemest wordt met koeienmest eens behandelen tegen leverbot!
Nog eens ter info: de lijst van planten die fotosensibiliteit veroorzaken is correct, MAAR: gelijk welke leverbeschadiging kan deze symptomen uitlokken. Dus Jacobskruiskruid en leverbot moet je zeker niet uitsluiten. Alle oorzaken van leverbeschadiging kunnen dit uiteindelijk veroorzaken.
Ik mis trouwens ook nog rode klaver in die lijst.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:47

ben benieuwd of je de uitslag al hebt!!

Uh ik moet even hier actie gaan ondernemen, is een waterleiding geknapt, en sommige paarden moeten nu zwemmen.
Kom daarna jouw kant op!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:49

Ja ik ben ook benieuwd..

Succes vanmiddag jullie 2

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:03

suc6 vanmiddag..
heb het topic door gelezen.. echt vreselijk.. Boos!
ik vind het wel ook wat raar dat de veulens t niet hebben.. maar daar zit denk ik wel een logishe verklaring achter..
ik blijf jullie volgen en hoop dat het heel snel veel beter gaat..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:06

fytofotodermatitis
zo vondt ik het er ook uitzien , en volgens mij staat op de site van paardendrogist er n stukje over ...

t ziet er pijnlijk uit voor de pony

succes

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:17

is het niet een mogelijkheid om het veulen nu al van de moeder te scheiden en het zelf drinken te geven? omdat de moeder zo slecht drinkt.. het veulen maakt het alleen maar erger toch? hoe oud is het veulen?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:18

Het ziet er inderdaad heel pijnlijk uit. Ik hoop dat alles goed komt en blijf jullie volgen Ach gut

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:19

Ik zou even met de dierenarts overleggen, mijn merrie heeft erg veel baat gehad bij drainagecompositum en levercompositum, maar ik weet niet in hoeverre je die mag geven met een veulen aan de voet.

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 11:30

aliesjeh schreef:
is het niet een mogelijkheid om het veulen nu al van de moeder te scheiden en het zelf drinken te geven? omdat de moeder zo slecht drinkt.. het veulen maakt het alleen maar erger toch? hoe oud is het veulen?

veulen is net 11 weken ze drinkt wel al water maar ze heeft gewoon dr moedermelk nodig...

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:24

Helaas red ik het niet om vandaag heen te gaan. Vanmorgen is bij ons op stal een waterleiding gesprongen waarbij het water in de stallen 20 cm hoog stond.
We zijn nu net pas klaar hier, en moeten nu nog de andere 30 doen..
Heb afgesproken dat ik morgen heen ga, tenzij er een tornado ofzow overkomt!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:44

Jeeetje wat een ellende!! Drinkt je merrie ondertussen? Anders is het misschien toch zaak om een infuus aan te laten leggen, gezien het veulen ook vocht aan haar onttrekt. De diarree van het veulen kan idd door de antibiotica komen, die dood bacterieen in de darm, de slechte maar helaas ook de goede en via de moedermelk krijgt ze dit binnen. Dus ook je veulen moet veel drinken om niet uit te drogen en met zo'n kleintje gaat het snel helaas. Zoals al aangegeven, zeer dunne slobber, appelsap in het water al is het suiker als ze maar drinkt.

Hopelijk krijg je snel uitslag, pin je nergens op vast maar ga af op wat de uitslag van het bloed laat zien. Komt daar nog niets uit, dan hoop ik dat ze verder blijven zoeken tot ze het vinden.

Sterkte!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:44

ik had al een voorgevoel dat je niet zou gaan Moniek... dat dacht ik gisterenavond... weet niet waarom... ik had de gedachte : er zal wel weer iets gebeuren
helaas niets aan te doen!!
hopenlijk kan je morgen gaan.. dit dier heeft jou ook nodig.

veulen moét nog moedermelk, maar als de moeder zichzelf straks zo dusdanis gaat uitputten...
Ben bang dat je haar dan in een kliniek zal moeten laten opnemen... hoop dat Moniek je morgen kan helpen, en dat er uitslag is van bloedonderzoek.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:48

Hier op de manege is de moeder van een 8 weken oud veulen overleden aan koliek. Dit veulen heeft het prima gered zonder opname of moedermelk, dus mocht de nood aan de man komen en hij zuigt haar echt leeg, dan hoeft niet persee fout te gaan als hij niet meer bij haar mag drinken.