Hoefijzers.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: Hoefijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:48

Het wordt juist "normaal" gevonden dat bij een paard ijzers horen. Wat was ik trots dat mijn paard voor het eerst werd beslagen Koe

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:52

Te snel naar een ijzer gegrepen in sommige gevallen??
Euh hoe kan jij dat beoordelen zolang je het paard, de ruiter en de doelen niet kent.

Maar als ik de beruchte site van PN bekijk en lees hoe volgens die mensen de hoeven van een paard behoren te zijn dan spreek ik echt wel van een eenheidsworst omdat deze via 1 werkwijze werken en dat is nu het het gene waar ik niet ingeloof.
Vandaar ook dat ik heel erg blij ben met mijn gediplomeerde smid waarmee ik echt alle kanten op kan en mezelf en mijn paarden niet beperk tot een enkele theorie.
Leuk detail is ook wel dat deze smid meerdere NB in zijn klantenbestand heeft die na het volgen van de cursus NB in odoorneveen nu erg blij zijn dat er iemand is die hun paard weer aan het lopen kreeg zonder er een ijzer onder te zetten want een bosritje werd al te veel.

Nee Opala, het is niet normaal dat een paard op ijzers staan, het is ook niet normaal dat wij er nog steeds opzitten terwijl er al 100 jaar auto's zijn.
Het paard heeft voor vele een doel en de ruiter/eigenaar zorgt ervoor dat het paard dit doel in optimale conditie kan doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:57

Zahlina:
En hoe kan jij beoordelen dat ik het paard, de ruiter en de doelen niet ken? Haha!
Ook knap, hoor, vanachter je computer. Ja

Mijn NBer komt niet van PN, hoor. Lees zijn website eens, www.horsesgonatural.com

Wat jij doet met je paarden, prima, maar als ik mijn paard NB laat beslaan, daar heel bewust voor gekozen heb en zie dat hij het er goed op doet, terwijl het bij de traditionele hoefsmid toch wat minder was, tja, dan weet ik wel wat het beste is voor mijn paard. Lachen
Vraagje; staan jouw paarden 24/7 buiten het hele jaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:57

Citaat:
Ik vind dat je zeker per paard moet bekijken hoe en wat, maar ik vind ook dat er te snel naar ijzers gegrepen wordt, in sommige gevallen.

Ben ik raar als ik bij deze zin vraag naar nadere tekst en uitleg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:58

Nadya schreef:
Zahlina:
En hoe kan jij beoordelen dat ik het paard, de ruiter en de doelen niet ken? Haha!

Mijn NBer komt niet van PN, hoor. Lees zijn website eens, http://www.horsesgonatural.com

Wat jij doet met je paarden, prima, maar als ik mijn paard NB laat beslaan, daar heel bewust voor gekozen heb en zie dat hij het er goed op doet, terwijl het bij de traditionele hoefsmid toch wat minder was, tja, dan weet ik wel wat het beste is voor mijn paard. Lachen

Nu valt mijn mond echt open, natuurlijuk laten beslaan??? Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:59

Hihihi, foutje. Heb nogal een drukte om me heen, dus heb mijn hoofd er niet meer zo bij...... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:01

Maar hoe bedoel je dan dat er volgens jou te vaak naar ijzers wordt gegrepen? Van die post kan ik zonder nadere onderbouwing namelijk geen chocolade maken.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:07

Nadya schreef:
Zahlina:

Mijn NBer komt niet van PN, hoor. Lees zijn website eens, http://www.horsesgonatural.com

Zullen we maar niet de omstandigheden gaan vergelijken want ik heb me toch een luxe postitie.
Op het moment heb ik 9 paarden, heel veel grond, een stal met boxen maar ook een grote loopstal in het land met daarbij 2 containerboxen.
Een gedeelte van de paarden loopt zomer en winter dag en nacht buiten, een ander gedeelte loopt alleen in de zomers dag en nacht buiten, ook heb ik paarden die elke dag de gehele dag buiten staan die elke nacht weer binnen komen.
Mijn grote voordeel is dat ik per paard kan bekijken wat het beste is voor deze.
Mijn oude ruin van 30 jaar loopt eigenlijk altijd buiten maar met heel erg slecht weer gaat hij heerlijk in de containerstal met de deur open en echt niet dat ik hem dan uit zijn stal krijg.
mijn oude merrie van 26 jaar gaat alleen in de zomer dag en nacht naar buiten en in de winter elke nacht heerlijk warm op stal.
Maatwerk voor elk paard dus en dit verwacht ik ook van mijn DA/Smid/Tandarts/ect/ect..

op je eigen worrden terugkomen Nadya:
"Maar ik vind ook dat er te snel naar ijzers gegrepen wordt, in sommige gevallen."
Is het al te snel als een paard wat goede hoeven heeft op ijzers gaat als deze op concours wordt uitgebracht???
Wanneer is het te snel???
Want ik kan dat voor andere niet beoordelen.

Euh ja zelfde verbazing als Sul. hoe werkt natuurlijk beslaan????
En hoe wordt een smid hiervoor opgeleid???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:09

Nadia nee daar ben ik niet bang voor, eerder bang voor de schade zonder. We hebben al te maken gehad met een geïrriteerde pees etc. Hij is nu bijna 3 en t gaat niet beter dan eerder. Mijn keuze voor een ijzer is dan ook weloverwogen gemaakt.

Hier en sowieo op bokt wordt er veelal vanuit gegaan dat iets dat werkt bij t ene paard dús ook goed is voor een ander...maar dat is gewoon niet altijd zo, er zijn vaak meerdere wegen naar Rome de ene weg is voor de een goed, de andere voor de ander. Zolang we allemaal weloverwogen onze weg kiezen en allemaal in Rome aankomen, lijkt mij dat perfect! Dat is ook de reden dat je mijn nooit zult horen roepen dat t ene echt beter is dan de ander, ik kan alleen maar spreken uit mijn eigen ervaring en wat voor mijn paarden goed werkt. Wel ben ik altijd bereid te vertellen hoe en waarom ik iets goed vind, wie weet heeft de ander er iets aan. Je zult mij ook nooit iemand zien veroordelen op basis van zijn keuzes. Als men bewust voor iets heeft gekozen, wie ben ik dan daar iets van te zeggen!? We hebben tenslotte allemaal t beste voor met onze paarden! Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:11

suleilitha schreef:
Maar hoe bedoel je dan dat er volgens jou te vaak naar ijzers wordt gegrepen? Van die post kan ik zonder nadere onderbouwing namelijk geen chocolade maken.

Kan een heleboel voorbeelden op gaan noemen, maar daar heb ik de tijd niet voor, sorry. Dus ik hou het nu even bij mezelf (effe snel, want ik moet weg!):

Mijn paard heeft 2 hoefzweren gehad (eigenlijk eentje, maar de DA heeft 'm er de eerste keer niet goed uitgesneden Verdrietig ).
Zij en een hoefsmid raadden me aan om Sam op ijzers te zetten, tijdelijk. Heb ik niet gedaan, heb wel nog iemand laten komen die zowel natuurlijk bekapt en kunststof ijzers doet (Natural Balance, bij sommigen hier misschien wel bekend). Die vertelde me meteen dat het onzin is om Sam tijdelijk te beslaan, aangezien hij hele gezonde, sterke voeten heeft. Hij vond het zonde als ik het wel wilde doorzetten, maar raadde me aan om het tijd te geven zodat het kon herstellen.
Dus op het land, tijdelijk niet de weg op, althans, geen lange stukken. Dat heb ik gedaan en na een kleine 3 maanden zijn zijn voeten weer als vanouds. Ik kon overigens prima rijden in de bak etc.

Ik vind het jammer dat een DA en een hoefsmid, die van mij weten dat ik geen haast heb, weten dat ik het superbelangrijk vind dat mijn paard weer gezond zou worden, met zo'n korte termijn oplossing komen. Ben erg blij dat ik het niet gedaan heb en naar andere alternatieven heb gekeken......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:14

Zahlina, zit jij toevallig met 6 kinderen thuis? Clown
Ikke wel effe nu..... Clown
Heb allang uitgelegd dat 'natuurlijk beslaan' een foutje was, want beslaan doet mijn NBer niet. Haha!
Mocht je het nog niet snappen, ik had het natuurlijk over natuurlijk BEKAPPEN, maar gezien de hectiek om me heen......

Hartstikke fijn dat je in zo'n mooie positie zit met je paarden. Helemaal top en dan meen ik oprecht. Lachen
Al hoewel ik ook geen klagen heb met de plek waar die van mij staat. Haha!

En nu ga ik lekker naar buiten met de meiden, toedeloe.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:18

Nadya schreef:
Zahlina, zit jij toevallig met 6 kinderen thuis? Clown
Ikke wel effe nu..... Clown

6 kinderen.. Wow nee dan zou ik vast geen 9 paarden hebben lopen Clown
Kijk en daar heb je mijn respect, wordt al gek als mijn stiefzoon 2 vriendjes mee naar huis neemt Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:10

Zahlina schreef:
6 kinderen.. Wow nee dan zou ik vast geen 9 paarden hebben lopen Clown
Kijk en daar heb je mijn respect, wordt al gek als mijn stiefzoon 2 vriendjes mee naar huis neemt Knipoog

Nou, ik kan je vertellen dat ik ook stapelgek werd net en nu doodmoe ben....... Gaaaap
Maar goed, dochterlief heeft haar lol gehad en dan ben ik ook gelukkig. Moet kunnen af en toe, toch? Knipoog

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:13

Ik krijg juist altijd de reactie van mensen; Heeft hij geen ijzers? zelf een keer een oude opa die mij even ging vertellen dat het super slecht was om mijn paard zonder ijzers te laten lopen. Terwijl hij super sterke hoeven heeft Tong uitsteken