Slachten VS in laten slapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Trennie

Re: Slachten VS in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:08

Lovely schreef:
Nou, ik heb mijn paard niet laten slachten, maar in laten slapen om diverse redenen. Eén daarvan was dat ik niets zag in een traumatische ervaring voor mezelf.

Dat kan ik me wel indenken. Ik vind dit een goed en eerlijk argument.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:15

Trennie schreef:
Lovely schreef:
Nou, ik heb mijn paard niet laten slachten, maar in laten slapen om diverse redenen. Eén daarvan was dat ik niets zag in een traumatische ervaring voor mezelf.

Dat kan ik me wel indenken. Ik vind dit een goed en eerlijk argument.

Nu was dat inslapen ook niet bepaald een blijde gebeurtenis, maar ik kon het in mijn eigen tempo doen, op bekend terrein, met een bekende arts en aldoende nog net zoveel kusjes geven als ik zelf wou terwijl hij stierf. Bij de slager was ik er gewoon banger voor dat er iemand zou komen en dat ik dan meteen mijn paard af moest geven en dat voor je er erg in hebt, boem, je paard dood is. Ik ben ook maar een mens en ik was gewoon bang dat dat wat te bruut zou zijn voor mij en wat te snel zou gaan.

xZingaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:27

Ik zou hem laten inslapen, lekker vertrouwd bij huis, en ik zou er zowiezo niet aan moeten denken dat hij in 1 of andere frikandel of wat dan ook komt Verdrietig

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:47

Ik heb mijn pony 2,5 jaar geleden in laten slapen. Ik ben heel blij hoe is het verlopen. Het is uberhaupt nooit in mij opgekomen haar te laten slachten, ik zou dat echt niet kunnen. Ik vond dit eenheel mooi afscheid. Samen met de dierenarts is ze rustig in mijn armen ingeslapen, met mijn andere paard in de stal naast haar, heel vertrouwt en rustg.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:02

Trennie schreef:
Alani schreef:
Mensen die voor slachten zijn, gebruiken altijd het argument dat het snel gaat en dat het in een paar seconden is gebeurd. Ik vind het niet belangrijk of het in een paar seconden of een paar minuten duurt, als het maar pijn en stress vrij is.

Als ik de schimmel op het filmpje zie, dan voelt hij zich zeker niet op zijn gemak. Ik zie hierin geen verschil met de reactie op de da.
Ik vind het bijna hypocriet dat we onze hond, kat, cavia, enz in laten slapen door een da en het in een keer veel beter is (minder pijn, vechten en stress) om met ons paard naar de slager te gaan. Wat doen we dan onze kleine huisdieren aan?

(vet gemaakte gedeelte): Dat is gewoon absoluut niet waar. Ik was er bij en met mij vele andere bokkers en die hebben zelf een goede inschatting kunnen maken. En dat zijn stuk voor stuk paardenliefhebbers. 1 meisje had zelfs pas daarvoor haar paard naar vd Veen gebracht, maar is er niet bij gebleven. Nu gaf het haar rust dat ze heeft egzien hoe het verloopt. Dat paard in het filmpje was volledig op zijn gemak. Niet anders als wanneer hij ergens anders naar toe zijn gebracht en in een nieuwe omgeving terecht was gekomen.

Als ik het orenspel zie van het paard dan vertrouwd hij het niet. Ik zal niet zeggen dat de schimmel over de toeren was maar om te zeggen 'hij was volledig op zijn gemak' dat vind ik geen objectieve weergave.

Ik ga van het standpunt uit (wellicht naïef) dat als een paardenliefhebber zijn paard naar de slager brengt, deze ziek is of pijn heeft. Deze paarden zullen een vreemde omgeving nooit prettig vinden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:35

Ik ga volledig met Alani mee, als vrijwilliger voor het asiel heb ik regelmatig te maken met inslapen (alleen als het echt niet anders kan) maar ik neem bijvoorbeeld oude/zieke katten in huis om "op te knappen" vaak redden ze het nog een jaar of 2. Maar vorig jaar heb ik 4 katten in moeten laten slapen. Dit laat ik ook altijd bij mij thuis doen, kost wat meer, maar de katten zijn hier op hun gemak.

Voor dezelfde reden dat ik een paard niet naar een slager sleep, sleep ik katten ook niet naar de kliniek om in te laten slapen (uitzondering : spoed, zoals 1 kat die ondanks kanker medicijnen ineens heel slecht werd)

De methodes zijn verschillend, maar bij de katten wordt vaak ook eerst narcose, daarna fatale prik in hart- gehanteerd, afhankelijk van hoe ziek ze zijn. Het gaat altijd vredig.

De horror verhalen die in omloop zijn zijn voornamelijk te wijten aan een middel (T61) wat vroeger gebruikt werd om paarden in te slapen. Dit was een spierverlammer, de paarden maakten alles bewust mee en stikten (door verlamming van de spieren) waardoor uiteindelijk na een paar minuten de dood erop volgde. Dit middel wordt niet meer gebruikt omdat het wordt gezien als een "inhumaan" middel om dieren in te slapen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:47

ik vind dat je paarden laten inslapen/slachten niet te vergelijken met huisdieren als honden katten enz. Gewoon omdat je bij een paard een extra keuze hebt: de slager. En dat heb je niet bij een hond. Maar zoals ik al zei: per paard moet je het bekijken

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:34

Waarom kun je die vergelijking met huisdieren niet maken?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:58

Pinuts dat begrijp ik ook niet. Voor mij is een paard een huisdier.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:13

Denk dat er nog een verschil is..

de gemiddelde kat is niet gewend om vervoerd te worden...
(ja, altijd naar de dierenarts.. leuke ervaring.. not...)

Terwijl het gemiddelde paard.. of de gemiddelde hond
het wel gewend is om mee te moeten ergens naar toe...
paard naar bos/strand/wedstrijd.. hond naar bos/strand..

Denk dat afhankelijk van je dier en jezelf je gewoon moet
beslissen wat het beste is..
En dat iemand zijn eigen keuze daarin nooit fout kan zijn...
(of je moet een op 3 benen staand paard een trailer rit
willen laten maken naar de slager, dat vind ik niet kunnen..
Mag trouwens ook niet...)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:02

Alani schreef:
Pinuts dat begrijp ik ook niet. Voor mij is een paard een huisdier.

Zo worden paarden ook steeds meer gezien dus ik begrijp die redenatie gewoon niet.

Overigens begrijp ik de redenatie van vervoeren ook niet, een hond gaat ook niet naar de slacht. Die laat je alsnog inslapen thuis of op de praktijk.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:35

Mij ontgaat ook de logica hierin.

Wellicht dat het kostenaspect toch wel een grotere rol speelt als dat mensen willen toegeven. Nogmaals ik kan niet in iemands portomonnee kijken ga een ander niet veroordelen op zijn financiele situatie. Maar wees er dan wel eerlijk over.

Oh er is altijd nog iets waar ik me over verbaas. Een paard heeft wel goed in de gaten dat de da niet pluis is (ook als zien ze die vent voor het eerst), maar de slager in zijn witte jas, vindt hij kennelijk de normaalste zaak van wereld. Mmm, vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:41

Dat slachten zo gewoon gevonden wordt is misschien aan een kant omdat het van oudsher al werd gedaan en omdat het tegenwoordig hip en trendy is verantwoord back to basics te gaan is een no-nonsense aanpak met een slager voor sommigen een goede keuze???? Misschien??

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:44

Lovely schreef:
Dat slachten zo gewoon gevonden wordt is misschien aan een kant omdat het van oudsher al werd gedaan en omdat het tegenwoordig hip en trendy is verantwoord back to basics te gaan is een no-nonsense aanpak met een slager voor sommigen een goede keuze???? Misschien??

Misschien dat dat het is maar de dingen die hier aangehaald worden snap ik de logica niet van

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:45

Lovely schreef:

Sorry, maar dit kan ik even niet volgen...

Slachten is heel gewoon en heeft niets te maken met vroeger. Maar uit jouw reactie mag ik er van uit gaan dat je veganist bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:22

Als slachten zo gewoon is, waarom laten we onze hond en kat dan niet met een pin om het leven brengen?

Nee, ik ben geen veganist, maar ik kom ook zeker niet van de boerderie waar elke week een karretje slachtmateriaal de deur uit gaat Lachen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:54

Dat slachten gewoon gevonden wordt, heeft juist alles met vroeger te maken. In onze opvoeding wordt je al meegegeven dat het normaal is en dat het beslist niet zielig.

Ik ben ook geen veganist. Ben zelfs gediplomeerd slager, maar inmiddels alweer bij 10 jaar uit het vak. Niemand hoeft mij dus iets wijs te maken hoe het allemaal werkt.

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat geld in de meeste gevallen de belangrijkste rol speelt bij slachten. Ik vraag me dan ook af hoeveel mensen er nog zouden laten slachten op het moment dat er geen sprake zou zijn van inkomsten maar dat de kosten gelijk zouden zijn aan inslapen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:46

Zoals ik al eerder had gezegd is dat mijn keuze zou zijn mijn paard bij de slager te laten euthanaseren. Echter wil ik het niet op laten eten en zou ik mijn paard daar in zijn geheel bij de slager door de rendac op laten halen. De kosten zijn hiervan hoger als in laten slapen door de dierenarts, maar het is mij veel waard dat het pijlsnel gebeurd is. Wat ik ook al eerder aan had gegeven, mijn paard moet geen significante hinder hebben van het vervoer, anders laat ik hem thuis in slapen door de dierenarts.

klinkt misschien stom, maar als de mogelijkheid er zou zijn dat de dierenarts mijn katten op vergelijkbare wijze zou kunnen euthanaseren, zou ik zelfs daarvoor kiezen.

Ikzelf zou ook liever een kogel in mijn kop willen als een spuit..

De snelle intreding van de hersendood vind ik heel belangrijk.. Misschien ook verpest door mijn vak..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:50

Alani schreef:
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat geld in de meeste gevallen de belangrijkste rol speelt bij slachten. Ik vraag me dan ook af hoeveel mensen er nog zouden laten slachten op het moment dat er geen sprake zou zijn van inkomsten maar dat de kosten gelijk zouden zijn aan inslapen.

Dat denk ik ook, net zoals de hype rond natuurlijk bekappen...bijkomend voordeel is dat men denkt dit zelf te kunnen doen- en de kosten van een deskundige hoefsmid uitsparen.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 05:50

Lovely schreef:
Als slachten zo gewoon is, waarom laten we onze hond en kat dan niet met een pin om het leven brengen?

Nee, ik ben geen veganist, maar ik kom ook zeker niet van de boerderie waar elke week een karretje slachtmateriaal de deur uit gaat Lachen.

Omdat een kat en hond hier in nld een huisdier zijn die we niet eten? Schapen, koeien, varkens, geiten en jawel, ook paarden landbouwdieren zijn en we die dus wel eten???
En aangezien jij geen veganist bent, zal ook jouw stukje vlees, je schoenen, je zadel etc. ergens vandaan moeten komen...
Dus nu snap ik de logica van je opmerking nog minder.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 05:55

Alani schreef:
Dat slachten gewoon gevonden wordt, heeft juist alles met vroeger te maken. In onze opvoeding wordt je al meegegeven dat het normaal is en dat het beslist niet zielig.

Ik ben ook geen veganist. Ben zelfs gediplomeerd slager, maar inmiddels alweer bij 10 jaar uit het vak. Niemand hoeft mij dus iets wijs te maken hoe het allemaal werkt.

Slachten is dus ook normaal, zeker voor een niet-vegenist. Misschien moeten we idd wel weer terug naar vroeger, zodat er een beter besef en realiteit is over dat melk niet uit een pak komt, de groente niet van de Hak en dat lekker stukje vlees op ons bord een levend dier is geweest. Even back to basic en gewoon even weer in de realiteit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:05

Trennie schreef:
Lovely schreef:

Omdat een kat en hond hier in nld een huisdier zijn die we niet eten? Schapen, koeien, varkens, geiten en jawel, ook paarden landbouwdieren zijn en we die dus wel eten???
En aangezien jij geen veganist bent, zal ook jouw stukje vlees, je schoenen, je zadel etc. ergens vandaan moeten komen...
Dus nu snap ik de logica van je opmerking nog minder.

Voor mijn schoenen zijn mijn eigen dieren niet geslacht en dit topic gaat niet over de massaproductie van slachtvee waarmee wij onze vlees en leerbehoeften stillen, maar dit topic gaat wel over de beslissing over je eigen dier en dan is slachten voor de meeste mensen helemaal geen alledaags iets.
Als je hier een brede maatschappelijke discussie over vlees- en leerproductie wil voeren en awareness wil kweken, kun je dat misschien beter niet op dit subforum doen.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:43

Ik wil geen discussie voeren over massavlees -en leer productie. Maar als jij een vergelijking gaat trekken met het schieten van honden en katten, dan vind ik dat niet meer realistisch en kan dit ook niet echt plaatsen als argument. Hoe ver wil je gaan?

Wil je dieren dan ook in een kist gaan leggen en een complete uitvaart voor ze regelen met auto's en al?

We hebben het hier wel over een paard en de realistische mogelijkheden er van. Waar ik in de eerste plaats op reageerde was je vorige opmerking:

Er is niets hip en trendy aan het brengen van je paard naar de slager. Dit is gewoon een mogelijkheid die er altijd al is geweest. En de ene persoon ziet zijn paard als gebruiksdier en de ander als huisdier. Daar ga je dan in je benadering verschillend mee om, wat er niet aan af doet dat het ene perse beter is als het andere.

Ik zie mijn paard als gebruiksdier, maar dat wil niet zeggen dat ik minder van hem hou. Ik zal er altijd naar streven om zo goed mogelijk voor hem te zorgen en het beste aan hem te geven. Maar wel binnen het realistisch haalbare. En als ik eerlijk kijk naar wat voor mijn paard het beste is, dan zal ik kiezen voor schieten. Ik heb me daar helemaal in verdiept, heb gezien hoe het werkt en kan hier volledig achter staan.

Ook als mijn paard zijn been zal breken zal ik kiezen voor schieten. De DA kan dat zelf ter plekke doen. want veel mensen denken dat alleen een slager schiet, maar dat is niet waar. Dit heeft trouwens helemaal niets met geld te maken, maar met het zo snel en zo pijnloos mogelijk, het leven van mijn paard beeeindigen, mocht dat nodig zijn. Ik wil beslist niet dat het een lijdensweg wordt.

In mijn ogen wil ik mijn belang na dat van het paard zetten. Dus als ik er voor zou kiezen om hem in te laten slapen, dan doe ik dat imo vooral voor mijzelf en niet omdat het voor hem zo fijn is. De argumenten daarvoor heb ik een aantal posts geleden al gegeven.
Het niet kiezen voor schieten heeft voor veel mensen de reden dat ze het zo'n afschuwelijke of wrede gedachte vinden. Maar schieten is niet afschuwelijk of wreed, maar humaan. Voel je het verschil?

Wel vind ik het ieder's goed recht waar iemand voor wil kiezen. Maar wees dan ook eerlijk en zeg dan: ik vind het afschuwelijk. Zeg niet dat het voor het paard afschuwelijk is, want dat is niet waar. Iedere DA zal bevestigen dat schieten de snelste en meest pijnloze dood is, met het minste risico op complicaties.

Als je denkt dat je aan schieten trauma's over houdt omdat je het niet kan handelen, ga dan iid voor inslapen, want het is natuurlijk wel belangrijk dat je er zelf ook mee kan leven.....

Dus nogmaals: een paardenslager of schieten heeft totaal niets te maken met hip of trendy...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:44

Waarom zou slachten niet wat meer in de picture kunnen zijn vanwege een modegril, biologische groenten en fruit zijn dat toch ook opeens? Als er maar vaak genoeg beweerd wordt dat schieten veel zachtaardiger is voor een paard dan inslapen, dan wordt afschieten vanzelf populair. Niet omdat iedereen het zo ervaart, maar wel omdat het door jan en alleman beweerd wordt.
Slachten is heel humaan en pijnloos voor een paard, maar dat is inslapen ook. Voor het paard hoef je de keuze niet te maken, die is hoe dan ook in een mum van tijd van de wereld, ik denk dat het meer een belangrijke keuze voor de mens naast het paard is. Voor mezelf heb ik ook een lijstje gemaakt, wat wil ik voor mijn paard en wat wil ik voor mezelf en daarbij heb ik alle aspecten betrokken voor ons allebei. Voor de ene mens telt het ene aspect wat zwaarder dan het andere en zo is dat per persoon verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:11

Ik heb het lang uitgesteld om naar dergelijke slachtfilmpjes te kijken, maar heb het zojuist dan gedaan. En ik ben er helemaal naar van...... Verdrietig
Op die manier zou ik dus geen afscheid willen en kunnen nemen van mijn paarden. Vreselijk.
Ben toch "blij" dat ik het gezien heb, want slacht was voor mij al nooit een optie en nu weet ik het ook echt 100% zeker.
Lovely schreef:
Princesj, als het terrein goed begaanbaar is per vrachtwagen, kun je de rendac ook op het terrein laten komen. Bij ons op stal is dat gelukkig zo en hoeft je paard dus niet aan de weg te liggen.

Teuntje111 schreef:
dan moet je dus wel geregistreerd staan bij Rendac, dat waren wij niet..

Teuntje, wat bedoel je hiermee, in welk opzicht geregistreerd staan?