Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lusitano schreef:Even als spuit elf.....
Ik heb een zwaar HKO geval. Hij heeft als veulen een ongeluk gehad waardoor er een gewricht is vergroeid, waarsch. de oorzaak van zijn HKO.
Ik heb er van de zomer voor gekozen om hem te laten snijden omdat hij vreselijk kreupelde. Het was voor mij de laatste optie. Mijn paard is verder kerngezond en levenslustig en heeft gewoon nog plezier in het leven. Hij loopt er nu ook goed bij en ik zal jaarlijks nieuwe foto's laten maken om te kijken hoe de slijtage zich ontwikkelt.
Om te roepen dat het dierenmishandeling is vindt ik redelijk kort door de bocht. Iemand die zoiets uit laat voeren zal dit over het algemeen doen met de beste intentie en om het paard gewoon nog een aantal fijne jaren te geven.
Iwan struikelt niet en heeft er verder helemaal geen last van (tot nu toe iig!)
Ik probeer hem beter te rijden, meer in balans en meer verzameld om de voorhand te ontlasten.
Persoonlijk vindt ik het wel de moeite waard om te overwegen! Op het moment dat er geen andere oplossing meer is en je paard heeft pijn is het niet meer dan humaan om hem in te laten slapen. Nu was er een (voor mij) acceptabele oplossing en ik ben hier met open ogen in gestapt.
Je zal een hoop rekening moeten houden met zijn beperkingen maar verder heb ik er nooit een moment spijt van gehad!
Lovely"]
Er staat nergens genoemd om welke aandoeningen het hier gaat.
Dit viel me wel op: [b]provide continued enjoyment [u]to their owners[/b][/u].
[/quote]
Gek dat je dit niet opvalt of heet dat selectief lezen:
The bottom line is that most neurectomized horses go on to lead productive athletic lives .
of
I have seen many good equine athletes get a second lease on life as a result of having this procedure done.
Of te wel: veel van die paarden kunnen weer normaal functioneren en krijgen een tweede kans.
[quote="Lovely"]
Ik neem aan dat dit niet jouw eigen veearts is? Mag ik vragen hoe je aan deze informatie komt??
[/quote]
Nee dit artikel is niet van mijn dierenarts maar wat als het wel was? De eerste arts die een zenuwsnede voorstelde bij mijn paard is een bekende arts in NL en later ook een keer door mijn huidige dierenarts. Zij zien schijnbaar veel minder problemen dan jij!
Maar tuurlijk mag je vragen hoe ik er aan kom. Het komt van een amerikaanse site af waar een dierenarts vragen van mensen beantwoord. Een soort bokt dus alleen dan met een iets 'actiever' deelnemende dierenarts. (niet 'fout' bedoeld)
Nog 1 ding voor ik het vergeet. Je vroeg bij een ander bericht waarom naar jou een vergelijk werd getrokken. Hier ben je echter zelf mee begonnen:
[quote="Lovely schreef:De humane geneeskunde heeft mij nog niet van mijn chronische pijnen af kunnen helpen, zenuwsnedes heb ik nog nooit een arts horen opperen. Euthanasie is mijn geval onmogelijk.
Zannekin"]
Doorschuren, als het dat is wat je bedoelt, doet die pees niet. Er is vooral irritatie. Er zijn bij mijn weten geen gevallen bekend waarbij de pees door slijtage van het straalbeen op die plaats doorscheurt.
[/quote]
Dan moet je toch eens in Utrecht vragen of je er niet een paar voorbeelden van mag komen bekijken. Ze hebben er vast wel een paar op sterk water staan.
Een mens is nooit te oud om te leren
Uit: "No feet no Horse" van Fritz Rodder:
" Bij een slager kon ik enige hoeven van paarden krijgen die door ongeneeslijke straalbeenkreupelheid (een andere naam voor hoefkatrolontsteking) afgedankt waren. Hier kon ik duidelijk zien, dat de hoefbeenbuigpees, die over het straalbeen loopt, volledig uitgerafeld was. Van de pees, die eruit ziet als een tros strengen, waren enkele 'strengen' dermate weggeteerd dat ze omkrulden. In een dergelijke toestand schuift ze langs de onderkant van het straalbeen.......enz...................."
en
" Alleen wanneer de hoefbeenbuigpees nog niet bij het lijden betrokken is, kan er van enige genezing sprake zijn. In bijna alle gevallen is de ziekte ongeneeslijk......."
[quote="Zannekin schreef:Door een peesontsteking bij de mens breekt die toch ook niet door. Die structuren kunnen heel wat hebben. Als het nog nooit gebeurd is moet je er toch ook niet bang voor zijn....
Zannekin schreef:Je teksten zeggen toch niet dat de pees breekt.... Er is irritatie, ontsteking van de pees, maar er zijn volgens mij geen gevallen bekend waarbij de pees doorscheurt, hoewel er toch nog zeer hard met sommige dieren werd doorgetraind.
Ik denk dat jullie het grootste probleem over het hoofd zien, nl. de hoefbevangenheid
fabienne schreef:Uit: "No feet no Horse" van Fritz Rodder:
" Bij een slager kon ik enige hoeven van paarden krijgen die door ongeneeslijke straalbeenkreupelheid (een andere naam voor hoefkatrolontsteking) afgedankt waren. Hier kon ik duidelijk zien, dat de hoefbeenbuigpees, die over het straalbeen loopt, volledig uitgerafeld was. Van de pees, die eruit ziet als een tros strengen, waren enkele 'strengen' dermate weggeteerd dat ze omkrulden. In een dergelijke toestand schuift ze langs de onderkant van het straalbeen.......enz...................."
en
" Alleen wanneer de hoefbeenbuigpees nog niet bij het lijden betrokken is, kan er van enige genezing sprake zijn. In bijna alle gevallen is de ziekte ongeneeslijk......."
Jolande schreef:De pees loopt niet direct over het botje, maar door een bursa of te wel slijmbeurs en komt dus niet met de ruwe ondergrond in aanraking lijkt me.
fabienne schreef:de pees doorschuurt en uitrafelt........
Dat dit aan jou niet bekend is wil niet zeggen dat het niet waar is, vandaar mijn advies: ga eens bijvoorbeeld in Utrecht kijken, of kortere weg: vraag je eigen DA naar wat hij op de uni heeft gezien! Ik weet in ieder geval wat mijn DA daar heeft gezien en wat je van iedere DA kan horen!
Citaat:ongeneeslijke straalbeenkreupelheid (een andere naam voor hoefkatrolontsteking)
fabienne schreef:Adrienne: 'Een' artikel van 'een' dierenarts is wel heel erg vaag.............Graag je beweringen onderbouwen met bronvermelding.......
En hoe jij uit mijn citaat van Fritz Rodder kan lezen dat ze niet weten waar de het hko probleem vandaan komt is mij vooralsnog een raadsel
Inderdaad is er op internet weinig over te vinden, maar dat geldt voor alle onderwerpen waar je wat meer over wilt weten. Het blijft allemaal erg oppervlakkig qua info naar de leek toe................
Mijn advies blijft: ga maar eerst eens in Utrecht kijken, dan wil ik daarna wel hierover verder discussieren.
Kanttekening nog: het gaat bij dit soort gevallen natuurlijk wel om het meest extreme gevolg van HKO!