Paard met voetprothese .......(Inclusief foto's )

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrdal

Re: Paard met voetprothese .......(Inclusief foto's )

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:52

napoleon schreef:
Het bedrijf wat de prothese heeft gemaakt voor het paard in mijn topic heeft er verschrikkelijk veel studie en geld in gepompt om een zo waardig bestaan te kunnen lijden....

Ik moet eerlijk zeggen dat dit toch een zeer leuke spelfout is Knipoog Lijden ipv leiden.

Ontopic... heel interessant dit, paard ziet er gelukkig uit, ik wacht ook eerst de antwoorden en het filmpje af voordat ik ga speculeren over paardwaardig bestaan etc. Daarvoor vind ik dat er tot nu toe te weinig informatie is.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:58

Wat bijzonder!

Mooi dat het paard nog een kans kreeg! Ja

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:00

Wat een geweldig iets om te produceren, maar ik ben toch bang voor wat de gevolgen kunnen zijn. Zo vraag ik me af wat er gebeurd als het per ongeluk breekt (de lepel waar de vering in zit bedoel ik dan) of iets dergelijks. Loopt het paard dan ook op dat been verder of zal die dan metteen overgaan op drie benen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:09

Tja, ik weet ook eigenlijk niet of ik hier nu wel zo blij van wordt..... Er wordt steeds de vergelijking getrokken tussen een prothese voor een dier en een prothese voor een mens. Blijkbaar hebben weinig mensen kennis van hoe het aanmeten van een prothese gaat. Dat is namelijk een kwestie van ontzettend veel passen, meten, aanpassen, uitproberen, aangeven waar het net niet helemaal lekker zit, weer aanpassen, weer meten, weer proberen, weer aangeven etc. Dit is een vrij langdurig proces, waarbij het ontzettend belangrijk is dat de drager goed aangeeft wat hij voelt, wat hij merkt met gebruiken, waar de prothese net niet lekker zit etc. Kan een mens dit? Ja. Kan een paard dit? Nee.
Ik vraag me dan ook af of de pasvorm net zo ideaal is als hij voor mensen gemaakt zou worden. En alleen als de pasvorm en de belasting perfect is, kan je lang zonder problemen met zo'n ding doen. Maar er hoeft maar ergens een klein plekje te zijn wat ietsiebietsie knelt, en in no time heb je een drukplek. Met het gevolg dat de prothese afmoet tot dat over is. Een mens geef je een paar krukken, maar zo'n paard moet dan weer in een hangband.... En dat zal hoogstwaarschijnlijk wel zijn toekomst zijn dat dat steeds gebeurt! Want het paard kan immers zelf niet aangeven hoe het voelt. En dan kunnen ze dat plekje wel bijwerken, maar dan heb je kans dat het ergens anders niet goed meer zit.

Verder kunnen ze blijkbaar tegenwoordig objectief meten hoeveel pijn een dier heeft. Want ze gaan er vanuit dat het dier geen pijn heeft. Maar weten ze dat wel heel zeker?? Veel paarden laten niks merken van ongemakken. Dat kan in de natuur namelijk niet, want dan zijn ze onmiddelijk prooi voor roofdieren. Dus is het echt wel zo zeker dat het dier geen pijn heeft? Ik weet dat mensen met protheses inderdaad vaak blij zijn als dat domme ding 's avonds af kan, en ik weet ook dat er mensen zijn die dat ding liever niet dan wel dragen. Zij kunnen dat aangeven, en zij hebben dan nog een prothese die helemaal naar hun gevoel is aangepast. Het paard kan dat dus niet aangeven, en heeft dan hoogstwaarschijnlijk ook nog een minder perfect passende prothese. Bovendien heeft het paard hoogstwaarschijnlijk de prothese 24/7 om.

Verder vraag ik me inderdaad af of het paard nog wel met soortgenoten in de wei kan, en nog weg kan rennen. Beiden vallen voor mij onder de eerste levensbehoeften van een paard, naast eten en drinken. Een paard wat niet weg kan rennen, kan niet vluchten en zal dus altijd op zijn hoede moeten zijn. Maak je hem daar gelukkig mee??? En dan kan er wel gezegd worden: er zijn zoveel paarden die alleen staan of stokkreupel in de wei staan. Ja, fijn, dat vind ik ook niet paardwaardig. En mijn paard zal er niet zo bij staan! Sowieso vind ik het een vreemd tegenargument. Want dat iemand het wel doet, betekend dat dan maar dat we het moeten accepteren??? En maar nog meer van zulke paarden moeten behouden??? Lijkt mij toch niet.

Let wel: het is niet zo dat ik denk dat dit bedrijf zomaar wat aan is gaan klungelen. Ik denk dat ze er inderdaad gedegen onderzoek naar gedaan hebben, en er veel geld en moeite ingestoken hebben om het voor het dier zo goed mogelijk te doen. Ik vraag me dus alleen af of dat kán, gezien mijn bovenstaande punten.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:18

ik kan alleen voor mezelf spreken: ik ga dit dus nooit doen! Als mijn paard iets gaat mankeren van dien aard dan gaat hij gewoon dood. Ik ga niet protheses bij een paard laten aanmeten, het blijven dieren, geen mensen...en ik vind een paard nog wel wat anders als een hond of kat.
Heb zelf een kat met 3 pootjes die zich prima red, maar mijn paard ga ik echt niet aan een prothese helpen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:20

Mooie argumentatie, maar kan een paard niet op 3 benen lopen (uiteraard zal vluchten een stuk moeilijker zijn) i.p.v. meteen in een hangband? Sorry als dit dom overkomt, maar ik ben niet echt een expert op dit gebied.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:24

Ik heb er ook een beetje een dubbel gevoel over..
Aan de ene kant heel erg mooi dat men zoiets al kan ontwikkelen.
Maar aan de andere kant, vraag ik me af of het goed is om zover te gaan?
Tegenwoordig gaat men steeds verder met zijn dieren wat betreft dokteren, en dan vraag ik me soms wel eens af voor wie de eigenaar het nou eigenlijk doet..
Volgens mij leeft een mens met een prothese niet geheel pijnloos.. Dus vraag me af of dat dit paard wel goed af is op deze manier..

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:09

napoleon schreef:
InekeH87 schreef:
ik heb alle filmpjes op de sites bekeken en alle dieren blijven toch nog zwaar kreupel lopen. In mijn ogen is het geen goede oplossing bij zwaargewonde paarden. Ik ben er ook niet voor om protheses bij paarden aan te passen ergens is een grens en die is bij protheses echt overschreden.

Laten we wel wezen, de fimpjes op de site hebben mijn vriend en ik ook bekeken en moet zeggen, dit staat niet in vergelijk tot de prothese die het bedrijf waar mijn vriend werkt heeft gerealiseerd.......... Wij krijgen een beetje het idee met deze fimpjes dat het meer doe het zelvers zijn geweest dan dat er een heuse prothesemaker aan het werk is geweest.

Het bedrijf wat de prothese heeft gemaakt voor het paard in mijn topic heeft er verschrikkelijk veel studie en geld in gepompt om een zo waardig bestaan te kunnen lijden.... Dit soort ontwikkelingen kost ongeloofelijk veel geld en het bedrijf heeft zijn naam hoog te houden. Deze foto's zouden ook niet rond circuleren, en in mijn bezit zijn, als het bedrijf niet geheel achter het product zou staan......

Het is toekomst muziek, het is in ene testfase maar ben ervan overtuigd dat het bedrijf wara mijn vriend werkt alleen met de beste prothesemakers, artsen ed. werkt. Het is ene beursgenoteerd bedrijf en zou geen slechte naam willen krijgen door onkunde, dat kunnen ze zich niet veroorloven............

Ik ga van de week al jullie vragen proberen te beantwoorden ook die ik per pb heb gekregen...... Knipoog

Ik ben het helemaal met je eens!
Als ik de foto's zie van jou beginpost heb ik zoiets van:

Als het bij die van mij zou moeten en mogelijk zou zijn,dan sta ik vooraan in de rij!

maar als je die foto's/filmpjes van die site ziet.. Denk ik echt zo van:

Dat doe je je paard toch niet aan?

je ziet echt dat de prothese die jij in je beginpost hebt laten zien, er erg professioneel eruit ziet en ook echt vakkundig. Super gewoon!
Ben zo benieuwd hoe dit zich verder zal gaan uitbreiden.

Is dit trouwens het eerste paard dat een prothese krijgt van dit bedrijf?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:11

Grobegni schreef:
patsur schreef:
http://www.equineprosthetics.com/gallery_video.html
hééle kleine filmpjes..

Die van die ezel is echt heel sneu.. Verdrietig

Maar als je het verhaal erbij leest, daarin staat dat de ezel eerst helemaal vergroeid is geraakt, doordat ie een been miste. Daarom kan ie niet meer helemaal rad gaan lopen.
Bovendien lijken de protheses op deze site me al ouder. De prothese in de beginpost is echt helemaal up to date.
Kijk maar even naar het rolfilmpje van het ezeltje, die gaat met gemak liggen hoor!

Dat liggen had ik over dat zwarte paard, die mist rechtsachter een heel been.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:20

Grobegni schreef:
Maar als je het verhaal erbij leest, daarin staat dat de ezel eerst helemaal vergroeid is geraakt, doordat ie een been miste. Daarom kan ie niet meer helemaal rad gaan lopen.
Bovendien lijken de protheses op deze site me al ouder. De prothese in de beginpost is echt helemaal up to date.
Kijk maar even naar het rolfilmpje van het ezeltje, die gaat met gemak liggen hoor!

En dat maakt het wel juist om ze nu met een prothese te laten lopen. Pijn is pijn. Ik vind het niet rechtvaardig om ze zo door te laten lopen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:21

als ik dit zie moet ik gelijk aan een programma denken dat ik gister heb zitten kijken bij Zapp sport ofzo was er ook een vrouw met zo'n zelfde protese en die kon er gewoon hardloopwedstrijden mee doen!

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 00:24

Cardy schreef:
Is dit trouwens het eerste paard dat een prothese krijgt van dit bedrijf?

Nee, dit is niet het eerste paard, er zijn 2 paarden waar dit bedrijf een prothese voor heeft ontwikkeld. Het paard op de foto staat in Engeland en leeft gewoon in de wei en op stal, word verder niet bereden maar kan zich goed bewegen en uit de voeten maken. Het andere paard kwam uit Spanje en is inmiddels overleden (prothese is ontwikkeld in 2002).

Mistic schreef:
Grobegni schreef:

En dat maakt het wel juist om ze nu met een prothese te laten lopen. Pijn is pijn. Ik vind het niet rechtvaardig om ze zo door te laten lopen.

Wanneer een dier echt zichtbaar pijn heeft, zich dermate slecht kan bewegen en letterlijk onder dwang een paar passen moet lopen dan lijkt me het niet de juiste oplossing om hem toch op een prothese door te laten lopen.

Uiteraard loopt een dier na een amputatie niet direct vrolijk op een prothese weg te huppelen..... zoals bij elke prothese vergt het veel doorzettingsvermogen, opbouw van belastbaarheid en training eer een paard in dit geval redelijk normaal zijn leven kan leiden Knipoog (voor de oplettende Myrdal Knipoog ) Toch ben ik ervan overtuigd dat als een paard dit niet zou willen, hij er ook niet op loopt.......

SteffiiY schreef:
als ik dit zie moet ik gelijk aan een programma denken dat ik gister heb zitten kijken bij Zapp sport ofzo was er ook een vrouw met zo'n zelfde protese en die kon er gewoon hardloopwedstrijden mee doen!

Yep, het bedrijf die deze prothese heeft ontwikkeld heeft ook veel wereldrecords op zijn naam staan Haha! Althans de gebruikers van deze protheses Knipoog Binnen de gehandicaptensport word er verschrikkelijk veel gebruik gemaakt van hetzelfde principe. Ze zijn ook leverancier voor het Paralympic team van de USA

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:45

Erg interessant dit, ben ook erg benieuwd naar het filmpje en antwoorden op de vragen Lachen

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:52

ik zeg alleen maar WOW

dat ze dit nu al in ontwikkeling hebben het lijkt me wel iedeaal voor fokmerries e.d.
die hoefkatrol e.d hebben kunnen ze evengoed nog blijven leven (mitst ze geen pijn hebben natuurlijk ).

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 01:02

Ik vind het prachtig! zo kan een paard gewoon blijven leven ondanks dat zijn been geamputeerd is! als hij er last van zou hebben, dan zou hij dat waarschijnlijk duidelijk vertonen. Kan hij hier wel op draven/galloperen?

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:00

napoleon schreef:
Toch ben ik ervan overtuigd dat als een paard dit niet zou willen, hij er ook niet op loopt.......

Hier ben ik het niet mee eens. Een paard heeft die keuze niet. Die is er voor gemaakt om afstanden af te leggen.
Paard zal dus toch gaan staan en lopen, ondanks dat het pijn doet, omdat dit er van nature ingeprint zit.

Ik ben er steeds meer van overtuigd dat we nu toch echt aan het doorslaan zijn.

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:12

knap dat ze dat nu ook al kunnen. maar wat ik me nou af vraag kan zo'n paard nou ook gewoon galopeeren?

Ps. hij ziet er wel gelukkig uit...

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:27

prachtig gedaan, ziet er heel kunstig uit. proffesioneel, i.t.t. het geknutsel van de Equine Prosthetics, daar werd ik niet blij ven...

echter, ik heb erge moeite met dit soort ontwikkelingen; hoe ver gana we dan, he? honden in rolstoeltjes (voor verlamde teckeltjes wordt dat al gedaan!), paarden met kunstpootjes, ik vind het nogal wat, hoor. als het mijn beest was, probeerde ik alles (dierenarts, fysiotherapie, medicijnen), maar als het een blijvende situatie zou zijn (zoals dit paardje), dan nam ik persoonlijk dus afscheid van mijn geliefde dier. voor mij is dit grensoverschrijdend, en houd je een dier in leven omdat JIJ dat per sé wilt. of dat dier hier nou blij van wordt, ik weet niet hoor... moeilijk. Bloos

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:29

Wat apart zeg!
Maar zelf zou ik nooit zoiets voor m'n paard willen hebben, dan laat ik heb liever inslapen. Ik vind dat je dieren niet met mensen moet vergelijken.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:32

dierfysio schreef:
echter, ik heb erge moeite met dit soort ontwikkelingen; hoe ver gana we dan, he? honden in rolstoeltjes (voor verlamde teckeltjes wordt dat al gedaan!), paarden met kunstpootjes, ik vind het nogal wat, hoor. als het mijn beest was, probeerde ik alles (dierenarts, fysiotherapie, medicijnen), maar als het een blijvende situatie zou zijn (zoals dit paardje), dan nam ik persoonlijk dus afscheid van mijn geliefde dier. voor mij is dit grensoverschrijdend, en houd je een dier in leven omdat JIJ dat per sé wilt. of dat dier hier nou blij van wordt, ik weet niet hoor... moeilijk. Bloos

Ik ben het hier volledig mee eens! Maargoed, ik denk dat het toch de trend is dat mensen dieren steeds meer als mens gaan zien en behandelen, en dit bedrijf springt daar handig op in. Je ziet het zelfs hier in het topic, met uitspraken als: "Je doet je kind toch ook niet weg als hij wat krijgt"
Ik vind dat totaal verschillende zaken die niet te vergelijken zijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:34

Ik heb dit soort protese al een aantal jaar geleden bij een ezel gezien. Als je die zag zou je zot zijn om die in te slapen Lachen

goede ontwikkeling, wie zegt dat dit dier ervan afziet

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:42

En elke dag worden er paarden geslacht die nog wel helemaal gezond zijn...Jammer dat hier dan zoveel geld aan word besteed.
Ik vind dit echt 10 keer NIETS!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 00:09

Apart.. Dit zie ik voor de eerste keer net als vele van ons neem ik aan.. In feite is het een super idee.. technologie gaat tegenwoordig ontzettend snel naar mijn idee dat van de mensen een stuk snelller maar dat terzijde..

Het is een goed initiatief.. Als het paard er een vrolijk leven mee kan hebben.. goed..

Ik denk dat idee heelgoed is maar de ontwikkeling veel verder moet zijn om het uitstekend te maken.. Omdat je toch met de verschilende gewrichten in het been zit..

Zeer benieuwd naar het filmpje

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 00:47

Needje schreef:
Knap dat dit kan. Jammer dat je een paard niet kan vragen wat ie er zelf nou van vind en hoe het voelt.
Helemaal "normaal" zal ie waarschijnlijk niet lopen. En hoe zit t met fantoompijn? Man van onze club heeft een kunstbeen, maar die werd vooral in het begin vaak gek van bv kramp in z'n teen (die er niet meer is dus) en mega jeuk!

ik denk dat fantoompij niet aan de orde is, gezien een dier niet op die manier kan denken als een mens,je ziet een hond na een operatie meteen opstaan en lopen,daar waar een mens nog graag een week in bed wil blijven liggen.
Jeuk? ja dat is een leuke.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 02:43

Dat vind ik echt super voor dat paardje Haha!