Mijn paard breekt de stal af!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: Mijn paard breekt de stal af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:34

Danielle_1 schreef:
Pensionnetje schreef:
Een buitenluik kan voor dit soort paarden wonderen verrichten.
Mocht het gedrag toch weer de kop opsteken zou ik zeggen, zet je paard goed aan het werk.
Zoals ik het zie barst je paard gewoon van de energie.

Veel plezier op je nieuwe stal!

Dank je;)
En dat van die energie klopt ja.,ze werkt enorm graag voor je.
Ik heb ook de schuld bij mezelf gezocht.
Dit hele gebeuren heeft een kettingreactie van conclusies bij mij veroorzaakt.
Blijkbaar hangt ze heel erg aan mij,dat bleek wel weer vanmiddag.
Ze keek van buiten naar binnen door het luik om mijn handelingen tiojdens het indelen van de zadelkamer en het poopscoopen te kunnen volgen.
Ik sloeg weleens een dagje over,wat ze blijkbaar niet zo leuk vind.
Ze heeft gewoon superveel aandacht nodig.

Ik heb besloten om mijn tijden beter in te delen,met werk en de andere dieren.
Hop,hele schema overhoop,maar je moet er wat voor overhebben hehe.

Ik heb nog nooit zo vroeg op stal gestaan als deze morgen.
(Mede doordat ik voer moest kopen)

Ze heeft me wakker gemaakt in meerdere opzichten....

Ik ben blij dat je er nu met andere ogen naar kijkt. Vaak ligt de fout ook gewoon bij ons zelf, niet bij het paard, omgeving etc. De meest neurotische paarden kan men rustig krijgen. Stel duidelijke regels op, geef ze voldoende beweging (bezigheid) zorg voor vaste patronen (iedere dag naar buiten en dan het liefste op de zelfde tijd bijv.) en stel ze bloot aan hun grootste angsten. Houd ze niet weg van enge dingen alleen omdat ze dan gaan flippen. Ze moeten hun angsten overwinnen. Daar worden ze sterker van, meer zelfverzekerd en hebben daardoor een prettiger en relaxter leven.

Veel plezier met je paard!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:00

die van mij is precies zo !!
vorig jaar hing de lamp nog aan 1 draatje
trappen tegen de deur
houd kapot buiten
lickit met bal helemaal mollen.

Maar nu heeft mijn vader de stal zo armani proof gemaakt Tong uitsteken en hij staat nu op basic en is er rustig Tong uitsteken

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 10:14

Toch zie ik daar niet de oplossing in,je kunt beter de oorzaak vinden van het gedrag van je paard.
In eerste instantie wilde ik mijn stal ook gaan be-bunkeren,wat je in mijn beginpost kon lezen.
Maar wat je dan krijgt,vooral omdat die van mij ook nog eens sloeg,zijn ernstig beschadigde benen.
Als ik jou was zou ik alles even goed bekijken van alle kanten.
En vergeet jezelf daarbij niet;)
Ik ben erachter gekomen dat mijn paard mij meer wil zien en meer met mij wil doen.

Ik zat me gisteren te bedenken dat ik haar nu 2,5 jaar heb en haar nu pas begrijp Haha!
Maar beter laat dan nooit....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:05

En zo is het Haha! . Gefeliciteerd met je "nieuwe inzicht"!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:32

Ik vind het fijn dat je een nieuwe stal hebt, maar ben toch nieuwsgierig naar het verschil nu? Wat was er zo stresserend voor je paard bij de vorige stal dan?

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 19:41

poes schreef:
Ik vind het fijn dat je een nieuwe stal hebt, maar ben toch nieuwsgierig naar het verschil nu? Wat was er zo stresserend voor je paard bij de vorige stal dan?

Met name het gebrek aan buitenzijn en te onregelmatige voertijden.(achteraf werd ons wijsgemaakt dat ze veel langer buitenstonden terwijl dat in werkelijkheid niet zo bleek te zijn)
Hier krijgt ze 4 of 5 keer per dag haar eigen hooinet.
Komt ook bij dat ze hier op een veel lichtere en rustigere box staat.
Ook speelt gebrek aan aandacht een rol,iets wat ik ook bij mezelf moest zoeken.(ondanks het feit dat ik een bijrijdster heb die 3 keer per week komt)
Ze staat nu direct aan huis op een privestal bij een echt paardenmens.
Zij is zo betrokken bij de paarden dat ze zeker 5 keer per dag bij ze langs komt om te kijken of alles goed gaat.
Ook is het hier veel rustiger in alle opzichten.
Mijn vorige stal was soms net een kippenhok met al die jonge meiden die er rondliepen (no offense trouwens)
Eigenlijk is het een combinatie van verschillende factoren geweest.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:24

zo goed nieuws zeg, klinkt helemaal top, als ze nu dit gedrag kan vasthouden is het helemaal top.

Succes verder op je nieuwe stek.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:11

Moderatoropmerking:
Enkele offtopic berichten verwijderd.
In het vervolg graag niet in het topic reageren op misplaatste opmerkingen, maar alleen op de tem-knop drukken, dan handelen wij het verder af.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:01

Soms is het idd een combinatie van kleine dingen Lachen Fijn dat je iig een nieuwe stal hebt gevonden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:05

Ook mijn paard sloopte zijn stal, meerdere spijlen eruit gebeukt en veel "raar" gedrag als schrapen, hele hoeken leegvegen etc. Ook ik ben van stal veranderd. De sfeer is hier zoveel beter, luik voor én achter zodat ze het gangpad in kunnen kijken en ook naar buiten kunnen hangen. Paard is hier mega van opgeknapt. Blijft wel zo dat als hij wat te weinig aan het werk gezet wordt, dat ie dat afreageert op zijn stal. Maar met goede training en regelmatig buitenzetten, ben ik nu echt een heel eind verder en heb een leuk, vrolijk en gezellig paard op stal staan!!!

Nu alleen nog wat doen aan die gruwelijke jaloezie naar mijn andere paard toe.......

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:07

Ik herinner mij een paard dat op de manege toekwam om ingereden te worden, en die moest achter tralies want anders sprong hij over de staldeur. Dus werden er tralies geïnstalleerd. Na een halve dag kon mijn lesgeefster het al niet meer aanzien en haalde ze de tralies weg, waardoor het paard dus achter een halve deur stond. Is nooit fout gegaan terwijl ze al veel problemen hadden gehad met dat paard. Omgeving kan zoveel doen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:11

Toen wij die van ons kochten, stond hij op een grote pensionstal maar dan in een afgelegen schuur met maar één ander paard, helemaal rondom opgesloten. Dat was ,volgens zeggen omdat hij de drukte in een gang met meerdere paarden niet aankon. Nou kan hij wel wat druk zijn maar ik ben er heilig van overtuigd dat hij destijds niet genoeg werk en aandacht kreeg....Hij beet ook vreselijk in het begin, dat zal hij nu echt niet snel meer doen en dat is niet omdat ik hem lens geslagen heb ofzo maar gewoon omdat ie leuke aandacht wil en geen negatieve!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 11:13

Typisch dat het in veranderen van stal kan zitten he?
Ik had het echt nog niet van die kant bekeken,maar zie nu ook verschil.
Komt ook bij dat we geen dag meer overslaan met beweging geven,want dat heeft ze idd ook nodig.

Op zich heeft zij zelf te kennen gegeven dat ze niet happy was,wat gelukkig op tijd bij mij is doorgedrongen.

Ik ben een ervaring rijker en heb weer een hoop geleerd over mijn paard en het happy houden van haar.
Blijkbaar heeft mevrouw nogal wat noten op haar zang:P
Heeft ze ook niet van vreemd hoor ROFL

Nu we een week op de nieuwe stal staan ben ik zo vreselijk opgelucht.
Ben nog steeds verbaasd over hoe voorspoedig alles is gelopen,alsof het zo heeft moeten zijn.
Heel bijzonder allemaal....

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:28

Ik ook hoor, en ik heb ook echt zoiets van dit had ik twee jaar geleden al moeten doen. Ook voor mezelf, ik kreeg zo'n stress van die andere stal en dat werkt dan toch ook door in je paarden hun gedrag, dat blijkt nu wel weer!

lovesjolly25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 01:19

hoi hoi
het enige wat ik nog zou weten is een bal waar je biks in moet doen zodat ze moeite moeten doen om het biks eruit te krijgen.
wat je ook kan proberen is om meer hooi te voeren geen kuil maar gewoon hooi.
probeer dat en ik hoor het wel
groetjes marsha

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 01:23

Heb je de rest van het topic gelezen Lovesjolly??

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 08:26

Katja schreef:
Heb je de rest van het topic gelezen Lovesjolly??

ik durf te wedden van niet.... maar over die voerbal, die ronde werd vrij snel gesloopt, ik heb nu een rechthoekig/ronde en die bevalt goed, moet wel zeggen dat dat geen oplossing is, want het voer hebben ze er vrij vlot uit en dan gaat zo'n paard toch weer verder met zijn stal! Maar het is wel leuk voor erbij, dat wel!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 21:51

OP het moment heb ik niets dan een liksteen in haar voerbak.
Mevrouw lijkt erg tevreden hier en heb al die poespas voorlopig ff niet nodig meer (ik ga nu heel hard afkloppen Clown )