PAARDENPEST kan morgen uitbreken!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Farouche

Re: PAARDENPEST kan morgen uitbreken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:01

Silence schreef:
Ik ook even een stipje.
Dit wil je niet meemaken als paardenliefhebber

Nee, zeker niet, dan draai ik helemaal door, vooral als het op onze stal geruimd word..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:03

Maar een virus is toch overdraagbaar door de paarden zelf?
Hier wordt toch gesproken dat dit niet het geval is

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:05

RobvdPK schreef:
IndianLady schreef:
ook dat is vaag ja. Een een of andere idioot wilde graag een speciaal Jacobsvlindertje terug hebben, maar dat arme vlindertje zit alleen maar op 1 soort kruid. Het jacobskruid, dankzij die ene stomme geleerde zijn al tig paarden gesneuveld. Als je inderdaad de oorzaak (knut) van het probleem aanpakt ipv de slachtoffers (paarden en paardeneigenaren) voorkom je veel meer problemen.

Kwatsch.
Als iedereen zou nadenken voor hij zijn mond opendoet, stond er niet zoveel onzin op Bokt.
Paardenpest wordt veroorzaakt door een virus.
De mug is alleen een transportmiddel.

Rob

ja net als malaria. Maar ik zeg toch niet dat je de knut/vlieg/mug/transportmiddel moet vernietigen, maar de oorzaak en de oorzaak zou kunnen liggen bij de knut. En mag het volgende keer misschien iets minder beledigend?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:16

runningkawa schreef:
Maar een virus is toch overdraagbaar door de paarden zelf?

Het kan, maar het is niet noodzakelijk. Dit virus is een zgn. vectorvirus, d.w.z. afhankelijk van mug/knut/vlieg/andere parasiet voor overdracht van het ene op het andere organisme.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:24

Cassidy schreef:
Het zal zo'n vaart niet lopen, maar het is wel goed dat het onder de aandacht wordt gebracht. Behalve paardenpest heb je ook nog te maken met West Nile, en dat komt boven de evenaar voor...

Wat is West Nile als ik vragen mag? Lachen

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:30

_Tamara schreef:
Cassidy schreef:
Het zal zo'n vaart niet lopen, maar het is wel goed dat het onder de aandacht wordt gebracht. Behalve paardenpest heb je ook nog te maken met West Nile, en dat komt boven de evenaar voor...

Wat is West Nile als ik vragen mag? Lachen

Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/West_Nile_virus

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:44

IndianLady schreef:
dat ben ik met je eens pensionnetje.
Ik ben op zich geen gelover in complottherorien. Maar onderhand krijg ik het idee dat de overheid van veeboeren en veestapels afwillen. Varkenspest, vogelgriep, BSE, blauwtong, mond en klauwzeer en nu paardenpest??
Zit er ergens in Europa een kwaad genie dierenziektes te kweken ofzo. Ik vind het zo apart dat in 10 jaar tijd de helft van onze koeien, varkens en kippen geruimd zijn.
Wat er ook gaat gebeuren mijn paardjes worden geent en gaan niet zonder slag of stoot geruimd worden als het zover is Boos!

Hoe al die dierziekten ineens overal en nergens voorkomen? Omdat het allemaal zo krom is dat wij erg veel kalveren (zal de getallen uit mn schoolboeken er nog eens bijzoeken) exporteren, bijvoorbeeld naar Italie. Daar worden ze dan gemest en geslacht en komt het als vlees weer terug. Door al dat transport met dieren worden ook alle virussen en andere rotzooi mee getransporteerd.
Daarnaast is de knut al in Nederland (misschien ook als meelifters bij transport) en moegen we hopen dat het een strenge winter wordt (en dat zeg ik!? heb zo'n hekel aan de kou!).

Maar inderdaad zou het niet verkeerd zijn om als paardensector in het geheel aan de overheid te laten blijken dat WIJ niet pas in actie komen als het spreekwoorelijke kalf al verdronken is!

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:45

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:46

idd daar zeg je het, strenge winters. dat roeit het ongedierte uit.
want eerlijk is eerlijk, na de zwoele afgelopen winter, is d'r meer ongedierte dan ooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:50

Maar wat denk je van volle grond tuinbouw waar bijna niks meer gespoten mag worden?
Slootkanten die niet meer gemaait worden. Uitbranden mag al helemaal niet meer.
En op veel gebieden het grondwaterpeil verhogen.

Allemaal erg fijn voor muggen.
(en ook voor dazen en teken, die er ook steeds meer komen)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:00

Spuiten is niet bepaald goed voor de natuur en ook muggen hebben hun functie, mens heeft al genoeg ingegrepen dat er zo een dingen ontstaan....

Guardian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:05

nou van mij mogen al die muggen uitgeroeid worden! ik woon aan het water en niet alleen ik maar ook mijn hond is allergies voor muggen, en om nou iedere keer naar de da te moeten omdat mn hond gestoken is door muggen en weer hotspots heeft is ook niet je van het, maar de da word wel rijk van me!

ik ben het eens met katiavl dat je zo min mogelijk met de natuur moet bemoeien, alles heeft een reden om te bestaan, maar die muggen....grrrrrr Boos! word er nou niet bepaald blij van!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:26

runningkawa schreef:
Maar wat denk je van volle grond tuinbouw waar bijna niks meer gespoten mag worden?
Slootkanten die niet meer gemaait worden. Uitbranden mag al helemaal niet meer.
En op veel gebieden het grondwaterpeil verhogen.

Allemaal erg fijn voor muggen.
(en ook voor dazen en teken, die er ook steeds meer komen)

Als ik heel eerlijk ben, denk ik niet dat je die maatregelen zuiver en alleen kunt aanwijzen als boosdoeners voor zgn. ongewenste insecten. Daarnaast zijn er zeker ook enige voordelen aan de maatregelen: het behouden van enige diversiteit aan slootkanten zorgt dat mono-culturen als landbouwsystemen net iets minder kwetsbaar zijn. Het behoud van grondwaterpeil zorgt dat de bodem niet nog verder inklinkt, waardoor Nederland niet nog verder onder de zeespiegel komt te liggen.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:29

Hou op zeg.
Eerst de schapen en nu weer de paarden.
En dat door diezelfde knut.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:03

ik volg ook ff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:46

Ik geloof dat we hier bij de grote peel niet veel met de zee spiegel te maken hebben.

Niet ingrijpen in de natuur...mmm tot bepaalde hoogte....
Dat klinkt mooi als er wat minder inwoners zijn en wat minder beton...ingrijpen is dus van alle dag en ik denk dat er wat teveel in doorgeslagen wordt op het moment om het op andere stukken zogenaamd terug te winnen.
Natuur freaks willen vlindertjes...allen zie ik die niet 1 meer als 10 jaar terug, wel hoor je sinds enkele jaren meer van pokke insecten.
En ze zullen vast ergens goed voor zijn, maar blijkbaar toch te weinig natuurlijke vijand, want elk jaar komt er meer....

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:52

uh, serieuze vraag!
Hoe serieus moet ik dit nemen? Heb grote stal!!! Op veebedrijf...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:55

Als je niet stopt, zal het inderdaad nooit terug te winnen zijn, alles plat gooien en pesticide erop. Mooi zijn voor de natuur...
Trouwens er waren niet eens zoveel muggen, als er niet in zo een gedachte werd ingegrepen.
Kijk naar boskapping en ontstaan van rabies bij de vleermuis die het aan mensen overgaf, natuur is niet om mee te spelen wanneer leren we dat eens

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:17

Is het werkelijk het zelfde mugje van blauwtong en paardengriep?? Het barst hier namelijkvan de blauwtong opde boeren bedrijven in de buurt. De dieren zijn ziek, maar hoeven niet geruimd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:18

Nu overdrijf je..ik heb het niet over alles platgooien en pesticide erop.
Ik heb het wel over dat er een verschil is met jaren terug en wat er oorzaken aan kunnen zijn.
Met de natuur wordt al dagelijks gespeeld, simpel omdat nederland vol met mensen is, vol met auto's, vol met beton.

Er wordt ook gejaagd op konijnen om maar eens wat te noemen.
Te weinig natuurlijke vijand.
Maar nee bermen moeten 3 meter hoog worden want de enge jacobsvlinder moet er zijn.
Maar dat je daarmee ook rotzooi kweekt...nee daar denken de over dreven millieu freaks niet aan.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:23

Dit wil ik graag even volgen. Zou er niet over moeten denken dat dit hier bij de paarden moet overkomen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 23:06

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:00

De mens verstoort al eeuwenlang het natuurlijk evenwicht van deze aardkloot. De gigantische ontbossing van de aarde leidt, naast alle andere nare gevolgen, er mede toe dat de insecten met steeds minder natuurlijke vijanden te maken krijgen. Ze gaan zich dus steeds meer in gebieden nestelen waar de mensen zich met hun gigantische veestapels ophouden. In de snel uitbreidende woestijnen vinden ook de insecten immers geen milieu om te overleven.
Deze massale woestijngebieden dragen bovendien bij aan een enorme warmte afstoot en dus aan de opwarming van de aardkloot. Bekijk de aardbol eens nauwkeuring en zie eens hoe groot de woestijnen geworden zijn. De Sahara was zesduizend jaar geleden nog niet de helft van Nederland en is nu drie zo groot als West-Europa. Elke dag breiden deze woestijn en de andere woestijnen zich verder uit.

Dankzij de bouwwoede van de toenmalige beschaafde wereld, te beginnen met de farao's en hun pyramiden, werd heel Noord-Afrika ontbost en veranderd in een woestijn.
De Chinezen bouwden zelfs twee keer aan hun meer dan zesduizend kilometer lange muur. Eerst van leemsteen en vervolgens 200 jaar later opnieuw van baksteen. Hoeveel bomen zouden de Chinezen gekapt hebben om de steigers voor dit immense bouwwerk te bouwen en de meer dan 3 miljard stenen te bakken? Dat is vrij nauwkeurig te gaan. 270 miljoen hectare bos werd met grond gelijk gemaakt en veranderd in de nabijgelegen Gobi woestijn. Hoeveel dieren hebben daardoor het loodje moeten leggen? De klimaatveranderingen zijn door deze ontbossingen toen al door de mens in gang gezet!

Inmiddels leven er meer tijgers in de dierentuinen dan er buiten in de natuur! Van de cheetahs zijn er nog amper 2000 over. Heel het Afrikaaanse continent telt nog 23.000 leeuwen. Van de neushoorns zijn er nog minder dan duizend over. En passant slaat de beschaafde mens jaarlijks ook nog eens meer dan 100.000 zeehondjes dood. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Daarbij menen we ook nog dat we aan het toppunt van de evolutie staan. De evolutie is echter een proces van rijkdom aan natuurlijke vormen, natuurlijk leven, schoonheid en evenwicht. We staan op dit terrein dus niet boven maar onder aan de ladder. We ruilen de natuur in voor geld.

De mens steekt miljarden en nog eens miljarden in immens vervuilende projecten als nieuwe wapens en ruimteonderzoek. Waarbij je je ernstig moet afvragen wat we daar werkelijk beter van worden. En of deze investeringen wel opwegen tegen de ernstige verstoring van het natuurlijk evenwicht en dus het voortbestaan van al het leven op deze aardbol. Misschien kunnen we straks met een handjevol wetenschappers wel leven op de gigantisch grote woestijn Mars. Terwijl ons eigen woestijnen zich met de dag uitbreiden. Dat schiet mooi op. Al deze miljarden investeringen worden zonder blikken of blozen uit de belastingen betaald en voor de goede doelen op de aarde moeten we nota bene collecteren! De wereld zou er heel anders uit zien als we dat eens andersom zouden gaan uitvoeren.

Als we nu eens al deze miljarden, of slechts een deel ervan, zouden aanwenden om de aarde weer leefbaar te maken door het evenwicht enigszins te herstellen. Met onze technische kennis en mogelijkheden moet het nu nog mogelijk zijn om de woestijnen weer te bebossen en leefbaar te maken. Dit proces voorkomt mede dat de polen nog verder in een hard tempo afsmelten. De massale industriele co2 uitstoot wordt omgezet in het levenselixer zuurstof en zorgt er voor dat wij over veertig jaar op de dichtsbevolkte gebieden van de aarde ook nog droge voeten houden of anders noodgedwongen zullen moeten verhuizen.
Als we de woestijnen weer leefbaar zouden kunnen maken, dan mogen we daar heel wat trotser op zijn dan op het ontwikkelen van weer een nieuw ruimteschip, bommen of een gevechtsvliegtuig. Waar ook een land als Nederland maar liefst 870 miljoen euries instak. Hoeveel bomen zouden we daarvoor hebben kunnen kweken en aanplanten? Hoeveel mensen zouden we daarmee van een nuttig bestaan, leven en inkomen hebben kunnen voorzien?

In plaats van de boeren in de USA en Europa enorme subsidies te geven voor de overtollige landbouwprodukten zouden ze subsisies moeten ontvangen om bossen te kweken.
De stijgende zeespiegel zouden we naar de woestijnen moeten leiden waar het zich kan omzetten in zoet water. Bij het verplaatsen van deze enorme watermassa's zouden we misschien ook nog oneindig veel mogelijkheden hebben om veilige en milieuvriendelijke energie op te wekken. In minder dan vijftig jaar zal de populatie van de aarde naar 9 miljard mensen zijn gegroeid. De meegroeiende veestapels laat ik dan nog even buiten beschouwing. Waar willen we ze bergen en hoie willen we ze voeden? Nog meer hout kappen en dieren uitroeien of gaan we de mooiste plekken van de aarde weer leefbaar maken?

We kunnen ook doorgaan met de symptomen van onze aanslag op het evenwicht te bestrijden. Vandaag staat de paardenpest voor deur. Morgen popt zich weer een andere en nog gevaarlijker ziekte vanuit het verstoorde evenwicht op.

De wereld wordt helaas niet door wijze maar door slimme mensen geleid, die er op uit zijn om voor grof geld de natuur en uiteindelijk onszelf voorgoed om zeep te helpen.

300 jaar voor chr. constateerde een wijs man als Aristoteles al:

"Er is geen enkele vorm in de natuur zonder een functie"

Tweeduizend jaar na chr. zijn we er met al onze kennis nog steeds niet achter dat als de vorm verandert ook de functie verandert. In kracht en aantal toenemende orkanen, grote hoeveelheden neerslag, aardbevingen etc. zijn het gevolg hiervan. Met alle nare gevolgen vandien die we met nog meer geld en techniek voor slechts een handjevol rijke mensen van deze aardbol denken te kunnen bestrijden.

Die functieverandering heeft altijd negatieve gevolgen omdat de cyclus van het evenwicht wordt doorbroken. En dat we maken elke dag weer mee. We staan er bij en we kijken er naar.
De rijke mensen denken het probleem in dit geval met vaccinaties te kunnen afkopen. De arme mensen, hun dieren en de natuur zijn overgeleverd aan de hebzucht van de wetenschap en de kortzichtige geldgraaiers.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 06-09-07 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 15:36

Je zal wel gelijkhebben, arie, maar hoe zou jij het nu aanpakken?
(Eigenlijk zou je de mensen moeten ruimen Verward )

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:08

Door ons huidige denkproces over de vermeende voortuitgang en ontwikkeling bij te stellen en om te zetten in een streven om het evenwicht van deze aarde te herstellen. Een voorzet hoe dit met onze huidige kennis van techniek en mogelijkheden te realiseren zou zijn, heb ik in het bovenstaande stuk reeds aangegeven.