Ik heb even voor je gezocht in mijn boeken, ik wist dat ik ooit iets had gelezen over koorts en puntbloedinkjes, ik heb t gevonden!
De ziekte heet Purpura hemorrhagica en is gevolg van goedaardige droes. Ik zal t even overschrijven:
"... Zodra de abcessen van goedaardige droes zijn gerijpt en ebarsten, verbetren de meeste gevallen. Bij zeer jonge of oude paarden kunnen zich echter complicaties voordoen en kan het organisme (de ziektekiem) zich vanuit de bovenste luchtwegen verspreiden en leiden tot abcesvorming in de longen en hersenen of in de limfeklieren van de buik. Deze complicatie heet verslagen droes en heeft een slechte prognose. Bij enkele, tussen de een en twee procent, ontwikkelt zich enkele weken nadat het paard schijnbaar is hersteld, een aandoening die purpura hemorrhagica heet.
In een ander boek vind ik dit over Purp. Hemorr.:
Wat is het?
De ziekte wordt veroorzaakt door een immuunreactie als gevolg van een bacterie-infectie, meestal droes. De reactie beschadigt de bloedvatwanden. Hierdoor treedt oedeemvorming in de benen op en verschijnen er kleine bloedinkjes op de roze slijmvliezen van de ogen, de tong, de lippen en het tandvlees. Het paard is erg lethargisch en kan een lichte temperatuursverhoging hebben. Oedeemvorming in de longen leidt tot hoesten en ademhalingsproblemen. Deze ziekte kan fataal zijn.
De behandeling bestaat uit het toedeinen van grote hoeveelheden AB tegen resterende bacterién. Tegelijkertijd krijgt het oaard steroïden toegedient om de immuunreactie te verminderen. Lichte arbeid kan de lichaamscirculatie op gang houden.
Dit lijkt wel een beetje op wat Uk had, toch? Misschien heb je er iets aan. Zo niet, dan is t in elk geval leerzaam om t gelezen te hebben! Heel erg veel sterkte! Ik duim voor je dat je paardjes weer helemaal opknappen!