Pony ruim een week koorts,nu licht tandvlees+rode stippen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Pony ruim een week koorts,nu licht tandvlees+rode stippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 08:51

De VA die ze nu behandeld is vandaag vrij, maar heb ik wel even aan de telefoon gehad. Waarschijnlijk komt hij dus vandaag niet langs, maar een collega. We wachten dus af.....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:54

Klinkt inderdaad als Droes Scheve mond Hopelijk breekt het snel open Ach gut

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:09

kunnen ze die bult niet open maken?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 10:26

Vast wel, maar volgens mij is laten rijpen beter (zo veel ervaring heb ik, gelukkig, niet met droes). Ik wacht af wat de VA zegt en wat hij wil doen.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:43

Hmm, droes... Niet best! Hopelijk dat t met die kleine smurf beter afloopt dan met Uk en dat de rest niet ziek/zieker worden.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:52

als het droes is, waarom stop je niet met AB geven ?

dat mocht toch niet bij droes ?

ik sterkte en hopen dat het goedkomt !!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:04

tja maarja, als de DA zegt van wel....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 11:10

Ondanks dat er het een en ander verkeerd is ingeschat vertrouw ik wel op mijn VA(vooral die het nu behandeld, die ander die de eerste 2x geweest is en die vandaag komt ken ik nog niet zo goed). Het is gewoon een hele goede VA, maar iedereen maakt fouten.

Ik heb ook gelezen dat je het moet blijven voeren als je het eenmaal voer. En Roos en Angel (die dus AB krijgen) hebben al vanaf dinsdag geen koorts meer, dus hoop (denken durf ik nog niet) dat hun er doorheen zijn.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:25

Ik hoop dat het snel beter gaat.
inderdaad flink blijven smeren met de trekzalf dat werkt vaak.
en antibiotica geven? tja... dat schijnt echt niet goed te zijn, maar je DA weet vast wat hij doet....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 16:56

Oke, omdat Roos en Angel het goed doen op AB gewoon blijven geven tot het op is.
Lotje's "verkeerde" lymfeklieren zijn zo gezwollen en ze is veel te jong voor droes (ze is net 5 weken, het 'hoort' pas vanaf 6 maanden voor te komen).
Ze heeft net weer koortsremmers gehad en verder niets. Goed blijven smeren met trekzalf of laurier zalf.

Ze kunnen pas gericht gaan behandelen als ze de uitslagen van Uk hebben. Vandaag waren ze er niet, dus ze hopen maandag. Pffff, nog een heel weekeind in spanning......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:35

Ik heb even voor je gezocht in mijn boeken, ik wist dat ik ooit iets had gelezen over koorts en puntbloedinkjes, ik heb t gevonden!

De ziekte heet Purpura hemorrhagica en is gevolg van goedaardige droes. Ik zal t even overschrijven:

"... Zodra de abcessen van goedaardige droes zijn gerijpt en ebarsten, verbetren de meeste gevallen. Bij zeer jonge of oude paarden kunnen zich echter complicaties voordoen en kan het organisme (de ziektekiem) zich vanuit de bovenste luchtwegen verspreiden en leiden tot abcesvorming in de longen en hersenen of in de limfeklieren van de buik. Deze complicatie heet verslagen droes en heeft een slechte prognose. Bij enkele, tussen de een en twee procent, ontwikkelt zich enkele weken nadat het paard schijnbaar is hersteld, een aandoening die purpura hemorrhagica heet.

In een ander boek vind ik dit over Purp. Hemorr.:
Wat is het?
De ziekte wordt veroorzaakt door een immuunreactie als gevolg van een bacterie-infectie, meestal droes. De reactie beschadigt de bloedvatwanden. Hierdoor treedt oedeemvorming in de benen op en verschijnen er kleine bloedinkjes op de roze slijmvliezen van de ogen, de tong, de lippen en het tandvlees. Het paard is erg lethargisch en kan een lichte temperatuursverhoging hebben. Oedeemvorming in de longen leidt tot hoesten en ademhalingsproblemen. Deze ziekte kan fataal zijn.

De behandeling bestaat uit het toedeinen van grote hoeveelheden AB tegen resterende bacterién. Tegelijkertijd krijgt het oaard steroïden toegedient om de immuunreactie te verminderen. Lichte arbeid kan de lichaamscirculatie op gang houden.

Dit lijkt wel een beetje op wat Uk had, toch? Misschien heb je er iets aan. Zo niet, dan is t in elk geval leerzaam om t gelezen te hebben! Heel erg veel sterkte! Ik duim voor je dat je paardjes weer helemaal opknappen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 19:33

Het lijjkt er iig wel op. Alleen was Uk wel jong, maar niet zeerjong (net 3). Lotje is eerder zeer jong, 5 weken.

Het stomme is dat Lotje het heerlijk vind als ik haar bult in smeer, ze gaat er echt helemaal voor staan. Ik dacht altijd dat zo'n bult pijnlijk hoort te zijn.

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:39

Misschien jeukt het ofzo?! Vreemd!

Hoe gaat t nu met jou en Cees? Beetje van de schrik bekomen? Martine zal wel raar thuis gekomen zijn daarnet, toch een pony minder in de paddock...

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:53

ik wens je veel succes met je pony s laten we hopen dat het snel beter gaat met ze

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 08:41

Cis hoe is het nu met ze??

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:36

Met Roos en Angel gaat het goed, de koorts is weg. Lotje heeft een flinke bult onder haar kaak, daar zijn we nu trekzalf en laurier op aan het smeren. Verder voelt ze zich echt niet lekker, hangerig en sloom. De temperatuur was nog iets hoog, maar geen echte koorts meer.
Nu had Nicky wel boven de 39, dus is dat goed in de gaten houden en controleren of ze een bult krijgt.

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:44

Neee niet Nicky! Bah, wat een gedoe bij jullie op stal, gadverdarrie! Maandag hopelijk meer nieuws over Uk...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 12:21

Ik heb nu liever dat ze gewoon droes hebben en ik er wat aan kan doen, dan dat ik niet weet wat het is en er niets (of het verkeerde) mee doe.

We houden Nicky in de gaten en Lotje ben ik nu flink laurierzalf aan het smeren (is volgens de VA nog beter dan trekzalf en het ruikt een stuk fijner Knipoog ).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 23:18

wat zegt je DA van foenegriek? bij ons op stal hebben we ook droes gehad (de bekende versie), en bij de eerste verschijnselen ben ik foenegriek gaan geven. veel van de paarden op stal kregen abcessen en andere klachten, bij de mijne bleef het bij snot en wat verhoging. 100% zeker weet ik het niet, maar ik denk dat de foenegriek wel degelijk heeft geholpen bij mijn paard om ernstiger droes te voorkomen.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 10:02

Hoe gaat het vandaag?
Ben je een beetje redelijk de nacht dorgekomen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 10:12

Ik ben inmiddels zo gaar dat ik slaap als een huis (wel kort omdat ik 's avonds laat en 's ochtends vroeg wil gaan kijken).

Lotje lijkt fit, bult zit er nog wel. Ze vind het echt HEERLIJK als ik hem in smeer Knipoog. Stomme muts.
Angel en Roos zijn fit. Moet nog temperaturen maar Nicky leek fitter dan gister.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 10:28

het klinkt in ieder geval aan de betere hand. Ik duim nog steeds voor je dat deze ellende snel achter de rug is. Ach gut

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 11:53

Lotje loopt nu wel te snotteren, maar ging net als een debiel de hele padock door en vermaakt zich prima met een paar grote wilgentakken (er is gister gesnoeit Knipoog ).

Nicky staat nu met 40 graden koorts.... Dus de VA komt staks weer.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 12:20

Verdomme Cis dit is ook niks zo...
sterkte

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 12:34

Ben heel blij dat Lotje weer wat aan de beter hand is, vaak als ze zo blij rondrennen is een teken dat het beter gaat. Maar wel poedersuiker dat Nicky nu ook verhoging heeft, gadverdarrie!