[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:21

merixx schreef:
Heeft iemand een idee hoe de uistraling zal veranderen van een paard na de castratie? Het paard is 4 jaar.

als het paard goed in zijn vel zit, en normaal is opgevoed, niet.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:23

Dat is balen Paso zou vandaag gecastreerd worden , is het verzet tot over 2 a 3 weken. heb ik voor niks slecht geslapen.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:17

Ik heb ook een hengstje. Zelf gefokt en op het moment 8 maanden oud. Hij is in zijn gedrag totaal geen hengst, hij ligt nog regelmatig bij mij op schoot. Maar heeft iemand sugesties over wat de beste leeftijd is om ze te castreren in verband met het doorgroeien??? Hij is namelijk nu niet zo groot en ik hoop wel dat het een paard wordt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:19

voor de groei maakt het niet uit, hij wordt niet groter als hij hengst blijft. wel is het zo, dat de groei wat langzamer kan gaan na het castreren, ivm de hormonen die er niet meer zijn. zo is er ook het fabeltje dat een hengst breder uit zou groeien.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:21

Ik vind dat ook een fabeltje ruin kan ook mooi eruit zien als je maar traint dan kan je alles bereiken:)

Sparks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:17

castreren of nog even wachten

ik heb momenteel een haflingerhengst van 1,9 jaar en hij begint steeds meer hengstengedrag te vertonen
normaal ben ik een voorstander van mooie hengstennek en die bouw die ze dan krijgen maar
ik weet niet of ik mijn haffie nog wel 'de baas kan zijn' zelf ben ik namelijk behoorlijk klein en ik ben altijd al een merrie liefhebber geweest. maar ik vind het zo jammer om hem zo vroeg te laten castreren, het zal wel aan het eind van dit jaar zeker moeten omdat hij dan bij de merries in de wei moet komen. en misschien is hij dan wat rustiger met inrijden dan nu. (geen commentaar over de leeftijd bij inrijden graag ik weet dat 2,5 jaar vroeg is! maar daar heb ik zo mijn redenen voor.)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:30

voor de bouw hoef je het niet te laten, er is nooit bewezen dat een hengst anders uitgroeit dan een ruin. wel is het een graag aangehaald fabeltje, met name gebruikt door mensen die een excuus zoeken om hun paard langer hengst te laten. ik zou zsm castreren, ik neem aan dat je een prettig rijpaard wilt hebben straks, en niet eentje die sociaal onderontwikkeld is door het alleen staan (wat te vaak voorkomt bij hengsten), en daarbij 'hengstengedrag' vertoont. ook na castratie gaan aangeleerde trucjes er niet zomaar uit, het blijft opvoeding. al je twijfelt of je hem wel of niet aan zult kunnen, direct die ballen eraf. voorkomen is nog altijd beter dan genezen. 1,9 jaar is echt niet vroeg om te castreren. met 2,5 jaar inrijden wel. dat is zeer kwalijk voor het lichaam van je paard, en als je juist wilt dat hij goed uitgroeit moet je gewoon nog wat geduld hebben daarmee. castratie zal in elk geval niets aan hem afdoen, en het leven prettiger maken aangezien hij op termijn niet constant gecorrigeerd hoeft te worden, en gewoon in kuddeverband kan lopen ipv sociaal geïsoleerd.

Sparks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:35

ja ik hoor vaak dat het een fabeltje is maar in de praktijk is het bij onze paarden steeds uitgekomen dat hengsten die langer hengst zijn geweest toch net iets meer die uitstraling hebben als ruinen.
en hij staat nu nog bij andere hengsten in de wei maar binnekort gaan die allemaal weg en dan blijft hij over dus ik denk dat ik hem van de lente toch maar laat castreren, dat is prettiger voor hem en iets makkelijker voor mij. nog bedankt voor je reactie

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 00:25

Onze ruin is 30 januari jl. gecastreerd. Op het moment is de wond rustig, en lijkt dicht te zijn/gaan. Zijn koker is ook weer naar 'normaal' formaat geslonken, alleen aan 1 kant is het nog wat dikker waar zijn ballen zatten, ook de boven, binnenkant van zijn achterbeen lijkt wat dik. Iemand enig idee wanneer de zwellingen weg moeten zijn?

merixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:22

Mijn hengst is vorige week maandag gecastreerd, dit is staand gebeurd en open. Nu heeft hij 2 dagen geleden een ontsteking aan de zaadstrengen gekregen, dit wordt behandeld met antibiotica,

merixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:23

Mijn hengst is vorige week maandag gecastreerd, dit is staand gebeurd en open. Nu heeft hij 2 dagen geleden een ontsteking aan de zaadstrengen gekregen, dit wordt behandeld met antibiotica, dat ik 8 dagen lang moet geven. De wonde gaat nu mooi dicht. Heeft iemand een idee wanneer ik hem terug lichte arbeid mag geven, zoals longeren en licht rijden? Nu stapt hij enkel.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:00

merrieveulen schreef:
vraag: zijn er ook mogelijkheden om de zaadleiders af te binden? zodat het paard dus wel gewoon hengst is, maar niet meer vruchtbaar, en dus gewoon zijn gang kan gaan zonder een weiland vor veulentjes? (aangezien afbinden vaak een omkeerbaar proces is)

't is mogelijk, maar ik zou er niet op rekenen dat het een omkeerbaar proces is. Afgezien van het feit dat het een dure en lastige operatie is, heeft ze ook nog eens weinig slaagkans. Je kan het wel laten doen, maar zelfs al aanvaard men dat het onomkeerbaar is wordt het erg weinig gedaan.

Ruinen worden wel groter (door het later sluiten van de groeischijven), maar het verschil is niet echt groot.

Ik ga zelf ook om met hengstjes. Mocht ik kunnen kiezen, zou het voor mij ook een dilemma zijn. Het zijn er 7 dus misschien toch ietwat representatief. Als ze een heel eind niet mogen dekken, dan zijn ze vrij rustig in het bijzijn van merries. Ze hinniken wel en af en toe trippelen, maar het gaat. Sinds kort mogen ze weer (fantoom-) dekken, en daardoor worden ze juist feller. Dit vind ik raar, omdat ik altijd heb gehoord dat niet-dekkende hengsten slechter handelbaar zijn. Iemand die dit kan verklaren?
En dan een puur hypothetisch vraagje... Of het nog wat zou uithalen als ze gecastreerd zijn, qua dekkingsgedrag...? Ze zijn tussen ze geschat 7 en 14 jaar oud.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:38

hun dek 'drang' zal minder worden, simpelweg omdat de betreffende hormonen weg zijn. als ze het al eens ervaren hebben, zullen ze het waarschijnlijk blijven doen. mijn eigen ruin heeft voor het eerst gedekt toen hij al ruin was, maar doet het af en toe nog steeds. ik heb er geen problemen mee.

dat veel niet dekkende hengsten 'lastiger' zijn, komt doordat ze niet aan hun trekken komen. zelfs een paar keer per jaar dekken kan al genoeg zijn, maar helemaal niet dekken en wel met de hormonen rondlopen is natuurlijk veel vervelender.
daar komt bij dat veel niet dekkende hengsten in handen zijn van particulieren, dus niet van professionele hengstenhouders. in die gevallen is het vaak een gebrek aan kennis en ervaring, en dus simpelweg een opvoedkundig probleem.

merixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:00

Mijn paard is dus vorige week maandag gecastreerd, maar heeft nu toch last van de wonde. Hij had vandaag koorts, en er zit een ontsteking op.Volgens de dierenarts moet ik mij geen zorgen maken, en komt het zeker in orde...Heeft hier iemand ervaringen mee?

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:13

Ik heb ook een vraag over castreren. Namelijk wat doet castreren met het lichaam van een paard? Ik snap dat de hormoon verhouding anders wordt en hierdoor het paard over het algemeen rustiger wordt maar weet iemand hier meer over?

Zijn er nog meer gevolgen hierdoor?
Kunnen karakters hierdoor veranderen?

Ik vraag dit omdat dit bij mensen ook zo is. Door het slikken van de pil kan je depressief worden, hoofpijn krijgen, acne etc etc

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:26

echt gevolgen als 'een compleet veranderend paard' geeft het normaal gesproken niet. het paard reageert niet meer zo sterk op merries, omdat de hormonen die dek-drang opwekken weg zijn. over hat algemeen wordt een paard dus rustiger. echter, een paard met een slechte opvoeding, een kwaadaardig paard oid zal niet ineens heel erg lief zijn.
volgens mij zijn er van veranderingen in de zin van depressief worden geen sprake.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:32

ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen. ik heb een arabier en een shet, beide nu bijna 3 jaar oud. zefier is een heel stoer shetje en heeft al vanaf entertje door dat hij op en top hengst is, nitro, mijn arabier weet het wel maar daar is ook alles mee gezegd. hij is dus heel erg makkelijk en hij hinnikt wel naar de merries maar loopt verder braaf naast me mee, zelfs al zouden we een wandelend op ons pad tegen komen. ik wilde hem altijd heel erg graag hengst houden, hij kan bij zefier blijven staan dus eenzaam is hij niet. maar nu twijfel ik toch heel erg. als ik ze laat castreren is het gewoon veel makkelijker want dan kunnen ze in de winter op een grote zandvlakte bij de merries in, maar aan de andere kant ben ik zo bang dat hij nog slomer wordt dan hij al is, meneer is liever lui dan moe. ook zit ik er mee dat hij natuurlijk ouder wordt en het risico van castreren dan steeds groter wordt. met zefier zit ik niet zo, hij is makkelijk in de hand te houden en als nitro hengst blijft blijft hij het ook, en met castreren werkt dit net zo. sorry voor tlange verhaal maar hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen want als ik ze laat castreren dan gebeurd dat deze zomer

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:16

vergeten erbij te melden dat nitro flipt als ie een spuit krijgt, iemand suggesties om dit te verbeteren?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:35

als je hem niet wilt laten dekken zou ik hem castreren. tenslotte is hij nog maar drie, en pas als hij zes is zijn de testikels uitgegroeid, en zijn hormoonproductie dus op de top. wellicht is hij een laatbloeier, en krijgt hij later wel degelijk last van zijn hormonen. het is fijn dat er een pony bij is, maar een hengst wil wel wat natuurlijk. als hij ruin is is dat probleem er niet, en een kuddeverband is toch het fijnste.
ik heb een soortgelijk probleem gehad, mijn hengstje is gisteren gecastreerd. omdat hij anders niet meer met zijn beste maatje in de wei kon blijven, zij is een merrie. met hem had ik wel plannen voor de hengstenkeuring, maar ja het welzijn van het beessie gaat dan toch voor. en zo heeft hij een rustiger leven, geen springende hormonen, gewoon lekker met de anderen het land op zonder zorgen. ik vind het jammer, maar al met al heeft het voor hem zoveel voordelen.

over het spuiten durf ik niet te zeggen, mijn ruin had het ook. ik heb nu een vrouwelijke DA en dat scheelt al wel. op de één of andere manier accepteert hij het nu beter, misschien wordt hij verstandig... Clown
wij deden eerder nog weleens een praam op, ik hou er niet van maar goed dat is beter dan zijn kop stoten tegen de plafondbalken als hij flink steigert van angst.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:42

praam flipt ie ook. en zoals ik al zei weet ie dondersgoed dat ie hengst is en hij heeft vorige zomer naast een hengstige merrie gestaan. per ongeluk.t was de bedoeling dat ze dr8ig was. ik ben gewoon bang dat ie qua karakter dus erg veranderd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:31

dat kan, maar hoeft niet. mijn ruin is helemaal niet veranderd, enkel zijn interesse in merries is minder geworden. hij dekt ze overigens nog wel! Knipoog

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 13:46

in hoeverre is dit topic bedoelt...
ik heb mijn shet in mei 06 laten casteren door mn eigen DA...
hij is liggend gecastereerd.
ik merk geen verschil hengst - ruin... hij was lief en is t nog steeds, en in zn uiterlijk zie ik ook geen verandering.
Thor lag zo om en de 'operatie' ging prima... allleen tijdens de ingreep een ademstilstand wat heel eng was... DA heeft toen imo super gehandeld (ik ging zowat tegen de vlakte)
het duurde even voordat hij wakker werd, maar al snel stond ie op de wei... hebben nog poosje met m gestaan... ineens was ie er weer en vanaf dat moment is zn leventje gewoon weer doorgegaan... niets aan de hand... wond is netjes geheeld...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:00

topic is voor alle vragen mbt. castreren. afgelopen dinsdag is mijn jochje gecastreerd. alles verliep goed. hij had het alleen vreselijk kou erna, dus ik heb hem op stal gehaald in een dik strobed. de dag erna weer op de wei, de wond heeft nog twee dagen een beetje gelopen maar dat is nu ook over. geen zwelling of iets te zien tot op heden, dus het ziet er allemaal voorspoedig uit. bij Faram is de koker een week lang dik geweest.

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:41

Winkie schreef:
Ik heb ook een vraag over castreren. Namelijk wat doet castreren met het lichaam van een paard? Ik snap dat de hormoon verhouding anders wordt en hierdoor het paard over het algemeen rustiger wordt maar weet iemand hier meer over?

Zijn er nog meer gevolgen hierdoor?
Kunnen karakters hierdoor veranderen?

Ik vraag dit omdat dit bij mensen ook zo is. Door het slikken van de pil kan je depressief worden, hoofpijn krijgen, acne etc etc

Ik kan me niet voorstellen dat een paard last zou kunnen krijgen van dergelijke symptomen. Immers, wanneer je de pil slikt neem je hormonen in. Wanneer een hengst geruint is stopt de hormoonproductie, twee heel verschillende dingen eigenlijk, alleen met het zelfde doel. Knipoog

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:27

Ik heb ook een paar vragen:
1. Wat is de beste leeftijd om te castreren?
2. Welke manier is beter; op het land staand of in stal? En zijn er ook nog andere manieren?
3. Wat zijn de gemiddelde kosten?
4. Ik woon in noord-holland (bij alkmaar) welke dierenarts raden jullie dan aan?

Ik wil misschien een hengstje kopen die bijna twee jaar is. Dus dan weten jullie waar ik over praat.

Alvast bedankt voor de tips en adviezen!