Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:47

amal schreef:
esther, een kennis van mij, ook een bokker namelijk onne ( eerder op deze topic) heeft een fries met cushing en insulineresistentie die had problemen met zijn dek. Die kon zijn dek niet meer verdragen, zo gevoelig was zijn huid.
Alorda had ook epileptische insulten. Kennelijk kreeg ze deze vaker en waarschijnlijk heeft haar oude hartje dat nu net niet meer aangekund. Volgens mijn dierenarts kan de epileptie zowel stilstaan of verergeren.

Voor iedereen die door alle informatie nu niet meer weet hoe of wat. Lijkt het me verstandig om een dierenarts te zoeken die bereid is met jou en voor jou het beste voor je pony te zoeken. Zorg dat je weet wat je paard mankeert, met name de mate van insulineresistentie, gezondheid hart, mate van bevangenheid e.d. en overleg dan met een deskundige wat het beste is voor jouw paardje. Met al die ervaringen kom je niet verder. Ik ben op de Uithof goed geholpen, omdat er daar studenten waren die volop onderzoek deden naar cushing en samen met mij en proffesor van de Kolk aan de slag gingen.
Zorg alsjeblieft voor een integere arts die naar je luistert en waar je mee kan samenwerken en maak met hem een plan.
Heel veel succes.

Dank Amal aan deze info heb ik veel omdat die vacht voor mij zo'n puzzle was. Het is ook erg veel info die je even te verwerken krijgt. Bij ons paard gaan we de testen nog eens over doen, de aanwijzingen zijn bijzonder sterk dat het Cushing is, ik heb dus ook inmiddels begrepen dat het de combinatie ziektebeeld en de sterke aanwijzingen zijn die de diagnose maken. Gelukkig hebben we een integere arts waar we goed mee samenwerken, twee jaar geleden hebben we ook een paard verloren die iets zeldzaams had, het toeval wilde dat deze arts juist op dat ziektebeeld was gepromoveerd, ik heb een grenzeloos vertrouwen in zijn kundigheid en uitleg, toen dat paard zo ziek was heeft ie met alle geduld me het steeds opnieuw uitgelegd.
Niemand op de kliniek heeft gedacht dat het Cushing was, wel is het door 2 dierenartsen onafhankeljk van elkaar geopperd naar aanleiding van de klachten, maar ja ze is nog maar 9, het zal toch niet. Pas na de uitslagen van de urine (ik ben vergeten te vragen of er ook bloed mee was) werd ik gebeld dat het sterke aanwijzingen zijn. Het bloed dat op de kliniek is onderzocht gaf er eigenlijk geen aanleiding toe behalve dan een verhoogd LDH leek er niets aan de hand op de klachten na. Ons paard heeft ook een onderontwikkeld geslachtsapparaat dat niet aktief is, dat wisten we wel al drie jaar. De baarmoeder en eierstokken zijn eigenlijk maar kleine 'zakjes'. Veel van de klachten hebben we daar aan geweten. Ze doet vaak hengstig, maar is het niet. Ze kan staan piesen als een gek, maar een hengst ruikt haar niet eens. De gevoeligheid heb ik dus daar aan geweten en we hebben geprobeerd haar wel te rijden ondanks dat ze zo hapte en trapte naar je been. Het dilemma is dat ze zo dik is en wordt, door veel bewegen kun je haar op gewicht houden, maar wandelen en fietsen is niet genoeg voor haar. Ik vind het lastig wat nu wijs is, ze eet zo weinig, wordt echt dik van niets ( ze heeft geen suiker) maar is het wel eerlijk om zo'n paard te rijden? Ik denk wel dat het moet om haar in optimale conditie zien te houden. Na de volgende testen kan ik denk ik echt pas beslissen wat het beste is. Wat een verhaal he, en wat een dilemmaas. Hoe was het met het paard van Onne, was er voor de gevoeligheid wel op te rijden, en de andere paarden hier? De meesten zijn al ouder dus ik begrijp eigenlijk ook wel dat het anders is met oudere paarden.
Ik vind het trouwens een goed topic, door de discussies over bepaalde testen en medicatie kun je dingen af gaan wegen en gaan vragen aan de dierenarts.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:53

Als ik al die stukken lees denk ik die van mij komt er nog goed af, totdat ze in de ochtend weer de stal uitkomt en zeer moeilijk loopt door de bevangenheid.

Ze is gister geschoren en ze heeft geen huidinfectie's oid gelukkig maar. Wel een glad strak velletje. Knipoog
Gisteravond weer terug geweest om te kijken of ze zweette dat deed ze maar een klein beetje waar nog wel haren zitten.
De deken die ik er nu op had gelegd voor de nacht is nog te warm dus op zoek naar een dunnere.
Nu die haren deels weg zijn zijn de proportie's weer iets normaler en valt de hangbuik niet meer zo op maar ze is nog tonnetje rond.
Hoop dat ik aan het eind van de week (wind, hagel,sneeuw) nog blij ben dat ik het heb gedaan.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:44

Bij Ivanka beginnen de bultjes op haar huid ook weg te gaan nu, ziet er een beetje maf uit want er komt donker haar teruggegroeid (terwijl ze door het scheren juist zo licht is Haha! ). Dus ik heb nu een spikkelpaard Tong uitsteken.
Heb ook even een dunnere deken op gedaan, zag dat het van het weekend weer kouder wordt, kan de onderdeken er weer mooi bij op Lachen .

Als ik alles lees hier, dan kom ik er idd ook goed vanaf... *afkloppen*

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:29

Heb net uitgevonden hoe een foto te plaatsen dus hier komt hij

Afbeelding

Rava geschoren en met lange haren hebben jullie een beetje idee

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:39

Estherhegt: goh dat klinkt wel complex jouw merrie vooral omdat ze eigenlijk zowiezo al hormonale problemen heeft zo te lezen he?. Dan zou ik denk ik als ik haar zou hebben ook zonder cushing al aan Provarium Breeding gaan denken want dat wordt juist ook speciaal voor merries met hormonale problemen gebruikt. Het is natuurlijk de moeite waard om dat voor te leggen aan je arts, al staan niet alle artsen open voor homeopatische hulpmiddelen. De mijne vond dat ik er zo snel mogelijk mee moest beginnen met de provarium breeding omdat wij eerst nog geen pergolide konden bestellen (leverantieproblemen).
Rumay: mooi geschoren, dat geeft vast veel verlichting; wij waren bij de achterhand iets lager gebleven vanaf de benen tot halverwege de dijen of zo, verder ongeveer tot dezelfde hoogte op het lichaam. Kale benen geeft ook veel lucht, maar benen scheren vinden ze niet altijd prettig. Dus willy had ook zijn voorsokken nog over omdat hij het daar gewoon niet trok om geschoren te worden, de achterbenen waren wel gelukt.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:00

Heb het express een beetje zo laten doen omdat ze veel buiten staat en nu alles (behalve de hals) onder haar deken zit.
Moet maandag weer terug hoop dat er echt iets aan de bevangenheid kan worden gedaan ze loopt beroerd.
En hoop ook dat het weer mee werkt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:26

Wij hebben haar ook een streep geschoren omdat ze zo zweette en pantte ( hijgen) na een minuut of 5 á 10 werken zag het er zo uit http://www.youtube.com/watch?v=JyvBhVP4gNo
http://www.youtube.com/watch?v=A72CFBnERsU&NR=1 Ze had dan nog niet echt hard gewerkt en dat was natuurlijk geen doen.
Na scheren is dat enorm verbeterd, ze zweet nog wel enorm, maar ze kan het beter kwijt. Meer dan een streep durven we niet te scheren omdat ze altijd buiten staat en de vacht nodig heeft. Mocht het echt nodig zijn doen we het natuurlijk wel en dan maar een deken erbij. Ze moet blijven bewegen omdat ze echt te zwaar is en het is erg lastig afwegen zo benauwd is ook niet goed, maar dikker worden moet ook niet.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:52

@ EstherHegt Zal me effe melden , ja ik herken het zeker de problemen met de huid, daar is alles mee begonnen.
Zoals gewoonlijk scheerde ik onne en nooit een probleem, tot de laatste keer, van het ene op het andere moment kon ik Onne niet meer aanraken heftig met zijn huid trillen en in paniek als ik hem zijn dek op wilden doen er kon zelfs geen zakdoek meer op.
Het was vreselijk om te zien de DA begreep er ook niks van hoe zijn reactie ineens was, helaas begon toen alle ellende in een rap tempo . Nu achteraf denk ik dat hij er al langer cushing had.
Aleen was dt nog nooit opgevallen, altijd een strakke huid in de winter ( hij is nu bijna 22 )zijn vacht is niet zo heel lang maar toch, heb hem nu niet geschoren omdat ik nu bang bent voor weer de zelfde problemen.Onne kwam in 2006 heel veel aan en stond op een handje brokken , in januari 2007 woog hij 692 kilo

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:05

@Onne. Jeetje wat een verhaal zeg. Gelukkig kunnen we haar nog wel aanraken maar ze reageert extreem, ze gaat soms zowat erbij zitten. Ik kan me voorstellen dat je je paard niet meer scheert. Herkenbaar ook dat dik worden. Daar maak ik me het meeste zorgen om, die van ons eet amper wat en krijgt ook maar een handje equiral omdat daar de supplementen doorheen gaan. Als ze 2 plakken hooi eet is het veel. Als het supplementen zijn die ze niet lust eet ze gewoon helemaal niet. We hebben nu iets dat ze wel eet. Voor IJslanders is het gek dat ze weinig eten, die willen altijd wel fretuh. Op de kliniek kreeg ze ook wortels, die lust ze graag, maar daar heeft ze het gewoon laten liggen. Misschien door de stress, wie zal het zeggen??

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:12

Estherhegt heel herkenbaar het haar op je video

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:19

rumay schreef:
Estherhegt heel herkenbaar het haar op je video

Maf he, ik heb het nooit gezien als apart die vacht, die vacht hoort gewoon bij haar, wel verschilt het dus met de vacht van de andere paarden maar ik heb er nooit bij stilgestaan dat het 'anders' is, altijd gedacht dat het gewoon bij Björk hoort. Ik zal zo eens in oude foto's gaan zoeken om te kijken of het onbewust zo is gegaan en hoe haar vacht vroeger was, want nu je dat zo zegt denk ik dat het van de laatste twee jaar is. Het is pas dit jaar trouwens dat ze zo vreselijk zweet en buiten adem is. Vorig jaar was daar nog geen sprake van, ja als ze echt hard had gewerkt en langduriger.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:46

Onne was ook gauw buiten adem, had dit indertijd ook als een na laten kijken, Onne liep in september 2006 nog zijn kampioen schap voor friese paarden in het M1 , wat mij opviel was dat Onne dat jaar 2x behoorlijk uit zijn panty ging op een wedstrijd ( voor zijn doen ) Rijden doen we hem nu niet meer, gelukkig eet Onne nog erg goed. en al de verhalen zijn voor ons erg herkenbaar. Onne krijgt speciaal voer en speciale brokken voor paarden met cushing en insuline resistentie tevens is dit voer ook erg geschikt voor paarde die aan hoef bevangenheid lijden.
Zelf geef ik minder wortel IVM het fructaan wat er in zou zitten.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:18

EstherHegt ik heb ook als ik oude foto's terug kijk dat ik nu denk ze heeft het al langer alleen vorig jaar dus voor het eerst zweten en het pompen.
Ze had geen conditie en dit viel ook niet op te bouwen dus achteraf gezien heeft ze het al langer.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:24

Op het moment dat het kwartje valt dat het Cushing is ga je vaak terugdenken. En vallen er een hoop dingen op hun plek. Ik denk dat Ponto het al jaren gehad heeft voordat ik het dus zeker wist. Waarschijnlijk al vanaf zijn 16e

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:02

Voor mij vallen nu ook veel dingen op zijn plek.. Misschien heeft Evita het ook al een paar jaar. In de zomer van 2005 (toen was ze 18) kreeg ze voor het eerst zo duidelijk een opgezette manenkam/staartaanzet en ze werd moddervet zonder dat ze echt veel at. Dat najaar was de eerste keer dat ze vreemde pussige en jeukende plekjes kreeg op haar huid en in de winter kreeg ze uit het niets een uierontsteking. Stom dat ik het niet met elkaar in verband heb gebracht toen. Haar manenkam konden de veeartsen die er toen bij waren ook niet eens verklaren, ze zeiden allemaal iets anders. Later kwam ik er achter dat het wel eens insulineresistentie kon zijn, toen ik stopte met iedere vorm van melasse/suiker werd het ineens veel minder. Op deze foto zie je heel duidelijk de "banaan" op haar nek zitten http://www.xs4all.nl/~waardjes/spelletj ... /foto3.jpg

Afgelopen zomer heeft Evita ook op mysterieuze wijze een scheur in haar pijpbeen opgelopen. Waarschijnlijk is dat tijdens het longeren gebeurt, want er voor liep ze goed en vlak er na stok kreupel, terwijl ze zich niet heeft verstapt. De veearts vond het erg vreemd en nu denk ik, zou ze geen osteoporose hebben? Ik las dat ook een aantal keer in het lijstje van symptomen. Op de rontgenfoto was dat niet te zien, maar volgensmij wordt osteoporose op de rontgenfoto pas bij meer dan 30% botverval zichtbaar. Als ik die veearts nog zie binnenkort zal ik het toch eens vragen.

Mooi geschoren zo Rumay! Ik ben blij dat Evita nog helemaal geen problemen met haar vacht heeft of veel zweet, ze is nu ook alweer flink aan het verharen. Op 1 achtervoetje heeft ze een lichte slag in haar haren en op haar manenkam lijkt het soms zo als ze in de regen heeft gestaan, maar dat zie ik wel bij meer paarden.

Ze krijgt nu trouwens een weekje provarium breeding en wat me vooral opvalt is dat haar oorspeekselklieren veel dunner zijn geworden. Verder zie ik nog niet echt iets veranderen, maar dat mag ik nu ook nog niet verwachten denk ik. Ik heb haar buik opgemeten en overal foto's van gemaakt, ben benieuwd of ik over 1 of 2 maanden verschil kan zien.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:38

Esther ben je nu al magnesium aan het geven? Dat zorgt voor veel minder spierspanning, helpt bij stofwisseling maar ook bij suikerziekteachtige problemen en is hulp tegen hoefbevangenheid. Magnesium helpt ook tegen die rare stijve vette manekammen, die is Willy gelukkig al lang weer kwijt. Magnesium helpt ook tegen de stress van de cortisol en daardoor ging Willy al snel veel minder "zitten" of achterovervallen. Dat was echt al heeeel erg snel merkbaar dat dat hem hielp.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:08

fargo schreef:
Esther ben je nu al magnesium aan het geven? Dat zorgt voor veel minder spierspanning, helpt bij stofwisseling maar ook bij suikerziekteachtige problemen en is hulp tegen hoefbevangenheid. Magnesium helpt ook tegen die rare stijve vette manekammen, die is Willy gelukkig al lang weer kwijt. Magnesium helpt ook tegen de stress van de cortisol en daardoor ging Willy al snel veel minder "zitten" of achterovervallen. Dat was echt al heeeel erg snel merkbaar dat dat hem hielp.

Ja ze heeft een volledig supplement met magnesium en E en Sel op aanraden van de dierenarts. Eerst hadden we een ander supplement, maar dat at ze niet ze liet gewoon alles staan, en ze eet al zo weinig. Ze heeft wel een enorme nek, maar niet die manenkam zoals je vaak ziet bij paarden met overgewicht. Op deze foto kun je het wel zien, daar zijn we haar aan het scheren, heel charmant, maar meer durven we er niet af te halen omdat ze een buitenponie is.
Afbeelding
Op het volgende filmpje kun je zien wat ze doet met rijden als je per ongeluk met je been tegen haar aankomt. Ze is dan echt nijdig, en het maakt het vreselijk lastig om haar op gewicht te houden. Zolang je haar niet aanraakt gaat het goed, maar soms gebeurt het per ongeluk toch.
http://www.youtube.com/watch?v=pMhVVcF3EpU

amal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 22:00

He buuf (onne)! gelukkig ben je weer ontopic! Ik zag in het verhaal van Björk veel van Onne dus vandaar dat ik Esther even getipt hebt over je. Zoveel weet ik niet van Insulineresistentie. Ben blij dat het goed gaat met Onne. Wel apart dat het een paar maanden geleden zo slecht ging met hem dat je er geen heil meer in zag en dat Alorda het juist zo goed ging doen. Gelukkig voor jou zijn de rollen omgedraaid. Onne is nog veel te jong (Lorda ook trouwens).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 00:15

onne schreef:
Onne krijgt speciaal voer en speciale brokken voor paarden met cushing en insuline resistentie tevens is dit voer ook erg geschikt voor paarde die aan hoef bevangenheid lijden.
Zelf geef ik minder wortel IVM het fructaan wat er in zou zitten.

Björk krijgt ook niet veel of vaak wortel, maar we hebben het wel eens een tijdje gegeven als buikvulling omdat we dachten dat ze veel at en daarom zo dik werd. Wortels bevatten veel vocht en weinig voeding maar vullen wel wat, van dat fructaan in wortels wist ik niet. ( ik lust ze zelf niet en het is echt eeuwen geleden dat ik een wortel heb geproefd en weet niet eens meer of ze zoet zijn Cool ) Nu eet ze enkel wat hooi en dat handje equiral plus supplementen, en soms eens een wortel.
De herkenning en erkenning in dit topic is wel belangrijk, ik ben nog in de fase van geloof en ongeloof denk ik en slurp zoveel mogelijk informatie op zodat ik afgewogen en onderbouwde vragen kan stellen aan de dierenarts en goed overwogen keuzes kan maken. In Maart of April gaat ze weer naar de kliniek dus ik heb wel even tijd. Mischien gaat ze ook wel eerder omdat ze eigenlijk voor het andere probleem zou gaan, ( de onderontwikkelde baarmoeder en eierstokken) daar wil ik het even over hebben met de dierenarts of dat eigenlijk nog wel nut heeft en deze dingen niet door elkaar lopen en/of met elkaar in verband staan. Aan de andere kant denk ik, als we dat wel kunnen oplossen met hormonen? Dan maar beter toch voorjaar afwachten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 00:39

fargo schreef:
Estherhegt: goh dat klinkt wel complex jouw merrie vooral omdat ze eigenlijk zowiezo al hormonale problemen heeft zo te lezen he?. Dan zou ik denk ik als ik haar zou hebben ook zonder cushing al aan Provarium Breeding gaan denken want dat wordt juist ook speciaal voor merries met hormonale problemen gebruikt. Het is natuurlijk de moeite waard om dat voor te leggen aan je arts, al staan niet alle artsen open voor homeopatische hulpmiddelen. De mijne vond dat ik er zo snel mogelijk mee moest beginnen met de provarium breeding omdat wij eerst nog geen pergolide konden bestellen (leverantieproblemen).
Rumay: mooi geschoren, dat geeft vast veel verlichting; wij waren bij de achterhand iets lager gebleven vanaf de benen tot halverwege de dijen of zo, verder ongeveer tot dezelfde hoogte op het lichaam. Kale benen geeft ook veel lucht, maar benen scheren vinden ze niet altijd prettig. Dus willy had ook zijn voorsokken nog over omdat hij het daar gewoon niet trok om geschoren te worden, de achterbenen waren wel gelukt.

Hi Esther ik herhaal deze post ook even omdat dit voor jouw merrie nog relevanter lijkt dan voor de rest omdat ze al zo typisch is qua hormonen en gedrag. Fijn dat ze in ieder geval wel magnesium etc supplement krijgt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 00:46

@fargo dankjewel, ik had de post wel gezien en was er nog over aan het denken. Ik ben zelf nog huiverig om zelf op eigen houtje dingen toe te voegen als ik de werking nog niet kan inschatten.
Ik was wel al aan het zoeken wat er precies in ovarium breeding zit en wat dan precies de werkzame stoffen zijn. Ik heb het zeker genoteerd als een optie. Sorry dat ik dat niet even had opgeschreven, ik heb veel aan de tips.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:00

Hallo ,

Waar ik benieuwd naar ben is het volgende, degene wiens paard flauw viel of een toval kreeg , Of iets dergelijks.
Waren julie hier altijd bij ?
Zef heb ik het vermoeden dat Onne dit een paar heb gehad omdat zij stal deur een paar keer was ontzet.
Nu vanmorgen was zijn stal een bende en later zag ik dat zijn rechter kant helemaal vies was ( Onne ligt niet meer ) ook had hij een paar wondjes op zijn achter benen, dus hij heeft vannacht in ieder geval lang uit gelegen .
Dus worden mij stoudste dromen waar , hoop van niet

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:11

Jeetje, wat maf zeg.. dat filmpje. Ik wist niet dat paarden met Cushing ook zo heftig konden reageren op aanraking.. Hoe komt dat dan eigenlijk? (sorry als het al ergens uitgelegd staat, heb denk ik wel alles gelezen, maar anders heb ik er denk ik overheen gelezen).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:12

onne schreef:
Hallo ,

Waarik benieuwd naar ben is het volgende, degene wiens paard flauw viel of een toval kreeg , Of iets dergelijks.
Waren julie hier altijd bij ?

Ik ben er een keer bij geweest en ik weet niet of het vaker is gebeurd. Ongeveer een maand terug gebeurde het, het was met name het gedrag van de andere paarden waardoor ik merkte dat het niet klopte. De jongste ging zo ver mogelijk weg staan ( zij is nergens bang voor), de oudste begon op een gegeven moment met haar voorbeen en neus te duwen om te proberen haar in de benen te krijgen zoals je dat wel ziet bij veulens en merries "Opstaan". Björk lag wel al ruim een half uur echt helemaal plat, dat vond ik ook erg raar, ze ligt best heel vaak vergeleken met de anderen, maar niet helemaal plat en zeker niet zo lang. Het leek of Björk droomde zoals een hond dat kan doen, trekken met de benen etc. Ze had ook haar staart en achterbenen helemaal nat geplast. Toen ze weer overeind stond leek er eigenlijk ook niets meer aan de hand.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:17

Zoals jij het beschrijft Esther, lijken het net een soort epileptische insulten.

Lijkt me wel vreselijk eng als je je paard zo ziet liggen. Zeker als er andere paarden bij staan die je paard weer in de benen willen krijgen, die voelen dan ook wel dat er iets niet klopt Ach gut .