Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:15

vergeten................
heeft iemand wellicht ervaring met veerust en teken??

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:45

veerust zou niet helpen, alleen de endure spray uit amerika is te krijgen bij oa jordens hippo, die zou helpen, en werkt ook 3 weken tot een maand zelfs als ze zweten of nat worden. het helpt niet om vliegen, dazen enz af te weren, maar zodra ze gaan zitten ook teken dan gaan ze dood eer ze je paard kunnen besmetten. Mijn paard heeft lyme, maar hij kan opnieuw besmet worden en opnieuw ziek worden. Daarmee worden nu alle paarden incl mijn eigen paard nu 1x per maand ingesprayd met die endure spray, en tot nu bij geen enkele een teek gevonden. maar je moet geen plekje vergeten, zoals de oksels enz

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:34

Heb je ook een adres van jordens hippo?Ik kan het zo niet vinden en ik wil die Endure spray graag bestellen!

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 20:17

www.jordenshippo.nl
ik kon mijn paard vroeger nooit zomers overdag buiten zetten ivm met de dazen, ik zette hem dan 's avonds heel laat of vroeg of met goed weer 's nachts buiten, maar met deze spray wordt hij gelukkig niet meer gestoken, en kan hopelijk als het warmer wordt ook gewoon overdag buiten.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:43

Bedankt voor de link.Ik heb het produkt zogauw nog niet gevonden maar wel gevraagd of ik het daar kan bestellen.Even antwoord afwchten nu.Als het echt zo goed erkt als jij ervaren hebt wil ik het heel graag hebben.Mijn twenter zit iedere keer onder de teken Boos!

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:31

hij staat er inderdaad niet meer op. Ik heb mijn fles vorige maand nog bij hun gekocht, denk dat ik de laatste heb gehad, en ze moeten uit Amerika komen. Daar staat hij op nr 1, wordt zelfs gebruikt in gebieden waar er ontzettend veel ongedierte zit door het tropische klimaat. Maar www.absorbine.com heeft een vergelijkbaar product, maar was alleen maar in Amerika te krijgen, ik had vorige maand een mail gestuurd en direct antwoord gekregen, het zou vanaf deze maand ook in nederland te bestellen zijn.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:12

Ze bieden Tri-pec en RepelX als alternatief aan,iemand daar ervaring mee?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:18

Ik heb ondertussen bij mijn veearts info gekregen over defendog. De assistente heeft gebeld met de leverancier en daar de dierenarts van gesproken. Ze raden het niet aan om op paarden te gebruiken omdat het voor honden is gemaakt. het is niet getest op paarden. Een echt middel tegen teken bij paarden wist deze leverancier ook niet. Ik heb vervolgens informatie bij de Paardendrogist gevraagd. Hun hebben een spray dat tegen teken en vliegen helpt. Ik gebruik het nu 3 dagen en ik moet zeggen dat het echt helpt bij mijn paarden. Voor het gebruik ervan zaten er veel teken bij de neus, oksel en onder de kaak maar nu niet meer. Het heet NAFF OFF DEET. Je kunt het bestelen bij de paardendrogist

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:31

Hmm.. bij ons schuren ze de teken er zelf af.. en reken maar dat die niet heel blijven, heb ze wel eens in de voerbak gevonden half..
er is niets met de paarden aan de hand qua ziektes ofzo,..
en de diernearts bellen heeft voor ons geen nut.. omdat we niet precies weten waar de teken zitten.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:12

Omdat je niet weet waar precies de teken zitten?? Dat maakt toch niet uit waar die op het lichaam zit, overal op het lichaam kunnen ze er lyme van krijgen, en in het begin zijn ze er niet ziek van, dat merk je pas op de langere termijn. En door het zelf afschuren, komt juist de maaginhoud terecht in het paardenlichaam.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:13

Hmm.. tsja ik kan er hellaas niets aan doen dat ze ze er zelf afschuren..
áls ik ze zie, haal ik ze er netjes uit.

Zal eens even overleggen om de paarden mischien even te laten controleren

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:14

Ja ik had de naff off gezien, leek me wel interessant zo voor buiten ritten, maar niet voor op de wei, dan zou je iedere dag opnieuw moeten inspuiten, en dan 2x per dag, dan is het snel op, plus als er eens regenbui komt of met zweten. Maar voor wandelingen enz lijkt het me wel een goed product.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:19

Tri-pec en RepelX zie ik niet staan op de website, of kijk ik erover heen? Ultraspot van absorbine zou 4 helpen, bij duraguard staat verder niet of het ook voor teken helpt, miss een mail sturen naar absorbine welke hun aanraden specifiek voor teken?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:33

Paashaas schreef:
hij staat er inderdaad niet meer op. Ik heb mijn fles vorige maand nog bij hun gekocht, denk dat ik de laatste heb gehad, en ze moeten uit Amerika komen. Daar staat hij op nr 1, wordt zelfs gebruikt in gebieden waar er ontzettend veel ongedierte zit door het tropische klimaat. Maar http://www.absorbine.com heeft een vergelijkbaar product, maar was alleen maar in Amerika te krijgen, ik had vorige maand een mail gestuurd en direct antwoord gekregen, het zou vanaf deze maand ook in nederland te bestellen zijn.

Er zit een in Nederland verboden stof in.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:54

die stof zal dan waarschijnlijk deze maand goedgekeurd worden waardoor ze zeiden dat het vanaf deze maand ook in nederland te verkrijgen is. En dat zal ook wel de reden zijn dat jordenshippo de endure spray niet meer verkoopt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:01

oh dat is goed nieuws!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:06

Paashaas schreef:
Ja ik had de naff off gezien, leek me wel interessant zo voor buiten ritten, maar niet voor op de wei, dan zou je iedere dag opnieuw moeten inspuiten, en dan 2x per dag, dan is het snel op, plus als er eens regenbui komt of met zweten. Maar voor wandelingen enz lijkt het me wel een goed product.

Ik doe het inderdaad elke dag op de plekken waar de teken zitten. Dus niet over het hele lijf, dat scheelt aanzienlijk ook vandaag zat er geen teek op de paarden (er zijn zelfs weinig vliegen te vinden bij ze!)!! Je kan het in kleine en grote verpakking krijgen (tot 5000 liter) dan is het voordeliger. Met regen heb ik nog geen ervaring....ik zal het jullie laten weten of het na een regenbui ook nog helpt.
Als mijn paardjes hierdoor teekvrij blijven doe ik het er graag elke dag op....uiteindelijk voordeliger dan er ellke x een da bij te halen Knipoog

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:42

Met het opruimen van mn mailbox vond ik de mail nog van Absorbine, ik plak hem erbij.

Hello Winneke,
Very soon our Ultrashield product will be available in Europe it was
just approved as a premise spray and I can tell you first hand that it
repels ticks!!!!
We have opened a warehouse in the Netherlands and will be distributing
the Ultrashield product to our distributors mid to late may.
So help is on the way.
Thank You
Laura

Laura Maki
Customer Service & Sales Representative
Animal Health Care Division

W.F.Young,Inc
302 Benton Drive
East Longmeadow, Massachusetts 01028-5990
413-526-9999 ext.442
800-628-9653
413-526-8990 Fax
Lmaki@absorbine.com

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:56

Op aanraden van mijn trainer hebben we onze merrie twee maanden ondergebracht bij mensen met 6 andere merries zodat ze een beetje kon genieten voordat we haar zouden gaan inrijden.
Vorige week zondag gingen we haar bezoeken en vond haar aan met allemaal kale plekken, verder was ze erg sloom en het leek mij op het eerste gezicht dat ze een tekort aan water had, tevens had ze geel in haar oog.
Uiteraard direct de DA gebeld en in de loop van de middag zou hij komen.
Hij kon mij niet direct vertellen waarom ze zo opeens van de een op de andere dag half kaal kon zijn.
We dachten aan een bepaalde stress maar mijn DA sloot dat uit omdat ze dan al eerder last gehad zou moeten hebben van haar uitval.
Hij heeft haar een vitamine kuur geveven, antiparasiet injectie en bloed afgenomen.
Maandag hebben we haar naar haar eigen weitje gehaald zodat ze wat meer rust zou hebben en een beetje bij kon tanken.
Dinsdag ging het beter maar het viel me op dat ze kreupel liep (nou is ze al een tijdje rechtsachter slecht dus namen we aan dat haar kreupelheid van voorheen niet goed genezen was)
Uit het eerste bloedonderzoek was niet naar voren gekomen wat mijn DA dacht dat het was hepatitis.
Woensdag kwam mijn DA weer voor een uitgebreider bloedonderzoek.
Flash is erg sloom, maar eet goed, eigenlijk heeft ze de hele tijd goed gegeten (wat niet vaak voor komt bij deze ziekte)

Gisteren kregen we de uitslag onze merrie heeft piroplasmosis Huilen .

hematocrito : Rode bloedlichamen 22,6 normaal moet zijn 32-52
hemoglobina :eiwit 8,9 normaal moet zijn 11-19
hematies : rode bloedcellen 3,730 normaal moet zijn 7-13

Er is dus heel veel afbraak van rode bloedcellen, mijn DA is haar nu elke dag aan het behandelen en hij heeft goede hoop dat het goed komt.
Hij kent paarden die zelfs endurance wedstrijden lopen met piroplasmosis.
Ik heb heel veel vertrouwen in mijn DA en ik heb begrepen dat ze hier wat verder zijn dan bv Nederland.
Mijn dierenarts zegt dat met het middel butalex (buparvacuona) het helemaal uit het lichaam verdwijnt dus een totale genezing.
Er is dus nog hoop voor deze ziekte.
Alleen is dit middel verboden in spanje. In een uiterste noodzaak heeft hij nog een klein beetje thuis.
Misschien weet iemand hier waar je deze injectie kunt verkrijgen.
Mijn DA zegt dat het in Marroko niet verboden is.

Twee weken terug dacht ik om mijn merrie te verkopen (voordat dit allemaal gebeurde), ben zelfs wezen kijken naar ander paarden. Voel me zo schuldig Bloos . Alsof dit allemaal met een rede gebeurd.
Nu ze er zo bijstaat en zo knuffelig is, heb ik mijn gedachten helemaal omgedraaid.
Ze is ontzettend dapper, we gaan voor haar vechten en wat ik eerder al zei ik heb heel veel vertrouwen in mijn DA.
Misschien moet dit allemaal gebeuren omdat ze bij ons hoort.
Het gekke is ik heb haar altijd gecontroleert op teken en preventief butox gebruikt, nu ze twee maanden van huis was en dus de bezoekjes niet dagelijks maar wekelijks waren is het eringeslopen.
Zoals mijn DA zegt jullie hebben echt geen geluk.

Ik hoop dat jullie mijn verhaal nog snappen, ik ben in ieder geval blij dat ik het in dit topic kwijt heb gekunt.
Als iemand vragen heeft over piroplasmosis is het voor mij geen moeite om het aan mijn DA te vragen.

Dank jullie wel voor het lezen, en controleer je paard elke dag van top tot teen zodat je er op tijd bij bent om ze te kunnen verwijderen en deze ziekte kunt voorkomen.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:21

Hoi, even een ractie op jou berichtje...Je paard heeft dus piroplasmose...weet jij ook welke variant ze heeft? Ik heb enkele weken geleden mijn andalusier moeten laten inslapen, hij had ook piro, en is daar uiteindelijk aan bezweken... Verdrietig Hij heeft dit in Spanje opgelopen, ik zelf heb hem 6 jaar gehad, en hij had allerlei vage klachten..waar niemand een antwoord op had helaas...van alles geprobeert, tot osteopathen, fysio's bloedonderzoeken etc aan toe...Uiteindelijk vertelde iemand op het andalusier forum dat het wel leek op piroplasmose...die moet hier specifiek getest worden in nederland en kan ook niet overal...en helaas hij bleek het dus te hebben, hij had de variant Theileria Equi..en dan de chronische intracellulaire vorm, omdat dit niet tijdig ontdekt is.. Hij moet in spanje ooit wel ziek geweest zijn ervan..maar ja kom daar maar eens achter...Deze variant is in Nederland niet te behandelen, alleen te onderdrukken bij een nieuwe uitbraak...Uiteindelijk heeft de parasiet zijn lever totaal vernield, hij begon ineens dronken te lopen, ongecoordineerd, slecht zien, gelige slijmvliezen,..vreselijk om te zien, en niet meer behandelbaar..op het laatst ging het allemaal heel snel, en we hebben snel moeten beslissen, zo verdrietig allemaal, hij was mijn maatje, vooral ook omdat hij het niet makkelijk heeft gehad in Spanje ..we hadden een enorm sterke band...Ik ben nu zo benieuwd hoe ze deze variant in Spanje aanpakken...ik heb echt machteloos moeten toezien hoe hij langzaam minder werd...ik kon op een gegeven moment ook niet meer rijden, hij heeft bijna 2 jaar mogen genieten van zijn vervroegde pensioen..we deden nog wel vrijheidsdressuur samen..en wandelen...voor de rest stond hij dag en nacht op de wei... In tegenstelling tot wat jij zegt, at mijn paard overdreven goed, hij had enorme eetlust en had een hele dikke opgeblazen bolle buik, die soms zo ineens weer weg was...heel raar allemaal...Nogmaals ik ben erg benieuw doe het zal gaan met de behandeling van jou paard, en welke vorm zij heeft, ik hoop zo voor je dat het goed gaat...Jij zit dichter bij het vuur, en ik hoop dat je mij nieuwe dingen kunt vertellen over deze vreselijke slopende parasiet...Hij is ook in opkomst in Nederland door de klimaatveranderingen, dus ik houd mijn hart vast...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:44

Wat een vreselijk verhaal octavodia, heel veel sterkte met dit grote verdriet.
Flash heeft ook de variant Theileria Equi, maar niet de chonische vorm zoals jou paard had.
Het is heel belangrijk dat je er op tijd bij bent.
Mijn DA komt sinds gisteren elke dag om een anti-parasiet middel toe te voegen (de gehele week- opvoeren en afbouwen en verder toevoeging van vitamines), geef je dinsdag de naam omdat ik mijn DA niet ga zien dit weekend.
Toevallig hebben we ons ingeschreven voor een cursus, waar we net dit weekend naartoe gaan (helaas zonder Flash wat de bedoeling was).
Wat ik al zei in mijn vorige bericht krijgt ze elke dag deze injectie en zo moet de toename van de rode bloedcellen weer op gang komen.
Flash eet ook heel goed, of ik heb het verkeerd geschreven in mijn vorige bericht het enige wat mijn DA zegt is dat dit niet echt normaal is.
Flash heeft ook een dik buikje en gele slijmvliezen en is kortademig.
Volgens mijn DA is het wel te genezen met het middel butalex.

Ik ben enorm geschrokken van jou verhaal, maar als ik mijn DA mag geloven komt het goed- zoniet met deze injecties dan met het verboden middel butalex. Ook vertelde hij mij dat er op dit moment enorm veel paarden met hetzelfde probleem te kampen hebben.
Ik moet positief blijven en hopen dat het geluk een beetje meewerkt zodat we met behandeling toch verder met haar kunnen.

Nogmaals heel veel sterkte en dinsdag geef ik je de exacte namen van de middelen die mijn DA op het moment aan het toedienen is.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:57

De medicijnen die ze hier gebruiken on de Piro te bestrijden is imizol( ofterwijl imeocarb of carbesia). Maar zoals ik al zei deze doen bij de T Equi vorm alleen onderdrukken...de uitbraak onderdrukken...de parasiet blijft gewoon aanwezig en is niet uit te roeien.De B Caballi daarintegen wel, daar kunnen ze van genezen...Imizol heeft als bijwerking koliek...maar dan een heel ernstige vorm, die weer onderdrukt moet worden met andere geneesmiddelen.Het middel butalex ken ik niet...zal ook niet voor niets verboden zijn ben ik bang..Nogmaals natuurlijk hoeft het voor jou paard niket zo af te lopen als bij de mijne gebeurt is...ik ken nog 2 mensen die al een aantal jaar strijden met hun paard,deze klauteren er toch iedere keer weer boven op, zij hebben ook de T Equi variant...maar waren daar blijkbaar op tijd bij...wel gaat het op en af..hele periodes gaat het goed en dan ineens komt er weer een uitbraak...Maar misscchien dat ze in Spanje inderdaad andere medicijnen hebben ondertussen, ben benieuwd..

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:01

Flash is inderdaad ook aan de imizol, de DA heeft haar gisteren weer 4 spuiten gegeven ( de vierde keer in één week, donderdag, vrijdag, zaterdag en maandag).
1ste spuit imizol
2de de onderdrukking tegen de koliekaanvallen
3de pijnstiller
4de vitamine
Morgen weer hetzelfde, de eerste dagen opbouwend en dan afbouwend.
Ben vergeten te vragen hoeveel ze er in het totaal moet hebben.

Waar wij de cursus hadden afgelopen weekend stond het paard wat twee jaar geleden een ernstigere vorm van piroplasmose had, dezelfde DA heeft dit paard behandeld en is nu helemaal gezond verklaard en het paard was eerder dood dan levend als ik de eigenaar en mijn DA mag geloven.
Dit paard loopt endurance wedstrijden en word gebruikt als dekhengst.
Mijn DA zegt dat het wel te genezen is en dat het niet terug komt en dat paarden er zeker van kunnen genezen.
De toekomst gaat het mij vertellen, ik blijf hopen en geloven dat hij gelijk heeft.
Wel zegt hij dat het middel Butalex (wat waarschijnlijk niet voor niets verboden is inderdaad) een sneller werking heeft binnen 3 a 5 dagen is het paard echt genezen.
Dit middel zou jouw paard waarschijnlijk hebben kunnen redden zei mijn DA.
Maar daar hebben we nu helaas niets meer aan Verdrietig .

dihjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:09

Anya schreef:
Paashaas schreef:
hij staat er inderdaad niet meer op. Ik heb mijn fles vorige maand nog bij hun gekocht, denk dat ik de laatste heb gehad, en ze moeten uit Amerika komen. Daar staat hij op nr 1, wordt zelfs gebruikt in gebieden waar er ontzettend veel ongedierte zit door het tropische klimaat. Maar http://www.absorbine.com heeft een vergelijkbaar product, maar was alleen maar in Amerika te krijgen, ik had vorige maand een mail gestuurd en direct antwoord gekregen, het zou vanaf deze maand ook in nederland te bestellen zijn.

Er zit een in Nederland verboden stof in.

Nee, niks verboden stof. Ik heb contact gehad met de distributeur in Europa, en die zeggen dat het niet interessant is om te importeren, omdat het middel officiceel geregistreerd moet worden. Dat kost heel veel, is dus pas interessant als ze het met containers vol kunnen verkopen hier.

Endure kun je per internet bestellen bij o.a. WWW.KVVET.COM. Als je genoeg afneemt, bijvoorbeeld jerrycans van 1 gallon (4,2L) dan vallen de verzendkosten ook wel mee. 1 gallon is daar net zo duur als 1 liter hier.
Mijn ervaring, inmiddels al twee jaar, zijn erg goed. Leuke bijkomstigheid is dat de kleine vliegjes die staart en manenexceem schijnen te veroorzaken er ook een hekel aan hebben en massaal wegblijven.
Daarnaast hoef je het maar ééns per 5 dagen aan te brengen om goede werking tegen muggen en zo te hebben, dus werkt het erg zuinig.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:07

[quote="blensink"]Flash is inderdaad ook aan de imizol, de DA heeft haar gisteren weer 4 spuiten gegeven ( de vierde keer in één week, donderdag, vrijdag, zaterdag en maandag).
1ste spuit imizol
2de de onderdrukking tegen de koliekaanvallen
3de pijnstiller
4de vitamine
Morgen weer hetzelfde, de eerste dagen opbouwend en dan afbouwend.
Ben vergeten te vragen hoeveel ze er in het totaal moet hebben.

Zo wordt het hier ook behandeld in Nederland, maar een paard met T Equi is hier(voor zover ik weet dan he) nog nooit genezen...wel dat er periodes zijn dat het goed gaat, en die periode kan ook best lang duren...maar van degenen die ik ken hebben de paarden altijd nog weer een terugval gehad...Het gaat overigens met allen op dit moment prima gelukkig..De dosering voor de T Equi is ook hoger dan bij de B CAballi..Hier in Nederland zit 1 specialist op dit gebied, nl Utrecht de faculteit voor Diergeneeskunde.Je moet ook altijd van het positieve uitgaan, je bent er mooi op tijd bij, en je moet blijven geloven..dat is het belangrijkste. Mijn paard heeft gewoon heel erg veel pech gehad....veel te laat ontdekt..veel teveel al aangetast wat onherstelbaar beschadigd bleek te zijn....misschien had dat andere middel wel geholpen, maar dat betwijfel ik toch....een paard wat al zoveel schade heeft ondervonden door de parasiet is toch wel een ander verhaal(dit moet ik ook voor mezelf verantwoorden). Op het moment dat ze echt ziek worden in het "begin" stadium, kunnen ze meer dood dan levend zijn, hoge koorts etc...maar in het geval van mijn paardje sleepte het al jaren...periodes dat hij redelijk goed was, en ineens weer slecht...en iedere keer een stukje slechter...maar nooit doodziek(dat zal hij in Spanje ooit wel geweest moeten zijn..)...alleen een lichaam wat langzaam maar zeker aftakelde...en niets wat er tegen hielp...ook immizol niet..Het sloop er als het ware in..heel langzaam...hij werd steeds slapper....at als een bootwerker abnormale eetlust...dikke opgeblazen buik...zakken door de achterhand...stijf en kort gaan lopen...niet lang vol kunnen houden...atactische verschijnselen,die soms weer over waren...En tot slot 2 jaar na zijn vervroegde pensioen..begonnen de coordinatie problemen steeds ernstiger te worden, en leek hij wel dronken...slecht zien...daardoor angstig....prednison gehad..leek hij van op te knappen...maar nog tijdens die kuur viel hij weer enorm terug..kon geen bochten maken zonder haast om te klappen of tegen een muur te vallen...vreselijk om te zien....Alleen in de wei kon hij niog een beetje uit de voeten...maar de kudde kon hij helemaal iet meer bijbenen, doodzielig om te zien....Zo kan het helaas gaan als het chronisch en intracellulair is gaan zitten....maar nogmaals zo hoeft dit niet te gaan. En ik hoop,dat jou paardje heel veel baat heeft bij deze behandeling. Lijkt ze al wat op te knappen? En heeft ze geen last van de bijverschijnselen zoals koliek...kun je me op de hoogte houden? Want ik ben nog steeds zeer geinterreseerd in deze vreselijke ziekte...en wie weet komen er nieuwe dingen aan het licht, en kunnen we er een hoop van leren...