Is ontwormen wel zo gezond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Is ontwormen wel zo gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:45

Narco schreef:
Klopt inderdaad, bij mijn paard waren er uiterlijke symptomen dus een grote besmetting. Vind je het dan niet raar dat er niets uit het mestonderzoek naar voren kwam?

Ik kan me voorstellen dat je je geen zorgen maakt hoor als je paarden blaken van gezondheid, dat zou ik ook niet doen. Maar ik blijf toch wel trouw ontwormen.

Oh maar ik ontworm ook wel trouw. 3x per jaar een natuurlijke kuur en 1x per jaar een chemische Knipoog
Wat het mestonderzoek betreft vertrouw ik toch echt wel op de kliniek. Ik heb alleen maar goede ervaringen met ze en vind ze altijd heel correct en deskundig.

Nog even over natuurlijk ontwormen.
In het boek wat ik heb wordt ook beschreven dat paarden die in de natuur leven adelaarsvaren tot zich nemen als ze een lintwormbesmetting hebben. Gevolg, de lintworm komt eruit.
Idem nemen paarden in het wild topjes van de brem en jeneverbessenstruik. Alleen de jonge topjes, van de rest blijven ze af.
Wat lees je op lijsten van giftige planten voor paarden.
Adelaarsvaren, brem.
Ook knoflook wordt al min of meer als 'gevaarlijk' bestempeld.
Terwijl Juliette menig zwaar geinfecteerd paard juist met knoflook weer goed kreeg.

Ik citeer even uit haar boek:
" De kwalen die in dit boek worden behandeld, komen voor het merendeel niet voor bij dieren in het wild, waarvan de huisdieren afstammen. Dit is tekenend voor de vergissing die men begaat, als men dieren te afhankelijk van de mens maakt met de daaruit voortvloeiende kunstmatige fokmethoden en medische behandeling.

Alle behandelingen met kruiden, die in dit boek worden beschreven, zijn zonder gevaar. Er staat in dit boek niet 1 behandeling, die er de oorzaak van zou kunnen zijn, dat de boer ooit zou kunnen zeggen, dat hij door deze behandeling een dier verloren heeft."

Als paarden div. in onze ogen bedenkelijke kruiden in de vorige eeuw bij grote regelmaat tot zich namen bij zigeunervolken en nomadenstammen zonder gevolgen.
Wie zijn wij dan om te beweren dat chemische middelen beter werken dan natuurlijke ???

Ik wil iedereen in zijn waarde laten over hoe en wat ontwormen. Knipoog
Maar voor mij staat wel vast dat we onze paarden met veel teveel chemische rotzooi belasten op divers gebied.

Onze beide paarden waren flinke zomereczemers.
Sinds 3 jaar komt er geen kunstmest meer op de wei. Sinds 2 1/2 jaar worden ze niet meer geent en sinds 2 jaar krijgen ze voornamelijk natuurlijke wormkuren.
De ene merrie is dit jaar voor het eerst HELEMAAL zomereczeemvrij.
De andere heeft het nog in hele lichte mate. Niet meer te vergelijken met voorgaande jaren. Alleen vlak voor de schoft heeft ze een paar kleine plooitjes in haar hals. Schuren doen ze geen van beide meer.

Maar goed, ik heb makkelijk praten als je zelf je weidebeheer kunt doen en de paarden achter je huis hebt staan.
Zodra je met je paard van anderen afhankelijk bent wordt het al een stuk moeilijker.
Zeker als je paard in een grote groep ergens in pension staat waar geregeld nieuwe paarden bijkomen.
Dan blijft de wei een paar keer per week uitmesten echt een must naast geregeld ontwormen, wil je wormbesmettingen in toom houden.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:50

Ja hoor Hennykan me volledig vinden in het verhaal vanhet boek en in dat van jou. Het enige dat ik nog nie tdoorhad ws hoe j enatuurlijk kon ontwormen. Inderdaad probeer ik ook die middenweg te bewandelen. Want ik besef wel dat onze gedemsticeerde paarden soms ff wat anders nodig hebben dan puur natuur. Helaas.Maar als je het hele rijtje op orde hebt van kunstmest tot voer enzo dan wordt hun systeem natuurlijk minimaal belast met toxische stoffen en en hoeven we minder kunstgrepen uit te halen om ze gezond te houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 20:12

Ik zag trouwens dat er helemaal geen centraal topic over ontwormen is.... Misschien is deze topic waar zolangzamerhand wel erg veel leuke ervaring en kennis in staat over alle vormen van ontwormen wel een goede sticky. Wat vinden jullie rvan.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 06:15

Pling
kan me er zeker in vinden.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:16

Heidi2 schreef:
Ja hoor Hennykan me volledig vinden in het verhaal vanhet boek en in dat van jou. Het enige dat ik nog nie tdoorhad ws hoe j enatuurlijk kon ontwormen. Inderdaad probeer ik ook die middenweg te bewandelen. Want ik besef wel dat onze gedemsticeerde paarden soms ff wat anders nodig hebben dan puur natuur. Helaas.Maar als je het hele rijtje op orde hebt van kunstmest tot voer enzo dan wordt hun systeem natuurlijk minimaal belast met toxische stoffen en en hoeven we minder kunstgrepen uit te halen om ze gezond te houden.

Yep,
Ik ben dan ook heel blij dat ik, sinds we hier wonen helemaal mijn eigen idee kan volgen wat de paarden betreft, en van niemand anders meer afhankelijk ben.

Alleen al het gegeven dat er geen kunstmest meer op de wei komt.
Ik zie zoveel kruiden terug komen die daarvoor nooit in de wei voorkwamen Knipoog

Daan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 08:25

henny_w schreef:
Narco schreef:
Klopt inderdaad, bij mijn paard waren er uiterlijke symptomen dus een grote besmetting. Vind je het dan niet raar dat er niets uit het mestonderzoek naar voren kwam?

Ik kan me voorstellen dat je je geen zorgen maakt hoor als je paarden blaken van gezondheid, dat zou ik ook niet doen. Maar ik blijf toch wel trouw ontwormen.

Oh maar ik ontworm ook wel trouw. 3x per jaar een natuurlijke kuur en 1x per jaar een chemische Knipoog
Wat het mestonderzoek betreft vertrouw ik toch echt wel op de kliniek. Ik heb alleen maar goede ervaringen met ze en vind ze altijd heel correct en deskundig.

Nog even over natuurlijk ontwormen.
In het boek wat ik heb wordt ook beschreven dat paarden die in de natuur leven adelaarsvaren tot zich nemen als ze een lintwormbesmetting hebben. Gevolg, de lintworm komt eruit.
Idem nemen paarden in het wild topjes van de brem en jeneverbessenstruik. Alleen de jonge topjes, van de rest blijven ze af.
Wat lees je op lijsten van giftige planten voor paarden.
Adelaarsvaren, brem.
Ook knoflook wordt al min of meer als 'gevaarlijk' bestempeld.
Terwijl Juliette menig zwaar geinfecteerd paard juist met knoflook weer goed kreeg.

Ik citeer even uit haar boek:
" De kwalen die in dit boek worden behandeld, komen voor het merendeel niet voor bij dieren in het wild, waarvan de huisdieren afstammen. Dit is tekenend voor de vergissing die men begaat, als men dieren te afhankelijk van de mens maakt met de daaruit voortvloeiende kunstmatige fokmethoden en medische behandeling.

Alle behandelingen met kruiden, die in dit boek worden beschreven, zijn zonder gevaar. Er staat in dit boek niet 1 behandeling, die er de oorzaak van zou kunnen zijn, dat de boer ooit zou kunnen zeggen, dat hij door deze behandeling een dier verloren heeft."

Als paarden div. in onze ogen bedenkelijke kruiden in de vorige eeuw bij grote regelmaat tot zich namen bij zigeunervolken en nomadenstammen zonder gevolgen.
Wie zijn wij dan om te beweren dat chemische middelen beter werken dan natuurlijke ???

Ik wil iedereen in zijn waarde laten over hoe en wat ontwormen. Knipoog
Maar voor mij staat wel vast dat we onze paarden met veel teveel chemische rotzooi belasten op divers gebied.

Onze beide paarden waren flinke zomereczemers.
Sinds 3 jaar komt er geen kunstmest meer op de wei. Sinds 2 1/2 jaar worden ze niet meer geent en sinds 2 jaar krijgen ze voornamelijk natuurlijke wormkuren.
De ene merrie is dit jaar voor het eerst HELEMAAL zomereczeemvrij.
De andere heeft het nog in hele lichte mate. Niet meer te vergelijken met voorgaande jaren. Alleen vlak voor de schoft heeft ze een paar kleine plooitjes in haar hals. Schuren doen ze geen van beide meer.

Maar goed, ik heb makkelijk praten als je zelf je weidebeheer kunt doen en de paarden achter je huis hebt staan.
Zodra je met je paard van anderen afhankelijk bent wordt het al een stuk moeilijker.
Zeker als je paard in een grote groep ergens in pension staat waar geregeld nieuwe paarden bijkomen.
Dan blijft de wei een paar keer per week uitmesten echt een must naast geregeld ontwormen, wil je wormbesmettingen in toom houden.

Hoi Henny,

Hoe heet dat boek, ben er wel benieuwd naar?
En bemest jij je land helemaal niet meer, of doe je er iets anders op?

Ik zit als ik jou antwoorden zo lees, in bijna de zelfde situatie wat betreft weidebeheer en het houden van de paarden.
Omdat ik dus ook steeds meer ??? zet bij chemische middelen ( te veel te vaak misschien onnodig en wat is de schade) ben ik deze topic begonnen.
Hoop dat je dus nog wat aandachtspunten voor mij/ ons hebt.
Weet niet of de anderen hier behoefte aan hebben, als dit niet het geval is wil je het dan persoonlijk doen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 08:53

Ik ben ook geinteresseerd hoor! Ik bemest trouwens ook mijn weiland niet.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:08

Ja ik ben ook heel benieuwd!
Post maar.
Als je zoveel mogelijk weet kun je eengoede keuze maken denk ik maar.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:42

henny_w schreef:
Heidi2 schreef:

Yep,
Ik ben dan ook heel blij dat ik, sinds we hier wonen helemaal mijn eigen idee kan volgen wat de paarden betreft, en van niemand anders meer afhankelijk ben.

Alleen al het gegeven dat er geen kunstmest meer op de wei komt.
Ik zie zoveel kruiden terug komen die daarvoor nooit in de wei voorkwamen Knipoog

Ja en al het onkruid en de giftige planten die dan hoog komen. Dat is heel gezond.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:31

Wilawander schreef:
Ja en al het onkruid en de giftige planten die dan hoog komen. Dat is heel gezond.

Het meeste wat wij onkruid vinden vinden paarden weer lekker en is het wel weer ergens goed voor! Denk aan paardenbloemen, weegbree bijv. Helaas heb ik ook veel boterbloemen en hier en daar wat zuring maar dat eten ze echt niet hoor. Paarden weten toch wel instinctief wat giftig is en wat niet. Het wordt anders als je ze niet bijvoerd en hebt staan op een kale wei waar dus veel onkruid is. Paarden eten dan bij gebrek aan wat anders toch van giftige dingen. Ik heb dat bij de vorige pensionstal gezien met JKK.
Ik heb toch liever een onbemeste wei waar m'n paardje lang op kan staan als een bemeste wei waar hij maar 2 uur op kan ivm koliekverschijnselen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:09

Ook voor bemesten moet je gewoon een goede middenweg vinden. Als er 15 paarden op 1 landje moeten ieder jaar, dan moet je wel, anders groeit er aleen nog maar zuring en jkk. Als je je paarden goed kunt spreiden en zo, tja dan kun je wel zonder denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:48

Zo, heb het hele topic eens doorgelezen.
Begin nu wel erg te twijfelen wat wel en niet goed is Nagelbijten / Gniffelen ; Dat verhaal van Henny klonk erg goed, maarja.. het ene paard is het andere niet en dat geldt ook voor het weidebeheer.

En een Centraal Topic zou zeker fijn zijn! Kunnen we meteen alle andere onderwerpen als ProBiotica en Verm-X etc. erbij nemen Ja !

Daan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 19:24

Narco schreef:
Wilawander schreef:

Het meeste wat wij onkruid vinden vinden paarden weer lekker en is het wel weer ergens goed voor! Denk aan paardenbloemen, weegbree bijv. Helaas heb ik ook veel boterbloemen en hier en daar wat zuring maar dat eten ze echt niet hoor. Paarden weten toch wel instinctief wat giftig is en wat niet. Het wordt anders als je ze niet bijvoerd en hebt staan op een kale wei waar dus veel onkruid is. Paarden eten dan bij gebrek aan wat anders toch van giftige dingen. Ik heb dat bij de vorige pensionstal gezien met JKK.
Ik heb toch liever een onbemeste wei waar m'n paardje lang op kan staan als een bemeste wei waar hij maar 2 uur op kan ivm koliekverschijnselen.

Helemaal mee eens, trouwens een dicht vol grasland is bij mij ook een vol gegroeid paard *LOL* en het kost me al zoveel moeite om ze er een beetje vol slank er bij te laten lopen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:34

Same here.
Katie staat op 'kurkenland' met als aanvulling een handje muesli. Zekersteweten dat zij een partij goed op maat is *LOL* .

Ontopic; Morgen aan de weimanagment; Met 3man een de schep Vork

karelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:51

Hoi,

net als Franka_Vosje heb ik ook gebruik gemaakt van de service onder http://www.wormbestrijding.nl, werkelijk fantatisch. Hele snelle service en je krijgt niet alleen een uitslag maar ook een advies hoe je verder wormen moet bestrijden.
Ze sturen je een kitje toe waqrin alles zit om een een goed mestmonster te nemen.Ik stuur dan bijv. op zondag een mestmonster in en op dinsdag heb ik de uitslag met email thuis. De prijs is dezelfde van een ontwormingsspuit!

Ik heb het hele jaar nog niet ontwormt omdat ik al twee keer een negatief mestmonster had.

Verder behandelen ze al je vragen, alles wat in deze discussie naar voren komt kunnen ze zo beantwoorden. Echt top. Wat ik begrijp wordt alles 'gerund' door een dierenarts en een dierenarts -parasitoloog. Kan niet beter zou ik zo zeggen.

Een echte aanrader

Karel

Franka_Vosje schreef:
Ik ben ook een voorstander van alleen dan ontwormen wanneer het echt nodig is.
Op een ander topic kreeg ik van een bokker de volgende tip:

http://www.wormbestrijding.nl/

Ik heb kitjes besteld, het ziet er goed uit en ik ga dit ook op deze manier doen.
Dat stuk in de Strengen heb ik ook gelezen, het gevaar van resistentie ligt op de loer.
Voorheen bracht ik mestmonsters naar de dierenarts, maar daar krijg je alleen te horen of er wel of geen besmetting is. Welke wormeieren was nog wel eens onduidelijkheid over, en ook de mate waarin is niet altijd helder.
Op die manier zoals in de link staat weet je precies waar je aan toe bent....

Edit: en het is niet eens duur, misschien zelfs wel goedkoper dan standaard ontwormen...om nog maar te zwijgen van het welzijn van je paard...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:13

Miirthe schreef:
Zo, heb het hele topic eens doorgelezen.
Begin nu wel erg te twijfelen wat wel en niet goed is := ; Dat verhaal van Henny klonk erg goed, maarja.. het ene paard is het andere niet en dat geldt ook voor het weidebeheer.

En een Centraal Topic zou zeker fijn zijn! Kunnen we meteen alle andere onderwerpen als ProBiotica en Verm-X etc. erbij nemen :j !

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er een centraal topic komt?
Moeten we dan een moderator een berichtje sturen of zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:33

Mjaa, ik denk het.
Anya is de moderator van hier he? Ik zal het idee eens PB-en Lachen !

* Edit: PB verstuurd. Jullie horen nog.

* Edit2: Helaas. We moeten het bij dit topic houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:31

Oh dat is jammer, ik denk dat veel mensen zich dezelfde dingen afvragen.
Trouwens, ik keek laatst eens evenin de bijsluiter van een goedkoop merk ivermectine pasta, zie ik tot mijn verbazing dat er bij bijwerkingen 'geen' staat. Als jullie terugbladeren in dit topic kunnen jullie zien dat die er wel degelijk zijn. Ook stond er dat er geen bezwaar was bij drachtige merries, en dat is dus niet waar. Bijsluiters kun je dus per definitie niet vertrouwen dat is wel duidelijk. Lijkt mij wel goed om dat soort dingen vast te leggen in een sticky, maar ja helaas dus.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:35

karelk schreef:
Hoi,

net als Franka_Vosje heb ik ook gebruik gemaakt van de service onder http://www.wormbestrijding.nl, werkelijk fantatisch. Hele snelle service en je krijgt niet alleen een uitslag maar ook een advies hoe je verder wormen moet bestrijden.
Ze sturen je een kitje toe waqrin alles zit om een een goed mestmonster te nemen.Ik stuur dan bijv. op zondag een mestmonster in en op dinsdag heb ik de uitslag met email thuis. De prijs is dezelfde van een ontwormingsspuit!

Ik heb het hele jaar nog niet ontwormt omdat ik al twee keer een negatief mestmonster had.

Verder behandelen ze al je vragen, alles wat in deze discussie naar voren komt kunnen ze zo beantwoorden. Echt top. Wat ik begrijp wordt alles 'gerund' door een dierenarts en een dierenarts -parasitoloog. Kan niet beter zou ik zo zeggen.

Een echte aanrader

Karel

En dan doe je een bloed onderzoek en dan is het opeens positief. Dat gebeurt helaas zo vaak. Kennis van ons ook. Par keer per jaar een mestonderzoek doen. altijd negatief en dan valk na een mestonderzoek opeens mest vol wormen. Zij vondt ontwormen ook niet gezond. Ze weet nu wel beter na een aantal kolieken enz. Worden nu ook elke 8 weken ontwormt en geen problemen meer. Maar veel mensen moeten het eerst ondervinden helaas en dat duurt soms even.

DIT WAS DUS MIJN TEKST,SNAP OOK NIET WAAROM HET IN HET MIDDN STAAT.

Franka_Vosje schreef:
Ik ben ook een voorstander van alleen dan ontwormen wanneer het echt nodig is.
Op een ander topic kreeg ik van een bokker de volgende tip:

http://www.wormbestrijding.nl/

Ik heb kitjes besteld, het ziet er goed uit en ik ga dit ook op deze manier doen.
Dat stuk in de Strengen heb ik ook gelezen, het gevaar van resistentie ligt op de loer.
Voorheen bracht ik mestmonsters naar de dierenarts, maar daar krijg je alleen te horen of er wel of geen besmetting is. Welke wormeieren was nog wel eens onduidelijkheid over, en ook de mate waarin is niet altijd helder.
Op die manier zoals in de link staat weet je precies waar je aan toe bent....

Edit: en het is niet eens duur, misschien zelfs wel goedkoper dan standaard ontwormen...om nog maar te zwijgen van het welzijn van je paard...

Laatst bijgewerkt door Xox op 01-08-06 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:25

Hallo xox, waarom geef jij steeds een hele lading quotes waar je niets mee doet??
Ga bijna vermoeden dat je het om je eigen advertenties doet.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:47

Mijn tekst staat in het midden. Bij alle quotes staat van mij tekst maar op de één of andere manier komt de tekst ergens tussen te staat. Valt me nu pas op. Haha! Oeps

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:57

In het nieuwste Tijdschrift voor Diergeneeskunde, dat net op mijn deurmat lag, staat ook een heel stuk over ontwormen.
Hier wordt ook aangeraden niet klakkeloos te ontwormen, maar op basis van het mestmonster. Alleen de grote ei-uitscheiders moeten nog ontwormd worden, de rest hoeft volgens de schrijvers van dit stuk niet of nauwelijks. De schrijvers zijn btw allemaal medewerkers van de Afdeling Klinische Infectiologie van de faculteit Diergeneeskunde, en weten dus mijns inziens wel waar over gepraat wordt.
Wanneer iedereen door blijft gaan met klakkeloos om de 6-8 weken ontwormen komt er steeds meer resistentie en is er op niet al te lange termijn geen enkel middel meer dat nog werkt tegen maagdarmwormen bij paarden.

Daan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 16:19

Kwam dit op een site tegen, wat vinden jullie ervan??

Universitaire testen laten zien dat Verm-X effectiever is dan sommige chemische ontwormmiddelen, en vriendelijker.
Wetenschappelijke literatuur duidt aan dat 100% van de paardachtigen in Groot Britannië in verschillende mate besmet zijn met Cyathostomin (een kleine strongyliden), te danken aan het feit dat er geen regels zijn met betrekking tot ontwormen.
Recent onderzoek door Gillian Green (2005) van een van Schotlands’ beste Universiteiten heeft Verm-X vergeleken met veel gebruikte chemische ontwormmiddelen. Voor het experiment werd een in vitro larve-eitje ontwikkeld. De ontwormmiddelen werden vergeleken op hun werkzaamheid, met andere woorden, hoeveel larve-eieren zich ontwikkelde tot larve. Verm-X bleek het ontwikkelen van de larve-eieren met 91,3% te verminderen, zelfs wanneer alleen één dosis werd gebruikt in plaats van de aangegeven 5-daagse kuur. Ontwormmiddelen met Fenbendazol als werkzame stof bleken slechts 28,6% te verminderen (zie grafiek). sorry niet mee kunnen kopieren
De werkzaamheid van Verm-X in deze testen laten zien dat het 100% kruiden mengsel van Verm-X net zo effectief is als veel gebruikte chemische ontwormmiddelen maar met een vriendelijkere inwerking op het gehele interne systeem van het paard, het is een veilig en natuurlijk alternatief. Er zijn geen bekende negatieve bijverschijnselen bekend bij Verm-X maar paardeneigenaren geven aan dat hun paarden een verbeterde glanzende vacht en verbeterde eetlust hebben na het gebruik van Verm-X.
Dit mengsel van kruiden wekt de gezonde en goede werking van darmflora op en helpt het immuunsysteem om beter te reageren op binnendiringende parasieten.

Engels Nederlands Zit o.a. in:
Benzimidazole Fenbendazol Equiworm F, Panacure
Moxidectin Moxidectine Equest
Verm-X Verm-X Verm-X
Pyrantel Pyrantel Equiworm P, Strongid P
Pyrantel Embonate Pyrantel Pamoaat HippoTwin
Ivermectin Ivermectine Eqvalan, Eraquell, Noromectin,
Furexel, Sivermec, Hippomec
Ivermectin/ Praziquantel Ivermectine en Praziquantel Eqvalan Duo, EquiMax

31-1-2006
By Gillian Green BHSAI, Aberdeen, Scotland.
Vertaald door: Ilse Ferwerda

Daan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 16:24

he verdorie verschuift de tekst weer .
eerst staat de engelse benaming dan de nederlandse en dan de naam van het middel waar de stof inzit
Sorry voor de rommelige opzet.

Daan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 16:28