Narco schreef:Klopt inderdaad, bij mijn paard waren er uiterlijke symptomen dus een grote besmetting. Vind je het dan niet raar dat er niets uit het mestonderzoek naar voren kwam?
Ik kan me voorstellen dat je je geen zorgen maakt hoor als je paarden blaken van gezondheid, dat zou ik ook niet doen. Maar ik blijf toch wel trouw ontwormen.
Oh maar ik ontworm ook wel trouw. 3x per jaar een natuurlijke kuur en 1x per jaar een chemische
Wat het mestonderzoek betreft vertrouw ik toch echt wel op de kliniek. Ik heb alleen maar goede ervaringen met ze en vind ze altijd heel correct en deskundig.
Nog even over natuurlijk ontwormen.
In het boek wat ik heb wordt ook beschreven dat paarden die in de natuur leven adelaarsvaren tot zich nemen als ze een lintwormbesmetting hebben. Gevolg, de lintworm komt eruit.
Idem nemen paarden in het wild topjes van de brem en jeneverbessenstruik. Alleen de jonge topjes, van de rest blijven ze af.
Wat lees je op lijsten van giftige planten voor paarden.
Adelaarsvaren, brem.
Ook knoflook wordt al min of meer als 'gevaarlijk' bestempeld.
Terwijl Juliette menig zwaar geinfecteerd paard juist met knoflook weer goed kreeg.
Ik citeer even uit haar boek:
" De kwalen die in dit boek worden behandeld, komen voor het merendeel niet voor bij dieren in het wild, waarvan de huisdieren afstammen. Dit is tekenend voor de vergissing die men begaat, als men dieren te afhankelijk van de mens maakt met de daaruit voortvloeiende kunstmatige fokmethoden en medische behandeling.
Alle behandelingen met kruiden, die in dit boek worden beschreven, zijn zonder gevaar. Er staat in dit boek niet 1 behandeling, die er de oorzaak van zou kunnen zijn, dat de boer ooit zou kunnen zeggen, dat hij door deze behandeling een dier verloren heeft."
Als paarden div. in onze ogen bedenkelijke kruiden in de vorige eeuw bij grote regelmaat tot zich namen bij zigeunervolken en nomadenstammen zonder gevolgen.
Wie zijn wij dan om te beweren dat chemische middelen beter werken dan natuurlijke ???
Ik wil iedereen in zijn waarde laten over hoe en wat ontwormen.
Maar voor mij staat wel vast dat we onze paarden met veel teveel chemische rotzooi belasten op divers gebied.
Onze beide paarden waren flinke zomereczemers.
Sinds 3 jaar komt er geen kunstmest meer op de wei. Sinds 2 1/2 jaar worden ze niet meer geent en sinds 2 jaar krijgen ze voornamelijk natuurlijke wormkuren.
De ene merrie is dit jaar voor het eerst HELEMAAL zomereczeemvrij.
De andere heeft het nog in hele lichte mate. Niet meer te vergelijken met voorgaande jaren. Alleen vlak voor de schoft heeft ze een paar kleine plooitjes in haar hals. Schuren doen ze geen van beide meer.
Maar goed, ik heb makkelijk praten als je zelf je weidebeheer kunt doen en de paarden achter je huis hebt staan.
Zodra je met je paard van anderen afhankelijk bent wordt het al een stuk moeilijker.
Zeker als je paard in een grote groep ergens in pension staat waar geregeld nieuwe paarden bijkomen.
Dan blijft de wei een paar keer per week uitmesten echt een must naast geregeld ontwormen, wil je wormbesmettingen in toom houden.

; Dat verhaal van Henny klonk erg goed, maarja.. het ene paard is het andere niet en dat geldt ook voor het weidebeheer.
!
en het kost me al zoveel moeite om ze er een beetje vol slank er bij te laten lopen
!