[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:54

Gaat het eindelijk beter met de mijt, heeft hij ineens twee kootholtes vol mok. Aan dezelfde benen

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:10

dat kan goed, mijt kan mok veroorzaken...

En zeewater maakt de benen wel goed schoon, maar daar geneest het niet van...

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:32

Anouar15 schreef:
Ik heb een of ander spul van de DA gekregen. M'[n vader hefet het gehaald en die weet niet meer hoe het heet, dus ik weet het ook niet.
Het is wit, dun, beetje melkachtig. Het helpt heel goed.
[/quote]

Hydrocortiderm is dat super goed spul.

trisca

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:52

ik heb misschien nog een idee voor de hardnekkige gevallen. Ik had een paard die het heel erg had aan 1 voorbeen bijna tot aan de knie. Een plaatselijke veearts gaf mij het volgende advies:

-Was het been 1 keer goed met biotex om te ontsmetten en de korsten te verwijderen.

-Laat het been goed drogen

-Spuit het been in met violetspray

-Haal bij de plaatselijke boer verse schapenwol( dus wel vet, niet verwerkt!)

-Doe de schapenwol met een bandage over de aangedane klek

-Laat dit geheel een paar dagen zitten.

Ik weet natuurlijk niet of het toeval was. maar na 2/3 dagen was de mok helemaal weg. De huid was nog wel warm en het been dik, maar dat trok daarna snel weg.
Ik moest natuurlijk wel zorgen dat het been niet nat werd, maar op dat moment was het weer zo goed dat het paard gewoon in het land heeft gestaan.

Hopenlijk hebben jullie wat aan deze tip. Het is erg goedkoop en kan naar mijn idee geen kwaat, dus het proberen waard??
Als jullie het gaan proberen zou ik wel graag weten of het bij jullie paarden net zo goed werkte als bij die van mij...Dan kan ik die tip erin houden

succes in ieder geval

Gilraen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:31

kan mok ontsteken? En zo ja doet dat pijn? Mijn vzp heeft nl. volgens mij ontstoken mok

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:46

Anouar z'n benen zijn gisteren voor zover als mogelijk geschoren. Bij de achterbenen deed het best veel pijn, dus we hebben alleen de plekken geschoren waar geen korstjes zaten.

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:44

Als in de door mok ontstane wondjes vuil komt...dan kan dat idd gaan ontsteken....

Met Emma dr benen gaat het wel beter... De bultjes zitten er nog wel, maar de korsten op de bultjes zijn al bijna allemaal weg..

Alleen rechts voor in dr kootholte heeft ze een nattige pusachtige plek...(nu dat weer) maar wel goed dat het loost..dan geneest het sneller... en rechts achter heeft ze ook zo'n plekje, maar dan kleiner..

Jenny krijgt ineens op ander plaatsen kale plekken... maar ook bij haar laten de korsten wel los en wordt het schoner...

Dit is best frustrerend..geneest het ene, ontstaat er ergens anders weer wat raars... Nog steeds maar ff afwachten dus..en pillen blijven geven...(of de DA nog een x laten spuiten met Dectomax)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:50

Het spul dat ik van de DA heb helpt echt heel goed. Al na twee dagen begonnen de plekken minder te worden.

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:04

heb ook een tijdje met hydrocortiderm gesmeerd...en dat hielp idd wel!

daisy2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:57

weet je wat helpt tegen mok

SCHRIK NIET : een keer tegen aan plassen. mijn bonte pony had het ook heel erg. ik kreeg advies om een keer urine erover heen te doen. en ik moet zeggen dat het binnen 4 a 5 dagen weg was.

het is wel enorm vies, mnaar het hielp wel bij mijn pony

hoop dat het een tip is voor jullie

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:48

Ik zat te denken, als zeewater helpt, helpt water met zeezout dan ook? Ik heb niet echt een zee in de buurt en zeewater is zo goed voor allerlei kwaaltjes.

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 00:19

GATVERRRRRR je gaat toch niet tegen je paard zn been aan piesen? hahahaha

daisy2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 08:39

xjessx maar het helpt toch echt bij mijn pony. ik weet het, het klinkt heel vies

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:18

daisy2 schreef:

SCHRIK NIET : een keer tegen aan plassen

Dan hoop ik niet dat het paard in kwestie reageert door uit te halen o.id.

lottel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:03

mijn paard heeft ook last van mok in de knieholte. Droge mok welteverstaan. Deze levert ook de nodige irritatie op omdat het voor een paard lijkt aan te voelen als bij ons een wondje in de mondhoek dat steeds openspringt.
Mijn dierenarts heeft geadviseerd hier panalog(duitse zalf) op te smeren. 68 euro per flesje maar het werkt als een trein. Bij een Tinker is dit helaas een dure bezigheid en het lijkt alsof ze er imuun voor geworden is.
Nu ben ik bezig met mokcure van VSM. Hopen dat het helpt. Alles heeft onderhand al de revue gepasseerd; van teerzalf tot zinkzalf, van calendula zalf (wat overigens goed werkt) tot acederm. Noem maar op en ik heb het geprobeerd. Zalf vind ik niet ideaal omdat al het vuil zich daar ook ophoopt wat betekent: wassen! En dat mag eigenlijk niet.
Nu richt ik me even helemaal op de mokcure- pillen en hoop dat het met wat rust en vanbinnenuit gaat genezen.
succes met al jullie mokpatienten en alle manieren om het weg te krijgen zijn uiteraard welkom!

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:11

CCCCorine schreef:
daisy2 schreef:

SCHRIK NIET : een keer tegen aan plassen

Dan hoop ik niet dat het paard in kwestie reageert door uit te halen o.id.

AUWWW hahaha ik neem aan dat je dan in een potje plast ofzo en dat erover heen giet?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:00

Anouar z'n mijt en mok zijn zo goed als over.
Nadat ik ontdekte dat hij ook mok had heb ik er meteen een hele dikke laag mokzalf opgedaan (van Grand National) De volgende dag weer en de dag erna ging de kootholte helemaal vervellen. Ik heb de losse vellen eraf gehaald en daaronder zat een hele mooie nieuwe huid.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 01:03

Ik doe altijd de eerste keer goed wassen met betadine shampoo en vervolgens iedere dag een dikke laag levertraan zalf erop na een kleine week vallen de korstjes er vanzelf af (bij mij dan tenminste)

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:16

bij jou? niet bij je paard dan???

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:15

Bij Fleur is de mijt nu redleijk weg, behalve op dr hals en in dr manen. Ik snap er niets van! Ik was en schrob dr overal grondig, maar in dr manen blijft het zitten.......Ze blijft maar joeken en schuren!
Hoe zou dat kunnen komen?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:19

Heeft ze niet iets anders in de manen?

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:44

je zou haast gaan denken aan een soort staart/manen exceem...

Passiepaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:45

Wassen met Sebolytic shampoo van de dierenarts helpt supergoed!! Dit is eigenlijk voor honden met hot-spots....

Mijn Belg heeft witte sokken. En heeft dus vaak erge mok. Daarnaast kun je ook vragen of je da Dectomax spuit maar dit staat niet geregistreerd als paardenmiddel. Ik doe het wel en het resultaat is perfect maar laat je wel goed voorlichten.

Succes!!

Groetjes
Lies

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:48

ik was paar weken terug bij een hengstkeuring van friezen in 't FEK in leeuwarden.. daar verkochten ze soort voer wat je door eht eten meot mengen 2 keer per dag.. het scheen dat echt ealle paardne daarna van de mok af was mits je het verkeerd gebruikte en zown zakje koste 20 of 25 euro en je meost het 2 maanden gebruiken volgensmij..

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:37

izzy1985 schreef:
je zou haast gaan denken aan een soort staart/manen exceem...

Dat is het denk ik niet, want ze schuurt vooral bij d'r keel. Daar zit ze bijna op de kale plekken. D'r manen schuurt ze ook, zeker wel, maar dat gedeelte van de als langs de keel.....Niet normaal meer!
Weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik kan haar toch niet blíjven schrobben met Sebacil?
lotjj92 schreef:
ik was paar weken terug bij een hengstkeuring van friezen in 't FEK in leeuwarden.. daar verkochten ze soort voer wat je door eht eten meot mengen 2 keer per dag.. het scheen dat echt ealle paardne daarna van de mok af was mits je het verkeerd gebruikte en zown zakje koste 20 of 25 euro en je meost het 2 maanden gebruiken volgensmij..

Weet je daar toevallig iet nog de naam van? Ik wil zo'n beetje álles proberen als het haalbaar is. Dit klinkt goed en het klinkt ook van: Baat het niet dan schaadt het niet.