[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 13:49

Ik heb een jaar of wat geleden een luchtzuiger gekocht. Ze moest een band om van de stal waar ze stond. Die band heeft een inwendige beschadiging aan haar strottenhoofd opgeleverd. Ze zoog er doorheen. Gelukkig is dit redelijk netjes geheeld. Maar als ze gespannen is, klinkt ze wat rauw (soort als heel lichte cornage).

Die band moest dus af. Ik ben toen van stal veranderd naar een stal waar ze de hele dag buiten kon staan. De wei is voorzien van schriklint voor de paaltjes zodat ze niet op de paaltjes kon luchtzuigen.

In diezelfde tijd kwamen de eerste onderzoeken m.b.t. maagproblemen vrij. Ik ben indertijd in overleg met mijn DA Lanna Rennies gaan geven. Dat werkte redelijk. Haar luchtzuigen beperkte zich tot rond etenstijd. Later bleek dat eerst hooi en dan brok voeren effect kon opleveren en kleinere hoeveelheden brok tegelijk. Ook dat ben ik gaan doen. Daarnaast kwam pronutrin als middel onder de aandacht. We zijn van rennies overgestapt naar pronutrin. Pas veel later werden middelen als settelex en maagcompositum op de markt gebracht. Lanna krijgt nu zoveel hooi als ze wil, brok over kleine porties over de dag verdeeld, maagcompositum en tussendoor geen snoepjes o.i.d. Haar luchtzuigen is eten gerelateerd. Het hooi wordt voor de brok gevoerd altijd. Ze heeft geen band om en staat in een zo open mogelijke stal tussen de andere paarden. Geen ervan heeft het overgenomen overigens. Koliek heeft ze ook nog nooit gehad.

Wel heb ik de voerbak vervangen door een rubber emmer, deze lager gehangen zodat ze bij het luchtzuigen haar halsspier traint i.p.v. een onderhals kweekt. De enige horizontale spijl in de stal waar ze verder nog op luchtzuigt heb ik bekleed met rubber en stro-touwtjes erom heen (anders gaat het te snel kapot) om te voorkomen dat haar tanden te snel slijten.

De band heeft ze uiteraard al jaren niet meer om.

Haar luchtzuigen is drastisch verminderd. Ze doet het vooral tijdens etenstijd. Ik bestraf haar er ook nooit voor: dit levert negatieve aandacht. En dat is ook aandacht.

lonnie85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:16

Dat heb ik zo ongeveer bij mijn paard ook gedaan ja. De voerbak eruit en vervangen door een emmer. Ik heb haar ook in een ruimere, hogere en een vrij open stal gezet. Alleen doet ze het nu op de verticale buis bij het voergat in de stal welke ik bijna elke dag dicht kan binden met strotouwtjes. Het is zeker al verminderd en de wijze van voeren wordt bij ons ook al zo toegepast dus daar valt niks aan te veranderen. De paaltjes in de weide kan ze ook niet meer aan dus het gaat de goede kant op haha. En na al die positieve reacties gelezen te hebben ga ik zeker het maagcompositum bijvoeren.

Ing__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:42

hmm ik ondek dit topic nu pas!

misschien kan ik dit jullie eens voorleggen

Mijn paard zuigt af en toe lucht en dat met name als er iets gebeurd waardoor hij zenuwachtig wordt. Bijvoorbeeld de dag nadat we op wedstrijd zijn geweest wil hij wat lucht zuigen, maar het is niet zo dat hij dat dan ook de hele dag doet.
Je moet het meer voorstellen als af en toe die voerbak pakken en een hapje lucht "nemen".
Laatst schoot de trailer los toen ik hem ging laden, gevolg paard natuurlijk in de stress en hij pakte dus meteen vast om een hapje lucht te nemen.
Op stal wordt er in zoverre rekening mee gehouden dat hij zoveel mogelijk op vaste tijden naar buiten gaat enz.
Soms lukt dit niet altijd en dan neemt ie dus af en toe een hapje lucht, maar het is dus niet zo dat hij elke dag die behoefte heeft!
Ik heb het idee dat hij het vooral doet om zich af te reageren als hij in de stress schiet, bijvoorbeeld als hij later naar buiten gaat of als er iets gebeurd wat anders is dan normaal (op wedstrijd gaan bijvoorbeeld).
Ik vind het alleen vreemd dat hij het maar af en toe doet, of is dit helemaal niet vreemd en komt dit wel vaker voor?
Wat kan ik meer doen om er voor te zorgen dat het niet meer wordt? wij negeren het in ieder geval...

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:34

ik ben bezig met een onderzoekje met mijn ernstig luchtzuigen welsh cob.

het is ontstaan in zijn jonge jaren in engeland door veel op stal te staan of shows te lopen(hij was een dekhengst).
hij is nu ruim 10 jaar in nederland en heeft ook hier atijd zijn band om gehad.

ik heb hem nu bijna 4 maanden,hij wil alleen luchtzuigen na het biks eten maar door de band geeft hij het eigenlijk meteen op.
(ik voer biks zelf smiddags(1 x per dag)',hij krijgt eerst veel hooi.

ik merk dat hij als hij geen biks krijgt hij eigenlijk nooit de zuigbehoefte heeft wanneer hij voldoende hooi tot zijn beschikking heeft de hele dag.

ik doe nu dagelijks de band af zolang ik op stal ben en vaak gaat het echt super.hij zuigt zowieso niet graag op ijzer,liefst hout.

ik wil dus kijken hoe het gaat door de band nog om te doen tijdens zijn biks en erna(wanneer hij hooi heeft eraf te halen tot de volgende dag(op deze manier heeft hij de band maar een half uur per dag om(lijkt me lekkerder dan 24 uur).

maar ik durf hem nu nog niet de nacht achter te laten zonder band,ik weet niet of hij ooit koliek heeft gehad ofzo.

wanneer ik enkele dagen achter elkaar veel op stal kan zijn ga ik het zeker proberen.

waar ik wel heel bang voor ben is:het lijkt me zo slecht voor zijn longen(onwijs uitrekken) ewn ik ben bang voor gaskoliek..

droebel

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:13

Casanova: Dus hij zuigt alleen tijdens het biks eten??
Heb je hem wel eens laten testen op maagproblemen?? als het mijn paard was zou ik de band eraf laten. je verhelpt daar het probleem van het zuigen niet mee. ik zou hem onbeperkt of op zoveel mogelijk hooi zetten en de brokken niet in 1 keer geven maar als het kan in kleine porties verspreid over de dag. evt. kan je stoppen met de brokken. brokken evt. vervangen door lichtverteerbare muesli. evt. kun je maagcompositum geven om te kijken of het daarmee verbeterd.
voor uitgerekte longen of gaskoliek hoef je niet bang te zijn. de lucht komt niet verder dan de slokdarm. evt. koliek krijgt hij niet van het zuigen maar kan wel van evt. maagproblemen komen. (de reden waardoor hij waarschijnlijk zuigt.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:38

hij heeft de neiging te gaan zuigen na de biks(ik voer ook helft muesly).
als ik dus meer keren biks gaat voeren zal hij het dus meer gaan doen,toch?

is dat echt zo dat de longen niet uitrekken erdoor(en dus conditie niet achteruit kan gaan?,komt de lucht er niet verder dan de slokdarm?
en koliek krijgen door lucht door te slikken?

is er een site waar het misschien duidelijk staat afgebeeld/uitgelegd?

ik ga over op alleen muesly en vanaf morgen gaat de band de gehele dag af(ik ben er namelijk de hele dag).hij krijgt 4 x daags veel hooi en 1 x kuil en dat gaat uitstekend!

als hij buiten in het paddock staat pakt hij een houten paal terwijl zijn shetvriendjes er ook bij zijn.

ach,het gaat al zoveel beter!!

tijdens poetsen doet hij het niet meer,tijdens zadelen niet meer en zelfs als je in de bak stilstaan bij de houten omheining doet hij het ook niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:09

@Casanova, ik zou ook stoppen met kuil omdat dit te zuur kan zijn voor z´n maag. Gewoon proberen 24 uur per dag hooi tot z´n beschikking te hebben en meerdere keren per dag kleine beetjes lichtverteerbare muesli.

Mijn 2 jarige zucht ook en ik laat haar maar ( ik zorg alleen dat haar gebit niet slijt/vergroeid), ze krijgt maagcompositum en haar maagprobleem lijkt opgelost. Haar mest ruikt niet langer zuur en haar vertering is stukken beter wat weer als gevolg heeft dat ze veel minder vaak koliekerig is.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:17

ik zou het kuilgras weg kunnen laten,probeer ik ook wel dan)ik heb ook maagcompompositum net besteld bij paardendrogist(trouwens niet duur,met 1 pot doe je 70 dagen voor nog geen 30 euro,dus 15 per maand)

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 23:28

Casanova bovenaan bij medisch staat een verwijzing naar veelbesproken onderwerpen. Eén van die onderwerpen is luchtzuigen. Daar staat o.a. een uittreksel van wat artsen hebben gevonden bij onderzoek naar waar de lucht blijft. Die vormt een bolletje in de slokdarm en wordt weer uitgeademd.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:56

ik kan het uittreksel niet vinden anya?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:09

Pumba is echt een extreme versie van luchtzuigen
Hij heeft nu geen boventanden etc. meer.
Wel kiezen,dus eten kan het nog wel
Maar een luchtzuigerband helpt niet.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 14:45

Babeth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:52

Ik heb even een vraagje, heb niet het hele topic door gelezen omdat ik te weinig tijd heb.
Op stal bij ons staat ook een luchtzuiger en mijn vraag is of andere paarden het over kunnen nemen?
Dat paard heeft overigens ook zijn tanden kapot nu door het luchtzuigen (ze zet haar tanden op het traliehek om in te kunnen ademen en schuift ze er vervolgens ruw vanaf. Gevolg daarvan is dat er een hele boog in de boventanden is ontstaan en de ondertanden en boventanden aan het afbrokkelen zijn.
Nu is het paard pas 2 jaar dus moet nog wisselen. Kan het dan weer goed komen met het gebit?
Ze heeft op het moment een luchtzuigband om, maar die zit te los. Alleen de eigenaren willen er niet zoveel aan doen. Ik heb al een aantal keren gemeld dat de band te los zit, maar ze doen er nog steeds niks aan.
Iemand nog meer ideen?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 15:05

Nee paarden nemen het niet over.
Nee een luchtzuigband kun je net zo goed afdoen, helpt niet.
Nee ze krijgen er niet zo maar koliek van
Nee de lucht komt niet in de mag

De tanden kun je beschermen door de luchtzuigplek met bijvoorbeeld rubber te bekleden. Het paard verder zoveel hooi geven als hij wil en zo min mogelijk brok. Je kunt eventueel maagcompositum bijvoeren. Luchtzuigers ook zoveel mogelijk op de wei zetten.

En vooral: je er niet aan ergeren. Nog leuker is als stalgenoten ophouden met onzin te verkopen (zoals ze kunnen het overnemen, of mijn paard mag er niet naast als die band niet om gaat... die band kan erge interne wonden veroorzaken).

Mijn paard staat al jaren naast dezelfde paarden. Die hebben het niet overgenomen. Er staan nog 4 luchtzuigers bij ons op stal. Ook de paarden daarnaast hebben het niet overgenomen. Geen van die paarden heeft een band om o.i.d.

Babeth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:22

Oke bedankt. Helaas staat dit paard dag en nacht op stal.
Maar kan het wel goed komen met het gebit aangezien die nog moet wisselen?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 16:24

Ik zou mijn luchtzuiger niet dag en nacht binnen willen hebben. Ik zou zelfs een niet luchtzuiger niet dacg en nacht binnen willen hebben. En al helemaal geen paard van twee. Die moeten naar buiten.

Maar het kan goed komen met die tanden.

Babeth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:23

Ik zou m ook liever buiten zien, maar t baasje wil het helaas niet.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:48

wauw,het gaat de hele dag al super met de band af.
hij heeft pas 10 keer gezogen (op een hele dag)en staat heel de dag hooi te knabbelen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 18:53

Super Casanova!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:54

Klinkt goed, Casanova!

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:58

ik heb de band afgelaten voor vannacht ook (ik schijt wel in mijn broek)en geregeld dat hij om 8 uur vanavond weer veel hooi krijgt.

morgenochtend ben ik er weer.
ik heb ook maagcompositium besteld en geen biks meer maar muesly.

ik hoop het zo uit te bouwen dat de band 24 uur af kan blijven ,ook al staat hij dag en nacht op stal(vanaf 1 april gaan we dag en nacht buiten).of anders alleen een uur na de muesly de band om...altijd beter dan 24 uur band om.

hij heeft een ijzeren rand om te zuigen(maar daar heeft hij hekel aan) en een stenen muurtje,wat zou ik daar op kunnen leggen om het tandslijtage te kunnen verminderen?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 19:05

Rubber. Moet je wel af en toe vervangen, maar je kunt het met schroeven vast maken bijvoorbeeld.

Als je van brok over gaat op muesli, doe dat dan geleidelijk. Dus brok afbouwen en muesli opbouwen. En bedenk dat in brok meer vitaminen zit dan in muesli. Dus overleg even hoe je dat kunt aanvullen. Ze halen al veel uit goede kwaliteit hooi, maar ik zou wel even DA bellen hoe dat moet met supplementen e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:15

Ik kreeg als advies om naast het maagcompositum ook een multivitaminen & mineralencomplex (ook groene os) te geven. En mijn 2 jarige doet het stukken beter sinds dien.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:29

ik heb de muesly al twee weken vermengd met mijn basisbiks,en ik heb al vitaminesublement en omegaolie wat ik al 2 weken bijvoer dus de overgang van biks weglaten is niet zo ver....

er is nu goed hooi aanwezig op de boerderij,de echt oude balen zijn nu eindelijk op.

droebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:16

casanova schreef:

hij heeft een ijzeren rand om te zuigen(maar daar heeft hij hekel aan) en een stenen muurtje,wat zou ik daar op kunnen leggen om het tandslijtage te kunnen verminderen?

Als je niet wil dat hij zuigt dan kan je op de plekken waar hij zuigt bijv. cribbox of P.B.H. spray opdoen.
dit heb ik bij de mijne gedaan en het heeft goed geholpen. Tieme zoog alleen nog lucht omdat hij er verslaafd aan was. als ik hem z'n gang laat gaan dan staat hij de hele dag te zuigen. dus voor hem geen rubber randjes maar vieze randjes. dit met gevolg dat we de verslaving van het zuigen voor 95% doorbreekt hebben.