Volger van strasser methode veroordeeld in Engeland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:30

Er is anders net nog iemand gepromoveerd op sportpaarden en hoefijzers

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:38

Ja dat is dan ook gelijk het enige onderzoek dat wetenschappelijk uitgevoerd is en bekend is. Er heeft al recent een topic op bokt gestaan met het verzoek om wetenschappelijke onderzoeken op dat terrein. Men kwam niet zo ver.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:58

Ik weet dat er onderzoek gedaan is naar de uitzettingscoëfficiënt van hoeven beslagen met ijzers (kwam er niet zo best vanaf) en dat er trillingsonderzoeken geweest zijn en wat dat doet aan de pezen bij de verschillende beslagsoorten (kwam ijzer ook niet zo best uit).

Maar als iets niet echt leeft bij de meerderheid is het vechten tegen de bierkaai.

farrier

Re: Volger van strasser methode veroordeeld in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 16:08

niet helemaal anya, er is wel degelijk veel onderzoek gedaan, al is er veel meer nodig. dat geef ik toe. Veel onderzoek is de nb echter niet welgevallig, en zij zijn het die nou eenmaal het hartste schreeuwen.
Heb nu bijv. een onderzoek voor me liggen van dr.Crevier-Denoix genaamd: fijnafstelling en toepassing van een niet-invasieve methode voor het meten van de dynamische belasting van de oppervlakkige buigpees van de ondervoet van het paard: het nut van evaluatie van correctiebeslag en ondergronden.
een van de (meerdere) conclusies was de volgende:
Men voerde een monopodale statische test uit, gevolgt door een bipodale test, waarbij het paard in stap een afstand aflegde op een rubber mat, en dezelfde afstand terug in draf.
Men constateerde grote variaties tussen de individuen. De morfologie van de voorplantingsnelheid van de ultrasone trillingen verschilde enorm van paard tot paard, waarschijnlijk ten gevolge van de verschillende kinematische karakteristieken van elk individu in stap of draf.
Het onderzoek wordt door universitair geschoolden gedaan en de resultaten komen niet overheen met hetgeen door nb wordt beweert.Als je gaat winkelen in dit onderzoek is het gemakkelijk een grafiek te maken waarbij beslagen paarden meer trillingen genereren als onbeslagen, met hetzelfde gemak echter kun je echter de conclusie andersom trekken. Dat heet de statistische leugen. Er is domweg teveel verschil tussen individuele paarden om een conlusie te kunnen trekken.
Het hele verslag (in het frans) is op te vragen bij:
Service librire des haras nationaux
Direction du development
16 Rue Claude Bernard
F-75231 Paris Cedex 05
France
tel. +33 (0)1 44 08 17 52

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:13

Dankjewel, ga eens kijken of ik dat rapport via de UvA kan opvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:27

In dit soort discussies vind ik het nog steeds moeilijk te moeten aanvaarden dat het uitgangspunt is dat traditioneel beslag ongezond is en voor hoefkatrol ontsteking zorgt. Ik denk dat het hele stalmanagement en de totale verzorging inclusief de manier van rijden een uitwerking op de gezondheid van het paard heeft.

Om dan ineens goed voor paarden te zijn en NB te gaan doen en als het moet ook nog Strasseren. Tradioneel bekappen of beslag is uit den boze, krijg je kreupele paarden van. Daar heb ik moeite mee. Ik denk dat veel paarden dingen oplopen door verkeerde omgang. Ten eerste totale verkeerde manier van belasten door het paardrijden op een verkeerde manier. Iets waar ik mij heel goed van bewust ben. Arme knollie, maar ik kan niet beter, probeer hem daardoor zoveel mogelijk te ontzien en alert op hem te blijven.

Verkeerde voeding, verkeerde huisvesting, verkeerde belasting/rijden, verkeerde manier van ontspanning/beweging werken volgens mij veel eerder hoef/been problemen in de hand dan ijzers. Dan vind ik strasser methode omdat een paard slachtoffer is geworden van al die dingen en dus niet meer bereden kan worden, wellicht niet meer zonder pijn kan lopen, absoluut niet diervriendelijk als het dan ook nog eens 2 jaar pijn moet gaan doen eer ze weer wat kunnen.

Ik krijg altijd het idee met dit soort topics dat als ik mijn paard niet NB doe dan krijg ik onherroepelijk een paard met hoefkatrolontsteking. Ik, daarentegen, heb een 'must'gevoel dat mijn paard minimaal 5 uur per dag op de wei moet kunnen lopen om aan 1 voorwaarde te kunnen voldoen om hem gezond te houden en andere voorwaarde die hoog op het lijstje staat is correcte manier van rijden/belasten. NB kan mij daar niet bij helpen. Ik kan mij niet voorstellen dat een paard dat 2 jaar met pijn loopt ineens heel erg fijn gaat lopen. Wordt er dan nog wel op zo een paard gereden of wordt er gewacht totdat het hele lijf zich heeft aangepast en een manier heeft gevonden om anders te gaan lopen.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 16:44

russel, tel het antal 6-jarigen eens die Z lopen of zouden moeten lopen. (heb ik het nog niet over springen) Die paarden worden van jongs af aan zwaar belast. maar da's een heel andere discussie dan hier wordt gevoerd.

FabArab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:23

De wildgroei in de paarden verzorging en daarmee ook de hoef verzorging, brengt ook excessen met zich mee. Zowel in de "Alternatieve" als de "Traditionele" paarden verzorging.

Er mag van mij dan ook een beter wetgeving komen, om onze dierbare paarden tegen kwakzalverij en onkunde te beschermen. Maar in de eerste plaats ligt die verantwoordelijkheid bij onszelf.
Maar voorals nog zou ik een beroep willen doen op het gezonde verstand. Pas altijd op voor kwakzalvers en stel die dan ook stevig aan de kaak.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:46

tja FabArab, dat zal niet meevallen, want wie beslist wat onkunde of kwakzalverij is. Iedereen heeft daarin weer andere belangen. Zoals russel hierboven zegt bijvoorbeeld, paard minimaal 5 uur buiten, dan zou mijn wet luiden, maximaal 5 uur op stal (liefst helemaal niet op stal). Dat is toch ook een kwestie van je gezonde verstand gebruiken? Maar goed, ik ga off topic
Farrier, ik bedoelde met mijn post vooral dat bijvoorbeeld in de kliniek van Emmeloord, waar zoveel kennis huist, men in mijn ogen totaal niet openstaat voor andere methodes. Paard hoefbevangen? ijzers, medicijnen, stalrust en daarna sowieso nooit meer zonder ijzers. En dit zijn toch echt de mensen met een door jou zo geroemde opleiding?

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 20:58

dat kan, net zo als biernat en strasser elkaar de tent uitvechten, zit traditioneel ook niet echt op een lijn.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:00

dus...met een goed geschoolde en ervaren smit weet je nog niet wat je in huis haalt

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:01

Is het kringetje weer rond

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 21:02

en kinke ff off topic. alleen in de wei kun je ook niet voor ieder paard stellen. Mijn wedstrijdpaard zou het niet overleven. teveel bloed zie je. ze wil trouwens ook niet. een uurtje buiten accepteert ze wel, daarna bleert ze de hele buurt bij elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:08

Kinke, nu lijkt het alsof al het andere dan wat Emmeloord biedt wordt afgewezen alszijnde kwakzalverij. Beetje kort door de bocht. En idd als wij genoeg wei hadden, stond mijn paard 24 uur per dag op de wei, maar die hebben we niet.Maar dat betekend niet dat hij verder de dag niet buiten is.Dus een afweging naar de middelen binnen handbereik. En idd moet je toegeven dat er genoeg mensen in de paardenwereld rondlopen die denken dat ze veeeeel beter zijn dan de reguliere artsen. Zo ken ik ook weer een paardenmasseuse die vind dat KS alleen maar een paar spiertjes zijn die je kunt losmasseren et voila.

Laten we wel zijn, genoeg kwakzalverij in de paardenbusiness en zoals ik al eerder aangaf is de DAP Bodegraven wel een kliniek die openstaat voor andere methoden en die ook uitgetest worden, maar De oplossing is er nl nog niet. Als Strasser De oplossing was, was hij allang in de moderne klinieken toegepast. Zeker met al die concurentie onderling, wil toch Emmeloord de naam hebben dat ze deze paarden Wel kunnen redden, dan toch wel Bodegraven of Utrecht, you name it. Maar om zeker te zijn zullen deze artsen op safe spelen, eerst wetenschappelijk aangetoond dat het echt baanbrekend is.

Ik iig ga mijn paard geen 2 jaar pijn laten lijden en dan nog maar zien of het goed komt, als ze er in BV Bodegraven ijzes onder rammen en het paard loopt wel weer pijnloos. Denk je eens in 2 jaar lang elke stap pijn, gewoon stilstaan pijn, toch niet te overzien???

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:10

teveel bloed? heeft ze een voorraadje op dr rug dan?
dat heet nou conditionering farrier. Voeren op stal en je krijgt de garantie dat je paard voor het hek blijft plakken of zoals in jouw geval de buurt bij elkaar blert. Nog verder off topic......dus jouw paard staat 20+ uren per dag op stal?????

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 21:13

slechts tot bepaalde hoogte, helaas ja. je hebt goede en minder goede smeden.Het belangrijkste is dat jezelf blijft nadenken. Verder is een vertrouwensrelatie met je smid belangrijk.Ik haal mijn informatie niet uit een bron, maar uit vele, niet alleen nederland, maar ook internationaal. (zo heb ik bijv. de cursus nb op dvd hier liggen) Ik vertrouw niet op de uitspraken van een persoon, en het welzijn van het paard staat bij bij bovenaan. Er wordt nu alleen gesproken over de opleiding. Ik vind bijscholing, controle op het werk van de smid, onderhevig zijn aan een tuchtregelement en een goede verzekering net zo essentieel als een papiertje. het geeft inderdaad aan dat je het ooit eens goed geleerd hebt maar is geen garantie dat je niet van het pad raakt.
Lid van de nederlandse vereniging geeft je in ieder geval mogelijkheden tot bijscholing. Als het werk van de smid niet goed is, kunnen klanten via de vereniging een second opinion aanvragen van een smid en een DA. al deze elementen mis ik bij nb.
Voor mijzelf vindt ik dat zelfs niet ver genoeg gaan. Ik wil ook een bijv. jaarlijkse controle op mijn werk door bijv. meestersmeden, verplicht een verzekering als je lid wil zijn van de vereniging, en strengere maatregelen voor degene die herhaaldelijk over de schreef gaat.
en dat niet alleen voor mij, maar voor iedereen die aan een paard werkt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:13

Kinke schreef:
teveel bloed? heeft ze een voorraadje op dr rug dan?
dat heet nou conditionering farrier. Voeren op stal en je krijgt de garantie dat je paard voor het hek blijft plakken of zoals in jouw geval de buurt bij elkaar blert. Nog verder off topic......dus jouw paard staat 20+ uren per dag op stal?????

Als mijn paard naar de wei gaat en de merrie wordt binnen gehaald, dan heb ik een ruin die totaal door het lint gaat, idd bloed op de muur. Bloed aan de benen dan wel en mogelijk ook nog lekker kreupel. Volkomen in paniek op het laatste moment in volle galop afremmen bij het hek en dit volhouden totdat hij wit van het schuim is, desnoods maar er over heen en in volle galop de weg over naar stal. Alleen is maar alleen en niet voor ieder kuddedier een oplossing. Ach, je moet maar bezitterig zijn als mannetjesdier

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:18

russel schreef:
Ik iig ga mijn paard geen 2 jaar pijn laten lijden en dan nog maar zien of het goed komt, als ze er in BV Bodegraven ijzes onder rammen en het paard loopt wel weer pijnloos. Denk je eens in 2 jaar lang elke stap pijn, gewoon stilstaan pijn, toch niet te overzien???

Ik denk dat je niet elke keer alleen maar naar die 2 jaar moet kijken, er zijn genoeg paarden die na het Strasseren totaal geen pijn hebben, sommigen lopen een week iets minder. In hele erge gevallen kan het echter wel lang duren voor ze kompleet pijnvrij zijn. Vaak worden er dan voor het ontzien van de hoefzool tijdelijk hoefschoenen aangeraden waardoor het paard al een stuk beter loopt.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 21:20

russel, de opmerking heeft ze een voorraadje op haar rug dan, is dusdanig onconstructief dat je daar maar beter niet op reageert. Ik probeer op basis van argumenten aan te geven, waarom nb een verd**8 eenzijdige bezigheid is.
nb zal ik niet aan het denken krijgen, die zijn teveel geindoctrineerd, maar wellicht wel een aantal van die topiclezers.
waarom zou je tenslotte genoegen nemen met een voorafje, als er een 7-gangen maaltijd op tafel staat?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:24

russel schreef:
Kinke, nu lijkt het alsof al het andere dan wat Emmeloord biedt wordt afgewezen alszijnde kwakzalverij.

huh, die snap ik ff niet
Ik haalde Emmeloord als voorbeeld aan voor Farrier met de bedoeling erop te wijzen dat ondanks dat smeden -tig opleidingen gedaan hebben en giga veel ervaring, dat zelfs geen garantie is voor openstaan voor allerlei verschillende methodes etc. Van mij hoor je verder geen kwaad woord over Emmeloord.

Citaat:
Beetje kort door de bocht. En idd als wij genoeg wei hadden, stond mijn paard 24 uur per dag op de wei, maar die hebben we niet.Maar dat betekend niet dat hij verder de dag niet buiten is.Dus een afweging naar de middelen binnen handbereik. En idd moet je toegeven dat er genoeg mensen in de paardenwereld rondlopen die denken dat ze veeeeel beter zijn dan de reguliere artsen. Zo ken ik ook weer een paardenmasseuse die vind dat KS alleen maar een paar spiertjes zijn die je kunt losmasseren et voila.

Ik haalde jouw verhaal aan als voorbeeld, als je je aangevallen voelt, bij deze mn excuses, dat was niet m'n bedoeling. Volgens mij is het gewoon onmogelijk een wetgeving te verzinnen. Als mijn paard in de regen buitenstaat zonder deken zullen er ongetwijfeld mensen zijn die dat zielig vinden, ikzelf vind een paard op stal veeel zieliger. Dus...hoe zou je zo'n wetgeving in vredesnaam moeten opstellen?

Citaat:
Laten we wel zijn, genoeg kwakzalverij in de paardenbusiness en zoals ik al eerder aangaf is de DAP Bodegraven wel een kliniek die openstaat voor andere methoden en die ook uitgetest worden, maar De oplossing is er nl nog niet. Als Strasser De oplossing was, was hij allang in de moderne klinieken toegepast. Zeker met al die concurentie onderling, wil toch Emmeloord de naam hebben dat ze deze paarden Wel kunnen redden, dan toch wel Bodegraven of Utrecht, you name it. Maar om zeker te zijn zullen deze artsen op safe spelen, eerst wetenschappelijk aangetoond dat het echt baanbrekend is.

Of Strasser de oplossing is weet ik ook niet, bovendien heb ik geen ervaring met Strasser bekappen. Toch is het wel vreemd, stel je paard gaat naar een van de klinieken die je hierboven noemt, ze timmeren er ijzers onder en toch gaat het mis met je paard. Ik zie b.v. op Bokt geen berichten als: Mijn paard gedood door de kliniek in .....(vul maar een naam in). En zo zie ik Farrier ook geen topic openen met een titel als: ik heb een paard gered wat door mijn toch goed opgeleide traditionele hoefsmid collega is verpest. Ik vind de titel van dit topic dus erg stemmingmakerij. Trouwens, het onderschrift van farrier zegt mij niet echt dat dit iemand betreft die openstaat voor allerlei verschillende denkwijzes.

Citaat:

Inderdaad, dat zou ik ook niet doen, en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand dat wel zou doen. Persoonlijk vind ik het gewoon jammer dat met een topic als deze het hele Strasser gebeuren door het slijk wordt gehaald. Als een traditionele hoefsmid een paard vernagelt open ik toch ook geen topic dat alle traditionele smeden prutser zijn o.i.d.? Ik ken iemand die al haar paarden door een Strasser bekapper laat doen, die dieren hebben prima hoeven en worden echt geen pijn gedaan.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 21:26

kinke, waarom heb jij je paard in een wei. haal de omheining weg. da's toch veel natuurlijker?

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:27

farrier schreef:
russel, de opmerking heeft ze een voorraadje op haar rug dan, is dusdanig onconstructief dat je daar maar beter niet op reageert. Ik probeer op basis van argumenten aan te geven, waarom nb een verd**8 eenzijdige bezigheid is.
nb zal ik niet aan het denken krijgen, die zijn teveel geindoctrineerd, maar wellicht wel een aantal van die topiclezers.
waarom zou je tenslotte genoegen nemen met een voorafje, als er een 7-gangen maaltijd op tafel staat?

Volgens mij bedoel je mij ipv Russel??? Was maar een grapje hoor. Is toch ook een vreemde uitdrukking? teveel bloed???
Blijf het bijzonder vinden dat je spreekt over bijscholen, openstaan voor andere manier en zelf toch zo overduidelijk iets "hebt" tegen nb en zelfs indoctrinatie noemt???

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:29

farrier schreef:
kinke, waarom heb jij je paard in een wei. haal de omheining weg. da's toch veel natuurlijker?

volgens mij gaat deze discussie een zielig tintje krijgen, ik zal verder mn mond houden en veel succes verder met je hetze tegen Strasser, NB en weetikwatnog meer

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 21:32

Citaat:
Trouwens, het onderschrift van farrier zegt mij niet echt dat dit iemand betreft die openstaat voor allerlei verschillende denkwijzes.

onderschrift betekend dat als de mens zich op enegerlei wijze met paarden bemoeid het paard niet natuurlijk meer is. De mens gebruikt het paard al meer dan 50.000 jaar. bewijs van beslag is er vanaf 250 bc.

ik meen het: als je natuurlijk wilt zijn, haal de omheining weg, laat je paard vrij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:41

Sja, maar dat kan in nederland niet meer.