Koliek, weet iemand nog een paardenmiddel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 22:01

Wij geven max 30cc per keer, 3 keer (tot max 5x )per dag.
Onze VA zegt 30 cc. dus dan nemen we dat maar aan.

Momenteel gaat het wel redelijk goed met haar. Matige eetlust, ze mest gelukkig wel normaal.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 09:05

Ze heeft vannacht haar hooi opgegeten en de van ellende heeft ze de slobber vermengd met kruidenmuesli toch maar opgegeten, ik had haar wat minder hooi gegeven dan normaal, ze moet die muesli toch leren eten.
Gisteravond nog even de kalender nagelopen wanneer mijn man concours heeft gehad met Tienus, alle wedstrijden bleken dus aan het eind van de middag of avond te zijn. Behalve de wedstrijd voor de koliek aanval van 3 weken geleden en van afgelopen zondag. (ik verheug me al op 2e kerstdag, Tienus de hele dag op wedstrijd, we moeten er om 9.45 uur zijn, dus ze komen niet buiten voor die tijd.) Waarschijnlijk gaat ze dan maar even naar de crèche bij de buurvrouw, één van haar paarden en Vicky lijken elkaar wel aardig te vinden. Koliek-kit maar weer aangevuld en paraat hebben staan.

Als we pas aan het eind van de middag of avond op wedstrijd moeten zijn, laat ik de paarden toch eventjes in de wei, maar als we er al op tijd moeten zijn natuurlijk niet.

Ik hoor me het zondag nog te de buurvrouw zeggen, zij vertelde me dat Vicky behoorlijk aan het roepen en rennen was: "Nou dat rennen kan geen kwaad, krijgt ze in ieder geval geen koliek."
NOT!!

Vanmiddag komen de spullen van de paardendrogist, kijken of dat preventief helpt.

Ik zal ze zo naar buiten doen, en maar weer afwachten. Ik denk wel dat het nu gewoon weer over is. We waren er op tijd bij.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 10:36

Zaterdag had mijn man weer wedstrijd, ik heb de paarden gevoerd en in alle vroegte naar buiten gedaan, een vriend startte in een andere klasse en hij zou ons bellen wanneer de B zou beginnen. Zodra hij belde, paarden uit de wei, snel Tienus geborsteld en op de trailer gezet. Vicky is later door de buurman weer in de wei gegooid en wij zijn een kleine 5 uur weggeweest.

En het is allemaal goed gegaan!!!

Ik zat wel in de stress. Mevrouw wilde eerst slecht aan de kruidenmuesli, maar de laatste dagen vreet ze dat netjes op, zelfs het maagcompositum werkt ze naar binnen. Kostte wel even een paar dagen.
Nu maar duimen dat het goed blijft gaan.

Anoniem

Re: Koliek, weet iemand nog een paardenmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:00

he lekker eindelijk heb je wat rust, dus geen enge verschijnselen meer?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 14:58

Hopenlijk niet meer, maar ik ben pas gerust als ze 2e kerstdag goed doorstaat, dan zijn wij met de grote de hele dag op wedstrijd. We moeten dan al rond de klok van 9 weg en zijn pas aan het eind van de middag thuis. Maar ik ga nu lekker met haar lessen.

Mientjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:02

Hoi

beerenberg en elixir d'anvers, waar zijn die te krijgen ?

Wat is het precies voor drank ?

Sterkte tienus met je paard !

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 17:23

Beerenburg haal je gewoon bij de slijter, ik denk de elixer d'anvers ook. Maar ik geloof dat dat een Belgische borrel is. Beide zijn kruiden dranken, die prikkelen de darmen. Ik denk dat iedere willekeurige kruidenbitter ongeveer dezelfde werking geven.
Sommige VA verkopen Colosan en het is te verkrijgen bij de paardendrogist.nl.

Lekkere les gehad met Vicky, ze zit alleen aan de linkerkant zo vast als een huis, maar ze heeft dan ook tig spuiten in de linkerhals gehad. En ze was gigantisch afgevallen en bespiering kwijt geraakt. Maar ze houdt het goed vol en was verder heel werklustig en werkwillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:35

en hoeveel zou je moeten geven van die beerenburg of elixer d'anvers ? moet je het beide gebruiken of 1 van de 2?

ik heb iig wel alvast colosan in huis, mocht er iets gebeuren heb ik het alvast in huis.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:36

van wanneer tot wanneer was ze zo afgevallen Tienus?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 13:50

Eigenlijk is na de eerste koliek aanval van 11 npvember gigantisch afgevallen en dat begon pas weer na bijna twee weken na de afloop van de koliek aanval weer bij te zetten, maar toen had zij dus 5 dec. weer een aanval, die maandg zag ze er niet meer uit. Maar sindsdien gaat het wel weer de goede kant op, maar krijgt ook meer dan voldoende krachtvoer op advies van de VA, 2 kg per dag, 2 scheppen haver en een schep kruidenmuesli. Dit wordt over 3 voerbeurten verdeeld. Verder loopt ze een halve dag in de wei, en krijgt ze paardenhooi en met mate grove kuil. Ze is blijkbaar gevoelig voor eiwitten en de de combi met stress veroorzaakt koliek. Dus de VA heeft liever dat we haar veel eiwit arme brok en muesli voeren dan hooi en kuil.
En het is nog geen bommetje, ze is errruuug allert en lekker voorwaarts, maar het is goed in toom te houden.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:02

ik snap hem.
Jeetje 2 scheppen haver, je zou denken dat ze daar inderdaad een bommetje van wordt. Hoop dat dit lekker zo door blijft gaan en dat jullie een manier vinden om haar koliekvrij te houden.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 14:16

Ze krijgt ietsjes minder voor dan Tienus, die is maar 1.76 cm en kleintje maar krap 1.62 cm, maar goed zij had wat bij te zetten. Tienus is ook nog goed te hanteren met die hoeveelheid haver. Als we dat aan Bles gevoerd zouden hebben, stond ik al lang met paard en al bij je op de stoep. Dat zou denk ik een nucleare explosie zijn geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:18

phannie schreef:
en hoeveel zou je moeten geven van die beerenburg of elixer d'anvers ? moet je het beide gebruiken of 1 van de 2?

ik heb iig wel alvast colosan in huis, mocht er iets gebeuren heb ik het alvast in huis.

zou je mij dit nog kunnen vertellen?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 15:03

Volgens onze VA 30 cc colosan, ong 3 x tot 5x daags indien nodig. Op de verpakking staat overigens 15 of 20 cc per keer. De Beerenburg hebben wij tussen de colosan door gegeven, 30-50 cc per keer, max 3x daags. De laatste koliek aanval hebben we alleen maar 1x colosan gegeven en de VA had haar een spierverslapper gegeven. Maar met die zware koliek aanval hebben we beide gebruikt. Vooral ook omdat ze dorst krijgen van de Beerenburg. En in geval van nood bijna iedereen heeft wel iets beerenburg achtigs in huis.
Maar als je het niet vertrouwd gewoon de VA bellen. Wij hebben dan wel heel veel vertrouwen in deze middeltjes, maar voor de eerste keer echte koliek mee maken is niet fijn. En dan is het erg prettig als de VA een pijnstiller komt geven.

De middeltjes kun je rustig tussen de VA behandelingen doorgeven. een spierverslapper/pijnstiller werkt ongeveer maximaal 6 uur, parafine duurt minimaal 24 uur voordat het zijn werk begint te doen, en de kruiden middeltjes/dranken prikkelen de darmen dus dat kan geen kwaad.

De volgende keer dat de mijne weer koliek heeft door stress, zal ik langer wachten met de VA bellen. Maar heeft het een andere oorzaak dan bellen we meteen.

Maar ze krijgt nu ook een kleine week maagcompositum erbij, kijken of dat helpt ter voorkoming/vermindering van een aanval en we zijn toch op zoek naar een shet.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 10:05

Ik weet niet of iemand het al heeft gemeld maar als je paard een koliek aanval heeft kan het ook heel goed helpen om je paard warm water te laten drinken. Tis misschien heel simpel maar het werkt wel.
Kijk uit met poedertjes en andere spulletjes die je oraal geeft, je paard is al niet lekker als hij koliek heeft, soms kan het averechts werken.
Bij de paardendrogist heb je ook multimilk, dat kan je op de buik van het paard smeren, dat verzacht en ontspant de buik.

Succes!!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 22:39

@Arrabel, tijdens de 1e koliek aanval hebben we idd multi milk gebruikt, evenals 2x acupunctuur zalf. We hingen ook steeds een grote emmer lauw water in de stal. Het poeder wat ze nu van de paardendrogist krijgt werkt preventief, maagcompositum.

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:01

ik heb ook een aantal koliekaanvallen meegemaakt.en het ging bij mijn paardje wat sneller over als ik haar buik goed ging masseren.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 23:51

Blijkbaar helpt het maagcompositum ook, gisteren is het andere paard de hele dag op wedstrijd geweest. We zijn om 8.30 uur weggegaan, en waren pas om 18.00 uur thuis. Buurman heeft haar in het land gedaan. Ze heeft wel de hele dag door af en toe lopen hinneken, en soms liep ze langs de omheining heen en weer. Maar er was geen sprake van paniek of stress. Ze heeft gewoon gegeten.
Vandaag zou de spannende dag zijn, maar gelukkig niets aan de hand.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:54

Goed nieuws dus! Zo langzaam aan gaan jullie de remedie wel vinden om toch de wedstrijden te kunnen rijden met Tienus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:02

Ik kan niks anders doen dan je sterkte wensen hé !

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 18:22

Het gaat de laatste maanden dus super goed met de merrie en sinds 29 maart jl. is ze drachtig van Sydney.

De behandeld VA van de koliek was lichtelijk geroerd toen hij dit hoorde.

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:10

Ik heb even het hele topic gelezen. Jeetje wat heb jij wat meegemaakt met je paardje! Fijn dat het nu weer helemaal goed gaat!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 14:29

Ik heb mijn verhaal maar een schopje gegeven in de hoop dat een ander koliek geval er ook baat bij kan hebben.

Vooral als steuntje in de rug voor de eigenaren die ook besluiten om NIET te opereren.