Alternatieve wijze van ontwormen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Alternatieve wijze van ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:15

wrs bedoelt ze dat er zoveel wormen sterven dat er een verstopping van komt, ze hopen op oid? Tenminste, dit kan ik eruit begrijpen. Nooit van gehoord maar misschien kan het wel...

ennuh, probeer het maar niet uit met die giftige planten, er zijn echt meerdere gevallen van vergiftiging bekent (zelfs één bij ons op stal en deze was echt dik zat!).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:28

Dat bedoel ik idd.
Ik heb nu van meerder paarden gehoord die dood zijn gegaan wegens een te sterke worminfectie en het ontwormen met een volle dosis.

Doordat er dan teveel wormen in 1x sterven kan er een ontstopping ontstaan in een ader (die kan dan knappen) of er ontstaat een vergiftigingsniveau wat het paard niet aankan.

Een resistentie ontstaat niet doordat je 1x te weinig pasta geeft, maar als je dat konsekwent jaren volhoudt.

Overigens is het ook niet waar dat paarden van nature geen gistige planten eten.
Hou ze voor de lol eens een takje Liguster voor, ze happen het smakelijk weg, terwijl 250 gr dodelijk is (lente/zomertijd).

Ook van teveel eikebladeren kunnen ze last krijgen net als de eikels zelf. Hetzelfde geldt voor beukenootjes.
Kastanjes (paarde) is ook giftig, maar wordt met huid en haar opgegeten.

Zwarte walnoot zal hier niet zo voorkomen, maar ook daarvoor wordt sterk gewaarschuwd.

Het is vaak niet een kwestie van 'niet lusten', maar van o.a. verveling of ronduit honger hebben.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:33

Sugarmiss schreef:
Dat bedoel ik idd.
Ik heb nu van meerder paarden gehoord die dood zijn gegaan wegens een te sterke worminfectie en het ontwormen met een volle dosis.

Doordat er dan teveel wormen in 1x sterven kan er een ontstopping ontstaan in een ader (die kan dan knappen) of er ontstaat een vergiftigingsniveau wat het paard niet aankan.

Een resistentie ontstaat niet doordat je 1x te weinig pasta geeft, maar als je dat konsekwent jaren volhoudt.

Overigens is het ook niet waar dat paarden van nature geen gistige planten eten.
Hou ze voor de lol eens een takje Liguster voor, ze happen het smakelijk weg, terwijl 250 gr dodelijk is (lente/zomertijd).

Ook van teveel eikebladeren kunnen ze last krijgen net als de eikels zelf. Hetzelfde geldt voor beukenootjes.
Kastanjes (paarde) is ook giftig, maar wordt met huid en haar opgegeten.

Zwarte walnoot zal hier niet zo voorkomen, maar ook daarvoor wordt sterk gewaarschuwd.

Het is vaak niet een kwestie van 'niet lusten', maar van o.a. verveling of ronduit honger hebben.

jij hoeft niet eens examen bij me te doen, je krijgt zó een 10 mét stip !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:46

En dat met mijn 'boerenverstand' (en een beetje interesse in medische 'dingetjes' ) .

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:56

Sugarmiss schreef:
En dat met mijn 'boerenverstand' (en een beetje interesse in medische 'dingetjes' ) .

mwahh, er gaat niks boven wat gezond (boeren)verstand, met een vleugje coole nuchterheid .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:04

Je zou toch denken dat een hoop Nederlanders daar mee behept zijn

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:13

Sugarmiss schreef:
Je zou toch denken dat een hoop Nederlanders daar mee behept zijn

euhhhh, nououououou............. ....valt nog heel erg mee hoor ...of tegen....hahaha .
maar dit lijkt me nu niet meteen een 'nationale eigenschap', het internet lijkt een heel sterk virus te verspreiden dat aan heel veel mensen de idee geeft dat ze het allemaal wel al weten .....terwijl er hier en daar toch nog een tikkeltje aan de basis bij te schaven valt....snappie ?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:31

Sugarmiss schreef:
Dat bedoel ik idd.

En als je een beetje ontwormt gaan alleen die dood die het dichste bij de uitgang verkeren of gaan de eersten dood en gaan de anderen aan de kant?
Ik weet van koliek aanvallen door ontworming maar dan is er een dusdanig sterke worminfectie vermoed dat het erop of eronder was voor dat paard....

Sugarmiss schreef:

Bedenk me zomaar dat kids ook van een middel een keer een beetje krijgen en dat daardoor resistentie opgebouwd wordt....
Laat nu eens een hele stal een keer een beetje ontwormen (dus te weinig) en die babywormpjes die dan geboren worden zijn een beetje resistent (ondanks juist gedosseerd ontwormen worden niet alle wormen gedood...) en net de juisten die immuun worden tegen die pasta...
en dan kom ik voorbij gehuppeld en voila mijn, altijd netjes juist ontwormde paardje neemt die wormpjes op......

Sugarmiss schreef:

Dat laatste heet ook wel vertrouwen hebben in de mens....

Sugarmiss schreef:
Ook van teveel eikebladeren
kunnen
ze last krijgen net als de eikels zelf. Hetzelfde geldt voor beukenootjes.
Kastanjes (paarde) is ook giftig, maar wordt met huid en haar opgegeten

Zo is chocolade voor sommige honden ook dodelijk....... uitzonderingen bevestigen de regel..

Sugarmiss schreef:

Schreef ik toch ook.... of je begreep me niet (= ik was niet geheel duidelijk )
normaal gesproken (= paard dat voldoende gevarieerd (= alle benodigde voedingsstoffen)) eten krijgt zal niet aan giftige planten eten....
De natuur beschermt zichzelf...... in dit geval met geur/smaak of kleur...

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 23:33

Een klein beedje chocolade is niet voor SOMMIGE honden dodelijk, het IS voor honden dodelijk. (even ter verduidelijking)

Maar even weer on topic. Als bij een ernstige wormbesmetting de volle dosis word gegeven waarbij er dus massale sterfte ontstaat, veroorzaken deze dode wormen ontstekingen in de darmwand met daarbij grote kans op infecties. Dit blijkt uit de praktijk en is uit verscheidene onderzoeken ook gebleken.

Echter in het geval van dat ene paard waarbij het ging om erop of eronder, dan wordt het meer een keuze tussen 2 kwaden waarvan je de minst kwade kies, immers de ontsteking en infectie is ook weer te behandelen. Maar bij dusdanige besmetting, dan is de ontworming nooit onderhouden en zijn de symptomen van de besmetting al lange tijd genegeerd.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:10

Dan kun je toch beter altijd netjes op tijd ontwormen en met de juiste middelen. Dat doen wij al jaren. Precies elke acht weken bij zowel paarden, honden en katten en nog nooit problemen met wormen gehad. We laten af en toe een mest en bloedonderzoek doen en ook nooit geen problemen tegen gekomen. Dan heb je ook geen problemen met overdoseringen bij paarden die vol met wormen zitten. Enen off topic, we hadden laatst een pup gekregen die ook vol met wormen zat. Dan kan ik me er zo aan eregeren dat mensen niet juist ontwormen met de juiste middelen. Bij haar moetsen we ook oppassen dat niet alle wormen tegelijk dood gingen want dan zou ze verstoppingen krijgen door wormophopingen. We hebben daar eerst 2 x om de 5 dagen ontwormt en tot nu elke 7 dagen. Ze is er nu na 5 weken eindelijk af,

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:23

Enge verhalen allemaal.
Mijn shetlanders staan bij kennissen omdat ik te ziek ben om zelf voor ze te zorgen.
Tot ze weg gingen zijn ze steeds netjes elke 2 of 3 maanden ontwormd (een beetje afhankelijk van het wormmiddel).
Ze lopen nu bij een boer op een redelijk groot en behoorlijk kaal stuk weiland, waar niet uitgemest wordt.
Nu zijn ze afgelopen weekend voor het eerst in 5 maanden ontwormd. Moet ik me nu ernstig zorgen gaan maken over verstoppingen en zieke pony's?
Tot nu toe zagen ze er blakend van gezondheid uit en leek het er niet op dat ze een ernstige wormbesmetting onder de leden hadden, maar ja de buitenkant zegt natuurlijk niet alles.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:46

skessa schreef:
Enge verhalen allemaal.
Mijn shetlanders staan bij kennissen omdat ik te ziek ben om zelf voor ze te zorgen.
Tot ze weg gingen zijn ze steeds netjes elke 2 of 3 maanden ontwormd (een beetje afhankelijk van het wormmiddel).
Ze lopen nu bij een boer op een redelijk groot en behoorlijk kaal stuk weiland, waar niet uitgemest wordt.
Nu zijn ze afgelopen weekend voor het eerst in 5 maanden ontwormd. Moet ik me nu ernstig zorgen gaan maken over verstoppingen en zieke pony's?
Tot nu toe zagen ze er blakend van gezondheid uit en leek het er niet op dat ze een ernstige wormbesmetting onder de leden hadden, maar ja de buitenkant zegt natuurlijk niet alles.

Ik zou me er nog niet direct zorgen om maken. Voor de zekerheid zou je wat ontlasting naar de DA kunnen brengen. Misschien kun je de boer voortaan de kuren in handen geven, zodat hij het direct doet?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 00:10

Arnoud schreef:
Een klein beedje chocolade is niet voor SOMMIGE honden dodelijk, het IS voor honden dodelijk. (even ter verduidelijking)

Even ter verduidelijking.... dan heb ik al tig uitzondeingen gehad die dus die regel niet bevestigen, honden die hoogwaardige chocolade hebben gehad (bewust en onbewust) (en hoogwaardig = met een hoog percentage cacao )

en dit even om geen enge verhalen in de wereld te helpen

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 14:21

Alane schreef:
Arnoud schreef:

Even ter verduidelijking.... dan heb ik al tig uitzondeingen gehad die dus die regel niet bevestigen, honden die hoogwaardige chocolade hebben gehad (bewust en onbewust) (en hoogwaardig = met een hoog percentage cacao )

en dit even om geen enge verhalen in de wereld te helpen

Een klein stukje chocolade kan voor bepaalde hondenrassen inderdaad dodelijk zijn. heb het zelf in de praktijk mee gemaakt. Er zijn ook honden die repen op kunnen zonder problemen. Maar je kunt het beter niet uitproberen lijkt me.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:30

Maar het ging over wormpasta

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:59

En wormpasta met chocola is er nog niet

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:20

Sugarmiss schreef:
En wormpasta met chocola is er nog niet

ik zat eigenlijk ook al richting chocopasta te denken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:31

Ach als paarden chocola lekker vinden en ze gaan er niet dood van, dan is het misschien een gat in de markt

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:55

Weer wat anders dan appelsmaak.
Wie weet is het wat, er zijn paarden die een hekel hebben aan dat spul, en met verschillende smaken is er dan elk wat wils.

Iemand een Lab thuis??

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 23:25

Arnoud schreef:
Maar het ging over wormpasta

Mischien handig om eens de stekking van het verhaal te zien... michien dat dezelfde persoon daarom wormpasta verafschuwd

Slecht nieuws reist sneller dan goed nieuws, daarnaast kent een ieder dat "fluister in het oor"-gedoe wel....
Ik ken niemand in mijn (paarden) omgevig die roept:" heb vandaag de kudde ontwormt, en tot nu toe leven ze allemaal nog......"

Het is op zich toch handiger en meer lijfsbehoud om te roepen dat de wormkuur je paard vermoord heeft....... en dat "nieuws"verspreid zich sneller dan de pest zich ooit heeft verspreid................................................................................................

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 14:08

Alane schreef:
Ik ken niemand in mijn (paarden) omgevig die roept:" heb vandaag de kudde ontwormt, en tot nu toe leven ze allemaal nog......"

Het is op zich toch handiger en meer lijfsbehoud om te roepen dat de wormkuur je paard vermoord heeft....... en dat "nieuws"verspreid zich sneller dan de pest zich ooit heeft verspreid................................................................................................

zeker weten
en tegenwoordig met internet gaat dat wel rrrrrrrrrraaaazzzzendsnel - er valt gewoon niet meer tegenop te redeneren - wat ik dan meestal ook niet meer doe .

behalve bij mijn studenten....................die moeten nog puntjes halen

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 18:14