Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sugarmiss schreef:Dat bedoel ik idd.
Ik heb nu van meerder paarden gehoord die dood zijn gegaan wegens een te sterke worminfectie en het ontwormen met een volle dosis.
Doordat er dan teveel wormen in 1x sterven kan er een ontstopping ontstaan in een ader (die kan dan knappen) of er ontstaat een vergiftigingsniveau wat het paard niet aankan.
Een resistentie ontstaat niet doordat je 1x te weinig pasta geeft, maar als je dat konsekwent jaren volhoudt.
Overigens is het ook niet waar dat paarden van nature geen gistige planten eten.
Hou ze voor de lol eens een takje Liguster voor, ze happen het smakelijk weg, terwijl 250 gr dodelijk is (lente/zomertijd).
Ook van teveel eikebladeren kunnen ze last krijgen net als de eikels zelf. Hetzelfde geldt voor beukenootjes.
Kastanjes (paarde) is ook giftig, maar wordt met huid en haar opgegeten.
Zwarte walnoot zal hier niet zo voorkomen, maar ook daarvoor wordt sterk gewaarschuwd.
Het is vaak niet een kwestie van 'niet lusten', maar van o.a. verveling of ronduit honger hebben.
Sugarmiss schreef:En dat met mijn 'boerenverstand'(en een beetje interesse in medische 'dingetjes' ) .
Sugarmiss schreef:Je zou toch denken dat een hoop Nederlanders daar mee behept zijn
Sugarmiss schreef:Dat bedoel ik idd.
Ik heb nu van meerder paarden gehoord die dood zijn gegaan wegens een te sterke worminfectie en het ontwormen met een volle dosis.
Doordat er dan teveel wormen in 1x sterven kan er een ontstopping ontstaan in een ader (die kan dan knappen) of er ontstaat een vergiftigingsniveau wat het paard niet aankan.
Sugarmiss schreef:Een resistentie ontstaat niet doordat je 1x te weinig pasta geeft, maar als je dat konsekwent jaren volhoudt.
Sugarmiss schreef:Overigens is het ook niet waar dat paarden van nature geen gistige planten eten.
Hou ze voor de lol eens een takje Liguster voor, ze happen het smakelijk weg, terwijl 250 gr dodelijk is (lente/zomertijd).
Sugarmiss schreef:Ook van teveel eikebladeren
kunnen ze last krijgen net als de eikels zelf. Hetzelfde geldt voor beukenootjes.
Kastanjes (paarde) is ook giftig, maar wordt met huid en haar opgegeten
Sugarmiss schreef:Het is vaak niet een kwestie van 'niet lusten', maar van o.a. verveling of ronduit honger hebben.
skessa schreef:Enge verhalen allemaal.
Mijn shetlanders staan bij kennissen omdat ik te ziek ben om zelf voor ze te zorgen.
Tot ze weg gingen zijn ze steeds netjes elke 2 of 3 maanden ontwormd (een beetje afhankelijk van het wormmiddel).
Ze lopen nu bij een boer op een redelijk groot en behoorlijk kaal stuk weiland, waar niet uitgemest wordt.
Nu zijn ze afgelopen weekend voor het eerst in 5 maanden ontwormd. Moet ik me nu ernstig zorgen gaan maken over verstoppingen en zieke pony's?
Tot nu toe zagen ze er blakend van gezondheid uit en leek het er niet op dat ze een ernstige wormbesmetting onder de leden hadden, maar ja de buitenkant zegt natuurlijk niet alles.
Arnoud schreef:Een klein beedje chocolade is niet voor SOMMIGE honden dodelijk, het IS voor honden dodelijk. (even ter verduidelijking)
Alane schreef:Arnoud schreef:Een klein beedje chocolade is niet voor SOMMIGE honden dodelijk, het IS voor honden dodelijk. (even ter verduidelijking)
Even ter verduidelijking.... dan heb ik al tig uitzondeingen gehad die dus die regel niet bevestigen, honden die hoogwaardige chocolade hebben gehad (bewust en onbewust) (en hoogwaardig = met een hoog percentage cacao )
en dit even om geen enge verhalen in de wereld te helpen
Sugarmiss schreef:En wormpasta met chocola is er nog niet
Arnoud schreef:Maar het ging over wormpasta
Alane schreef:Ik ken niemand in mijn (paarden) omgevig die roept:" heb vandaag de kudde ontwormt, en tot nu toe leven ze allemaal nog......"
Het is op zich toch handiger en meer lijfsbehoud om te roepen dat de wormkuur je paard vermoord heeft....... en dat "nieuws"verspreid zich sneller dan de pest zich ooit heeft verspreid................................................................................................