Dit forum heeft inmiddels al veel vragen opgelost en dat doet het nog steeds. Hopelijk gaat het dan ook nog een tijdje door. Er is veel onrust en onwetendheid over JKK en dus ook veel behoefte aan info. Goede foto's vind je trouwens ook op kruiskruid.nl. Maar dit forum is meen ik me te herinneren gestart om ook instanties in te gaan lichten over de ernst van de sitiuatie (alleen al het lezen van deze site zou veel ogen doen openen). Met alleen het uittrekken van JKK redden we het niet, het is dweilen met de kraan open. Maar welke instanties moet je benaderen? De gemeente, de krant, de provincie, hiervoor werd ook al geopperd staatsbosbeheer, verder nog milieu- en natuurverenigingen. Welke nog meer?? Als iedereen actie onderneemt, moeten ze ons toch serieus gaan nemen.
Vergeet niet dat de Senecio aquaticus (waterkruiskruid) heel erg lijkt op de JKK. Vandaag hebben ze bij ons dus in het land gelopen van natuurbeheer ofzo. Ze hebben wat plantjes meegenomen om het te onderzoeken, morgen krijgen we de uitslag. Maar zoals het leek was het meeste toch waterkruiskruid en stonden er maar een paar JKK tussen.
In ieder geval een opluchting voor jou. Ik hoop alleen dat de mensen van Natuurbeheer daardoor de indruk krijgen dat het allemaal nog wel meevalt, wat dat doet het dus niet!
Hoezo opluchting? Waterkruiskruid is net zo giftig als Jacobskruiskruid. En als viltig kruiskruid (het spul dat lijkt op boerenwormkruid).
Iedere kruiskruidsoort is giftig, zelfs die hele kleine die als straatonkruid groeit overal in iedere tuin.
En inderdaad het topic is gestart om instanties te bereiken, maar dit lukt alleen als veel mensen zich ervoor inzetten.
Nu blijkt toch na vele berichten dat zelfs heel veel paardenmensen niet weten wat het is ... hoe moeten gemeenteambtenaren het dan weten die zich niet echt om hooi en paarden bekommeren?
Als iedere paardenhouder al die rommel zelf uit zijn wei zou trekken waren we al een heel eind. Maar nu merk ik in mijn omgeving dat veel paardenbezitters, pensionhouders en boeren die hooi winnen, het niet zo nauw zien of zelfs helemaal niet weten wat het voor plantje is ... Je kunt die mensen dan alleen door zo goed mogelijk te informeren op de gevaren wijzen ...
Inderdaad, eht is net zo giftig, alleen verspreidt het zich wat minder snel. Maar goed, vandaag horen we van hoe of wat, krijgen we van die speciale uitsteekschepjes en gaan we de landen kruiskruidvrij maken.
Ik weet het niet, we krijgen ze vandaag zodra de uitslag bekend is. Want tot nu toe is het nog een vermoeden dat het vooral WKK is i.p.v. JKK maar dat horen we dus vandaag.
Ben wel blij dat natuurbeheer het serieus oppakt, wat het ook is, het moet weg.
Overigens waren ze ook erg verontrust over de grote hoeveelheden berenklauw die op sommige plekken stonden. Dat is ook enorm slecht voor paarden, maar wordt ook niet echt erkend.
Boeren slaan alarm over giftig onkruid ASSEN - Landbouworganisatie LTO Noord maakt zich grote zorgen over de groei van Jacobskruiskruid in de wegbermen. Dit giftige onkruid kan dodelijk zijn voor het grazende vee in de weilanden. Volgens LTO Noord laten Rijkswaterstaat en andere weg- en bermbeheerders het plantje in de berm staan.
Vooral langs de rijkswegen in Drenthe tiert het plantje momenteel welig, omdat Rijkswaterstaat tot nu toe alleen de eerste twee meter naast de weg heeft gemaaid. LTO Noord heeft hierover woensdag aan de bel getrokken in een alarmbrief aan Rijkswaterstaat.
Voorzitter H. Brink van de afdeling Drenthe van LTO Noord hoopt dat er snel actie wordt ondernomen, voordat het momenteel bloeiende plantje zaadjes gaat verspreiden en het de boeren op hun beurt veel tijd en geld kost om het kruid uit hun weilanden te verwijderen.
Volgens Brink is het een landelijk probleem, maar speelt het vooral in Drenthe. "Hier zijn enkele jaren geleden relatief veel kruidenmengsels gestrooid, waar ook Jacobskruiskruid in zat. Sindsdien steekt het plantje vooral in Drenthe de kop op. De enige manier om te voorkomen dat het zich verder verspreidt is om het plantje te maaien voordat het zaadjes verspreidt. "
Het Jacobskruiskruid bevat giftige stoffen die dodelijk kunnen zijn voor paarden, koeien, varkens, schapen en geiten. Brink schat op basis van signalen van boeren en veeartsen dat in de afgelopen jaren in Drenthe enkele honderden dieren zijn gestorven ten gevolge van dit gif.
Rijkswaterstaat laat weten het gevaar wel degelijk serieus te nemen. De aannemer die het wegbermbeheer verzorgt, is gevraagd ook in de stroken buiten de eerste twee meter het Jacobskruiskruid en andere schadelijke onkruiden te verwijderen. Wanneer dit gaat gebeuren is nog niet bekend, maar een woordvoerster verzekert dat dat het geval zal zijn voordat de plantjes zaad schieten. "Ook zullen we er rekening mee houden dat het maaisel als compost wordt afgevoerd en niet als veevoer", zegt de woordvoerster.
Voorpagina artikel: Dagblad v/d Noorden, 28/7/2005. Door Rinus Hulst
Assen: Wegbeheerders blijven ernstig in gebreke bij de aanpak van het zeer giftige JKK. Dat constateert LTO Noord Drenthe. In een brandbrief aan rijkswaterstaat zegt de organisatie onder meer dat de met de wegbeheerders gemaakte afspraken niet nagekomen worden. Het provinciaal bestuur van LTO Noord vindt dat vooral rijkswaterstaat de problemen niet serieus neemt en daarom geen actie onderneemt. Het JKK, ook wel de gele sluipmoordenaar genoemd, bevat giftige stoffen die dodelijk kunnen zijn voor paarden, koeien, varkens, schapen en geiten. De lever wordt aangetast en uiteindelijk sterven die dieren een pijnlijke dood.
Afvoeren als compost kan alleen maar als je zeker weet dat er nog geen zaad is geschoten, anders verbreidt het probleem zich alleen maar. Ik krijg steeds meer het idee dat het probleem niet serieus wordt genomen, ze hadden hier idd een 'plan van aanpak' - wat er op neerkwam dat de bermen vroeger werden gemaaid, dat hebben ze ook gedaan: stroken van 2 meter en niet eens overal. Dat helpt dus geen f*ck. Gelukkig hebben wij nog steeds land dat vrij is - maar het komt steeds dichterbij. JKK gedijt volgens mij het best op schraal onbemest land, wij hebben eigenlijk nog ouderwets boerengrasland en blijven toch maar wat kunstmest strooien om dit soort gedoe te voorkomen.
Zojuist is de DA langsgeweest om te enten. Heb meteen even wat gevraagd over JKK. Ze zei dat het veel voorkomt op onbemeste weides. Dat wist ik al. Voor mijn oudere pony zou het niet meer zoveel 'kwaad' kunnen, omdat hij al op leeftijd is. Het gif slaat zich op in de lever en iedere keer komt er dan weer een beetje bij. Dat wist ik ook al. Bij mijn jaarling moest ik wel uitkijken, maar het zou alleen écht kwaad kunnen, wanneer ze jaren achtereen op een slechte weide zou staan.
Verder adviseerde ze mij het hooi goed uit elkaar te halen wanneer ik het geef. Volgens haar is er geen manier het gifgehalte te onderzoeken in een paard.
Ja, als je het zo bekijkt natuurlijk wel. Maar die ouwe zal ook echt niets anders eten dan gras. Hij heeft erg slechte tanden en ik weet dat hij vrij kieskeurig is. Bovendien krijgt hij vrijwel geen hooi meer binnen, want hij maakt er proppen van en spuugt die uit. Die jaarling eet alles wat los en vast zit en zal vast wel eens nieuwgierig zijn als ze zo'n geel plantje tegenkomt. Als ik 's morgens haar stal inkom, heeft ze álles van haar hooi opgegeten, daar laat ze dus geen sprietje van over. Dus de theorie dat ik met umijn jaarling meer moet oppassen dan met mijn oudje klopt wel. De vraag bij die ouwe is alleen hoeveel hij al eerder binnen gehad heeft...
Er zijn ook andere risico's, ik weet van een paard dat lange tijd in een wei heeft gestaan met JKK terwijl de zon erg scheen, die kreeg een verbrande neus, alleen van het langs de in bloei staande plant strijken (kwam door het stuifmeel).
Ik heb geprobeerd bij het ministerie van verkeer en waterstaat alarm te slaan. Ik heb helaas geen enkele reaktie gekregen. Ik heb ze erop aangesproken dat het eigenlijk een schande is dat via de bermen van de wegen zij bijdragen aan de verspreiding. Nu wordt er hier en daar wel gemaaid maar of dat niet te laat is? Het valt mij op dat echt elk jaar de heveelheden en de plekken gigantisch toenemen. Het is echt eng en ik ben heel bang voor het hooi wat mijn staleigenaar gaat kopen. We hebben nu het laatste van de oude voorraad en dat is naar zeggen JKK vrij. Ik heb ook nooit iets verdachts gezien maar of dat ueberhaupt nog wel te krijgen is?
ik haal het ook niet meer bij mij in de buurt, een aantal keer zat het in het hooi en anderen kunnen het niet garanderen. Dus wij rijden 50 km om hooi te kopen dat wel gegarandeerd jkk vrij is.
Het is echt van de zotte, de bermen zijn hier helemaal geel van de bloeiende jkk, wij wonen op de kruising Overijssel, Friesland en Drenthe.
In Brabant zien de bermen ook geel van JKK hoor. En JKK is echt niet vies van bemeste grond en past zich daar makkelijk op aan. Wij mesten ook (niet zo heel veel, maar wel een paar keer per jaar) en we hebben het echt veel staan (alleenal in de wei van ongeveer 7000 meter zo'n 200 plantjes per jaar, gazon en tuin niet meegerekend) en bij de buurman in de koeienwei staat het ook en die mest veel! Denk er trouwens aan dat als het in het hooi zit, dat het dat pak hooi vergiftigd is. Je lost het niet op met het verwijderen van JKK. Hoe zit dat trouwens met maaien. JKK is 2 jarig, als je steeds maait, gaat het dan na 2 jaar dood of blijft hij toch leven tot hij gebloeid heeft?
Milkaatjeh: Wat hebben jullie er dan tegen gedaan? Want bij ons is het echt een ramp. Het ziet hier en ook in de buurt geel van het JKK.
Daarjuist vertelde mijn smid nog dat 2 paarden die hij normaal ook deed op een weide stonden met JKK en voldoende gras, zodat de paarden er normaal niet van eten, maar beide paarden waren na 3 dagen dood! De paarden zijn onderzocht en de doodsoorzaak was JKK. Sorry maar dit vind ik echt verontrustend!
Ik heb nl. nog nooit JKK in mijn eigen weitje in bloei gehad, maar de bodem stikt van de JKK plantjes, en waterkruiskruid. Deze 2 kunnen gaan kruisen. De ene kan goed tegen onbemeste grond en de andere tegen bemeste grond. Nogmaals beiden giftig zowel vers als in het hooi, dus ook waterkruiskruid evenals viltig kruiskruid kun je maar beter verwijderen en goed afvoeren.
als je jaarlijks je gras maait, zul je inderdaad geen bloeiend JKK meer zien, maar dat het er niet meer is lijkt mij echt heel sterk, gezien mijn eigen wei.
Ik heb zelfs het idee dat op een achtergebleven stukje wortel de plant gewoon weer kan uitschieten ... soms heb ik een miniplantje met nog maar 2 blaadjes maar een enorm wortelpakket.