Zoiets raars. Mijn paard schud niet meer als hij zijn binnenachterbeen onder de massa heeft. Loopt hij onder me vandaan of is hij niet aan mijn been dan doet hij weer schudden. Zou het misschien kunnen zijn dat hij altijd M niveau is gereden en ik L1 ben of omdat hij een half jaar uit de roulatie is geweest dat zijn spieren te slap zijn geworden?
hmmm..als het binnenbeen wel onder de massa staat, dan zit er iets in zijn houding wat dat schudden vermindert...
poeh,..dit soort dingen heb ik niet veel verstand van,maar lijkt me dat t dan inderdaad een spieren kwestie is of misschien in de ruggewervel wat dan wel goed ziten anders niet.
die ruggewervel loop natuurlijk helemaal over in de hals en die eindigd weer bij t hoofd.. toch?
ehhh..jeetje, ja moeilijk zeg..in elk geval zou ik het rijden weer oppakken en hem weer op het oude niveau gaan brengen.. en misschien iemand anders erbij halen voor nog een andere mening?
Ben nu pas eigenlijk topic gaan volgen. Mijn paard, nu 16 jaar oud, Is twee jaar geleden begonnen met schudden, in december! Hij zwaait niet zozeer met zijn hele hoofd op en neer(soms wel), maar heeft hele heftige korte tics. Ik las eerder een reactie die vroeg of er dan ook wittig nat uit de neus komt en bij mijn paard was dat ook zo. Hij heeft toen zelfs zo erg geschud en getikt dat ik hem niet meer van stal kon halen, omdat hij niet meer recht kon lopen! Dan stond hij op stal met zijn hoofd bijna op de grond en te wankelen. Zijn blik was helemaal dof. Ik zat dan bijna jankend bij hem, gewoon niet wetend wat je er mee aan moet. Ik heb toen zelfs nog gedacht dat ik hem misschien wel in moest laten slapen, want zo kun je je paard toch ook niet laten staan. Ook de verhalen van met de neus overal aan schuren en niet meer stuurbaar zijn, herken ik goed. Ook de onderzoeken. Ik heb alleen prednison van de DA gehad, maar het werd alleen erger. Toen aan het testen gegaan: Zonlicht, regen, wind, weerkaatsing licht op sneeuw, pollen, netje gemaakt, tuig nagekeken, de hele ratteplan. Maar nee, niets heeft geholpen. Weer of jaargetijde maken bij mijn paard niets uit. Wat toen ik nog op de manege stond enig verschil maakte, was dat hij van een binnenstal naar een buitenstal verhuisde. Maar over, nee echt niet. Rijden ging niet meer en in of uit de stal maakte ook niet uit. Pas toen ik hem mee naar huis genomen heb, ik ging verhuizen naar huis met stal en grond, en hij in een grotere stal kwam en veel meer uren naar buiten ging, is het langzaam aan beter geworden. Ik heb hem toen een tijd rust gegeven. Na een half jaar schudde hij eigenlijk niet meer. Toen wilde ik weer gaan opbouwen, maar bij meer dan een kwartier werk aan de longe, ging het toch weer fout! Bijzetten ging ook niet. Ik heb het een aantal keren geprobeerd, maar dan kwam het schudden weer heel heftig terug. Uiteindelijk heb ik besloten om hem met vervroegd pensioen te sturen. Hij hoeft nu niet meer te werken en staat de hele dag met zijn minishetvriend op de wei. Hij schudt zelden meer. Soms in 1 keer zie ik het hem weer een uurtje ofzo doen en dan is het over, gek he. Op het moment dat er een stresssituatie ontstaat (bv. als er hier zo'n stomme luchtballon in de wei!!! wil landen), begint hij wel weer heel heftig te tikken. Maar ja, ook niet raar eigenlijk, maar een ander paard zou wegrennen. Ik vind dat het nu heel goed met hem gaat, hij glanst als een tierelier en speelt met zijn vriendje en kijkt helder uit zijn ogen. Zo wil ik hem graag zien en als dat betekent dat ik hem niet meer kan rijden, dan is het zo.
Ik word er dus echt niet goed van hoor Ben al een poosje met homeopatische druppels bezig, die goed hielpen... Nu is ie sinds ruim een week weer plankgas aan het schudden... Het stomme is dat ie het op stal, op de gang met bv poetsen en opzadelen, soms in de wei doet. Vooral op de gang schud ie z'n kop er bijna af, heeft jeuk aan z'n neus en heeft als ie in zo'n schudbui is, af en toe een rare verdikking aan de onderkant van z'n neusgat. Ook heeft ie als ie zo schud, z'n kin helemaal gespannen, die is dan echt keihard. Soms heeft ie ook van die verdikkingen aan de mondhoeken, wangen en lippen, altijd verschillend, dat heeft ie al een hele poos, maar lang niet altijd?!! Ooit is dat vóór het rijden, soms erna pas. Met rijden schud ie helemaal niet, aangespannen doet ie het ook niet. Voor die verdikkingen heb ik al een keer de veearts laten komen, toen moest ik het maar insmeren met hydrocortiderm, maar dat kan ik toch niet in z'n neus smeren en aan z'n lippen... Heel gek dat ie juist nu zo erg schud, hij is vorig jaar precies rond deze tijd begonnen met schudden, van de een op de andere dag. Stel dat het een allergie zou zijn, lijkt het niet op een pollenallergie omdat ie met rijden helemaal niet schud, terwijl ik altijd buiten rij. Een allergie voor bv het bit kan ook niet, dan moet ie het iedere keer ná het rijden hebben. Ik snap er helemaal niks meer van hoor
Hmm met Roos gaat het nu gelukkig nog steeds wat beter. Ze is begon een tijdje geleden weer met schudden, ondanks het pollennetje. Maar nu gaat het weer steeds beter
de hazelaar de els zuring weegbree de berk en alsem.
nou, weet ik dus precies waar die van mij zo lekker op reageerd, er staan flink wat hazelaar bomen in zijn omgeving, de weegbree bloeit ook lekker uitbundig in zijn weiland.
1+1=2 dus meneer is allergisch voor bomen. ja wist ik al, via de pollentest van josefien,maar dit bevestigd het ook weer...... nou ja..over 2 weken is dat spul zo'n beetje uitgebloeid dus is t weer over en kan ik weer normaal rijden.
Moet zeggen, wel banketstaaflig voor jullie , dat ik er wel 'blij' mee ben dat andere headshakers zeg maar nu wel schudden en Roos niet echt meer.. Dan is de kans dat ze echt gestopt is toch groter?? Of ze reageert gewoon op een andere plant/boom dan jullie paarden, dat kan natuurlijk ook.
Ik zit nogal met twijfels op dit moment: Mijn interesse in dressuur is de laatste tijd enorm toegenomen en met Ushi blijf ik (door het borsthappen) altijd op hetzelfde hangen: proberen om een beetje borsthaploos door de bak te raken. Er zijn periodes dat het heel goed gaat, maar dan heeft ze ineens weer een borsthap-periode en zijn we er weet tussenuit voor een tijd. Ik weet niet goed wat ik moet doen, Ushi haar vorige eigenares (Teigetje) wilt haar wel terugnemen en ze mag dan lekker op de wei staan en eventueel bij een vrienden van Teigetje die een fokkerij heeft mee in de kudde zodat ze nog wat jaarlingen enzo kan opvoeden. Maar ik weet niet of ik wel zonder Ushi kan, het is zo een fantastisch paard en zal nooit meer zo eentje als haar vinden die zo mooi is, zo lief is, zo braaf is op wandeling, zo heerlijk gevoelig is op de hulpen en in haar mond voor dressuur, nooit weigert voor te springen,... Ik ben er nog niet uit dus... Mijn prachtige meisje...
NIET weg doen als je zo gek met haar bent. Mijn paard heeft ook tal van gebreken, o.a. headshaking ,maar ik doe haar voor geen goud van de wereld weg, want er zijn meer dingen belangrijk dan enkel goed en probleemloos rijden.
Gaat het nu het weer rotweer wordt ook weer wat beter met Ushi of niet? Wel een moeilijke beslissing, aan de ene kant is het voor Ushi misschien wel fijn en kan jij dan weer wat verder qua dressuur, maar het lijkt me wel heel moeilijk.
Voorlopig heb ik besloten om Ushi te houden, kan geen afscheid van haar nemen, ze betekend zoveel voor me... We zien wel hoe het verder gaat, momenteel gaat het heel erg goed en is het borsthappen zo goed als verdwenen. Hoe gaat het op dit moment met de andere hoofdschudders?
nou die van mij doet het nog wel hoor, maar komt natuurlijk ook van het mooie weer, en dat er nog wat bomen uitbloeien.
het is nog minimaal hoor, kan gelukkig weer fatsoenlijk buitenritjes maken zonder dat ik bang hoef te zijn dat we onderuit gaan omdat applause heftig aan het schudden is..
Passoa schudt op dit moment bijna niet meer met zijn hoofd. Nu alleen nog wat bij felle zon. Wat me daarom weer het idee geeft dat het misschien toch een reactie op zonlicht is bij hem.
Mijn zoon heeft zaterdag weer het eerste binnenconcours. Hopelijk gaat het nu een keer zonder al te veel geschud!
vandaag toch weer een licht schudden gemerkt, maar ik twijfelde of t niet kwam vanwege de kleine vliegjes die overal nog steeds rondzweven..... ook veel briesen en af en toe toch even jeuk aan zijn neus.....
Ik lees vandaag pas voor het eerst weer bewust over het headshaking syndrome, en begin nu sterk te denken dat mijn (leen)paard dit ook heeft. Ik rijd haar sinds juli, en sindsdien schudt ze echt vreselijk met haar hoofd, alle kanten op. Nu is het wat minder. Vooral op stal, maar ook tijdens het rijden. Ik sta nu op een andere stal, en nu briest ze ook heel veel, en haar neus is altijd een beetje vochtig, beetje wit zeg maar. Ik dacht dat ze een beetje verkouden was, en geef nu foene griek, wat nog geen resltaat geeft, maar het zou dus heel goed dit kunnen zijn. Ze schuurt ook vaak met haar neus langs haar been. Maar ik zou dus zo'n netje ofzo kunnen gebruiken met rijden (waar koop je een netje? waar is de paardendrogist?), maar wat kan je er aan doen op stal? Ze heeft al best vaak haar hoofd gestoten door het schudden. Zou ze ook allergisch voor het stro kunnen zijn? Zo ja, hoe kom ik daar achter? (alhoewel, in de wei schud ze ook wel met haar hoofd, maar wel minder, aan de muur tijdens het poetsen ook)
Denken jullie dat dit headshaking is? En wat kan ik er aan doen voor stal? Nu zie ik veel verschillende middeltjes voorbij komen, maar het overzicht ben ik kwijt. Wat kan je nu allemaal gebruiken en waarom? Waar kan ik het kopen en vooral, hoeveel kost het? Het paard is namelijk niet van mij en vanaf mei moet ik haar ook weer inleveren. De eigenaar wil nooit wat betalen, dus ik zou het zelf moeten doen. Maar je begrijpt misschien dat ik geen vermogens uit wil geven aan een paard dat ik over een aantal maanden weer ' in moet leveren' .
http://www.paardendrogist.nl/ Er staat ook een masker op dat je voor de stal en in de wei kan gebruiken. Deze gaat over het hele hoofd en heeft ook een flapje voor de neus.
Passie doet het bijna niet meer. Behalve als de zon fel schijnt, dan schudt hij nog wel.
Ik kreeg trouwens nog de tip om een ander bitje te proberen. Ik denk dat ik dat toch eens ga doen. Misschien een rubber bitje of zo. Dit omdat het toch nog niet helemaal over is nu het weer veranderd is.
Met Onassa gaat het nu ook een stuk beter. Ze is dus echt een najaars/winter paardje. Jammer genoeg hebben we geen binnebak en met slecht weer is de buitenbak een modderzooi, dus ben nu weer sterk afhankelijk van het weer of ik wel of niet kan rijden.