dikke, ontstoken manenkam....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: dikke, ontstoken manenkam....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:38

Jeetje, dat klinkt niet best
Is het geen allergische reactie op iets wat jij em geeft ofzo?

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:20

Wat het eten betreft, er staat ook in mijn tinkerboek: minder is meer.

En misschien is zonnebrandcrème op de manenckam uitsmeren wel een oplossing voor sommige paarden, het is alleen zo vettig, maar wat is het ergste! Ik heb ooit eerder gelezen dat het bij iemand hielp.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:29

Voor Tinkers geld dit zeker, ik heb ook nog een tinkerruin, hij leeft voornamelijk op goed ruwvoer, en aan de hand van zijn werkzaamheden krijgt hij wat krachtvoer erbij...maar zeer weinig, zeer sober, en hij is toch echt geen slome jongen, hij is een heerlijk werkwillig paard, lekker voorwaards,en kan ook nog eens behoorlijk druk zijn als hij in een vrolijke bui is..haha...ik voer mijn andalusier eigenlijk hetzelfde als onze tinker...alleen als deze werkt krijgt hij iets meer aan krachtvoer...maar wat is nou een halve kilo granenmix per dag...en oud hooi...het blijft puzzelen..maar hij heeft in ieder geval toch baat gehad bij de kuren van Leen Taal...

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:08

Dat de zon de boosdoener is gaat voor mijn paard niet op.
De jeuk begint bij de schemer en in de vroege uurtjes waar er nog geen felle zon te bespeuren is. Overdag heeft ze geen last.
Ik blijf bij een eiwitallergie waardoor het lichaam als afweer een stof aanmaakt die de huid aantrekkelijk en gevoelig maakt voor de mugjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 09:14

bij de mijne is het wel zo dat als ik over de hele manenkam een dikke laag creme smeer, maakt niet uit wat voor creme dat het dan minder is...

of t nou vliegjes zijn die er dan niet bij kunnen, of dat het directe zon tegen houd of dat de huid dan gewoon vet is..
ik weet t niet,maar t werkt iig wel!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:42

Mensen kunnen ook exceem krijgen van overgevoeligheid voor voedsel en die exceem jeukt ook, ook zonder mugjes, alleen niet in de manenkam en de staart

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 09:49

nou..als je gaat zoeken op google bijvoorbeeld en je typt de termen eten en eczeem in...?

je krijgt wel 100 sites met allemaal dingen die verband houden tussen voeding en eczeem.
veelal word teveel suiker en teveel eiwit aangegeven.

tja ,voeding die onze dieren in de winter krijgen bevat veel minder suiker en eiwit dan ze in de zomer binnen krijgen he?

zal ook absoluut meehelpen...

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:42

het bestandeel in de zomer rui loco waarvan ik vertelde en dat zo schitterend tegen het schuren heeft geholpen is fynolbenzoaat of zo,ik kan het op mijn flesje niet zo goed meer lezen.en vermits ik voor dit jaar geen nieuw meer nodig heb,kan je best voor meer info bellen naar dierenkliniek venhei in geel :kasterlee: belgie.

ik heb het slechts om de twee dagen hoeven in te smeren,en maar twee liter verbruikt. op het hele rui seizoen

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:56

Ik wil graag weten of die van jullie nog erge jeuk hebben. Wanneer gaat het afnemen. Als het straks al kouder wordt. Wil d'r straks weer op stal zetten, maar dan moet de jeuk wel eerst over zijn. Vind het zo sneu dat ze zo'n jeuk heeft. Bij divoza heb je ook zo'n borstelset he. Heeft iemand daar ervaring mee.
Ga volgend jaar maar proberen om d'r zomers ook maar op stal te zetten s'nachts. Heb het idee dat sinds ze s'nachts naar buiten is gegaan dat het toen is verergerd.

Mirjam

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:12

de mijne hebben gewoon niks meer geschuurd,zelfs geen klein beetje!!!
zet ze snachts binnen,maar dat zijn open buitenstallen.dus de mugjes zijn zowel binnen als buiten.
en onze stallen liggen onder een notenboom(houd naar het schijnt wel muggen wat weg.maar voor ik zomerruiloco gebruikte schuurde ze wel fel)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 13:19

bij de mijne neemt de dikke manenkam nu wel af...

het gras groeit minder nu dus krijgt hij daarvan in elk geval al minder binnen, maar zijn manenkam is nog wel erg ruw en kaal, ook op zijn staart nog plekjes....

denk dat ik nou toch eindelijk maar es ga sparen voor een boett deken....

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:18

ellepel schreef:
bij de mijne neemt de dikke manenkam nu wel af...

het gras groeit minder nu dus krijgt hij daarvan in elk geval al minder binnen, maar zijn manenkam is nog wel erg ruw en kaal, ook op zijn staart nog plekjes....

denk dat ik nou toch eindelijk maar es ga sparen voor een boett deken....

En gaat die van jou straks weer naar binnen of staat ie dag en nacht buiten in de winter.

Mirjam

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 07:50

de mijne staat overdag buiten, als het land droog is daarin en anders in de bak, en zodra t donker word gaan ze naar binnen.

maar met een week of drie trekt zijn eczeem wel weer weg, zodra die vliegjes wegzijn en t gras op is is zijn eczeem helemaal foetsie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 18:50

nou, dus niet...eczeem is nog veel erger geworden..

*zucht, was het maar winter*

Nijnsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:40

Lezing Novelcure® in Manege 'De Pijnhorst' Sint Oederode

Zaterdag 12 november organiseren De Nijnselse Ruiters en Ponyruiters en Novelcure® een voorlichtingsavond in Ruitersportcentrum de Pijnhorst.
Een lezing waarin wetenschapper Leen Taal van NovelCure BV dieper zal ingaan op het immuunsysteem van paarden en pony’s, waarbij specifiek de volgende onderwerpen aan de orde komen:
- Zomereczeem
- Pees- en hoefproblemen
- Maagdarmproblemen
- Gedragsstoornissen
- Drachtigheids en voortplantings problemen
- Stalmanagement en ontwormschema’s

Aanvang 19.00 uur

Verder zal er worden ingegaan op welke wijze men door middel van de juiste voeding problemen kan voorkomen en wanneer er problemen zijn, je deze kunt verbeteren dan wel genezen.

Leen Taal, werkt over de gehele wereld tot zelfs in Japan, heeft landelijke en internationale bekendheid gekregen met zijn innoverende inzichten betreffende het voorkomen en genezen van zomereczeem, en bovengenoemde problemen. Leen Taal heeft tien jaar geprotocolleerd onderzoek bij zeer veel paardenrassen, gedaan. Ook bij pony’s en paarden waarvan de eigenaren al van alles, tot nu toe met geen of weinig succes hadden geprobeerd.

Nieuw in het programma van Leen Taal zijn de natuurlijke wormkuren. Deze wormkuren zullen op 12 november ook te koop zijn.

Tot ziens op 12 november in Ruitersportcentrum de Pijnhorst in Sint-Oedenrode adres
Nieuwstraat 6
Sint-Oedenrode
tel.0413-490753

De Toegang is gratis

www.novelcure.nl

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 09:46

heel leuk dat meneer Taal gedoe, maar alleen weg gelegd voor mensen met een erg dikke portemonnee die ik dus niet heb.

ondertussen blijft mijn pony nog steeds schuren, ik vind t allemaal verdacht lang duren dit jaar...
zo af en toe gaat er een gedeelte van de manenkam ook nog opzetten.
ik doe er momentel helemaal niks meer aan, alle smeersels etc. helpen totaal geen ene moer..

hij staat dus nog steeds 24/p dag buiten, zodra ik hem op stal zet is t meteen mega schuren....

gelukkig word t straks kouder en met een beetje mazzel is t dan weer voorbij....

octavodia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:46

Mijn Anda is dus behandeld door Leen Taal, maar is zo ontzettend veel verbeterd vergeleken met vorig jaar...normaal schuurde hij ook lang door nog...hij schuurt nu al weken niet meer, heeft even een dipje gehad toen het aanhoudend warm bleef, nou ja vooral zonnig bleef...Genezen is het niet, maar zijn leven is er enorm door verbeterd...af en toe krijgt hij als het heel erg zonnig is een halsdeken op, dat is het enige...maar hij loopt al maanden zonder...De kosten zijn inderdaad een enorm nadeel...het reserve potje is dan ook leeg...de wormspuiten zijn niet duur hoor, ik heb er destijds 15 euro voor betaald, ik gellof dat ze nu iets duurder zijn, maar je hoeft in principe maar 2 tot 3 keer per jaar met deze kuren die 12 dagen duren, mijn paard was wormvrij na het mestonderzoek..dat is wel eens anders geweest na zelfs de dure chemische wormkuren...Leen Taal is zeker wel op de goede weg, daar ben ik in ieder geval van overtuigt, maar echte genezing nee, dat nog niet...

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:24

Ik wil graag weten wat de ervaringen zijn van anderen met de eczeem kuren van Leen Taal.

Hier mijn verhaal:

Mijn paard Ravel (zwart/bruine Balzflug ruin) krijgt al 2,5 jaar de kuren van Leen Taal.
Daarnaast heb ik nog een paard (ruin) en een mini-hengst, beiden voskleur en geen eczeem.

Afgelopen zomer ging het erg goed met Ravel (nauwelijks schuren, geen verdikte/harde manenkam, bijna geen groeven in de hals) maar na wat rondvragen bleken veel onbehandelde paarden afgelopen zomer ook minder last gehad te hebben dan voorgaande zomers.

Naast de kuren van Leen Taal (ook de wormkuur) loopt hij in een Boett deken, de weilanden zijn al 2 jaar onbemest, krijgt hij alleen maar de subli-semit-special granenmix en stengelig hooi van onbemest land. Bij jeuk smeer ik de manen en staartwortel in met klitwortellotion.

De theorie van Leen Taal vind ik zeer aannemelijk maar ik geloof het pas als mijn paard genezen is en dat is helaas nog steeds niet het geval. Ook heb ik nog van niemand gehoord dat een paard wel is genezen door de kuren.

Mijn waarnemingen tot nu toe;

-Volgens Leen Taal plast en drinkt een eczeem paard veel meer (om de afvalstoffen kwijt te raken) dan een niet-eczeem paard. Dit klopte inderdaad in vergelijk met mijn andere paard.
Na de kuren is dit verschil veel kleiner geworden.

- Volgens Leen Taal werken de gistoffen opgeslagen in de manenkam als lokstof voor insecten. De insecten zijn niet de oorzaak van het probleem maar een vervelende bijkomstigheid die de schuurklachten verergerd.
Ook dit klopt; Ravel was in de wei omgeven door een zwerm van insecten, mijn beide andere paard/pony niet of veel minder.
Daarnaast was mij al opgevallen dat bij mooi weer de insecten er al in februari zijn en de eczeem klachten/schuren pas veel later beginnen.
Na de vele kuren is de aantrekkelijkheid voor insecten tussen Ravel en de beide anderen een stuk kleiner geworden.

-Tevens is na de vele kuren de manenkam niet hard en opgezet meer en zijn de groeven in de hals niet of nauwelijks meer zichtbaar/voelbaar. Helaas is het schuurgedrag nog niet over maar wel goed te beperken met de klitwortel lotion en de boett deken.

-Daarnaast beweert Leen Taal dat paarden met eczeem vaak binnenvetters zijn en door de kleinste verandering al een terugval kunnen krijgen.
Ook dit klopt. Zodra ik een paar dagen op vakantie ga en mijn buren mijn paarden verzorgen, valt Ravel terug en begint te schuren. Zij verzorgen mijn paarden hetzelfde als ik doe, het feit dat ik er zelf niet ben is blijkbaar al reden voor een terugval.

-Ook klopt het dat een eczeem paard een terugval krijgt van de reguliere wormkuren. Na toedienen van een reguliere kuur in de winter zag ik de groeven in de hals terug komen en werd de manenkam hard, na toedienen van de wormkuur van Leen Taal gebeurde dit niet.

-Tot slot de gedragsverandering. Ook dit klopt; na de kuren is Ravel iets laconieker en gelijkmatiger geworden.
Hetzelfde hoor ik van mijn hoefsmid die +/- 5 paarden kent die ook de kuren krijgen. Al deze paarden zijn er in gedrag op vooruit gegaan, helaas is er nog niet één genezen van zomereczeem, mijn Ravel ook niet.

CONCLUSIE;
De theorie van Leen Taal vind ik zeer aannemelijk en je kan duidelijk waarnemen dat de kuren effect hebben op het paard.
Echter, het beoogde effect, het genezen van staart-manen-eczeem, blijft tot nu toe uit, al lijken de klachten wel minder.
Het komende voorjaar geef ik Ravel nog de kuur van Leen Taal, maar afwachten wat het resultaat dan is.
Van mij krijgt Leen Taal nu nog het voordeel van de twijfel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 15:07

dit past niet echt in dit topic eigenlijk......
jij had toch al een topic hierover geopend?

mijn pony zit nu aan een kuur drainage compositum ,meer info staat wel op de website van de paardendrogist..

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:52

Ja, had hier een topic over geopend maar die hebben ze gesloten en me hier naar verwezen, dus het verhaal hier er maar op gezet.

Ze hebben me ook naar de huiskamer verwezen maar daar kan ik niet in.

Begrijp zelf ook niet waarom ze mijn topic hebben afgesloten en op een andere topic over schuren hebben ze mijn verhaal ook al weggehaald omdat ze het niet in het onderwerp vonden passen.

Ik weet het verder ook niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 17:58

komt omdat alles wat over schuren en eczeem gaat ze allemaal in 1 topic willen houden.....
vind ik ook niet altijd even slim, maar zo is het beleid hier nou eenmaal.

mijn topic was net even anders omdat het over een dikke manenkam ging die niet perse van zomereczeem hoeft te komen...

kon ook net zo goed van voeding komen omdat hij het steeds had wanneer hij in nieuw gras kwam te staan..zodra het meeste gras wegwas trok die dikke manenkam ook weer weg!

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:34

Nog meer mensne met novelcure bezig? [www.novelcure.nl]

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:36

Oh sorry, ik lees het nu pas. Laat maar!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:36

@ravel: als je niet in de huiskamer kunt, moet je dat even aanvragen. In de sticky bovenaan bij de huiskamer staat hoe dat moet.

Topics over dit onderwerp (maar ook over luchtzuigen bijvoorbeeld) worden gesloten om te voorkomen dat er heel veel topics over dit onderwerp ontstaan. Het zijn er wekelijks toch een aantal. Vandaar dat er één centraal topic is gemaakt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 21:48

ondertussen alweer een hele tijd verder ..

drainage kuur gegeven en tijdens de kuur had ik een hele lieve rustige pony .. of kwam dat van de alcohol die er in zat?

stalbenen trokken weg en zijn tot op de dag van vandaag nog steeds weg, de schilfers in zijn manen begonnen ook zeer langzaam weg te trekken, en nu is er op een enkele schilfer na ( die er altijd wel zitten) niks meer te zien.

dus of t geholpen heeft?

geen idee.......

ik heb namelijk ook iets in de voeding veranderd, hij krijgt geen muesli meer maar gewoon basisbrok, heb namelijk het idee dat de suikers hem geen goed doen..

de manenkam:
tja, die is eigenlijk op een bepaalde plek nog steeds verdikt, als ik ga voelen en vergelijken bij andere paarden hebben die dat niet.
of t nu vet-ophoping is of wat anders heb ik echt geen idee van...

we wachten maar af tot het voorjaar.....