Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NickAltena schreef:
Een laatste keer....
Een paard dat op een natuurlijk manier bekapt wordt HEEFT geen gebroken voetas...die krijgt een voetas zoals dit bij dat paard past!!!!
Riant schreef:Henny, wat jij over die Fjord schreef zet me aan het denken.. geeft dat niet aan dat je dus inderdaad niet de onderzoeken naar mustangs in een steppen klimaat kan vergelijken met paarden in een ander klimaat onder andere leefonstandigheden.
Als we de mustang in het drassige gebied van de Fjord zouden plaatsen zou toch vrij vlot zijn pezen kapot lopen op die ondergrond zou het niet ?
En een onderzoek hiernaar is er denk ik niet want alle verwijzingen naar onderzoeken gaan naar de USA
Ik lees op veel sites dat de grond hier té zacht is .....
maar waarom willen we paarden met voeten die geschikt zijn om mee over rotsen te lopen, zijn we niet veel beter af met voeten die geschikt zijn voor ons hollandse weide??
henny_w schreef:Riant schreef:Henny, wat jij over die Fjord schreef zet me aan het denken.. geeft dat niet aan dat je dus inderdaad niet de onderzoeken naar mustangs in een steppen klimaat kan vergelijken met paarden in een ander klimaat onder andere leefonstandigheden.
Als we de mustang in het drassige gebied van de Fjord zouden plaatsen zou toch vrij vlot zijn pezen kapot lopen op die ondergrond zou het niet ?
En een onderzoek hiernaar is er denk ik niet want alle verwijzingen naar onderzoeken gaan naar de USA
Ik lees op veel sites dat de grond hier té zacht is .....
maar waarom willen we paarden met voeten die geschikt zijn om mee over rotsen te lopen, zijn we niet veel beter af met voeten die geschikt zijn voor ons hollandse weide??
Hoi Riant,
Inderdaad wordt er constant verwezen naar onderzoeken in de USA.
Maar de verwijzingen zijn niet compleet.
Er zijn enkele bekende amerikaanse natuurlijk bekappers die zich al JAREN in de mustanghoeven verdiept hebben.
En zij geven aan dat die hoef er met zijn lage hielen prachtig en functioneel uitziet voor in de natuur.
Maar zij raden af om de bereden en gedomesticeerde paarden zo laag te zetten. Om geen problemen te creeeren adviseren ZIJ de hielen wat hoger te laten.
OEPSSSS......
Groetjes, Henny
Riant schreef:Ik heb het zo bedacht : Ik blijf toch maar een beetje sceptisch naar NB tot de heren (en dames) die zich NB-expert noemen het eens zijn over wat nou precies goed natuurlijk bekappen inhoud.. Want wat volgens de ene BN-er goed is vind de ander weer niet juist.
Riant schreef:Nou ben ik het spoor helemaal bijster Henny ..
Ik lees op de verschillende sites af en toe flinke tegenstrijdigheden en inderdaad lijkt alles op een ras gebaseerd te zijn dat hier nagenoeg niet voorkomt, in omstandigheden die hier niet voorkomen. Ik blijf het een goede zaak dat er mensen aan het nadenken zijn over de voeten van onze paardenvrienden en meerdere manieren overwegen.
Kunnen we niet een nieuwe manier van bekappen gaan onderzoeken HKB (Hollands Kleigrond Bekappen)
gijsenkim schreef:Het is gewoon dat hun verhaal niet wetenschappelijk onderbouwd is en dat
gijsenkim schreef:hun nu met wel een wetenschappelijk onderzoek mee kunnen doen. De enige reden om dat niet te doen is als er haken en ogen aan hun verhaal zit.
FransVeldman schreef:Wat die opmerking op de website betreft over dierenartsen, lees die nog eens goed over. Er staat dat ALS je dierenarts zegt dat hij HKO kan GENEZEN met een hoefijzer, dat dit een valse belofte is. De meeste dierenartsen zijn het gelukkig met deze bewering eens, maar het komt helaas toch wel eens voor dat mensen worden wijsgemaakt dat met speciaal beslag het paard door dat beslag weer volledig geneest. Ik denk dat niet alleen de meeste dierenartsen maar ook de meeste bokt lezers wel weten dat dit volledig achterhaald is.
Degenen die beweren dat met een natuurlijke bekapping HKO kan genezen zijn overigens ook dierenartsen en opgeleide hoefsmeden, dus is dus niet zomaar een "frans veldman" bewering.
henny_w schreef:Helemaal met je eens Gijsenkim.
Vooral mensen met beenproblemen en vooral HKO zijn vaak ten einde raad.
Zoals ik al eerder benoemde heb ik een aantal cursusdagen van Antoine de Bodt bijgewoond.
De eerste keer was er een mevr. met een Z-paard wat al 8 maanden op rust stond. Zo ongeveer alle klinieken had ze al gehad. Iedereen adviseerde haar het paard te laten inslapen. Zwaarste vorm van HKO. Ze liet foto's zien en ja dat zag knap beroerd.
Haar paard stond inmiddels op ijzers MET zooltjes MET siliconen.
Ze kon nog geen afstand doen vandaar dat ze het paard nog had.
Antoine de Bodt was haar laatste strohalm.
Affijn hij ging met haar en het paard aan de gang. Na 20 minuten liep het paard rad. Na de les kwam die mevr. huilend van het paard. ONgelooflijk. Wij als omstanders stonden allemaal met het kippevel op de armen.
Ruim een half jaar later heb ik haar weer op cursus gezien met hetzelfde paard.
Nu had het paard alleen nog maar simpel een hoefijzer onder.
De rest was er onderuit gehaald.
Het paard liep de sterrren van de hemel tijdens de cursus.
Wederom had ze foto's bij zich. Het paard was volledig genezen.
En dat terwijl hij nog steeds op ijzers stond.
Ik heb dus het paard gezien en de foto's. Als dat geen dubbelcheck is.
Dus dat ijzers HKO veroorzaken gaat er bij mij niet zonder meer in.
HKO kent div. oorzaken. In dit geval was het paard voorheen allesbehalve recht gericht.
Meerdere ex- HKO klantjes lopen nu gezond en wel gewoon nog met ijzers rond.
Maar wat ik al zei er zijn veel meer oorzaken. Ik heb ook een paard gekend wat op 2 1/2 jarige leeftijd is afgemaakt met een ernstige HKO. Dit paard heeft in zijn korte leven alleen maar de weide gezien. 24 uur per dag. Nog nooit iets hoeven doen.
Alleen maar weidegang en ook nog ijzerloos.
Groetjes, Henny
FransVeldman schreef:
Ik vind het zonde van mijn tijd om alles wat ik al heb opgeschreven hier hapje voor hapje weer opnieuw te gaan oplepelen. Het wordt tijd dat de serieus geinteresseerden zelf leren eten.Als je echt geinteresseerd bent kun je ook ons multimedia-pakket kopen waar heel veel informatie te vinden is, en tot nu toe is iedereen er erg enthousiast over, zelfs de kritische en sceptische geinteresseerden.
Groeten,
Frans
callippo schreef:
Riant schreef:Over dat Nick en Frans het niet eens zijn nog even het volgende : Nick heeft die cursus toch bij Frans gevolgd ?? Dan zou hij toch geleerd moeten hebben dat ijzers geen HKO veroorzaken? Het is voor mij dan toch verwarrend.
FransVeldman schreef:Ik zou even iedereen eraan willen herinneren dat ik geen "hun" ben. Ik ga ook geen uitspraken van jou en de rest van de club hier bij elkaar plakken en doen alsof het EEN persoon is die tegen me spreekt. Mijn visie hoeft dus niet noodzakelijkerwijs overeen te komen met Nick, net zomin als dat jullie visies allemaal hetzelfde moeten zijn.
Riant schreef:Maar er zijn echt paarden die niet door AdB noch door NB noch door Artsen in Amerika kunnen genezen van HKO.
Riant schreef:Over dat Nick en Frans het niet eens zijn nog even het volgende : Nick heeft die cursus toch bij Frans gevolgd ?? Dan zou hij toch geleerd moeten hebben dat ijzers geen HKO veroorzaken?
Riant schreef:Appels… Peren je kent het wel.
Dus : Ik weet dat er onderzoek naar mustangs is gedaan en ik heb daar inmiddels ook veelvuldig over gelezen. Maar ik heb geen mustang en ik woon niet op de prairie.
FransVeldman schreef:
Zoals je ook overal kunt lezen zijn die onderzoeken verricht op afstammelingen van gedomesticeerde paarden. Echte wilde paarden zijn uiterst zeldzaam, wat er aan "wild" rondloopt zijn afstammelingen van gedomesticeerde paarden die de afgelopen decennia zijn ontsnapt of vrijgelaten omdat de eigenaar het beest niet meer wilde. Zo ging dat nou eenmaal nog niet zo lang geleden. Je kan dat ook zien aan het feit dat er tussen die "wilde" paarden zelfs kakelbonte exemplaren rondlopen. Niet echt "wild" dus...
Je kan dan ook gerust zeggen dat wilde paarden hetzelfde zijn als gedomesticeerde paarden en dus goed vergelijkbaar zijn.
Voordat de bekende dooddoener weer opgevoerd wordt: "Ja maar, in de natuur vind je alleen maar paarden met gezonde hoeven wat de slechte die overleven het niet": Ook de overleden paarden zijn veelvuldig onderzocht (er zijn niet zo gek veel roofdieren die de hoeven opeten) maar ook daaraan was te zien dat de hoeven volkomen gezond waren. Hoefkatrolontsteking is bijvoorbeeld iets dat bij die (inmiddels duizenden) wilde paarden nog nooit is geconstateerd, niet eens het beginstadium, ook niet bij overleden exemplaren.
Maar zoals bij alle nieuwe dingen moet er heel wat aan weerstand e.d. worden overwonnen. Zoals altijd zijn er mensen die nieuwe informatie gretig gebruiken en mensen die hun vingers in hun oren stoppen en roepen "ik hoor je niet, ik hoor je niet".De informatie IS er gewoon, mensen!
Groeten,
Frans