waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 11:56

Ik doe het ook al bijna 2 jaar zelf en het gaat prima. En de hoeven trainen ben ik tegenwoordig ook bewuster mee bezig. En ik vind het ook gewoon leuk om te doen, je leert je paard er ook beter door kennen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 12:08

Arabesk schreef:
Afbeelding

Dit beter dan?

nee dit is niet beter, maar ook niet slechter....

dit paard is weer het totale andere uiterste dan jouw paard!

waarom is er nu nogsteeds niet uitgelegd door wie dan ook, waarom het paard van jou(Arabesk dus) WEL goed op de hoeven zou staan? Ik vind het nml niet om aan te zien, zeker in combi met het verdikte been, en zou graag van iemand horen waarom dit juist wel goed zou zijn....

heb je een standfoto waar hij helemaal op staat?

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 12:34

Traditioneel bekappen, natuurlijk bekappen, met ijzers, zonder ijzers, waar mensen werken worden fouten gemaakt, i.m.o. is er voor ieder paard een ander methode en is er voor ieder paard een andere hoefstand beter....

Ik hoop voor het paard van de TS dat het snel opknapt en snel weer pijnloos kan lopen/staan! Ach gut

Verder vind ik het heel goed dat er ook eens een topic gestart wordt hierover, ik ben echt niet tegen NB, maar vaak kom je alleen maar de goede verhalen hierover op het internet tegen. Ik zie dit als een waarschuwing, ga niet aan je paard zijn hoeven zitten klooien als je niet weet waar je mee bezig bent, laat het aan een ander over die er wel voor geleerd heeft! (en het inzicht er in heeft!!)

(en hiermee bedoel ik niet dat iedereen maar met NB moet stoppen, maar wel dat mensen zonder verstand van zaken het beter kunnen laten...)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 12:39

Denk dat daar de kern omgaat Hetja: als je niet weet wat je doet, laat het dan maar liever uit je hoofd.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 12:48

En daar ligt ook de bron van deze topic. Deelnemers aan een korte cursus gaan naar huis met het idee dat ze WEL weten wat ze doen en daar zijn hun paarden uiteindelijk slachtoffer van.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 12:54

Tsja, ze zeggen niet voor niks: Vakmanschap is meesterschap.
Aan de hoeven van mijn paard zou ik nooit zelf gaan klooien, omdat ik er gewoon geen verstand van heb. Bekappen is niet zomaar een randje erafhalen, om te bekappen en zeker corrigerend te bekappen heb je een hoop vakkennis nodig. Dat leer je niet in een eendaagse of 10 daagse cursus, daar leer je het begin van als je met een hoefsmid als leerling meeloopt, en de rest leer je al doende in de praktijk, net als met autorijden.
Aangezien ik verpleegkundige ben en geen hoefsmid, waag ik me er dus niet aan.
Ik hoop dat door dit verhaal een hoop mensen gewaarschuwd zijn om niet zelf te gaan klooien, maar het over te laten aan mensen die er verstand van hebben. En ik hoop dat mensen er van geleerd hebben dat je niet alles moet geloven wat er op internet staat, ookal komt het nog zo betrouwbaar over.
Als dat natuurlijke bekappen echt de oplossing was geweest voor alle paardenhoeven, dan had men dat al veel eerder toegepast. (Onbeslagen is natuurlijk vanuit economisch oogpunt veel aantrekkelijker als beslagen.}
Maar blijkbaar is dat nog steeds niet zo, gezien het aantal paarden wat nog steeds beslagen door het leven gaat.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 12:59

Hebben jullie nou allemaal nog niet door hoe het zit ..

Natuurlijk bekappen is voor ieder paard de allerbeste methode!! Reguliere hoefsmeden en ijzers zijn allemaal gek want die veroorzaken allamaal hoefproblemen.
En als NB niet werkt bij jouw paard dan ben je zelf eigenwijs en loop je te prutsen .. daarnaast ben je nog een leugenaar ook als je zegt dat NB niet voor ieder paard werkt!!
Want het werkt wel !!!! NB is gewoon het beste ! Wie dat niet gelooft heeft gewoon geen verstand van paardenvoeten en moet zich er meer in verdiepen. Bij voorkeur op de goeroe site van hoefnatuurlijk ..

Ik wordt gewoon bijna misselijk van de arrogantie en het hypocriete gezwatst zeg..
De hoeven op de foto zijn niet allen zo kort dat het paard niet op de straal maar op de hoefbal staat, daarnaast is de ene voet stijler en langer dan de ander en dus zo krom als een hoepel… Fijn vakwerk hoor
En dan beweren dat beslag HKO veroorzaakt Ja

Het begint inderdaad steeds meer op een sekte te lijken gatverdamme! zeg ik wist niet dat de cursus NB ook een complete hersenspoeling inhield.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:13

Nou, echt niet iedereen is zo extreem die NB doet hoor Knipoog Er zullen er altijd wel een paar zijn die dat wél zijn maar dat gelt imo voor elke vorm van bekappen/ijzers etc etc. En ook prutsers zullen er altijd zijn.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:14

Ik heb dit topic in opperste verbazing en met open mond (van schrik van de foto's die voorbij kwamen) gelezen.

TS, dit is dus echt dé manier om je paard NIET te bekappen. De draagrand en verzenen zijn nagenoeg verdwenen, waardoor het dier op de straal gaat lopen.

De foto's van Arabesk vind ik schokkend, ik kan niet anders dan me voorstellen dat dit dier vreselijk last heeft van zijn voeten. De linkerkoot is wel degelijk verdikt en ik kan me niet voorstellen dat als een DA of een ander kundig persoon dit dier ziet, daar geen opmerking over geeft. Dit is ronduit schandalig, zulke korte hoeven laten geen ruimte over voor de hoefbeenderen en deze zullen onherroepelijk gaan ontsteken.

Ik las net een reactie waarin stond "hoeftrimmer", maar wat ik uit de verschillende foto's hier opmaak, is het woord: hoefgetimmer...
Een duidelijk geval van wél de klok horen luiden, maar de toren stond in Uzbekistan. Triest geval, zeker voor het betreffende paard.
Als iedereen eens gewoon naar een goede, gediplomeerde smid gaat, dan krijgen we deze ellendige verhalen en foto's hopelijk niet meer te zien.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:14

Riant schreef:
...
Het begint inderdaad steeds meer op een sekte te lijken gatverdamme! zeg ik wist niet dat de cursus NB ook een complete hersenspoeling inhield.

Reageer even normaal...

Er wordt hier nergens beweerd dan Natuurlijk bekappen DE oplossing is voor alle hoefproblemen of whatever, maar de TS wil alle NB-ers over 1 kam scheren omdat zij er slechte ervaringen mee heeft en daar ben ik het niet mee eens.

Dat jij de sites over NB leest als een werving voor sekteleden zegt alleen maar iets over jouw interpretatie Clown

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:22

Onbegrijpelijk dat waar gediplomeerde hoefsmeden een 2-jarige opleiding voor doen, men hier denkt met een korte cursus te kunnen volstaan.
Het klinkt mij als het rijbewijs halen op Saba-syndroom en je vervolgens in het verkeer in Nl. storten.

Die foto's van Arebesk zien er wat mij betreft qua hoefstand zo slecht uit dat ik me niet aan deze manier zal wagen. Een gebroken voetas is vragen om problemen.
Arabesk, als ik zo vrij mag zijn, hoe lang staat je paard al op deze manier?

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:23

Arabesk schreef:

Niet overdrijven aan de andere kant om je gelijk te halen.

Daarbij ik ken de geschiedenis van dit paard en weet waarom het zo op zijn hoeven staat.
heeft hoefbevangenheid gehad met serieuse kanteling van het hoefbeen, bij korter bekappen komt het hoefbeen door de zool: op deze manier (ziet er wel niet uit) kan het dier zich bewegen zonder pijn

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:25

Ik was het niet van plan....maar toch reageer ik.. al in eerdere toppics waar een soortgelijke discussie gaande was hebben wij (mijn man {hoefsmid} en ik) gereageerd.
Ik ben niet tegen NB net zo min als ik pro ijzers ben!
Je moet doen wat voor jou het beste is

Waar ik tegen ben is inderdaad het zelf gaan prutsen aan je paard na een paar uur/daagjes cursus.

Natuurlijk bekappen is nagenoeg hetzelfde als traditioneel..... als mijn man een paard bekapt geeft hij deze ook een (zoals dat heet bij NB) mustangrol..... dit is niks meer of minder dan een rond kantje aan de hoef maken om te voorkomen dat deze brokkeld........ook zal hij de hoef in zijn waarde laten, genoeg zool en wand (overal even dik) en ruime schone straal.
Wat je ook doet je moet altijd kijken naar de voetas! of dit nou een hoge versenen geeft of lage versenen je moet geen standen gaan veranderen als een paard al jaren zo rondloopt, als je dat wel doet kan je schade aanbrengen die onomkeerbaar is.

Het maakt mij verder geen ruk uit wat je met je paard uitvoerd..... je moet doen wat voor jou het beste is, en dat geld in alles wat je doet!
Volg je eigen koers....
Maar ga niet verkondigen dat een traditionele hoefsmid slecht bezig is, hij heeft er lang genoeg voor geleerd (en schoolt zich als het goed is steeds bij).
(Ik maak de traditionele smid echt niet zaligmakend, helaas zijn er ook ontzettend slechte smeden......)

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:27

gijsenkim schreef:
Voor mij een duidelijk verhaal.

Zeker na het zien van de foto,s

Mevrouw is duidelijk een impulsief en makkelijk te manipuleren persoon, die door de positiviteit van de sekte overging tot het volgen van de cursus Natuurlijk bekappen (pyramidespellen ????) Omdat iedereen zo enthousiast was is ze gelijk aan de gang gegaan. Toen mevrouw eindelijk weer met beide benen op de grond stond zag ze pas de schade die het aangericht had (spaarbeleg???) En nu probeert mevrouw andere impulsieve en makkelijk te manipuleren mensen te weerhouden dezelfde fout te maken als zij heeft gedaan........... de organiserende partij springt gelijk in de bres, want dat gaat misschien zieltjes kosten..............

Sorrie hoor ik vind het heeeeeel, heeeeeeel eng. De manier waarop in dit topic gepraat wordt............. heeeeeel heeeeeel beangstigend. En ik vind eigenlijk dat de antwoorden van de NBers mij meer overtuigen van het niet goed zijn van het natuurlijk bekappen op hun manier dan de ervaringen van TS

Hier zat ik ook al een tijd aan te denken

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:31

LaTroelala schreef:

Ik was het niet van plan....maar toch reageer ik.. al in eerdere toppics waar een soortgelijke discussie gaande was hebben wij (mijn man {hoefsmid} en ik) gereageerd.
Ik ben niet tegen NB net zo min als ik pro ijzers ben!
Je moet doen wat voor jou het beste is

Waar ik tegen ben is inderdaad het zelf gaan prutsen aan je paard na een paar uur/daagjes cursus.

Absoluut mee eens

Natuurlijk bekappen is nagenoeg hetzelfde als traditioneel..... als mijn man een paard bekapt geeft hij deze ook een (zoals dat heet bij NB) mustangrol..... dit is niks meer of minder dan een rond kantje aan de hoef maken om te voorkomen dat deze brokkeld........ook zal hij de hoef in zijn waarde laten, genoeg zool en wand (overal even dik) en ruime schone straal.
Wat je ook doet je moet altijd kijken naar de voetas! of dit nou een hoge versenen geeft of lage versenen je moet geen standen gaan veranderen als een paard al jaren zo rondloopt, als je dat wel doet kan je schade aanbrengen die onomkeerbaar is.

Inderdaad het veranderen van de beenstand op latere leeftijd leidt enkel tot vroegtijdige arthrose en extra belasting van de pezen

Het maakt mij verder geen ruk uit wat je met je paard uitvoerd..... je moet doen wat voor jou het beste is, en dat geld in alles wat je doet!
Volg je eigen koers....
Maar ga niet verkondigen dat een traditionele hoefsmid slecht bezig is, hij heeft er lang genoeg voor geleerd (en schoolt zich als het goed is steeds bij).
(Ik maak de traditionele smid echt niet zaligmakend, helaas zijn er ook ontzettend slechte smeden......)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:35

Ann schreef:
[Reageer even normaal...

Er wordt hier nergens beweerd dan Natuurlijk bekappen DE oplossing is voor alle hoefproblemen of whatever, maar de
TS wil alle NB-ers over 1 kam scheren omdat zij er slechte ervaringen mee heeft en daar ben ik het niet mee eens.

Dat jij de sites over NB leest als een werving voor sekteleden zegt alleen maar iets over jouw interpretatie Clown

Sjonge jonge zeg is een beetje sarcasme teveel voor je??

De TS steekt keurig haar hand in eigen boezem NB werkt voor haar niet en het heeft haar grote problemen opgeleverd..
En wat je op de site van NB niet ziet is dat er meer mensen hopeloos de mist in zijn gegaan met NB.

Er zijn paarden die er heel prima mee lopen, maar er zijn ook paarden die door deze methode veel pijn en grote problemen hebben opgelopen. Dat wordt niet vermeld op de site! En dat vind ik erg hypocriet, gewoon doen alsof slechte resultaten niet bestaan .. Mensen onvolledige informatie geven en van "nieuwe inzichten voorzien"
Als er wel slechte resultaten zijn dan ligt het aan de mensen en niet aan de methode, dat wordt hier toch ook weer beweerd??

Ik vind dat behoorlijk arrogant, en het verzwijgen of ontkennen van dit soort problemen valt bij mijn onder de categorie de boel belazeren..

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:43

bla bla bla
Lange quotes waarin de nieuwe teksten bijna niet meer terug te vinden zijn.

Laat het een les zijn voor allen, bezint eer ge begint.
Zowel bij zender als ontvanger kunnen misschien dingen worden bijgeschaafd. Maar nu loopt het al een paar pagina's op een welles-nietesverhaal uit.

Ben overigens wel erg benieuwd naar de uitleg over de foto....niet die laatste van die Andalusier.
Nu heb ik er geen verstand van maar wat mij opviel aan de foto is de lage achterkant, de stand van de benen (gebogen/gebroken), ongelijke hoogte tussen beide achterhoeven, linksachter lijkt het been iets voller dan het andere been.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:52

NickAltena schreef:
>Neem Ingird, die hier net een stukje geplaatst heeft....een half uurtje les van de hoefsmid.....maar daarna ook zelf aan de gang maar dan wel met controle , iets wat deze dame ook niet heeft gedaan....
Zelfs na dit half uurtje les en nu dan de aanschaf van het multimedia pakket...kan Ingrid zelfstandig dehoeven onderhouden...maar ze twijfeld nog veel aan haar kunnen en nmm. zou het dan niet verkeerd zijn om toch regelmatig een controle te laten doen.

Oke omdat dit direct op mij van toepassing is wil ik hier heel graag op reageren. Nick toch foei zou ik bijna willen zeggen. Jij bent degene die mij keer op keer op het forum en via privemail hebt gezegd dat ik de cursus bij Frans moest volgen en dat ik anders niet goed zou kunnen bekappen, na de les van mijn hoefSMID want zo blijf jij mijn bekapper zien. Enkel en alleen omdat die man niet alleen natuurlijk bekapper is maar ja inderdaad in gevallen waar in hij het noodzakelijk vind ook een ijzer onder kan slaan. Daardoor kan hij in jouw ogen nooit een goed bekapper zijn, dus kan hij mij ook nooit goed uitleg geven.

Maar wat is nu belangrijker ... een cursus van een dag waarbij je oefent op dode hoeven en dan thuis bij je eigen paard het geleerde maar in de praktijk moet zien te brengen, of een uitleg van een half uur met en bij je eigen paard, gericht specifiek op je eigen paard met gangen en hoefstanden en de hele rataplan erbij??

Voor mij blijft het het laatste. Ik zal dus ook nooit een paard van een ander gaan doen omdat ik daar de ervaring en de kennis niet voor in huis heb. En ik laat het controleren ja, ik weet niet waarom je denkt dat ik dit niet doe, want dat heb ik nooit aangegeven.

En de twijfel, ja die kwam er omdat ik ging twijfelen door de adviezen die ik kreeg op HN. En toen ze uiteindelijk tegenstrijdig begonnen te worden gisteren werd ik ook wakker om eerlijk te zijn. Jullie komen er altijd uit, want al zou ik nu mijn uitloop weer met puin gaan bezaaien zoals is aangeraden voor betere hoeven, zolang ik de cursus bij Frans niet ga doen en geen andere bekapper neem als degene die ik nu heb, zal mijn paardje in jullie ook geen goede hoeven krijgen.

Kom op zeg; worden jullie nu ook eens wakker !!!!

Erg flauwe opmerking ook van je overigens.

Nogmaals mijn site www.home.zonnet.nl/remcodo/isahoef.html en ik wil heel graag reacties hier van mensen wat ze hiervan vinden.

Zo kan het ook. Deze site is overgenomen op de site van Klaas Feuth, ook een natuurlijk bekapper; hij was blij met mijn verhaal en heeft het gepubliceert. Zou hij dat doen als er niets klopte aan die hoeven volgens de manier van natuurlijk bekappen ???

Daarbij voor mensen die gaan twijfelen nav deze discussie niet doen. Kijk naar mijn site en zie dat een traditioneel beslagen hoef er ook heel slecht aan toe kan zijn en dat natuurlijk bekappen icm hoefschoenen (eventueel) een zeer goede oplossing is en zeker door mij is aan te raden.

Maar nogmaals, wel met begeleiding, wel met een goede bekapper erbij en zelf weten waar je mee bezig bent en ook belangrijk, er zelf voor 100% achter staan.

Groeten
Ingrid

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:54

[quote="Riant"]Hebben jullie nou allemaal nog niet door hoe het zit ..

Ik wordt gewoon bijna misselijk van de arrogantie en het hypocriete gezwatst zeg..
De hoeven op de foto zijn niet allen zo kort dat het paard niet op de straal maar op de hoefbal staat, daarnaast is de ene voet stijler en langer dan de ander en dus zo krom als een hoepel… Fijn vakwerk hoor
En dan beweren dat beslag HKO veroorzaakt.

Sterker nog Riant, de bewering dat NB de HKO problemen oplost.
Dat HKO mede wordt veroorzaakt door scheefzittende ruiters, niet rechtgerichte paarden of paarden die VEEL te veel op de voorhand lopen door onkundige ruiters, dat maakt niet uit.
Als je maar Natuurlijk Bekapt komt alles dik in orde. Ach gut

Groetjes, Henny

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:55

Citaat:

en waar wordt dat hier in dit topic door wie gezegd???

dat kunnen jullie vast wel quoten, ik zie namelijk scheel van de quotes hier

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:57

Ann schreef:
Riant schreef:
...

Reageer even normaal...

Er wordt hier nergens beweerd dan Natuurlijk bekappen DE oplossing is voor alle hoefproblemen of whatever, maar de TS wil alle NB-ers over 1 kam scheren omdat zij er slechte ervaringen mee heeft en daar ben ik het niet mee eens.

Wat is jouw idee van normaal??? Riant geeft alleen maar haar mening... een mening die meerdere mensen in dit topic delen... en wel te weten dankzij de -ik druk me nu zacht uit- kinderachtige en zotte reacties van enkele -imo overdadig- fantieke NB'ers... De manier waarop zij hun visie naar buiten proberen te brengen lijkt pvd wel op een hersenspoeling... de TS kon niet eens haar mening op -imop- fatsoenlijke wijze geven zonder uit meerdere hoeken aangevallen te worden. Zoals gijsenkim al zei; het lijkt wel of een bepaalde groep NB'ers (misschien de cursusleiders???) bang is 'zieltjes te verliezen' en daarom gaan ze maar over tot de aanval... Erg kinderachtig en het zegt ook mij (aanzienlijk) meer over hen dan over de TS...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:04

Eehh Smurf.. op de site van NH staat dat ijzers de nummer 1 oorzaak van HKO zijn .. en in het begin vanhet topic beweert Frans dat de problemen van het paard van de TS zijn ontstaan door traditioneel bekappen ..

Vanwege de overvloed aan qoutes ga ik niet voor je opsommen je hebt zelf de site van Hn uitvoerig bestuseerd meen ik.

Of ga je nou beweren dat voorstanders van NB niet vanmening zijn dat lange steunsels en ijzers hoefproblemen veroorzaken ??

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:06

volgens mij valt dit gedoe over natuurlijk bekappen in de categorie natuurlijk belazeren. Paarden hebben pijn van de natuurlijke weg was ook zo'n licht op dat gebied. De marketing gebeurt goed en er wordt dus al aan verdient.
en als het geld binnen is vertrekken ze meestal. hempfling vluchtte naar spanje die man van de natuurlijke weg weet niet waar ie is.

Weet niet hoor kan het mis hebben maar zoals ik het hier lees zie ik veel overeenkomsten.

Vraag aan de nb hoeveel uur van de dag houden jullie je met dit onderwerp bezig. En heb je ook het idee dat de wereld nu mooier is nu je deze methode toepast. Raar dat idee straalt mijn hoefsmid niet uit, maar ook niet degene waar ik een waterfilter bij koop of een potje met afslankpillen bij de apotheek.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:14

vikki schreef:
Wat is jouw idee van normaal??? ... de TS kon niet eens haar mening op -imop- fatsoenlijke wijze geven zonder uit meerdere hoeken aangevallen te worden. ... Erg kinderachtig en het zegt ook mij (aanzienlijk) meer over hen dan over de TS...

Voor de goede orde, ik ben geen NB-er, heb een paard wat al jaren zonder ijzers loopt en bekapt wordt door een traditionele hoefsmid Clown

Ik heb meerdere berichten van de TS gelezen o.a. op het forum van Paard Natuurlijk en vind haar manier van uiten erg labiel overkomen.

Als ik het goed gelezen heb staat haar paard nu weer op ijzers. Stel dat het daar ook mis mee gaat? Gaat ze dan ook een topic openen over hoe de hoefsmid haar paard in de vernieling heeft geholpen? En dat alle hoefsmeden slecht zijn? Gaaaap

Grappig hoeveel Dingetjes er ineens komen posten...
Laatst bijgewerkt door Ann op 21-03-05 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:15

Heb 6 pagina's met ongeloof door zitten spitten...

Even kort door de bocht:
1)
Een DRAAGRAND is niet gemaakt om de hoef in zijn totaal op te dragen. De hoef hoort te steunen op draagrand, zool en straal. De naam 'draagrand' komt van uit het hoefsmedenwereldje: het is de enige plek waar je het ijzer aan vast kan zetten, die het ijzer kan dragen! Goede naam is 'hoefwand', dan zijn er meteen veel misverstanden uit de wereld.

2)
CORRIGEREN leer je NIET op de cursus, laat dat duidelijk zijn! Je leert goede, gezonde hoeven bijhouden in de natuurlijke slijtage, de hoeven corrigeren moet iedereen aan een prof overlaten, iets wat uitentreure herhaald wordt op de cursus zelf. Er wordt dus niet gecorrigeerd!

Verder is het een en al moddergooierij op dit topic, en er zullen altijd mensen voor en mensen tegen zijn.
De topicstarter is gigantisch de mist ingegaan met de hoeven van haar paard. Waar dit aan ligt laat ik in het midden, iets wat iedereen moet doen, want niemand heeft het proces live meegemaakt. Het is zo makkelijk om vanachter je pc iets te veroordelen zonder dat je het gezien hebt! Dit geldt ook voor de hoeven van Arabesk. Misschien is de foto ongelukkig gemaakt? Hoe vaak zie je hier geen foto's van mensen op paarden rijden, maar dan moet je niet op 'de mens op het paard' letten, want die foto is net ongelukkig gemaakt... Kan hierbij toch ook zijn? Ik heb zelfs het idee, aan deze foto te zien, dat het paard net dat ene been op wilde tillen. Jah, dan heb je al snel een vertekenend beeld...
Ik hoop dat het paard van de topicstartster snel geneest en gezonde hoeven krijgt. Thats all.