Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IngLio

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:39

Mijn behandeling gaat erg goed momenteel!
Het midden van haar kootholte is al helemaal schoon en er begint ook weer haar op te groeien! Alleen aan de zijkanten zeg maar zitten nu nog korsten. Direct onder de kogel zijn de korsten weg en is de huid weer gaaf. Ook onderop net boven de rand van de hoef is ook alles weer netjes met een mooi roze velletje!

Ik zal vanavond nog wat foto's plaatsen van hoe de genezing de afgelopen dagen verliep. De plek op haar minst erge voet wordt ook al aanmerkelijk kleiner na een korte fase van groei.

Dinsdag dus niet gewassen, maar met zacht borsteltje voorzichtig het zand weggepoetst. Toen creme erop en zijn we eind gaan wandelen. Bij terugkomst voordat ze op stal ging weer schoongemaakt en nog wat creme erop.

Gister weer gewassen met soda, want ze had flink in de bak en het land gegaloppeert waardoor het helemaal vol zat met nat zand en blubber. Even goed ontsmet en schoongemaakt. Drooggedept en weer de creme erop....

Levertraanzalf nog niet gebruikt. Het gaat nu goed zo...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:23

mijn pony heeft is een keer een hele rare mok gehad!
die zat niet op het been maar bij de schouder en op het boven been!
en echt super hardnekkig, weet niet met wel middeltje we het precies weg hebben gekregen maar toen we dat middeltje nog niet hadden was het best wel erg, de andere paarden kregen er namelijk ook last van en uiteindelijk heeft ze er nog een paar dagen kreupel van gelopen (haar hele been was opgezet!) alles uiteindelijk wel goed gekomen, alleen de plekken op haar schouder en boven been groeit geen haar meer Verdrietig

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:51

Even een update van Lio's mok zoals beloofd.

Deze foto's zijn van maandag 2 mei:
Rechts achter-->
Afbeelding
overzichtsfoto kootholte
Afbeelding
close-up mokkorst rechts van kootholte
Afbeelding
close-up mokkorsten links van kootholte
Links achter-->
Afbeelding
Zo kwam ze maandag uit het land. Ik heb het droge zand er voorzichtig afgeborsteld met een zeer zacht borsteltje. Daarna heb ik het ingesmeerd met veta-derm (hydrocortiderm). Vervolgens zijn we een eind gaan lopen en na een uur heb ik het afborstelen en insmeren herhaald. Toen op stal gezet.

Dinsdag 3 mei, na het wassen met soda opgelost in warm water:
Rechts achter-->
Afbeelding
overzichtsfoto kootholte
Afbeelding
close-up mokkorst rechts van kootholte
Afbeelding
Links achter-->
Afbeelding
Na het wassen heb ik alle korsten weer voorzichtig ingemasseerd met veta-derm.
Wassen doe ik overigens met een gewone spons, waarbij ik de spons tegen de kootholte leegdruk, zodat alle korsten goed doorweekt worden en ik zeker weet dat alle viezigheid weg is. Schrobben doe ik absoluut niet. Ik laat de korstjes uit zichzelf afvallen, wat soms ook gebeurt bij het zachtjes inmasseren met de veta-derm.
Na het wassen met soda-water spoel ik de benen af met puur koud water, zodat ook de soda-resten eraf spoelen. Gewoon een emmer water er tegenaan gooien. Daarna goed droogdeppen met een handdoek. Dan pas smeer ik de veta-derm erop.

Vandaag, woensdag 3 mei, na het wassen met warm soda-water:
Rechts achter-->
Afbeelding
overzichtsfoto kootholte
Afbeelding
close-up mokkorst rechts van kootholte. Je ziet een klein korstje loskomen.
Afbeelding
Links achter-->
Afbeelding

Je kunt in de afgelopen drie dagen duidelijk zien dat de behandeling is aangeslagen en de korsten drastich afgenomen zijn.
Het begon eerst in het midden van haar rechter kootholte en het midden is nu al helemaal genezen en heeft weer een mooi roze huidje waar al weer haar op begint te groeien.
Het heeft niet meer gebloed en de irritatie is al een stuk minder, ook te zien aan de gezonde kleur van haar huid (niet meer rood).

Mocht iemand zich afvragen wat die zwarte vlek is in haar linkerkoot, dat is gewone een zwarte pigment vlek. Net als de halve maandjes in het midden net boven haar hoef. Geen rare overblijfselen van de mok dus.

Ik ben ontzettend tevreden met dit resultaat! Haha!

Veta-derm (hydrocortiderm) kun je niet te lang gebruiken, omdat het een hormoonzalf is en effect heeft op de dikte van de huid (maakt het dunner). Over een aantal dagen las ik een pauze in. Naast de veta-derm gebruik ik momenteel geen zalf (levertraan/zink/uierzalf) wat kan helpen bij het vet houden van de korsten en kloven tegen kan gaan. Ik heb bij Lio ervaren dat dat de mok isoleert van frisse lucht, waardoor het eigenlijk groter is geworden.

Ik zal in dit topic foto's blijven plaatsen van Lio's mokbehandeling, zodat iedereen zelf het resultaat kan zien. Vrijdag haal ik een flesje Echinaefors wat ik Lio ga toedienen in haar voer volgens de dosering voor volwassenen. Dit is homeopatisch en helpt de weerstand te verhogen. In de hoop dat het helpt, maar dat zal de tijd leren.

(De fles veta-derm van 500ml kostte bij mijn VA in Culemborg rond de 30 euro)
Laatst bijgewerkt door IngLio op 04-05-05 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:58

Ik vind het echt fijn dat je dit zo doet! Zoals ik al zei heeft mijn paard precies dezelfde moksoort als die van jouw, de foto's zouden zo van haar voet kunnen zijn (nog maar 1 voet linksachter). Ik doe dezelfde behandeling alleen dan met betadine en hydrocortiderm.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:21

Blij dat je blij bent met mijn foto's Haha!. Altijd fijn (en niet zo fijn voor het paard) om iemand in hetzelfde schuitje tegen te komen. Geeft een gevoel van: ben niet alleen hierin.
Ik vond het echt verschrikkelijk toen het ineens zo erg was bij Lio en toen het ook nog eens bloedde... pff huilen stond me nader dan het lachen...

Fijn dat het bij jouw paard ook zo goed opknapt. Geruststelling he!
Zie ik het goed op je avatar? Jij ook een schimmel?

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 23:16

@ IngLio: net alsof ik naar Fanja haar benen zit te kijken, handig topic!! Lastig is het alleen dat iedereen een andere methode heeft om het te behandelen.
Hydrocotiderm bevat idd hormonen, die mocht ik dus niet gebruiken tijdens Fanja's dracht. Zou schadelijk zijn voor het veulen.
Waar zij het meest bij gebaat is: 1 keer per week wassen met betadineshampoo en insmeren met zinkolie.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 23:38

Ja ik heb een schimmel, maar dat is niet het paard op de foto. Dit paard is verkocht en loopt nu internationaal springwedstrijden. Lachen
Mijn schimmeltje dat mok heeft is een arabiertje en dan heb ik ook nog een vos arabier (AVS), die heeft geen mok gelukkig!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:56

off-topic
@Evitatinkle: wow! Internationaal... ennuh arm arabje!

on-topic
Het viel me gister op bij Lio dat ze aan haar ergste mokvoet een dikker been heeft... Normaal zie je duidelijk de pezen enzo lopen (droog been), maar nu was het allemaal wat dikker en zag ik de pezen niet meer. Moet ik nu denken aan bloedvergiftiging?
Ze liep voorzover ik kon zien niet kreupel of onregelmatig...

Schrik #2

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:52

Dikke been is normaal, heeft mijn paard al vier jaar. Wordt nu eindelijk minder....
Als ze gewoon loopt, niet sloom of anders dan anders is, is er niks aan de hand denk ik. Maar bij twijfel gelijk DA waarschuwen!!!!
Zoals gezegd heeft mijn paard ook bloedvergifitiging gehad en is er bijna onderdoor gegaan. Dat tast de lymfeklieren aan....

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:01

Ik zal er straks nog eens een foto van maken. Heb ook nog wat nieuwe foto's van de mokkorsten. Zet ik er vanavond laat tegen twaalven denk bij...

Zal ook even goed voelen hoe dik haar been is, en hoe het voelt... lijkt op vocht voor zover ik gister kon voelen...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:54

Als het vocht is wat je voelt, is dat dan warm of koud of lichaamstemp? Mok is natuurlijk een soort van ontsteking, en die moet afgevoerd worden. Logisch dat het been dikker wordt. Maar heet of koud vocht is niet goed. Gaat het weg als je het been afspoelt?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:02

Het is volgens mij gewoon lichaamtemperatuur. Het is me niet opgevallen dat het extreem warm of koud was. Heb zojuist allebei de benen gevoeld.
Het leek ook al wat minder dik als gister...

Ik heb foto's van haar beide benen gemaakt vanavond (6 mei).
RA, been bij ernstige mokvoet | LA, minder erge mokvoet
AfbeeldingAfbeelding
op deze manier absoluut niet dik.

RA, buitenkant. Hier zijn de pezen minder zichtbaar | LA, buitenkant. Hier zijn de pezen duidelijker zichtbaar
AfbeeldingAfbeelding

Benen afspuiten zit er helaas voorlopig niet echt in. Lio is bang voor water. Het is al een geluk dat ik haar nu zover heb dat ze een emmer met een spons met warm water accepteerd. Dat was eerst een absoluut drama, zo erg dat ze een praam op moest om stil te blijven staan.

Ik heb de mokkorsten vandaag niet gewassen, maar met een zacht borsteltje de klei en het zand eraf geborsteld en gewoon de veta-derm erop gedaan. Foto's met veta-derm erop.

donderdag 5 mei, gewassen met soda-water, foto's na het insmeren met veta-derm
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Vrijdag 6 mei, niet gewassen dus.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Ik ga nog 1 week door met de veta-derm. Dan ga ik een goede week op vakantie, waarin er niet naar haar voet omgekeken zal worden. Ik kan van de boer niet verwachten dat ie haar voet zal wassen.
Bovendien heeft de huid dan ook rust om te herstellen van de veta-derm.
Ik verwacht dat het dan wel weer erger geworden zal zijn, maar gelukkig gaan we een droge periode tegemoet. Waarschijnlijk blijven Lio en haar dochter in de week als het geen pestweer wordt dag en nacht buiten...
We zullen wel zien hoe het er uit ziet als ik terug kom!
(Ik hoop niet al te naar!)

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:27

Mijn pony heeft nu ook last van erge mok.
Eigenlijk was hij de hele winter al een beetje aan het kwakkelen.
Hij had toen een soort van streepje in zijn kootholtes (voorbenen)
We smeerden er toen wat calendulan zalf op en het werd opzich niet erger en bij het ene beentje zelfs wat minder!!
Ook droogde we zijn voetjes na het rijden enzo altijd met een handdoek af.
Maar omdat het van de winter ook erg nat enzo was dachten we dat het na een poosje wel over zou gaan. Hij had er ook nog geen korstjes ofzo opzitten en hij had er helemaal geen last van.
Maar het is nu opeens (twee weken ofzo) veel erger geworden, er zijn korstjes gekomen (beetje aan de zijkanten) en hij is er veel gevoeliger op geworden. We zijn nu al een week bezig met mokzalf, maar het slaat helaas niet echt aan. Zijn beentje was al een paar keer wat dikker geworden iets soppiger zal maar zeggen, maar daar hadden wel meer paarden op stal last van omdat door dit weer het gras heeeeel hard groeit.
Maar toen we vandaag op stal kwamen was het weer erger geworden Verdrietig Zijn beentje was dikker (netzoals de vierde foto van inglio...

We hadden zonet de dierenarts gebeld, maar het was eigenlijk al vol, dus ze konden niet langs komen, ze adviseerden om maar wat met hem te stappen en het schoon en soepel (met zalf) te houden.
Inmiddels hebben we een droogzetter van iemand gekregen en de tip om dat erop te doen en dan een soort zwachtel en daarover van die zelfklevende bandages (ben ff de naam kwijt) zodat zijn wondje in het land schoon en droog blijft!! Dat gaan we er zo maar ff opdoen en dan maar hopen dat dit een beetje wil helpen.
Maandag gaan we dan waarschijnlijk als nog naar de dierenarts..

Ik wist wel dat mok erg kon zijn, maar dat het zo erg zou zijn had ik gewoon niet verwacht.. Het is echt klote!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:36

Ik heb even een soort van tekening gemaakt (let niet op mijn tekenkunsten Bloos )
Maar dan heb je ongeveer een idee van hoe het eruit ziet..
Mijn camera is helaas kapot, dus jullie moeten het hier even mee doen..

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:36

Hier is ie dan:
Afbeelding

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:39

viefdepief schreef:
Zijn beentje was dikker (netzoals de vierde foto van inglio...

Ik zie dat dit niet helemaal klopt.
Ik bedoelde deze foto:
Afbeelding

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 15:31

@Viefdepief: He wat naar joh. Bij Lio is het in korte tijd ook zo'n groot probleem geworden. Ieder moktype is ook weer anders, dus erg goed dat je de dierenarts erbij haalt. Die kent de situatie bij jullie beter en kan een gericht advies geven.

Beweging is altijd goed, ook om eventueel vocht in het been af te wateren en de doorbloeding te stimuleren. Was je ook met betadine shampoo of soda? Vraag daar morgen maar naar bij je dierenarts en kijk wat hij er van denkt. De een zegt droog houden, de ander wassen om de korstjes week te maken... Mijn twee dierenartsen spreken elkaar ook tegen, dus ik heb gekeken wat werkt bij Lio...

Ik heb ook mokzalf geprobeerd, maar dat maakte de huid van Lio alleen maar geirriteerder en roder. Het schijnt nogal agressief spul te zijn en sommige paarden hebben daar een gevoelige huid voor, wat zich uit in het rood worden van de huid. Ik ben er toen mee gestopt.

Het been van Lio is nu gelukkig niet meer zo verdikt. Ik ga er morgen nog eens goed naar kijken, maar ze heeft vandaag flink gegaloppeert in de wei en in de verkoelende waterplassen en modder rondgedraafd. (Heb ik schoongemaakt hoor!, zie volgende post met foto's) De verdikking kan ook gekomen zijn door het vele stilstaan of door het uitglijden/vallen in de wei van afgelopen dinsdag... Ik blijf er op letten!
Laatst bijgewerkt door IngLio op 08-05-05 15:47, in het totaal 2 keer bewerkt

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 15:41

Zondag 8 mei:

- Gewassen met koud gewoon water ivm de modder
- Gewassen met goed warm soda-water
- Drooggedept met handdoek
- veta-derm erop gesmeerd en wat ingemasseerd
- even over erf gestapt en op stal gezet (opnieuw in de modder heeft geen nut en de kleine Avenue had het koud)

RA
Afbeelding
gehele kootholte
Afbeelding
rechter mok korst, iets minder grote korst!
Afbeelding
linker mok korst, aanzienlijk verbeterd!!!

LA
Afbeelding
kleine plekje is ook verkleind!

De algehele huid van de kootholtes is mooi lichtroze, zonder schilfers. Het ziet er gezond uit!

RA Been
Afbeelding
van vooraf gezien. De kogel lijkt minder dik.
Afbeelding
Iet wat lastige foto, maar je ziet wel weer de pezen lopen tussen haar kogel en spronggewricht...

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:00

Wat fijn dat het al zoveel beter gaat met jouw behandeling..
Sam was vandaag ook helemaal wild aan het doen in de wei. Toen we hem erin zette (de rest ging al eerder, maar anders moet ik wel heel vroeg opstaan *LOL* bokken en rennen!!
Als je hem zo zag zou je niet zien dat ie ook maar iets had.
Maar wat denk jij?? Zou ik gewoon kunnen rijden? Ik bedoel een beetje stappen langs de weg ofzo, de bak ga ik niet in, die is veels te modderig.
Maar zou dat slim zijn??
Stap nu wel even met hem aan het halster, maar hij wordt steeds vervelender (begint me zelfs te bijten) en drukker (hij is zo'n typje dat je maar beter elke dag kan rijden anders wordt ie vervelend!)

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:50

@viefdepief, Ik zou gewoon lekker gaan bewegen met hem. Ik weet niet of jullie bak droog is, maar beweging is de beste oplossing voor vrijwel alle problemen. Dat breng de bloedsomloop op gang zodat alle gifstoffen worden afgevoerd.
Nadat ik heb gereden met mijn paard is haar been veel minder dik. Laat ik haar twee dagen staan (ook in de wei) dan is het been veel dikker. Probeer de mok wel zo droog mogelijk te houden. Ik loop met buitenritten ook wel eens flink door de modder maar spoel en droog haar benen daarna altijd af. Beweging, droog en schoonhouden zijn de belangrijkste stappen in de behandeling tegen mok!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:11

Okeej, ga ik morgen ff lekker rijden Haha! Haha!, vraag wel ff'ies of mijn moede mee wil, want hij is hartstikke fris met dit rotweer!!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 07:01

Ja zeker gaan rijden, of anders longeren als ie te fris is. Flink in beweging houden, dan kan ie zijn energie ook kwijt! Stappen langs de weg doe ik ook, maar dan heb ik de "pech" dat mijn paard nog niet is ingereden en erg rustig is.

Vandaar de naam Sambal soms? Beetje heet?

Dan gewoon na het rijden/longeren zorgen dat zijn mokplek schoon en droog is, door af te spuiten/wassen en met handdoek droog te maken. Eventueel extra rondje over het erf stappen om droog te stappen voordat ie op stal gaat of de wei in.

liesbethb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:05

Veearts is net bij mij geweest...
mijn shetlander heeft redelijk veel last van mok, en mn paard kreeg nu ook een klein plekje.. maar zit bij mn shetlander alleen in de koot in een soort gootje..
Veearts raadde aan om:
Wassen met Babyolie, of een shampoo die niet prikt.
vervolgens GOED drogen
en Betadine zalf erover heen smeren..

Meer kon ik niet doen vertelde hij me..:S
we zullen zien, hopen op het beste!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:30

Ik ben gister terug gekomen van een week vakantie op Kos.
En ben uiteraard gelijk even naar Lio gegaan.
Ze heeft de hele week dag en nacht buiten gelopen en daarbij ook wat regenbuien doorstaan samen met haar dochtertje.

Ook even naar de mok gekeken en het zag er goed uit!
Het is niet erger geworden, waar ik wel wat bang voor was.
Hun stukje weiland is gelukkig goed droog en sopt nergens, dus dat heeft echt gescheeld!
Bovendien is er heel de week niet echt naar de mok omgekeken. Dat kon ik niet verwachten van de boer. Hij heeft er wel op gelet of haar been nog dik(ker) was/werd, maar dat is ook niet gebeurd!!!
Anders had hij de veearts van mij moet bellen...

Vanavond zal ik even foto's maken van hoe het er nu uitziet.
Gister heb ik het niet behandeld. Ik had niet veel tijd (een uur) en was veel te blij dat ik haar weer kon knuffelen.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:27

Je zou afgedropen olie kunnen gebruiken. Wij gebruiken het ook en het werkt echt perfect. maar wij beginne daar ook meteen mee zodra we maar een klein stukje mok zien. Maar de bene worden hier natuurlijk wel helemaal zwart van enzo dus als je doet rijden met het paard is het niet echt mooi.
Maar vorrig jaar hadden wij een paard en die had het ook heel erg die had er zelfs dikke benen van enzo. Die hebben wij toen een tijdje op stal gezet en iedere dag 3 keer de benen schoon gemaakt echt de korsten er af gehaald enzo dat deden we dan eerst met water zacht maken en dan er af halen en dan deden we er zinkzalf op. Dit werkte ook heel erg goed na 2 weken kon ze weer terug de wei in en hebben we helemaal geen last meer gehad van mok bij haar.