Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
schaapjuh schreef:De meeste mensen die hun paarden laten beslaan doen dit omdat ze denken dat anders de hoeven teveel slijten door het lopen op asfalt ed en dit willen voorkomen met ijzers. Misschien handig dat deze mensen zich wat meer gaan verdiepen in hoe een hoef werkelijk in mekaar zit en hoe alles werkt![]()
Die harde ondergrond, asfalt, is een eitje voor een paard die in het wild over rotsachtige bodem met scherpe stenen liepen, ruwe ondergrond, afgewisseld met drassige moerassen. Die harde ondergrond zorgt ervoor dat idd de hoef afslijt, daardoor komt er meer druk op de straal waardoor de hoef sneller gaat groeien. Wanneer de hoef te snel groeit komt er minder druk op de straal en zal de hoef minder snel groeien. Hierdoor ontstaat er evenwicht in de hoefgroei, de hoefgroei wordt aan gepast aan de mate van slijtage, en zal de hoef nooi té kort of té lang zijn.

Citaat:Natuurlijk beslaan
Citaat:da's hopelijk een voorbeeld van hoe het NIET moet??
Citaat:dan zal het voor mijn paard zo horen volgens hem !
Riant schreef:Ik vind die hoeven toch echt akelig kort maar het kan aan mij liggen misschien hoort dat zo, maar als mijn paard er zo bij stond zette ze geen stap meer.
De hoeven van mijn koudbloed zijn nog veel korter!
)