hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:52

ik lees net in een dierenmagazine dat een goede hoefsmid de hoefijzers enkel vastzet in het voorste deel van de hoef juist omdat het hoefmechanisme dan minder beperkt wordt

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door shana op 21-01-05 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 11:00

schaapjuh schreef:
De meeste mensen die hun paarden laten beslaan doen dit omdat ze denken dat anders de hoeven teveel slijten door het lopen op asfalt ed en dit willen voorkomen met ijzers. Misschien handig dat deze mensen zich wat meer gaan verdiepen in hoe een hoef werkelijk in mekaar zit en hoe alles werkt Lachen

Die harde ondergrond, asfalt, is een eitje voor een paard die in het wild over rotsachtige bodem met scherpe stenen liepen, ruwe ondergrond, afgewisseld met drassige moerassen. Die harde ondergrond zorgt ervoor dat idd de hoef afslijt, daardoor komt er meer druk op de straal waardoor de hoef sneller gaat groeien. Wanneer de hoef te snel groeit komt er minder druk op de straal en zal de hoef minder snel groeien. Hierdoor ontstaat er evenwicht in de hoefgroei, de hoefgroei wordt aan gepast aan de mate van slijtage, en zal de hoef nooi té kort of té lang zijn.

Nothing more to say!
Zo denk ik er ook over. Heb jij toevallig een cursus 'natuurlijk bekappen' gedaan? Ik ga het dit jaar doen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:22

Hoog hoefje op de foto of lijkt dat zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:48

En ik heb nog nooit een paard om die reden beslagen
en meer mensen met mij denk ik.

Dus alleen maar stellen dat mensen het doen omdat ze over asvalt moeten is ook weer kort door de bocht.

Rinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:20

Hihi, heet onderwerp altijd met of zonder ijzers. Mijn paard kon de eerste maand bijna niet meer lopen toen hij natuurlijk bekapt werd (dus passief meedragend op de straal) Inmiddels zie ik zoveel verbeteringen, hij loopt ruimer, tikt zijn voerhoeven niet meer aan, dus veel meer in balans, het is gewoon een ander paard.

Maar ja, dit is voor mij slechts bijzaak, want het gaat er mij om dat mijn paard verhoorningen had in zijn hoeven die een normaal bejaard paard nog niet hoort te hebben en hij is pas 8. Gewrichtsproblemen die ontstaan zijn door te weinig schokdemping. Artrose waardoor hij een tijd op siliconen en pads heeft gelopen om de schokdemping wat beter te krijgen. Kost je klauwen vol met geld en ze gaan er niet eens op vooruit. De hoef heeft van nature een perfecte schokdemping en gelukkig een herstellend vermogen. Die van mij slijt waanzinning scheef af en het lijkt erop dat langzaam aan zelfs dat de goede kant op gaat. Gewoon langzaam op het harde opbouwen zodat de hoef de kans heeft zich daarop aan te passen en dus harder wordt. En tsja, als je dan ineens een lange rit op harde ondergrond wilt maken dan heb je altijd nog de hoefschoen. Die van Smit-Rijssen worden helemaal op maat gemaakt en zijn goedkoper dan de meeste standaard schoenen...

En een dressuurwedstrijd op schoenen? Een hoef zonder ijzers heeft veel meer grip dan een hoef met ijzers. Mijn knol is zo onhandig dat hij met ijzers alle kanten op glijdt en nu... zelfs als er hier en daar ijs ligt loopt hij nog zonder echt glijden Lachen

Voor mij gaat de gezondheid van mijn knollie voor alles en geen paard van mij wat nog ijzers krijgt.
Frapant is toch wel dat de smeden degene zijn die ze aanraden, maar ja, het is dan ook hun broodwinning. Gelukkig dat er ook steeds meer zijn die juist hun klanten van de ijzers af helpen...

Ik ben het iig eens met alle nadelen die helemaal aan het begin van het bericht worden genoemd, want ik heb ze helaas zelf mogen ondervinden, want de klachten hierboven is nog maar een topje van de ijsberg van de klachten... Dus hier een tevreden klant zonder ijzers en natuurlijk beslaan Haha!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:33

Natuurlijk beslaan Scheve mond

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:39

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:17

zonder ijzers of natuurlijk beslaan lijkt mij eerder Lachen . Beide vind ik niet echt kunnen. IJzers zijn zoals zoveel andere hulpmiddelen niet natuurlijk vind ik.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:57

runningkawa schreef:
Dus alleen maar stellen dat mensen het doen omdat ze over asvalt moeten is ook weer kort door de bocht.

Ik had t over de meeste mensen (vooral bij mij in de buurt die ik ken) , niet over álle Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:59

gouda schreef:
zonder ijzers of natuurlijk beslaan lijkt mij eerder Lachen . Beide vind ik niet echt kunnen. IJzers zijn zoals zoveel andere hulpmiddelen niet natuurlijk vind ik.

Moet je me toch eens uitleggen wat nu natuurlijk beslaan is![/b]

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:19

*schrik* wat een hoge hielen op de foto en al aardig conische vorm ook nog...... welk hoefmechanisme nog.. Scheve mond

vergelijk eens met:

Afbeelding

onderkant

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:28

Bij de weg, ik wil iedereen ook uitnodigen om in

[HK] de natuurlijk bekappers

van gedachten, foto's en ervaringen te wisselen.... voor wie er nog niet zat en het misschien wel leuk vindt!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:14

Arabesk schreef:
*schrik* wat een hoge hielen op de foto en al aardig conische vorm ook nog...... welk hoefmechanisme nog.. Scheve mond

vergelijk eens met:

[image]

onderkant

[image]

da's hopelijk een voorbeeld van hoe het NIET moet??

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 09:07

Citaat:
da's hopelijk een voorbeeld van hoe het NIET moet??

als je volgens de witte lijn methode bekapt zijn de foto's van Arabesk een voobeeld van hoe het wel moet, als je traditioneel beslaat zou de foto bovenaan de pagina wel zijn zoals het moet, dat weet ik niet, want ik bekap volgens de witte lijn methode Lachen

Het is voor mensen die zich nooit verdiept hebben in deze manier van bekappen altijd een schok als je de hoeven laat zien.

Ik krijg ook dagelijks erg veel comentaar en moet me dagelijks verdedigen, word daar wel eens erg moe van. Vooral omdat ik de enige op stal ben die het op deze manier doet *zucht*

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 09:21

Antwoord op de topicvraag is van mijn kant: Nee.

Ik vind de foto van het beslag hierbovenaan geen voorbeeld van hoe een volgens het boekje goed bekapt en daarna beslagen paarden hoef eruit hoort te zien. Nu kan het zo zijn dat vanwege medische reden het paard op juist die manier moet worden neergezet. Op de foto vind ik de opzet te weinig en de hiel teveel. Benageling is trouwens wel goed, zit mooi laag, alleen voor zodat het mechanisme zo min mogelijk wordt belemmerd en netjes op lijn.

De hoeven die arabesk laat zien zijn heel mooi. Je ziet wel dat het paard de ene kant van de hoef iets meer belast dan de andere, dat zou iets bijgevijld mogen worden.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 10:34

ik vind de hoef van arabesk niet goed, zie liever iets wat meer hiel..
Eigen combi van de eerst geplaatste foto en laatst geplaatste foto Knipoog

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:43

ik zie persoonlijk ook liever meer hiel en vind de foto van arabesk ook niet goed !

ik vertrouw op mijn hoefsmid , hij kent mijn paarden door en door en als hij ze zo zet met meer hiel dan zal het voor mijn paard zo horen volgens hem ! de foto is wel heel schuin getrokken misschien dat het daarom zo hoog toont want ik heb derjuist haar hoeven nog eens bekeken en ik vind ze super goed bekapt !

maar tussen natuurlijk bekappers en traditioneel bekappers zal het nooit klikken vrees ik

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 12:27

Citaat:
dan zal het voor mijn paard zo horen volgens hem !

dat klopt volgens de methode van een smid

Mijn voormalige smid is erg geinteresseerd in natuurlijk bekappen, we worden het maar over 1 punt niet eens, maar hij ging nu de site van hoefnatuurlijk even bekijken en daar wordt dat ene punt prima uitgelegd, dus als hij dat begrijpt, worden we het wellicht helemaal eens Lachen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 16:11

Ik vind die hoeven toch echt akelig kort maar het kan aan mij liggen misschien hoort dat zo, maar als mijn paard er zo bij stond zette ze geen stap meer.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 18:07

Riant schreef:
Ik vind die hoeven toch echt akelig kort maar het kan aan mij liggen misschien hoort dat zo, maar als mijn paard er zo bij stond zette ze geen stap meer.

dat hoort zo *LOL* De hoeven van mijn koudbloed zijn nog veel korter!

als het je interesseert staat de hele uitleg op www.hoefnatuurlijk.nl en op http://www.horsesgonatural.com/ als je niet tegen de uitleg van Frans kan..... en zo kan ik nog wel een stuk of 10 sites noemen.

Het is waar je voor kiest.

Of je kiest voor hoge hielen met ijzers of voor lage hielen zonder ijzers, ik vind het pas kwalijk worden als je kiest voor hoge hielen en lange tenen zonder ijzers, dan kunnen er serieuze problemen ontstaan.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 17:11

Ik las net op de site www.hoefnatuurlijk.nl over een pakket die je kunt bestellen. Is dit wat?

(oe fout geplaatst, dacht dat ik bij de natuurlike bekappers was Bloos )

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 17:23

ja hier zullen de meeste je dat pakket afraden Clown

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:12

ze kunnen het je afraden maar jij bent vrij om het uiteindelijk wel of niet te doen.
Veel verhalen ontstaan doordat 1 persoon een negatieve ervaring heeft.. de vriendin van die persoon heeft dan "gehoord dat..." en zo gaat het door naar nog andere mensen en die "hebben allemaal gehoord dat..."

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:06

Bij het stukje van nummer3 staat iets over stalbenen. Dat vind ik wel raar want mijn paard heeft nu juist meer last van stalbenen dan als er ijzers onder zitten.(acherbenen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:25

Arabesk schreef:

vergelijk eens met:

[image]

onderkant

[image]

*superschriksmiley*

Is dit hoe jij je paard fijn op zijn voeten ziet staan?