Centrale discussie over luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:52

Iowara ik heb nog nooit gehoord van een overgevoeligheid voor eiwitten vanwege het luchtzuigen. Alle op stal staande luchtzuigers staan dagelijks in de wei..ook in het vroege voorjaarsgras en hebben geen overgevoeligheid voor eiwit en ook nog nooit koliek gehad. Ik zou dus kortom eens ergens anders kijken naar de oorzaak van die koliek en dat eiwitgedoe... Maar als het gras eten is wat het probleem is dan kun je zo'n greenguard proberen.. of de wei steeds bijmaaien.

nutiagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:55

Ik vroeg me af moedig je je paard niet juist aan te luchtzuigen met de rubbere bak enzo dan is het een stuk prettiger of zeg ik nu iets doms?

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:57

Ik geloof niet dat ze daar nou meer of minder van gaan zuigen,hoor Knipoog

Kim krijgt een nieuwe box.Ze had een houten deur,met een mooi afgekloven zuigplekje Lachen
Dit wordt vervangen en dan krijgt ze wanden en een deur met ijzer en spijlen.
Is daar ook iets van rubber om heen te doen??(dus niet de spijlen,maar de ijzeren rand,die de spijlen en het hout bij elkaar houden,zeg maar).
Van dat hout slijten die tanden niet zo erg,maar van dat ijzer natuurlijk wel,vandaar dat ik er eigenlijk wel wat om heen wil hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 09:00

Daar zou ik niets op weten Kimnes... Daarom heeft Lanna geen spijlen in de stal, maar is de bovenste helft gewoon open. Kan ze overheen hangen en kan rubber op gemonteerd worden.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 09:24

Ja,helaas heb ik daar niks over te zeggen
Het wordt gewoon vernieuwd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 09:27

en als je aan de binnenkant nu rubber timmert dat net hoger is dan de spijlen... Kortom tot de hoogte van de plek waar luchtzuigen niet meer kan?

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 09:50

Ja,misschien zou ik dat kunnen proberen
Thnx.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:38

hallo,
mijn paard zuigt ook, alleen op stal als hij zijn eten krijgt.
ik heb nu het maagcompositum van de groene os besteld, kijken of het helpt....

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:49

Ik ben benieuwd.
Hou je ons op de hoogte?

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 18:29

ben ook erg benieuwd of het zal helpen, dat maagcompositum. Mijn paard zuigt ook. Hij doet het alleen als hij biks gegeten heeft of een snoepje heeft gehad. Als hij daarna kuilhooi eet is het weer over, heeft hij er geen behoefte naar.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:38

Daantje1981 schreef:
ben ook erg benieuwd of het zal helpen, dat maagcompositum. Mijn paard zuigt ook. Hij doet het alleen als hij biks gegeten heeft of een snoepje heeft gehad. Als hij daarna kuilhooi eet is het weer over, heeft hij er geen behoefte naar.

zo doet mijn paard het ook, alleen doet hij het ook tussen het eten door, dus hap brok, zuig, weer een paar happen, weer zuig enz....

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:09

Wat fijn dat er lotgenoten zijn..... Haha!
Ik heb 2 luchtzuigers (allebei met dit probleem gekocht) Ik maak er niet zo'n probleem van. Laros zuigt om de aandacht te trekken Scheve mond , als er niemand in de buurt is doet hij het niet. En staat meestal lekker naar buiten te kijken. Zodra ik iets in de stal doe, en vooral iets met een ander paard, gaat hij zuigen. En met voeren doet hij het ook. Hij heeft nooit een band om. Veearts adviseerde mij Gastro Cure maar dat schijnt niet in Nederland verkrijgbaar te zijn.
Rebec is een groter probleem Verdrietig Zij zuigt altijd en Overal! Kan zelfs helemaal in extase zijn.Ik durf haar niet zonder band te laten staan, maar de band moet zo strak dat ik dat ook heel naar vindt. Ze staan allebei VEEL buiten, krijgen als ze niet op voldoende gras staan 3x daags hooi en hardvoer. Rebec is ook verslaafd aan likstenen!!! Misschien wijst dat ook wel op een afwijking?????
Ik heb al een Bach geprobeerd maar dat deed weinig/niets. Nu wil ik dat Maagcompositum van Groen Os graag proberen maar dat mag niet bij drachtige merries. (dacht ik tenminste???)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:02

Ik had/heb ook een merrie die lucht zuigt.

Ik heb haar gekocht in sept.2000,Gamora was toen 12 jaar oud, bij haar vorige eigenaar stond zij vooral winterdag in de box 24 uur per dag te luchtzuigen. Tot haar 6e jaar heeft ze dit niet gedaan is toen verkocht, naar een meid waar zij haar niet op haar gemak voelde en daar is het dus begonnen.

Ik heb Gamora eerst een half jaar( de winter) een band om gehad, maar ik vond dit erg vervelend, in de zomer in het land luchtzuigt ze eigelijk niet, dus toen wij haar in de herfst uit het land haalden, heb ik de band niet meer omgedaan, voerbak en waterpot uit de box gehaald en eeen ton als waterbak en een emmer om de bix in te voeren....ook heb ik wel een tijdje het bix zo in het stro gegooid zodat ze er om moest zoeken, dan was ze zolang aan het zoeken naar de laatste restjes bix dat ze niet ging luchtzuigen..ook had ze een box met een buitenbeur dus ze kon ook vele naar buiten kijken,

Vanaf die tijd krijgt Gamora zoveel kuil/hooi als ze op kan....en dat is veel......ik rijd haar 5/6 keer in de week rijd wedstrijden met haar, ze krijgt 2 keer op een dag een halve kilo krachtvoer, na het rijden nog een halve kilo hartog granenmix

Gamora zuigt nu zelden meer lucht....heel veel mensen weten niet eens dat zij een luchtzuiger is.....ik voer haar alleen niet veel snoepjes oid, want dan krijgt ze de neiging wel weer om te gaan luchtzuigen bv met appels en wortels, met bv brood en roggebrood heeft zij dit niet....hoe meer vocht/slijm. er bij het eten vrij komt hoe meer ze de neiging krijgt om te gaan luchtzuigen..........

Momenteel staat ze er bij als neerlands welvaren!!!! Lovers en dan te bedenken dat ze volgend jaar alweer 17 jaar word....
Afbeelding

Deze foto is mid aug gemaakt, ze is nu ook al weer 4 maand drachtig...maar een beetje buikerig is ze altijd wel, ze staat van sochtends 7 tot savonds 9 buiten en eet dan savonds nog een pakje hooi op alsof het niets is!!!! en ze staan met z'n 4en op een hectare grasland, dus er staat ook nog genoeg gras op wat ze kan eten, al zit daarin deze tijd van het jaar niet zoveel voedingswaarde meer in....

Ik denk dat voor veel luchtzuigers het al een oplossing zou wezen om onbeperkt ruwvoer te geven....maar ja, dat moet ook mogelijk wezen....

Ik ben blij dat mijn paard nu echt bijna niet meer lucht zuigt, ik ergerde me er nl kapot aan...... Boos! of hebben jullie dat niet....???

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:04

Kan iemand mij vertellen wat voor rubber het beste om de vaste bijtplaats gebruikt kan worden? En hoe bevestig je dat?
Mijn pony zet zijn tanden op een (niet meer in gebruik zijnde) automatische drinkbak. Heeft iemand een tip hoe ik hier het beste rubber of iets anders dat tandslijtage helpt voorkomen om kan maken?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:28

waarom verwijder je de drinkbak niet als ie niet meer in gebruik is.....??

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:00

In dat geval wil ik weten welk rubber ik op de staldeur moet bevestigen en hoe? Eigenaren van kribbebijters weten hoeveel kracht er op de bijtplaats komt te staan. Het 'voordeel' van de drinkbak is dat hij stevig vast zit Haha! Als hij op de onderdeur gaat bijten ontwricht hij de deur misschien.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:34

jollyjoker schreef:
Veearts adviseerde mij Gastro Cure maar dat schijnt niet in Nederland verkrijgbaar te zijn.
Rebec is een groter probleem Verdrietig Zij zuigt altijd en Overal! Kan zelfs helemaal in extase zijn.Ik durf haar niet zonder band te laten staan, maar de band moet zo strak dat ik dat ook heel naar vindt. Ze staan allebei VEEL buiten, krijgen als ze niet op voldoende gras staan 3x daags hooi en hardvoer. Rebec is ook verslaafd aan likstenen!!! Misschien wijst dat ook wel op een afwijking?????
Ik heb al een Bach geprobeerd maar dat deed weinig/niets. Nu wil ik dat Maagcompositum van Groen Os graag proberen maar dat mag niet bij drachtige merries. (dacht ik tenminste???)

gastro care is gewoon in nederland verkrijgbaar. bij http://www.nutri-science.nl is wel verschrikkelijk duur. voor 1800 gram (18 dagen) betaal je 71 euro. ik gebruik voor mijn paard pronutrin dat is ook zo duur. 75 euro per emmer.
heb jij je paard wel eens laten testen op maagzweren?? zou ik toch zeker laten doen. vooral bij je 2e paard.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:39

mijn paard is nog steeds niet van z'n maagzweren af. Boos! hij heeft nu ong. 5 bakken pronutrin achter z'n kiezen en nog 2x een kuur van een soort gelijk medicijn maar dan voor mensen. het luchtzuigen was bijna weg. hij heeft een tijd zelfs op 1/3 van de normale hoeveelheid gestaan zonder dat het erger werd. nu heb ik het de afgelope week weer op moeten voeren omdat hij weer een kwartier aan een paal stond te zuigen.
hij heeft gisteren een dag op de dierenkliniek gestaan voor onderzoek
[VvdD] dagje dierenarts, niet goed. dierenarts heeft begin van z'n maag bekeken en het was er toch nog flink rood. dus weer een nieuwe lading medicijnen mee gekregen.

VaNnAxEvItA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:59

Mijn paard zuigt ook lucht en ik heb ook een band voor haar maar met haar heb ik geen wonden ofzo.
Daar heb ik wel geluk meej denk?¿

Maar ik denk ook dat het een verschil is want mijn paard staat met de winter als het echt stormd gaan ze naar binnen maar anders staat ze gewoon buiten en daar kan ze ook moeilijk schuren, of wonden maken

groetjes

loeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:22

MIJn paard doet ook helaas aan lucht zuigen ik wist het voordat ik er kocht. Alleen dat was een nadeel ze is zo geweldig met rijden is lief in omgang enzv. zo'n paard kun je niet beter wensen alleen DAT luchtzuigen.

NOu ze doet het met rijden enzv. helemaal goed *LOL* nog nooit koliek gehad nooit kreupel of wat dan ook (andre Problemen)

In de wei mag ze em af in stal doe ik wel een band om dat vind ze niet zo leuk maarja. ik heb er een bondje omgedaan want ze kreeg op sommige plaatsen plekjes.

maar 1 ding!! Ik wil er voor geen goud kwijt/verkopen!!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:56

Hoe duur kost het testen op een maagzweer?

Wat ik me ook afvraag is of er voedingsmiddelen te scherp zijn voor de maag bijvoorbeeld knoflook of zeewier ofzo.
Mijn twenter zuigt ook lucht.
Ongelovelijk.....het beesie staat zomers 24/7 buiten en s winters in een uitloop stal met 5 anderen en 6 uur per dag in een paddock samen met anderen.
En dan noemen ze het verveling.

Hij heeft een tijd pronutrin gehad en daarna een onderhouds dosis van groene os.
Van de zomer ben ik er helemaal mee gestopt en nu zuigt hij heel erg.
Ik ben weer begonnen met groene os en heb een muilkorf gekocht.
Ik vind het heel erg zielig voor hem...........op zich kan hij er wel mee eten maar hij is er nog niet zo handig in.
Op het land staat ie gewoon zonder muilkorf.
Ik ben een beetje aan het kijken wat ik met hem moet in de winter.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:51

Mijn pony zuigt al minstens 6 jaar lucht (deed ie al toen ik hem kocht), en hij heeft nooit een band omgehad. Alleen 1 keer een half uur, maar toen heeft hij een half uur lang vreselijk wild gedaan om er van af te komen. Hij gooide zichzelf zelfs tegen de muur aan!! (ja, ik weet het, hij is een beetje raar Bloos ). Dus die band heb ik gauw weer afgehaald voordat hij iets zou breken... In de 5 jaar dat ik hem heb heeft hij 1 keer koliek gehad (gister namelijk). maar dat komt omdat hij de laatste maand veel meer luchtzuigt dan eerst, omdat hij door een blessure 2 maanden niet mag rijden en 1 maand ook de stal niet uit mocht .
Hij begon dus bij de vorige eigenaar ermee, omdat zij er vrijwel niets mee deden dus verveelde hij zich te pletter, hij is al zo energiek. maar nu hoorde ik laatst dat hij toen begon met luchtzuigen nadat hij een keer ontsnapt was en heel veel bix uit een voerbak heeft gegeten!! Dus nu zit ik toch ook aan zijn maag te denken. Dus nu lees ik van jullie dat jullie maagcomposium en pronutrin gebruiken, en dat wil ik ook proberen. maar ik zie dat veel van jullie eerst pronutrin gebruiken en later maagcomposium. maar moet je dan pronutrin eerst gebruiken of kan ik ook gelijk beginnen met maagcomposium? (dat is namelijk veel goedkoper Bloos ) En kan ik dat gewoon bestellen of moet ik eerst de DA vragen of het wel mag/kan? Hij doet het trouwens in de zomer veel minder dan in de winter en hij deed het de laatste 2/3 jaren sowieso veel minder toen ik hem echt intensief ging gebruiken voor wedstrijden enzo. Hij heeft ook gewoon een goede conditie. Hij deed het toen eigenlijk alleen nog maar tijdens het eten en in stresssituaties, maar nu dus vaker door die blessure (omdat hij zich dus verveelt). Dus als jullie mijn verhaal zo lezen, raden jullie het dan aan om met die maagzuurremmers te beginnen om te kijken of dat helpt?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:58

Hij kreeg trouwens tot zijn tiende jaar koeienbix gehad als voer, dus daarvan heeft hij toen ook veel te veel van gegeten toen hij ontsnapt was Scheve mond . Ik weet niet of hij daar nog weer last van zijn maag kan krijgen dan gewoon bix, weten jullie daar iets van? Alle paarden daar kregen trouwens koeienbix, en de mijne was de enige die luchtzoog. hij kijgt nu sinds 2 jaar wel gewoon bix voor paarden, na gezeur van mij Knipoog

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 19:20

Heeft iemand ervaring met Margreet Dudok van Heel van de Silverlinde??
Of misschien ervaring met bachbloesem gebruiken tegen luchtzuigen??
Ik ben nu met tieme al een tijd bezig geweest met pronutrin, maagcompositum en nog een ander goedje. Het zuigen is in het algemeen al stukken minder geworden, (was al stukke minder door naar andere stal te verhuizen), maar zo nu en dan heeft hij perioden van een aantal dagen dat hij om de 10 min. aan het paalhangen is. Boos! En aangezien hij er supersloom van wordt is dit niet bevorderlijk.

Margreet dudok van Heel werkt met bachbloesem-remedies en zou hem dan waarschijnlijk gaan behandelen voor stress en maagproblemen.

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 22:30

het mischien een beetje een off-topic vraagje, maar ik heb sinds 3 weken een merrie die luchtzuigt, of eigenlijk meer heeft gedaan..
bij mij loopt ze altijd buiten met een inloopstal en heb het haar niet zien doen..

MAAR.. voor ik haar kocht heeft ze altijd (of heel vaak) zo'n band omgehad, en toen ik haar had opgehaald voelde ik 2 bulten achter haar kaak, daar waar de band ophoudt, zeg maar.
ik dacht dat ze droes had/heeft omdat ze ook een beetje snotterig was.. dus ik maar smeren enz.. maar er verandert niets, is inmiddels ook niet meer snotterig.. zouden die bulten dus ook kunnen komen dat ze die band omgehad heeft?