Waar heerst rhinopneumonie?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

signor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 07:38

is er echt rhino in egmond en waarland?wie weet of dit waar is of is het een gerucht?
en weten jullie of het texel weekend doorgaat?
wij gaan dit weekend naar texel toe en ik wil graag weten of het veilig is?

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:46

Weet iemand hoe het nu zit met de Rhino in Woerden en omstreken?
zijn er nog nieuwe gevallen bekend?

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:31

Er zijn geen nieuwe gevallen va Rhino in Woerden bekend. Dat van Rhino in Egmond en Waarland zal wel weer een gerucht zijn.

Nogmaals mensen, alleen posten als je een geval van rhino weet waarvan je een bevestiging hebt gekregen van de behandelend dieren arts!!!!!!!! Andere dierenartsen willen namelijk ook nog wel eens meegaan met de geruchten.

Naar mijn idee is texel gewoon veilig, bij ons in de omgeving gaan de wedstrijden ook gewoon weer door.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 09:42

Hallo, bevestigd door dierenartspraktijk:

In Bergambacht (Krimpenerwaard, Zuid-Holland) is woensdag 21/4/2004 rhinopneunomie geconstateerd en vastgesteld. Alle verenigingen in de Krimpenerwaard hebben dan ook hun activiteiten afgelast. Ringsteken op Koninginnedag gaat dan ook niet door in Lekkerkerk en Ouderkerk aan den IJssel.

Mvgr,

Krista

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:03

ja sorry, vastgesteld in bergambacht niet in LEKKERKERK

Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 23:34

Op de stal waar ik sta in Eemnes is vandaag vastgesteld dat er Rhino heerst. Er is vanavond spoed overleg gepleegd met dierenartsen uit de omgeving. Er is nog niks officieel bekend gemaakt.
Ik kan het helaas wel bevestigen omdat mijn paard positief is bevonden op Rhino.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 13:25

Erg vervelend dat je paard rhino heeft. Ik hoop dat hij gauw weer beter wordt.
Daarnaast wel heel prettig dat je dat hier op Bokt wilt melden.

Verder wil ik iedereen die zijn paard in Eemnes heeft staan nog eens op het begin van dit topic wijzen, waar een heel verhaal staat over het hoe en wat rond rhino.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:06

Krista schreef:
Hallo, bevestigd door dierenartspraktijk:

In Bergambacht (Krimpenerwaard, Zuid-Holland) is woensdag 21/4/2004 rhinopneunomie geconstateerd en vastgesteld. Alle verenigingen in de Krimpenerwaard hebben dan ook hun activiteiten afgelast. Ringsteken op Koninginnedag gaat dan ook niet door in Lekkerkerk en Ouderkerk aan den IJssel.

Mvgr,

Krista

gaat dit om berkenwoude? hier is (voorzover ik heb begrepen) rhino gecontateerd op een manege. berkenwoude valt onder de gemeente bergambacht, maar bergambacht zelf ligt een heel stuk verderop.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:21

Dodelijk paardenvirus treft stallen in Eemnes
EEMNES - Het paardenpension Heidehoek in Eemnes is getroffen door de besmettelijke virusziekte rhinopneumonie. Bij drie paarden is de ziekte officieel vastgesteld. De stal met negentig paarden is de komende weken dicht, geen enkel paard mag het terrein af.

Vorige week woensdag vertoonde het eerste paard de symptomen van de neurologische en meest ernstige variant van de virusziekte.

Donderdag bleek dit vermoeden juist, het dier is behandeld en is er inmiddels aardig bovenop. Vier andere paarden zijn ook onderzocht. Twee van deze paarden hebben de minst ernstige vorm van rhinopneumonia onder de leden, te vergelijken met een stevige verkoudheid.

Om verdere verspreiding van het virus te voorkomen moeten alle paarden op het terrein van Heidehoek blijven en wordt contact tussen gezonde en zieke dieren vermeden. Als alle paarden koortsvrij zijn, moet de stal nog minstens drie weken dicht blijven, wat betekent dat er al die tijd geen wedstrijden kunnen worden gereden.

Volgens dierenarts Henk Merkens van het diergeneeskundig centrum De Vallei in Woudenberg is er, mits iedereen zich aan de voorzorgsmaatregelen houdt, geen reden tot paniek. ,,Het is alleen lastig omdat de paarden het terrein niet afmogen." Hij hoopt dat dit landelijk de laatste uitbraak van de paardenziekte is voor dit jaar. ,,Het virus komt elk jaar tussen november en april twee à drie keer voor. Vorige maand in Amsterdam en onlangs in Woerden, dus met Eemnes zijn we er voor dit jaar."

De komende tijd worden er bij pension Heidehoek nog twintig 'verdachte' paarden onderzocht. Volgens de eigenaar van het pension is de sfeer in het bedrijf 'absoluut niet paniekerig', maar zijn sommige eigenaren wel behoorlijk ongerust. Van alle paarden wordt twee keer per dag de temperatuur genomen. Ook krijgen ze extra vitamines om hun weerstand te verhogen.

Rivka Groenier
maandag 26 april 2004

www.gooieneemlander.nl

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 13:17

Graag weer on topic verder in dit sticky, reacties/medeleven naar mensen graag per pb.

Kirsty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:54

Nog verdere stallen zijn er in Eemnes positief bevonden. Ik heb dit ook van mijn DA bevestigd gekregen. Dus blijf alsjeblieft binnen met je paard als je in Eemnes staat!!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:57

Ik sta ook op de bewuste stal. Het is natuurlijk nog te vroeg om al te zeggen dat het leed geleden is, maar tot nu toe gaat het erg goed. De paarden worden allemaal getemperatuurd en nieuwe koortsgevallen heb ik nog niet gzien op de temperatuurlijsten. We hebben ook geluk dat het nu zulk mooi weer is!
Reden tot voorzichtigheid en alertheid? Ja, natuurlijk! Onrust en paniek? Nee, nergens voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:39

Kirsty schreef:
Nog verdere stallen zijn er in Eemnes positief bevonden. Ik heb dit ook van mijn DA bevestigd gekregen. Dus blijf alsjeblieft binnen met je paard als je in Eemnes staat!!

Binnen blijven is complete waanzin. Wel is het zeer verstandig om snuffelcontact tussen paarden, die normaal niet bij elkaar lopen, te vermijden. Rhino waait namelijk niet over, het verspreid zich niet via de lucht. Het maken van buitenritten is dus geen enkel probleem.

Overigens blijven de paarden van de Heidehoek voorlopig nog wel op het terrein. Een voorzorgsmaatregel die eigenlijk niet nodig is, maar die genomen is uit loyaliteit naar stallen in de omgeving.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:55

Inderdaad, binnen blijven slaat helemaal nergens op. Paarden die niet ziek zijn mogen gewoon werken, met paarden die wel ziek zijn werk je toch al niet.
Blijf natuurlijk gerust op het eigen erf als je je daar prettig bij voelt, maar nodig is het niet. Buitenrijden is geen ander risico dan je paard in de wei of paddock zetten. Een paard van de Heidehoek zul je niet tegenkomen, die gaan het erf niet af.
Als je je paard door allerlei rare maatregelen uit z'n normale ritme haalt, dan verlaag je ze z'n weerstand alleen maar. Gewoon je normale ding blijven doen dus!

Ik kan zo boos worden om dat onnodig paniekzaaien Boos!

Kirsty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 19:16

Nou DA Teunissen heeft die ik vandaag gebeld heeft zegt dat het beter is op je terrein te blijven. Tuurlijk paniek is nergens voor nodig en in je eigen bak kan je ook prima werken, maar het wordt dus idd overgebracht door contact, maar het kan ook door menselijk contact, en dus niet alleen via paarden. En dat maakt het dus toch al een stuk onaangenamer!!

Kirsty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 19:17

CCCCorine"]
[quote="Kirsty schreef:

Binnen blijven is complete waanzin. Wel is het zeer verstandig om snuffelcontact tussen paarden, die normaal niet bij elkaar lopen, te vermijden. Rhino waait namelijk niet over, het verspreid zich niet via de lucht. Het maken van buitenritten is dus geen enkel probleem.

Overigens blijven de paarden van de Heidehoek voorlopig nog wel op het terrein. Een voorzorgsmaatregel die eigenlijk niet nodig is, maar die genomen is uit loyaliteit naar stallen in de omgeving.
[/quote]

Met binnen bedoelde ik dus niet letterlijk binnen maar op je eigen terrein. Sorry hoor als dat verkeerd overkomt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 19:46

Als het waar is dat er in Egmond en Waarland rhino heerst dat komt het nu toch wel met snelle passen flink dichtbij.

Kiekie, sterkte! Ik hoop dat je paard er snel weer bovenop komt.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:14

ik sta in hilversum, we laten nu ook even niemand meer op onze stal komen zonder dat die gene eerst ontsmet is. we rijden nog wel welke dag op de hei. (de stal ligt ook aan de hei) ik hoorde ook dat er bij stal doets (hilverszicht) in loosdrecht droes heerst! even uitkijken dus!

weet iemand of de jachtkampioenschappen op soestdijk gewoon doorgaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:35

ja het is aangetoont dat het in waarland en Egmond heerst.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:59

Chiqa schreef:
ja het is aangetoont dat het in waarland en Egmond heerst.

WIE heeft het aangetoont dat daar Rhino heerst?????

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:27

Wij wilden graag naar meijendel maar dat kon niet omdat er in Wassenaar rhino zou zijn. Maar we hebben gebeld met de DA en er is inderdaad een paard overleden, van 20 jaar met de verschijnselen van rhino maar het was opzeker geen rhino!!!!!!

strudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:29

Advies wat ik kreeg van de d.a. in bodegraven was, dat je op zich wel kan buitenrijden, maar niet gezellig samen met paarden van een andere stal en ook niet met je paard gaan "buurten" als je in een regio woont waar rhino heerst!

Het is al helemaal niet verstandig om deel te nemen aan wedstrijden of "paardige" evenementen in die regio's ( groot deel van de randstad ondertussen?) Maar hier heeft iedereen natuurlijk zijn eigen verantwoordelijkheid in!

Wij hebben hier ook een drachtige merrie staan en uit voorzorg blijven wij dus toch met alle paarden op het eigen terrein. (Berkenwoude of Bergambacht komt wel heel erg dicht bij!)

Denk ook aan je hoefsmit die van stal naar stal gaat! misschien wel handig om daar toch even afspraken over te maken met hem.Verward
Het risico dat het van mens op paard kan worden overgebracht, is klein maar wel aanwezig.

't is dat het in dit geval geen economisch belang heeft, dus doet het ministerie van landbouw en veeteelt er niet moeilijk over.
Als het economisch belang was geweest, waren er nu waarschijnlijk al meerdere stallen "geruimd" om het zo maar eens uit te drukken.
Het virus is er niet minder gevaarlijk om!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 14:02

Bij ons op stal is het wat betreft hoefsmeden etc. zo geregeld dat die zoveel mogelijk aan het eind van de dag proberen te komen, zodat ze daarna naar huis kunnen en niet nog naar andere stallen gaan. Dit lukt niet altijd natuurlijk, maar we proberen het zoveel mogelijk.

Verder krijgen de paarden extra vitamine E door het voer.

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 15:49

ik sta in almere en bij ons zijn de wedstrijden in mei in ieder geval afgelast ivm de rhino die heerst in eemnes.
ze zijn bij ons op d emanege heel erg voorzichtig en ik ben er ook heel blij mee,we mogen wel gewoon een buitenrit maken hoor.
ik hoop dat het snel weer over is,heb een clinic in bavel op 16 mei en ik wil daar toch wel heeeeeeeeeeeeel graag heen,maar de gezxondheid van d epaarden gaat voorop.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:19

De "roddels"gaan dat er ergens in Almere en Laren ook Rhino heerst, maar tot zover niets over gehoord en beschouw het dan ook maar als een roddel. Wat mijn vraag is, er komen verschillende instructeurs/trices bij ons op stal, afkomstig van andere stallen en ook overal les geven. Nu vroeg ik mij af, stel dat er een paard ergens Rhino heeft, geeft een lik of veegt zn snotneus aan instructeur zn jas en die komt vervolgens bij ons op stal en onze paarden snuffelen aan zijn jas, is het dan ook besmettelijk? Ik bedoel, natuurlijk geen paniek zaaien, maar heb geen trek dat mijn paard opeens besmet raakt, door iets wat voorkomen kan worden..