Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:27

Tancreda4 schreef:
YH05 schreef:
Wat is voorlopig? De dierenartsenpraktijk weet hiervan maar de assistente vind het blijkbaar geen spoedgeval, dat ligt niet aan mijn handelen ben ik bang, anders waren ze er namelijk al lang bij geweest. "Regel een dierenarts met spoed" is niet helemaal realistisch als er geen andere paardenklinieken in de buurt zijn, ik ben afhankelijk van deze dierenarts en hun planning dus moet ik wachten op reactie.

Maar wat voor kliniek is dit dan? Als het geen spoed is, kan je vaak een afspraak maken voor later in de week. Dan staat er iig een afspraak. Ik vraag me af hoe duidelijk jij bent geweest dat er iemand langs moet komen. Of dat je alleen hebt gezegd dat t wel erg duur is maar je ook niet naar de kliniek kunt komen. En dat de assistente daar mee verder gaat ipv de urgentie ziet dat er een afspraak moet worden gemaakt.

Ik zou ook nog een keer bellen.

Ik heb het verhaal precies verteld zoals ik het hier heb geplaatst en ik heb de foto's en video's meegestuurd. Ik ben toevallig net teruggebeld en ze vinden dit geen spoed maar ze vinden het wel verstandig om haar een keer na te kijken, ze hebben morgenmiddag een plek vrij doordat iemand anders heeft afgezegd dus die hebben ze er nu in staan.

Somebitch

Re: Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:29

Fijn dat ze morgenmiddag komen kijken, ben erg benieuwd wat eruit komt TS. Hou je ons op de hoogte?
Daarnaast nog steeds de vraag of je pulsatie voelt. Ik zou uit voorzorg wel haar voeten gaan koelen (baat het niet dan schaadt het niet ;) )

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:30

Suzanne F. schreef:
Ik weet niet beter of met spoed staat er binnen een uur een veearts op de stoep. Of zeker diezelfde dag. Ik begrijp het ook niet. Ik denk niet aan hoefbevangenheid maar wel aan iets waarbij het waarschijnlijk einde verhaal pony is. Arm ding hoe ze erbij staat.

Ik ben net teruggebeld en ze vonden haar klachten en de video's geen spoedgeval, ze stelden zelfs voor dat het nog wel kon wachten tot volgende week. Toevallig is er wel morgen een plek vrij omdat iemand heeft afgezegd dus staat ze daar nu voor ingepland

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:33

mika11 schreef:
Ik vind dat je er best luchtig en makkelijk over doet.
Je schuift alle verantwoordelijkheid bij je zelf weg.
Van 'ik heb de dierenarts gebeld, dus nu ligt de verantwoordelijkheid bij hun'.
Zo komt het op mij over in ieder geval.

Op z'n minst kun je nogmaals bellen met de dierenarts praktijk, vraag een dierenarts te spreken, doe wat je kan.
Rij naar de praktijk toe desnoods, neem de foto van je paard mee, laat zien dat het spoed is.

Ik heb de foto's en video's al laten zien en ze vinden dit geen spoed, er staat nu een afspraak voor morgen omdat ze toevallig ruimte hadden

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:35

Somebitch schreef:
Fijn dat ze morgenmiddag komen kijken, ben erg benieuwd wat eruit komt TS. Hou je ons op de hoogte?
Daarnaast nog steeds de vraag of je pulsatie voelt. Ik zou uit voorzorg wel haar voeten gaan koelen (baat het niet dan schaadt het niet ;) )

Ik heb haar hoeven de afgelopen weken al vaker gecontroleerd maar er waren geen afwijkingen. Geen pulsatie, niet warm of gevoelig en ook niet dik. Ik zal jullie in ieder geval op de hoogte houden maar omdat ze geen bijzonderheden bij haar hoeven lijkt te hebben verwacht ik niet dat ze hoefbevangen is zoals iedereen hier denkt. Ik hoor het in ieder geval morgen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:35

Maar in de hoeven vind je ook geen pulsatie.. Weet je waar je moet voelen?

DuoPenotti
Amazone

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:38

Fijn dat ze morgen komen.
Ik ben heel benieuwd :j

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:41

Goed dat je nog een keer gebeld hebt en dat de afspraak staat. Hopelijk vinden jullie morgen de oorzaak

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:54

YH05 schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik weet niet beter of met spoed staat er binnen een uur een veearts op de stoep. Of zeker diezelfde dag. Ik begrijp het ook niet. Ik denk niet aan hoefbevangenheid maar wel aan iets waarbij het waarschijnlijk einde verhaal pony is. Arm ding hoe ze erbij staat.

Ik ben net teruggebeld en ze vonden haar klachten en de video's geen spoedgeval, ze stelden zelfs voor dat het nog wel kon wachten tot volgende week. Toevallig is er wel morgen een plek vrij omdat iemand heeft afgezegd dus staat ze daar nu voor ingepland

Ik vind dit wel spoed. En voorrijkosten honderden euro's? ??? Gelukkig komen ze nu morgen kijken- hopenlijk kunnen ze meteen vinden wat het is en bijv. goede pijnstillers geven.

MondyJoker
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:55

YH05 schreef:
MondyJoker schreef:
Wat is dit een bizar topic.
Als je dit dier wil helpen en daarom over hebt genomen dan zorg je ook dat het meteen geholpen gaat worden. Niet zeuren over voorrijkosten en zeker niet zo op zn beloop laten want het was al tijden zo dus ach die paar dagen kunnen er ook wel bij.
Je komt alleen maar met smoesjes aan waarom er niet meteen (of meteen sochtends) gebeld kan worden.

Wat voor smoesjes lees je hier? Er staat toch duidelijk meerdere keren dat er al contact is geweest met de dierenarts en dat die zelf op zich laten wachten, blijkbaar vinden die het geen spoed. Ik zie hier eigenlijk alleen maar moraalridders die hun zegje willen doen, vrijwel geen behulpzame reacties en heel veel verwijten.

Feit is dat ik al contact heb gehad met de Dierenartsenpraktijk en dat mij toen is verteld om een mail te sturen met de informatie omdat ik haar paspoort nog niet heb en niet in het systeem sta waardoor ik dus nog geen afspraak mocht inplannen. Ik heb ook al heel vaak duidelijk aangegeven dat ik er vandaag achteraan zou bellen omdat ik dus nog geen reactie heb. Als je het mij vraagt is jouw reactie pas echt bizar, een hard oordeel vellen zonder de moeite te nemen om alle informatie te lezen.

Ik heb alle informatie gelezen, dus die moeite is gedaan ;)
Er is hier ook wel eens een dierenarts gebeld waar we niet bij in het systeem stonden en door omstandigheden er ook niet meteen bij het paspoort kon (wat ook niet nodig was uiteindelijk) en dat was geen enkel probleem. Alle info die ze konden krijgen werd er ter plekke in gezet. Vooral belangrijk waar de rekening heen kan.
Ik lees net de rest bij en zie dat er morgen een afspraak is. Fijn dat er iig eindelijk gekeken gaat worden naar het dier maar wellicht voor jezelf een optie om verder te kijken naar een andere als het zo lastig is contact te krijgen of ze bij dit niet zo'n haast lijken te hebben.
(Je geeft iig aan dat ze t volgende week ook wel prima vonden).Voor jouzelf misschien ook wat fijner als je er 1 hebt die wel vlot reageert.
Hopelijk weet je morgen iig meer met wat er aan de hand is en wat je verder qua plan kan opmaken. Zie verder iig al mooie tips voorbij komen waar je wat aan kan hebben.
⚠️ MondyJoker kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:02

Als het maar korte momenten zijn dat je paard dit doet, kan het heel goed door slaaptekort komen. Doet ze het enkel tijdens rustmomenten, of bijvoorbeeld ook tijdens het eten of random tijdens het lopen? Slaaptekort heeft natuurlijk altijd een oorzaak, en daar zal je mee aan de slag moeten zodat je paard weer voldoende kan slapen.

Ik wil wel voorstellen om springschoenen ondersteboven aan te trekken; mocht ze vallen, dan heb je toch enige bescherming voor de benen.

Je paard ziet eruit alsof ze moeilijke tijden heeft gehad. Laat de dierenarts zeker even naar de tanden kijken; het is goed mogelijk dat daar al langere tijd niets aan gedaan is. Je kan dan later een afspraak inplannen om dit verder te laten behandelen.

Ik denk wel dat je voor jezelf moet nagaan wat je hoopt te bereiken voor dit dier. Het zal waarschijnlijk een lange tijd kosten om haar weer gezond te krijgen, eventueel met therapieën, medicatie en behandelingen. Het siert je dat je haar uit een vervelende situatie hebt gehaald, maar blijf ook realistisch naar jezelf toe of je dit op lange termijn wil en kan volhouden. Het kan namelijk twee kanten op gaan.

Ik zou je ook aanraden om zo snel mogelijk het paspoort van de vorige eigenaar te verkrijgen. Zonder paspoort wordt het moeilijk om, indien nodig, beslissingen te nemen, en dat kan onnodig lijden veroorzaken.

fohadie
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:22

Volgens mij is dit 1 grote 1 aprilgrap. Er klopt te weinig in dit verhaal.

Mocht het toch waar zijn, dan sorry en mijn excuses maar dan denk ikdat TS in dit topic een heel ander verhaal dan aan de dierenarts heeft verteld.

Op dit forum zitten mensen die al jaren in het paardenvak zitten, die herkennen onzin meteen en die houd je niet voor de gek.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:25

Achterlijk gedoe met dat het geen spoed is. Ik geloof er ook geen ruk meer van. Misselijk makend als dit een grap zal zijn!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:27

YH05 schreef:
Kidde schreef:
Sorry TS, maar ik snap je niet helemaal. Je geeft aan dat de dierenarts geen tijd zou hebben, naar ik lees alleen maar dat je hebt gemaild voor een afspraak en nog geen reactie hebt. Ik weet niet of het een Gen Z dingetje is met belangst, maar je kan dierenartsen echt beter gewoon bellen voor een afspraak. De mail wordt naar mijn ervaring niet zo snel gelezen. Dit klinkt m.i. echt wel als spoed, ik heb ook echt nog nooit meegemaakt dat de dierenarts dan niet dezelfde dag langs komt. En helaas betaal je dan vaak nog meer vanwege het spoedtarief, maar dat is nu eenmaal helaas soms zo met paarden.

Ik zou dus gewoon morgenochtend gelijk bellen als de praktijk open is en een afspraak maken. Verder heb ik zelf nog nooit meegemaakt dat ze per se de papieren moeten hebben, maar als dat zo is kan je toch ook een andere dierenarts bellen?

Ik snap ook niet helemaal waarom je het paspoort nog niet hebt. Ze had niet vervoerd mogen worden zonder en als er nu controle komt heb je ook een probleem. Ik zou dus echt wel zorgen dat je het paspoort z.s.m. krijgt.

De eigenaar was het paspoort vergeten bij het afleveren, daarom is die niet op dezelfde locatie als waar zij nu staat. Als je de reacties hebt gelezen zie je duidelijk meerdere keren staan dat ik de dierenarts al heb gebeld maar volgens de assistente had ik haar papieren (paspoort) nodig om een afspraak te kunnen plannen en heeft mij toen net als andere mensen hier aangeraden om een mail te sturen met de informatie, wat ik dus ook heb gedaan maar waar ik nog geen reactie op heb.

Ik vind dat de fout hier (ook) bij de assistente ligt. In een ernstig geval moet de DA gewoon komen, ook al is administratief niet alles geregeld. Overigens zijn doktersassistentes wel vaker nogal "beschermend"naar de tijd van hun bazen. Zelfs ik als mens moet bij plotselinge klachten vaak heel veel moeite doen om een afspraak te krijgen die via een assistente gemaakt moet worden bij mijn eigen mensen- arts.

Zoolgangster
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:39

Popstra schreef:
Achterlijk gedoe met dat het geen spoed is. Ik geloof er ook geen ruk meer van. Misselijk makend als dit een grap zal zijn!

Als ik de foto's van het paardje bekijk, lijkt het me ten eerste al niet kloppen dat dat dier, tot het bij TS kwam, "hoog in de dressuur gelopen heeft" gezien de conditie van de benen en het hele dier. Verder lijkt het erop dat TS eventuele akties van een dierenarts zelf saboteert (niet effectief proberen contact te leggen) en vraag ik me ook af of het verhaal wel eh... klopt. :j

c_alsemgeest
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:51

Popstra schreef:

Of echt een slechte VA, maar dan zou gister ook het moment zijn geweest voor mij om over te stappen :P
⚠️ c_alsemgeest kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:18

Somebitch schreef:

Ja dat weet ik, ik zeg gewoon hoeven voor het gemak. Ik heb verder ook alles aan haar voorbenen gecontroleerd op pijn en temperatuurverschillen maar ook daarin is niks te vinden, hoewel haar knieën wel wat gevoelig lijken te zijn en daarbij verwacht ik op haar leeftijd iets van artrose

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:20

Popstra schreef:

Dus omdat de dierenarts een andere mening heeft dan jij is het ineens allemaal niet waar of niet goed? Iedereen roept om een dierenarts en zodra die een andere mening geeft dan jullie is de dierenarts ineens slecht of klopt het verhaal niet. Heel merkwaardig. Ben je toevallig zelf dierenarts?

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:22

YH05 schreef:
Somebitch schreef:

Ja dat weet ik, ik zeg gewoon hoeven voor het gemak. Ik heb verder ook alles aan haar voorbenen gecontroleerd op pijn en temperatuurverschillen maar ook daarin is niks te vinden, hoewel haar knieën wel wat gevoelig lijken te zijn en daarbij verwacht ik op haar leeftijd iets van artrose

Ook als je zelf denkt artrose, laat het diertje op de foto zetten. Dan kan een dierenarts jou laten weten wat de gradatie en de hoeveelheid is en of het dier ook echt pijn vrij is.
Gezien de leeftijd kun je echt wel artrose verwachten en zeker als ze in het hogere werk heeft gelopen.

Cioccolato
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:25

YH05 schreef:
Popstra schreef:

Dus omdat de dierenarts een andere mening heeft dan jij is het ineens allemaal niet waar of niet goed? Iedereen roept om een dierenarts en zodra die een andere mening geeft dan jullie is de dierenarts ineens slecht of klopt het verhaal niet. Heel merkwaardig. Ben je toevallig zelf dierenarts?

Een dierenarts die dit af wimpelt moet je niet bij je dieren willen.
Of her is allemaal minder erg dan dat je hier voor doet.
Of er is niks van waar.
Of de dierenarts is prut

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:27

Zoolgangster schreef:
Popstra schreef:

Als ik de foto's van het paardje bekijk, lijkt het me ten eerste al niet kloppen dat dat dier, tot het bij TS kwam, "hoog in de dressuur gelopen heeft" gezien de conditie van de benen en het hele dier. Verder lijkt het erop dat TS eventuele akties van een dierenarts zelf saboteert (niet effectief proberen contact te leggen) en vraag ik me ook af of het verhaal wel eh... klopt. :j

Ze heeft niet hoog is de dressuur gelopen als in westrijden rijden, ze moest mee lopen in dressuur lessen waarbij er hogere dressuur oefeningen werden gedaan zoals wendingen om de achterhand, travers en appuyeren.

Zoals eerder gezegd loopt ze gewoon normaal, ze is niet kreupel en ze beweegt vrijwillig de hele dag door. Ondanks dat ze mager is heeft ze nog steeds energie en bij haar vorige eigenaresse kreeg ze geen andere keus dan meelopen in de les.

Ik vraag me ook af op wat voor manier ik contact met de dierenarts zou vermijden volgens jou. Ik heb namelijk gewoon gemaild en gebeld en dat zijn hele gangbare manieren om een afspraak in te plannen.

c_alsemgeest
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:30

Denk dat het mailen het stukje is.

Ik zou zelf bellen en zeggen dat ze meteen moeten komen.
Het "moeten" kan ik wel weglaten dan, want mijn veearts weet ook dat ik ze alleen direct wil laten komen als het echt mis is.
⚠️ c_alsemgeest kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:35

fohadie schreef:
Volgens mij is dit 1 grote 1 aprilgrap. Er klopt te weinig in dit verhaal.

Mocht het toch waar zijn, dan sorry en mijn excuses maar dan denk ikdat TS in dit topic een heel ander verhaal dan aan de dierenarts heeft verteld.

Op dit forum zitten mensen die al jaren in het paardenvak zitten, die herkennen onzin meteen en die houd je niet voor de gek.

In dat geval weten die mensen schijnbaar toch niet waar ze naar kijken. Ik kan gerust een screenshot sturen van de mail die ik heb gestuurd naar de dierenarts, het is precies het verhaal geknipt en geplakt wat ik hier ook heb neergezet alleen dan met video's erbij in plaats van alleen de foto's.

De foto's hierbij zijn ook zelf gemaakt en niet van internet dus ik vraag me af hoe je dan denkt dat dit nep zou kunnen zijn. Bijzonder

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:42

Karlijnxxx schreef:
Als het maar korte momenten zijn dat je paard dit doet, kan het heel goed door slaaptekort komen. Doet ze het enkel tijdens rustmomenten, of bijvoorbeeld ook tijdens het eten of random tijdens het lopen? Slaaptekort heeft natuurlijk altijd een oorzaak, en daar zal je mee aan de slag moeten zodat je paard weer voldoende kan slapen.

Ik wil wel voorstellen om springschoenen ondersteboven aan te trekken; mocht ze vallen, dan heb je toch enige bescherming voor de benen.

Je paard ziet eruit alsof ze moeilijke tijden heeft gehad. Laat de dierenarts zeker even naar de tanden kijken; het is goed mogelijk dat daar al langere tijd niets aan gedaan is. Je kan dan later een afspraak inplannen om dit verder te laten behandelen.

Ik denk wel dat je voor jezelf moet nagaan wat je hoopt te bereiken voor dit dier. Het zal waarschijnlijk een lange tijd kosten om haar weer gezond te krijgen, eventueel met therapieën, medicatie en behandelingen. Het siert je dat je haar uit een vervelende situatie hebt gehaald, maar blijf ook realistisch naar jezelf toe of je dit op lange termijn wil en kan volhouden. Het kan namelijk twee kanten op gaan.

Ik zou je ook aanraden om zo snel mogelijk het paspoort van de vorige eigenaar te verkrijgen. Zonder paspoort wordt het moeilijk om, indien nodig, beslissingen te nemen, en dat kan onnodig lijden veroorzaken.

Ze doet dit alleen tijdens rustmomenten en maar voor een hele korte tijd (daarom kan ik het ook moeilijk op de foto zetten), ze zakt dan even letterlijk weg en vervolgens schrikt ze wakker en loopt ze weer gewoon verder alsof er niets aan de hand was.

Toevallig is de paardentandarts vorige week langsgeweest bij haar vorige eigenaar (hier was ik bij) en haar gebit was prima op een heel klein haakje na. Ze eet ook heel goed, bij haar vorige eigenaar kreeg ze alleen te weinig te eten, ze kreeg 's nachts een paar plakken hooi met een hand wortels en verder niets.

Bedankt voor het advies, ik hou inderdaad in de gaten wat voor ons beide realistisch is. Als het hier uiteindelijk gaat om langdurige revalidatie denk ik niet dat dat op haar leeftijd nog een eerlijke keuze is, qua kosten ben ik wel bereid om wat aan haar uit te geven als dat het enige punt zou zijn. Ik ken haar inmiddels al een hele tijd en na de afgelopen jaren is de mensheid haar een heel goed pensioen verschuldigd.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:44

YH05 schreef:
Popstra schreef:

Het gaat niet om meningen.

Het gaat erom dat pijn en ongemak worden uitgesloten of z.s.m. worden bestreden. Het dier staat er ellendig bij! Die laat je zo toch geen week staan?