Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Elisa2 schreef:Wat mij eigenlijk verbaasd is dat de emoties zo hoog oplopen terwijl er eigenlijk heel weinig informatie is. Niemand weet hier waar de KS zit, wanneer het paard precies last heeft en wanneer niet. Er zijn zoveel verschillende vormen en mate van KS dat er geen: one sizes fits all is.
Laten we eerst wat meer informatie afwachten voordat er stellig geroepen wordt met van alles.
Wat betreft KS bij dressuurpaarden, er is een hengst die erg popi was en dit vererfde en het is inderdaad naar dat dit onder de pet gehouden wordt. Gelukkig start het KWPN een test traject met rugfoto's voor de GGK hengsten.
Ibbel schreef:Waar dit soort discussies altijd weer op uitlopen is dat 'volgens bokt' een mens nooit voor zichzelf mag kiezen en het geld maar uit de lucht moet zien te toveren toveren om dat chronisch zieke, onbruikbare paard maar in leven te houden.
Zélfs al was dit paard te genezen door er 20.000 euro tegenaan te smijten, als je dat geld niet hebt, dan mag je, nee, móet je (in het belang van het paard!) ervoor kiezen het dier te euthanaseren.
Niemand anders gaat die kosten ophoesten, en voor het paard is het dan áltijd beter dood te zijn dan te lijden.
Elisa2 schreef:Nadeel bij KS is dat niet ieder paard met slechte rugfoto's ook automatisch last heeft en vica versa, dus het is goed dat er gedegen onderzoek naar gedaan wordt.
Ibbel schreef:Er zijn bij dit soort gevallen ook maar weinig opties:
1 veel geld uitgeven aan behandelen met een onzekere uitkomst
2 veel geld uitgeven aan 'pensioen' met de mogelijkheid dat een paard pijn lijdt zonder dat je het door hebt
3 euthanaseren
(De non-optie paard weggeven/verkopen zijn we het gelukkig wel over eens)
Dus dan polariseer je inderdaad vrij snel. Maar er is ook geen grijs gebied om te nuanceren. En als je geen geld hebt vallen optie 1 en 2 gewoon weg.
Elisa2 schreef:Mwah, optie is ook nog een second opinion, kijken of het paard mogelijk geschikt is voor de wagen (mits pijnvrij in beweging zonder ruiter), optie is ook nog die spieren behandelen waar Hutcherson het over had.Eventueel eens een revalidatietrainer met ervaring met KS laten mee kijken om het goed te kunnen beoordelen.
Kortom, voor nu te weinig informatie voor drastische beslissingen.
Elisa2 schreef:Wat mij eigenlijk verbaasd is dat de emoties zo hoog oplopen terwijl er eigenlijk heel weinig informatie is. Niemand weet hier waar de KS zit, wanneer het paard precies last heeft en wanneer niet. Er zijn zoveel verschillende vormen en mate van KS dat er geen: one sizes fits all is.
Laten we eerst wat meer informatie afwachten voordat er stellig geroepen wordt met van alles.
nikkel schreef:Ik kan hem de juiste zorg, behandeling of operatie niet bieden, ik heb daar de financiële middelen niet voor. Ik heb andere dierenartsen en professionals geraadpleegd en de prognose is niet goed. Uit de openingspost door TS.
Dan houdt het toch op. Moet TS dan krom liggen, om een paard dat volgens mij gewoon pijn heeft in leven houden. Als het dier in de wei gaat, zal in normale omstandigheden de buikomvang toenemen en de spieren zullen wegvallen. Daarmee gaat ook de pijn toenemen. Juist in verband met dierenwelzijn is inslapen de meest humane oplossing.
nikkel schreef:pol013, ik sta er duidelijk anders in dan jij. Een paard als grasmaaier kost ook veel geld. Het is absoluut niet gezegd, dat het dier dan pijnvrij is.
Ibbel schreef:Waar dit soort discussies altijd weer op uitlopen is dat 'volgens bokt' een mens nooit voor zichzelf mag kiezen en het geld maar uit de lucht moet zien te toveren toveren om dat chronisch zieke, onbruikbare paard maar in leven te houden.
Zélfs al was dit paard te genezen door er 20.000 euro tegenaan te smijten, als je dat geld niet hebt, dan mag je, nee, móet je (in het belang van het paard!) ervoor kiezen het dier te euthanaseren.
Niemand anders gaat die kosten ophoesten, en voor het paard is het dan áltijd beter dood te zijn dan te lijden.
Wat betreft KS bij dressuurpaarden, er is een hengst die erg popi was en dit vererfde en het is inderdaad naar dat dit onder de pet gehouden wordt. Gelukkig start het KWPN een test traject met rugfoto's voor de GGK hengsten.
Dees schreef:Vraag jezelf eens af wat je zelf zou doen in deze situatie?
Het kan ons allemaal overkomen. Elk onderzoek kost toch gauw een 300 euro.
Hoeveel euro zou jij er nog insteken? Wat zou je doen?
Zou een leuke poll-vraag zijn voor Bokt