Wat moet ik doe? Paard kissing spine laat inslapen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffieduck83

Re: Wat moet ik doe? Paard kissing spine laat inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 07:41

Als ik je goed begrijp heb je er al meerdere artsen bij gehad en toont het paard gevaarlijk gedrag onder het zadel. Dan kan je ervan uitgaan dat het paard pijn heeft. Inslapen zou ik zeker gezien de jonge leeftijd serieus overwegen. Paard heeft dan geen pijn meer en je loopt ook niet het risico dat hij na jou nog allerlei eigenaren gaat krijgen die toch weer gaan proberen te rijden. Zelf als weideversiering houden zou ook kunnen, maar dan ben je natuurlijk elke maand toch veel geld kwijt aan stalling etc. En mogelijk gaat hij ook in de wei verkeerd met zijn lichaam om om te compenseren, waardoor de kans op andere blessures (pezen, artrose) zeker behoorlijk aanwezig id. Hoe ver wil je gaan? Naar mijn mening zijn veel mensen aan de late kant met inslapen. Jij kan het paard veel leed besparen. Hoewel het nu natuurlijk heel harteloos voelt. Veel sterkte met je beslissing.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 07:45

Het is ook niet zo dat de dood het ergste is dat een paard kan overkomen, hoewel sommigen dat anders zien. 20 jaar met pijn in je lijf leven lijkt me stukken ellendiger.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:07

Waar dit soort discussies altijd weer op uitlopen is dat 'volgens bokt' een mens nooit voor zichzelf mag kiezen en het geld maar uit de lucht moet zien te toveren toveren om dat chronisch zieke, onbruikbare paard maar in leven te houden.

Zélfs al was dit paard te genezen door er 20.000 euro tegenaan te smijten, als je dat geld niet hebt, dan mag je, nee, móet je (in het belang van het paard!) ervoor kiezen het dier te euthanaseren.
Niemand anders gaat die kosten ophoesten, en voor het paard is het dan áltijd beter dood te zijn dan te lijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:12

Wat mij eigenlijk verbaasd is dat de emoties zo hoog oplopen terwijl er eigenlijk heel weinig informatie is. Niemand weet hier waar de KS zit, wanneer het paard precies last heeft en wanneer niet. Er zijn zoveel verschillende vormen en mate van KS dat er geen: one sizes fits all is.

Laten we eerst wat meer informatie afwachten voordat er stellig geroepen wordt met van alles.

Wat betreft KS bij dressuurpaarden, er is een hengst die erg popi was en dit vererfde en het is inderdaad naar dat dit onder de pet gehouden wordt. Gelukkig start het KWPN een test traject met rugfoto's voor de GGK hengsten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:16

Elisa2 schreef:
Wat mij eigenlijk verbaasd is dat de emoties zo hoog oplopen terwijl er eigenlijk heel weinig informatie is. Niemand weet hier waar de KS zit, wanneer het paard precies last heeft en wanneer niet. Er zijn zoveel verschillende vormen en mate van KS dat er geen: one sizes fits all is.

Laten we eerst wat meer informatie afwachten voordat er stellig geroepen wordt met van alles.

Wat betreft KS bij dressuurpaarden, er is een hengst die erg popi was en dit vererfde en het is inderdaad naar dat dit onder de pet gehouden wordt. Gelukkig start het KWPN een test traject met rugfoto's voor de GGK hengsten.

Goede zaak zeg van het kwpn. Snap alleen niet dat ze dan niet gelijk gaan voor hals-rug-si met het test traject.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:20

Jawel, die zitten er ook bij..sorry ik was wat onvolledig.

Ze zijn er nog mee bezig: https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn/het ... rok-eisen/

Nadeel bij KS is dat niet ieder paard met slechte rugfoto's ook automatisch last heeft en vica versa, dus het is goed dat er gedegen onderzoek naar gedaan wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:22

Ibbel schreef:
Waar dit soort discussies altijd weer op uitlopen is dat 'volgens bokt' een mens nooit voor zichzelf mag kiezen en het geld maar uit de lucht moet zien te toveren toveren om dat chronisch zieke, onbruikbare paard maar in leven te houden.

Zélfs al was dit paard te genezen door er 20.000 euro tegenaan te smijten, als je dat geld niet hebt, dan mag je, nee, móet je (in het belang van het paard!) ervoor kiezen het dier te euthanaseren.
Niemand anders gaat die kosten ophoesten, en voor het paard is het dan áltijd beter dood te zijn dan te lijden.

Deze discussies ontaarden altijd in 2 extremen en dat vind ik jammer. Hoe genuanceerd je ook een bericht probeert te typen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:26

Er zijn bij dit soort gevallen ook maar weinig opties:

1 veel geld uitgeven aan behandelen met een onzekere uitkomst
2 veel geld uitgeven aan 'pensioen' met de mogelijkheid dat een paard pijn lijdt zonder dat je het door hebt
3 euthanaseren

(De non-optie paard weggeven/verkopen zijn we het gelukkig wel over eens)

Dus dan polariseer je inderdaad vrij snel. Maar er is ook geen grijs gebied om te nuanceren. En als je geen geld hebt vallen optie 1 en 2 gewoon weg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:30

Mwah, optie is ook nog een second opinion, kijken of het paard mogelijk geschikt is voor de wagen (mits pijnvrij in beweging zonder ruiter), optie is ook nog die spieren behandelen waar Hutcherson het over had.Eventueel eens een revalidatietrainer met ervaring met KS laten mee kijken om het goed te kunnen beoordelen.

Kortom, voor nu te weinig informatie voor drastische beslissingen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:32

Elisa2 schreef:
Nadeel bij KS is dat niet ieder paard met slechte rugfoto's ook automatisch last heeft en vica versa, dus het is goed dat er gedegen onderzoek naar gedaan wordt.

Deze vind ik grappig.

Hetzelfde geldt voor foto's van de benen, waar paarden met 4-tjes op de foto gewoon 20 jaar kunnen lopen zonder ooit kreupel te zijn geweest, maar oh wee als je een paard koopt met zelfs maar een 2tje of 3tje, ondanks een prima klinische keuring. Reactie van 'heel bokt' in zo'n geval: je bent gék dat je zo'n paard koopt :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:33

Ibbel schreef:
Er zijn bij dit soort gevallen ook maar weinig opties:

1 veel geld uitgeven aan behandelen met een onzekere uitkomst
2 veel geld uitgeven aan 'pensioen' met de mogelijkheid dat een paard pijn lijdt zonder dat je het door hebt
3 euthanaseren

(De non-optie paard weggeven/verkopen zijn we het gelukkig wel over eens)

Dus dan polariseer je inderdaad vrij snel. Maar er is ook geen grijs gebied om te nuanceren. En als je geen geld hebt vallen optie 1 en 2 gewoon weg.

En dan kom je bij dat stukje verantwoordelijkheid waar mijn bericht over ging. Als geld een issue is en rijden het allerbelangrijkste, zou ik het houden bij maneges, bijrijdpaarden of stalruiter.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:34

Elisa2 schreef:
Mwah, optie is ook nog een second opinion, kijken of het paard mogelijk geschikt is voor de wagen (mits pijnvrij in beweging zonder ruiter), optie is ook nog die spieren behandelen waar Hutcherson het over had.Eventueel eens een revalidatietrainer met ervaring met KS laten mee kijken om het goed te kunnen beoordelen.

Kortom, voor nu te weinig informatie voor drastische beslissingen.

4e opinie, in dit geval. Er hebben al 3 experts naar gekeken die UNANIEM zijn. Hoe vaak komt dát eigenlijk voor?

Mennen is een dure sport - zie 'geen geld'
Revalidatietrainer is een dure grap - zie 'geen geld'

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:36

Elisa2 schreef:

Nou dit inderdaad! En dat geldt voor alle stellige berichten hier in alle windrichtingen.

We weten alleen hoe het paard het doet onder het zadel. En dat is niet best blijkbaar. En dat de dierenartsen denken dat ze daar een aanwijsbare reden voor hebben gevonden. Al schrijft TS dat er zelfs onder het zadel een tussenvorm was die functioneerde voor paard en ruiter.

We weten helemaal niks van hoe het paard het de andere 23 uur van de dag doet en zich voelt.
Hoe lang TS (en anderen) al met bewustwording van deze achtergrond er aan gewerkt hebben.
Welke andere opties er al serieus overwogen zijn.

Voor mij is een paard inderdaad meer dan alleen een stuk sportuitrusting. En inslapen kán de meest diervriendelijke optie zijn. Maar daar tussenin zit nog een hele grote wereld.
En dood is dood.
Dat is niet meer omkeerbaar. Dus die afweging heel zorgvuldig maken met een zo breed mogelijk vizier is het minste wat je kunt doen.

Dus op basis van deze informatie zou ik helemaal niks concluderen. Misschien heeft TS meer info. Misschien zijn er nog wat vragen die ze zichzelf zou kunnen stellen. Ik weet het niet.
Maar stellig zou ik nu even niet zijn.

Overigens ben ik wel helemaal mee met de rest: 'helaas' is dit nu jou probleem om op te lossen. Dit ga je niet meer doorschuiven naar een ander. Dus of het paard blijft, of het gaat hemelen. (of je vind een plan c dat duurzaam genoeg is en het paard kan inderdaad met een ander verder kan in de veel verdere toekomst)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 27-03-26 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:38

Ik kan hem de juiste zorg, behandeling of operatie niet bieden, ik heb daar de financiële middelen niet voor. Ik heb andere dierenartsen en professionals geraadpleegd en de prognose is niet goed. Uit de openingspost door TS.

Dan houdt het toch op. Moet TS dan krom liggen, om een paard dat volgens mij gewoon pijn heeft in leven houden. Als het dier in de wei gaat, zal in normale omstandigheden de buikomvang toenemen en de spieren zullen wegvallen. Daarmee gaat ook de pijn toenemen. Juist in verband met dierenwelzijn is inslapen de meest humane oplossing.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:40

Alsof menners op paarden met KS zitten te wachten. So.... not.

Voorkom dat een ander met zo'n paard gaat proberen "wat er allemaal nog kan".
Als je je jonge gehandicapte paard niet zelf wilt houden voor de komende 20 jaar, laat hem dan gaan. Daar heeft het dier recht op, daar heb jij als eigenaar recht op.

Voor een jong paard is 100% pensioen ook niet eerlijk. Daar worden ze ook nier gelukkig van.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:42

@nikkel: mogelijk
Maar mogelijk staat het paard nu veel op stal en is het gestressed waardoor de houding permanent matig is. En gaat het paard er een pak op vooruit als het 24/7 kan beweging met de kop aan de grond en meer onbelaste km's kan maken.... krijgt het paard juist meer spieren......

Ik bedoel dit NIET om te speculeren. Maar om aan te geven dat we gewoon heeeeeel veel niet weten. En dus een beetje voorzichtig moeten zijn met al te drastische meningen.

Dat zijn we een levend die toch wel verschuldigd?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:45

Vraag jezelf eens af wat je zelf zou doen in deze situatie?
Het kan ons allemaal overkomen. Elk onderzoek kost toch gauw een 300 euro.
Hoeveel euro zou jij er nog insteken? Wat zou je doen?

Zou een leuke poll-vraag zijn voor Bokt :=

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:46

pol013, ik sta er duidelijk anders in dan jij. Een paard als grasmaaier kost ook veel geld. Het is absoluut niet gezegd, dat het dier dan pijnvrij is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:47

nikkel schreef:
Ik kan hem de juiste zorg, behandeling of operatie niet bieden, ik heb daar de financiële middelen niet voor. Ik heb andere dierenartsen en professionals geraadpleegd en de prognose is niet goed. Uit de openingspost door TS.

Dan houdt het toch op. Moet TS dan krom liggen, om een paard dat volgens mij gewoon pijn heeft in leven houden. Als het dier in de wei gaat, zal in normale omstandigheden de buikomvang toenemen en de spieren zullen wegvallen. Daarmee gaat ook de pijn toenemen. Juist in verband met dierenwelzijn is inslapen de meest humane oplossing.

Hoeft niet, ken ook een paard met KS die staat al 15 jaar als grasmaaier in de wei en heeft nergens last van. Het is gewoon niet zo zwart/ wit als sommige hier stellen. Toevoeging, die had alleen ohz last..voornamelijk als de rug weggedrukt werd met springen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:48

nikkel schreef:
pol013, ik sta er duidelijk anders in dan jij. Een paard als grasmaaier kost ook veel geld. Het is absoluut niet gezegd, dat het dier dan pijnvrij is.

Mijn punt is juist dat ik er helemaal niet in sta.
VEEL te weinig info om ook maar ergens te staan.

Mijn enige standpunt is: dood=definitief.
Die afweging altijd zorgvuldig maken met zo veel mogelijk info.

En zeer waarschijnlijk zijn wij dus niet degene die dat kunnen voor TS. Wij kunnen alleen zeggen wat wij op basis van deze 20% info mogelijk zouden doen.
Of wat we gedaan hebben in een mogelijk vergelijkbare situatie.

Maar altijd met een fatsoenlijke disclaimer.....

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:51

Ibbel schreef:

_/-\o_ _/-\o_

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:53

Ibbel schreef:

Dit. Inslapen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:53

Elisa2 schreef:

Welke hengst was dit dan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:57

Je hebt Pb.

Overigens ben ik niet tegen inslapen als dit de beste en meest paardwaardige optie is voor het paard. Punt is alleen dat iedereen dat hier roept zonder alle informatie en met veel projectie.

Laten we uitgaan voor wat het beste is voor het paard en niet voor de mens oke?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:59

Dees schreef:
Vraag jezelf eens af wat je zelf zou doen in deze situatie?
Het kan ons allemaal overkomen. Elk onderzoek kost toch gauw een 300 euro.
Hoeveel euro zou jij er nog insteken? Wat zou je doen?

Zou een leuke poll-vraag zijn voor Bokt :=

Het gaat niet om de euro’s. Het gaat vooral om het dierenwelzijn. Dit paard heeft zeer waarschijnlijk ook als grasmaaier nog pijn, kans op verbetering is minimaal, dan is inslapen het diervriendelijkst.

Sterkte Nikki,