2,5 -jarige met gebrek aan respect of medisch iets aan de hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 19:06

Lieser schreef:
Popstra schreef:
Gedragsdeskundige????
Gewoon naar een trainer met een bak aan ervaring brengen! Die vertelt jou ook gelijk wel of het medisch is

Een trainer kan dat niet zien. Dat kan alleen een dierenarts je vertellen.

Ja en nee, een goede trainer weet vaak wel met wat voor karakter hij te dealen heeft en ziet ook of dit ergens vandaan komt of dus juist niet.
Beest is 2,5 en al compleet de baas. Heb toevallig hier thuis nu 2 twee jarigen staan vers uit de opfok en die zijn eerder angstig dan dat ze je de baas willen zijn. Hengst en merrie.

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 19:19

Ik schrik oprecht van de adviezen en hoe snel een dier afgeschreven wordt.
Als je als mens niet eerlijk durft te kijken naar wat je zelf kunt veranderen, dan kan je elk dier en mens wel voor gek verklaren.

Je zal maar het dier zijn die afhankelijk is van jouw keuzes en kennis.
Nogmaals het dier is naar mijn mening super jong en niet comfortabel. Door wat er gevraagd wordt, huisvesting of lichamelijke ongemakken... Maar afmaken, vastbinden met vrieskou enzovoort daar wordt onze kennis van deze mooie dieren echt niet beter van en de plaatser van dit bericht vraagt hier ook niet om.

koend

Re: 2,5 -jarige met gebrek aan respect of medisch iets aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 19:33

Missvk, je zou hem gratis en voor niks krijgen van mij! Zou je hem aanvaarden?

Ik vind het wel sterk dat TS 2 probleempaarden na elkaar heeft gekocht. Gewoon dubbele pech, of zoekt ze in het verkeerde segment en bij de verkeerde mensen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 19:35

koend schreef:

Ik vind het wel sterk dat TS 2 probleempaarden na elkaar heeft gekocht. Gewoon dubbele pech, of zoekt ze in het verkeerde segment en bij de verkeerde mensen?

Of is TS zelf niet capabel?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 19:44

Ik denk dat jullie niet goed lezen. Het gaat om 1 probleempaard. De ander heeft ocd.

Waarom wordt de ts in twijfel getrokken. Ze heeft er toch al aardig wat mee geprobeerd, gedragsdeskundige erbij gehaald. Nog niet medisch doorgelicht. Maar er is gecheckt op klophengst en nog een aantal dingen zijn er geprobeerd.

Met een gemiddeld normaal paard had je nu gewoon op de goede weg gezeten. Dit paard moet echt iets lijden. Hij verdient toch dat hij goed bekeken wordt. Ook dit paard heeft maar 1 kans op het leven, en dat is dit leven.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 19:54

Wat betreft gek in het hoofd. Ik heb een tijd gestaan op een pensionstal waar regelmatig project paarden kwamen en dit betrof een jonge Haflinger ruin. Nul respect, sloeg, beet, trapte gericht, sloeg tot bloedens toe zijn benen kapot als je hem in de stal zette en hij beet zichzelf constant.

Die eigenaar heeft hem door de gewone molen gehaald met fotos en dergelijke, hij was niet makkelijk te onderzoeken maar ze konden niks vinden eerste instantie. Ze hebben het toen gegooit op stress en moeten wennen, dit paard dekte ook voordurend alles wat in de wei liep en zocht constant de confrontatie op met andere paarden. Uiteindelijk was ook de stalhouder er klaar mee en de eigenaar heeft toen besloten hem in te laten slapen, ze hebben toen hem weggestuurd naar Utrecht en toen bleek hij een tumor te hebben in het hoofd. Heb daar echt wel wat jaar gewerkt en nooit meer zo n paard tegen gekomen.

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 20:30

koend schreef:

Jazeker ik zou hem aanvaarden. Maar volgens mij is de huidige eigenaar zelf opzoek naar antwoorden die haar en haar paard verder brengen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 20:36

Het is ook altijd maar gissen hoe een paard echt is zonder enig beeldmateriaal.
Misschien overdrijft ts...
Of juist niet en is hij echt gevaarlijk in gedrag aan het worden...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 20:43

Misschien kan ts wat filmpjes plaatsen van hoe hij is naar andere paarden en naar mensen?

Een tumor bij niet te plaatsen gedrag heb ik vaker gehoord.
Ik weet niet of je een scan van het hoofd ook zou kunnen laten maken als een dierenarts ook zoiets vermoed. Dat zou veel verklaren.
En anders zou je al iemand als een Tristan Tucker er naar moeten kunnen laten kijken of zo iemand een oplossing ziet .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 20:56

Na zes pag raad en tips en het vorige topic heb ik toch een vraag: TS, wat mag hij kosten?

Alles, letterlijk elke tip die ik hier lees, begint met een hoop kosten. €1.000,00 komst eerst en dan heb je nog steeds geen enkele zekerheid of hij ooit, ook maar bij benadering, soort van een bruikbaar paard wordt.

Kan en wil je dat geld aan hem uitgeven?

Dat is de eerste keuze die je moet maken en mijn enige advies in deze: als je voor dit traject kiest, bepaal dan een budget en houdt jezelf daaraan want anders wordt dit een bodemloze put zonder resultaat.
Maar bepaal ook wat je wil als dit traject aan het einde van jouw financiële polsstok komt.

Overigens hoef je je, wat mij betreft, hier niet te verantwoorden voor welke keuze dan ook, maar denk wel na over hoe ver je wil en kan gaan. Sterkte.....
Laatst bijgewerkt door ikke op 16-02-26 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 20:58

Helaas Ikke, mijn tip zit ver onder de 1000 euro.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 21:03

Als reactie op de mensen die het paard verder zouden laten onderzoeken door deskundigen: Ik zou het als eigenaar fijn vinden om tips te krijgen uit alle hoeken. Men is niet verplicht om eerst alles uit de kast te trekken en daar veel kosten mee te maken. Het is ook oké om er een streep onder te zetten. Er zijn nog genoeg brave paarden op de wereld.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 22:28

En feit is dat ze met voor hun een pootje uithalen een mens dood kunnen schoppen.
Veiligheid gaat altijd boven alles. Zowel mens maar ook het paard zelf en soort genoten.

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 22:43

Bokt maakt van een probleem paard een killer.
Hou toch op. Jullie geven de meest gruwelijke adviezen bij een paard wat je nog nooit hebt gezien. Voor iedereen die reageert met ik had ook ooit een paard met dit gedrag... Heb je je later ooit afgevraagd welke signalen je hebt gemist. Er zijn genoeg reacties van mensen die het medisch hebben onderzocht en een uitkomst hebben gekregen voor het gedrag. Het gedrag wat TS omschrijft is niet wenselijk maar hou in godsnaam op om een dier van 2 als een bewust moordmachine te omschrijven. Daar heeft niemand iets aan en dit paard al helemaal niet. Onbegrepen gedrag noemen we dit in de mensheid.
Wij snappen het paard niet. TS snapt haar paard nu even niet. Krijg jij als mens dan ook de eeuwige weilanden? Want in dat geval kunnen we de discussie over vriendelijk rijden ook wel stoppen. Al onze super helden die opeens toch meer dwang gebruiken dan dat wij prettig vinden? Maar een 2,5 jarig monster daar lijkt opeens veel gevrijwaard?
Mensen denk even na wat je plaats. Dit paard is 2. Niemand heeft zicht op zijn huisvesting. Als dit een kind was hadden jullie dan ook zo gereageerd? Want 2,5 is gewoon een kind he
Laatst bijgewerkt door Missvk op 16-02-26 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 22:45

Loopt hij altijd gewoon los en lenig door z’n lijf of kort en vaak wat stijf ?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 23:47

Ik wil hier toch even op inhaken. Ik herken het gedrag, maar dan met een merrie. Beestje had nooit in een opfok gestaan, is met 1,5 jaar bij de moeder weggehaald en de eigenaresse heeft het paard vanaf het begin af aan al vooral zielig gevonden en heeft het gepamperd. Beest is er enorm misbruik van gaan maken en vertoonde gedrag als:

- Gericht trappen
- Gericht op je tegen gaan staan
- Bijten
- Steigeren en daarmee naar je hoofd slaan
- Je omver sleuren
- Zich proberen op je te laten vallen als je de hoeven uit ging krabben
- Etc.

Nu ben ik geen professionele trainer, maar ik ben wel handig met dit soort paarden. Na 1,5 jaar intensief trainen (voor een jong ding dan) kon ik er heel goed mee overweg. Dat gold niet voor de eigenaresse. Ze heeft het paard uiteindelijk verkocht. Beestje was overigens volledig gezond.

Ik spreek de nieuwe eigenaresse nog wel eens, die zegt ook: Moeilijk paard, blijft uitproberen, moet je altijd actief houden en mentaal uitdagen, want anders wordt ze gevaarlijk.

Ik zeg bewust niet 'heb hoop' of 'naar de slager'. Ik wil je alleen aan het denken zetten. Wat is voor jou realistisch?

Wat ik wel wil zeggen is: De kans dat je en goede eigenaar vindt voor zo'n paard is nihil, ik zou het risico niet nemen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 00:24

De verhalen die TS schrijft zouden bij mijn paard van 9 jaar geleden kunnen passen. Inclusief (bekende) gedragstrainers (ja, meerdere) die vertrokken met de boodschap; laat haar inslapen, dit wordt je dood. Ben zelfs betaald om online geen naam te noemen van een.

En weet je? Ik heb áltijd in mijn paard geloofd. Al wist ik het soms echt niet meer, en is het best een aantal keer flink (bijna) fout gegaan.

Maar stukje bij beetje kon ik haar begrijpen, haar lezen en met haar werken. Uiteindelijk reed ik er endurance wedstrijden mee. Dat is niet alleen een rondje rijden, maar ook een voorkeuring en nakeuring door een dierenarts, en bij misdragen op terrein diskwalificatie. 1 keer heeft ze zich los gerukt (bij onze derde wedstrijd). Dat was een ‘mooie test’, want mensen gingen haar goedbedoeld proberen te vangen. Een paar jaar eerder had ze die mensen gepakt en afgemaakt. Maar ze negeerde het en ik heb haar geen moment echt vals gezien hoe ze aan het begin hier was. Ben ook niet gediskwalificeerd die dag, want verder was ze gewoon lief als anders. De rest van de wedstrijden heeft ze zich altijd voorbeeldig gedragen.

En thuis heb ik er een wereldpaard aan. Nooit weer ga ik een paard krijgen waar ik zo’n diepe band mee krijg, zelfs mijn zelf gefokte en opgeleide paarden niet. Ik kan haar ook prima uit handen geven aan bijvoorbeeld bijrijdsters of voorbrenger op een stamboek keuring.

Soms voelt het heel wanhopig en eenzaam, maar ik wil TS even een hart onder de riem steken dat het echt wel kan. Al lijken de stapjes aan het begin kinderachtig klein en moet je zoeken naar de manier waarop, uiteindelijk leg je samen een hele weg aan waarlangs je steeds meer doelen haalt.

Op de vraag hierboven of iemand zo’n paard gratis zou willen hebben. Ja, absoluut. TS is ook van harte welkom om paard een periode hier in training te zetten. Ik beleer in principe geen warmbloeden (want ik rij externe paard voornamelijk buiten), maar op de grond en qua voorbereiding vind ik dit juist de dankbaarste dieren om een fijne basis te geven. En dat kan echt, maar is een kwestie van out of the box durven denken, tijd nemen, en samen de juiste knopjes creëren.

Als ik mijn paard moet omschrijven aan mensen met weinig ervaring/kennis, dan vertel ik vaak dat ze dominant wordt uit onzekerheid of onbegrip. Dat dekt niet helemaal de lading, maar door vanuit die visie met haar samen te werken, komt het altijd goed. Ze heeft iemand nodig die naast haar staat en zegt “kom we doen het samen, ik help je”. Als je tegen haar zegt “ik ben de baas en je luistert maar”, dan zal ze even subtiel laten merken wie de baas is en keihard gaan schreeuwen (met haar daden), dat ze ook gehoord wil worden.

De grootste winst in haar gedrag zat hem er dan ook in haar te leren dat ze niet gelijk hoefde te “schreeuwen”. Helaas onkunde van de eigenaar die haar van 6 maanden tot 4,5 jaar heeft gehad om nooit naar haar te luisteren waardoor ze niet anders kon dan schreeuwen. Ze leefde bij deze eigenaar samen met 1 ander paard. Deze heeft soortgelijke ‘klachten’, maar werd meer bang en sloot zich af, in plaats van dominant te worden en gevaarlijk aan te vallen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 00:29

Wat een mooi aanbod, Caily. En wat fijn dat het nu goed gaat met jouw paard.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 08:02

Knap van jou, Cally, dat het je gelukt is om je paard goed op de rails te krijgen.
Ik denk ook dat endurance psychisch ook de minst belastende sport is voor een paard.
Het is ook een mooi aanbod om TS te helpen.

En verder
We zijn hier natuurlijk aan het discussiëren van achter ons scherm over iets wat wij onvoldoende kunnen inschatten.

Hoe we er in staan hangt ook af van onze persoonlijke ervaringen. Tot voor 10 jaar dacht ik ook dat ik eik paard wel handelbaar kreeg, tot ik er eentje had die teveel was voor mij ( of ik kon het niet meer). Intussen beb ik weer 2 andere paarden, maar een goed, meewerkend karakter stond vooraan op het lijstje. Ik heb weer plezier samen met mijn paarden.
Verder is een vriend van mij morsdood geslagen met één gerichte trap van het paard van zijn zoon. En ze WISTEN vooraf dat het paard af en toe uithaalde. Het heeft het leven van heel die familie voorgoed getekend.
Ikzelf ben mijn vriend kwijt en het is een harde les in mijn paardenpassie.
Dit is de achtergrond van het feit dat er voor mij grenzen zijn aan "Het paard blijven kansen geven.”

Nog één vraagje:
Caily schreef:
Ik beleer in principe geen warmbloeden (want ik rij externe paard voornamelijk buiten),
.

Dat jij niet voor warmbloeden kiest om te rijden, begrijp ik. Maar je reden, tussen de haakjes niet.
Een doorsnee warmbloed kan toch prima buiten gereden worden?
Zelfs de lagere klassen van de endurance zijn goed te doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 08:37

Dit is gelijk het lastige, iedereen reageert vanuit eigen ervaring en projectie en niemand kent de situatie irl.

Ik ken ook genoeg paarden die uithaalden, onopgevoed waren of hengsten (ja die willen ook weleens slaan met de voorbenen) en die met consequente training en andere eigenaren nog wel op te voeden waren. En er zijn natuurlijk ook gewoon paarden die wel een steekje los hebben door een tumor oid of gewoon op een bepaalde manier geboren zijn. Of medisch ergens last van hebben waardoor ze zo worden.

Daarom zou het voor mij beginnen met meten is weten, zou in ieder geval een rontgen keuring doen..ook omdat dit sowieso wijs is bij een 2.5 jarige voordat er uberhaupt mee begonnen wordt en vooral ook het gedrag benoemen bij de DA even eventueel verder kijken als deze bepaalde vermoedens heeft. En dan zou ik het dier naar een echt goede trainer doen, op een andere locatie.

Maar, anderen die zeggen dat kost veel en misschien wordt het paard nooit geschikt voor de TS. Die hebben natuurlijk ook een punt. Maar dan zou ik hem of verkopen als projectpaard en echt een handig iemand of idd in laten slapen. Maar dat laatste zou ik nooit doen zonder gedegen onderzoek eerst.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 08:39

Eens met Elisa. Net wat je budget is of wat je eraan wilt uitgeven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 09:20

Frydis schreef:
De holistische dierenarts en fysiotherapeut hebben hem volledig nagekeken en konden geen bijzonderheden vinden, zoals blokkades of andere lichamelijke ongemakken die zijn gedrag zouden kunnen verklaren.

Ik zou eens beginnen met het paard bij een gewone reguliere arts te laten bekijken en dan gelijk ook de RX keuring te doen.
Ik ben echt pro holistisch maar afwijkingen in bot e.d. zien ze niet als een paard daar niet in rust direct pijn aan heeft. Als ik holistisch onderzoek inzet doe ik dat echt alleen als regulier onderzoek niet direct iets oplevert (om me een richting te geven waar mogelijk het probleem zit) of als aanvullende behandeling bij zaken (bv om allergieen op te zoeken of interne problematiek).

Frydis schreef:
Op een maagzweer is hij nog niet gecontroleerd.

Een maagzweer is typisch zoiets dat er bij een holistisch onderzoek uit zou komen als ie dat zou hebben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 09:38

Missvk schreef:
Bokt maakt van een probleem paard een killer.
Hou toch op. Jullie geven de meest gruwelijke adviezen bij een paard wat je nog nooit hebt gezien. Voor iedereen die reageert met ik had ook ooit een paard met dit gedrag... Heb je je later ooit afgevraagd welke signalen je hebt gemist. Er zijn genoeg reacties van mensen die het medisch hebben onderzocht en een uitkomst hebben gekregen voor het gedrag. Het gedrag wat TS omschrijft is niet wenselijk maar hou in godsnaam op om een dier van 2 als een bewust moordmachine te omschrijven. Daar heeft niemand iets aan en dit paard al helemaal niet. Onbegrepen gedrag noemen we dit in de mensheid.
Wij snappen het paard niet. TS snapt haar paard nu even niet. Krijg jij als mens dan ook de eeuwige weilanden? Want in dat geval kunnen we de discussie over vriendelijk rijden ook wel stoppen. Al onze super helden die opeens toch meer dwang gebruiken dan dat wij prettig vinden? Maar een 2,5 jarig monster daar lijkt opeens veel gevrijwaard?
Mensen denk even na wat je plaats. Dit paard is 2. Niemand heeft zicht op zijn huisvesting. Als dit een kind was hadden jullie dan ook zo gereageerd? Want 2,5 is gewoon een kind he

Je hebt het wel tegen mensen met jaren aan ervaring! Die fokken, gefokt hebben, meerder paarden hebben laten opleiden. Die praten geen poep
TS begrijpt haar paard niet nu even niet het dier is altijd al onbehouden geweest!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 10:10

O, ik ben echt een naar persoon als ik mijn mening vergelijk met wat ik hier grotendeels lees. Als het ongewenste gedrag er al zo vroeg in zat, dan vind ik het een moeilijk verhaal. Is hij al die tijd niet gezond geweest (eventuele oorzaak van het gedrag), dan vraag ik me af of je hem nog goed gaat krijgen. Heeft hij zo'n bijzondere aanpak nodig om hanteerbaar te zijn, dan zijn er maar enkele mensen die dat kunnen en zie 'm daar maar eens te krijgen... Ik zou daarom niet tegen afscheid nemen zijn. :o Voordat er ongelukken gebeuren. Kan een dierenarts hem wel onderzoeken?

Hier alleen ervaring met een erg lieve ponymerrie die heel heftig werd en zij had een tumor op de eierstokken. Ze beet zichzelf en zat steeds op een andere merrie. De tumor was zo groot als een volleybal en met de prognose die wij kregen (zeer langdurige boxrust) hebben wij besloten haar dat niet aan te doen.

Ook eens een ruin van 1.85 m gereden die wel eens wilde etteren (willen spelen/happen, je pletten tegen muur of staldeur) en dat was helemaal niet grappig met zo'n formaat en gewicht. Ik moest altijd opletten. Maar dat was een paard dat zich verveelde en frustratie had. Toen ik hem thuis in training kreeg (meer buiten), werd hij heel lief. Dat lijkt me hier niet het geval als hij het in de opfok al liet zien.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 10:44

Het dier heeft toch ook een tijd op pijnstilling gestaan zonder merkbare veranderingen in gedrag? Dan neemt de waarschijnlijkheid dat hij last heeft van relatief simpele medische oorzaken af.
Ofwel laat je hem een keer doorlichten door iemand met zeer veel ervaring met paardengedrag en kijk wat daaruit komt, en zet in de tussentijd voor jezelf op een rijtje wat je er aan geld (nog) aan wilt uitgeven en met welk beoogde uitkomst en neem adv daarvan een beslissing.