Oppervlakkig Buigpees blessure

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Oppervlakkig Buigpees blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:33

Ik ben ook nieuwsgierig naar die brace. Is daar een link van?

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:37

boemel schreef:

Tendon pro heet het. Is een Iers concept. Door dierenartsen ontworpen en uitgebracht

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:48

Marije_97 schreef:
boemel schreef:

Tendon pro heet het. Is een Iers concept. Door dierenartsen ontworpen en uitgebracht

Ik kijk op Google. Ik weet niet of dat dezelfde zijn, maar iets dergelijks is TE KOOP voor ongeveer 150 euro. Dus niks duur huren per maand. Overigens, de brace die ikzelf (voor mijn eigen been) had bevatte geen electronica of batterijen, maar diende alleen ter ondersteuning. Deze paardenbrace zit wel iets in met infrarood of zo. Maar laat je niet afzetten!

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:52

Deze brace is iets heel anders en op huurbasis. Je krijgt er een heel pakket met ondersteuning fitting etc bij. Door deskundigen die altijd met deze brace werken. Hij is ook gemaakt van carbon en schuim zag ik

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:59

Ik laat me trouwens niet afzetten. Als ik zie waarvan het gemaakt is en hoe, dan snap ik de prijs. Plus de hele begeleiding die je er bij krijgt, van opbouw schema tot fitting tot controle. Dit bedrijf heeft zich volledig verdiept in peesblessures (zoals ik lees op de website). Het is ook een Iers concept en in 2009 dacht ik is er een artikel in Nederland over gesxhrwven. Het is dus al heel lang op de markt. Langer dan lasertherapie daxht ik.

Lasertherapie zou voor mij betekenen een x aantal maanden elke week 2 a 3 keer 150-200 per sessie betalen. Dat is duurder dan zon brace. Het gat is zo danig dat laseren ook lang duurt voordat er effect is. Het heeft altijd zin maar na 5 weken laseren zal dit gat niet dicht zijn.

Ik heb diverse afwegingen gemaakt. Hij is nog te goed verder om te laten gaan. Hij glimt meer dan dat ie ooit heeft gedaan in deze tijd van het jaar. Heeft al zn streken nog. Hij is alleen ongemakkelijk en dat wil ik proberen weg te nemen. Eind dit jaar ga ik beslissen wat te doen etc en afhankelijk van zijn herstel keuzes maken in inslapen pensioen etc. Maar eind dit jaar is het einde revalidatie trajecten en hem beter proberen te krijgen. Soms moet je bepaalde keuzes maken en ik denk, na veel nadenken, dat momenteel in zijn situatie dit de beste keuze is.

Nogmaals, lasertherapie werkt echt wel. Maar is zeer kostbaar en dit is al de 2de ernstige blessure aan het zelfde been, vermoedelijk zelfs dezelfde blessure.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:04

Ik heb nog nergens gehoord dat laseren 150/200 per sessie is als je de pees laat laseren.
Lasertherapie bestaat al sinds de jaren ‘60, maar in 2003 is het zoals het nu is goedgekeurd op de medische markt.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:08

Kaitlyn schreef:
Ik heb nog nergens gehoord dat laseren 150/200 per sessie is als je de pees laat laseren.
Lasertherapie bestaat al sinds de jaren ‘60, maar in 2003 is het zoals het nu is goedgekeurd op de medische markt.

Als ik bij de enige praktijk die ik kan vinden in de buurt kijk bij tarieven zit je op rond de 150 per consult ex reiskosten. Ze zou dan 40 km reiskosten rekenen. Dus ja dat is inderdaad heel duur.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:15

Nou ja het punt is, dat wanneer je een kundig iemand hebt met een high power laser dat de genezing veel sneller gaat, en ook vaak zaken genezen die het anders niet doen.
Dus dan kosten alle andere dingen bij elkaar uiteindelijk veel meer.

Hier op stal ook hele goede resultaten gezien bij een 26 jarige pony waarbij de oppervlakkige buiger bijna door was.
VA vond het laseren ook niet nodig, maar eigenaar heeft het toch vanaf het begin gedaan en ze waren bij de controle allemaal verbaasd over hoe snel het dicht aan het gaan was.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:17

Maar je wil toch helemaal niet dat de pees ontlast word door een brace!? Die moet toch juist goed doorbloed raken voor herstel? Weer rekbaar worden. Dat bereik je juist door te laseren

Vind het wel interessant want ken de brace niet

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:25

Popstra schreef:
Maar je wil toch helemaal niet dat de pees ontlast word door een brace!? Die moet toch juist goed doorbloed raken voor herstel? Weer rekbaar worden. Dat bereik je juist door te laseren

Vind het wel interessant want ken de brace niet

Wel als de pees aan een zijden draadje hangt? Het is belangrijk dat dat voorkomen word toch? Dat gaat niet met een laser. Laseren overweeg ik in een later stadium. Voor nu is het ontlasten van de pees zodat ie niet klapt belangrijker.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:26

c_alsemgeest schreef:
Nou ja het punt is, dat wanneer je een kundig iemand hebt met een high power laser dat de genezing veel sneller gaat, en ook vaak zaken genezen die het anders niet doen.
Dus dan kosten alle andere dingen bij elkaar uiteindelijk veel meer.

Hier op stal ook hele goede resultaten gezien bij een 26 jarige pony waarbij de oppervlakkige buiger bijna door was.
VA vond het laseren ook niet nodig, maar eigenaar heeft het toch vanaf het begin gedaan en ze waren bij de controle allemaal verbaasd over hoe snel het dicht aan het gaan was.

Lees je over 2de keer ernstige blessure heen? Dierenarts gaf aan dat als het de eerste keer was dat de kans op goed herstel en weer rijpaard worden veeel groter is. Deze dierenarts kijkt al verder. Menig dierenarts had inslapen als advies gegeven.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:11

Lees er zeker niet over heen, voor deze pony was het ook al de 2e x, eerste keer zonder laser, 2e keer met. Genezing ging een stuk sneller, juist omdat het bij deze ook de tweede keer was, en volgens jouw verhaal vrij vergelijkbaar gaf ik het aan.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:17

c_alsemgeest schreef:
Lees er zeker niet over heen, voor deze pony was het ook al de 2e x, eerste keer zonder laser, 2e keer met. Genezing ging een stuk sneller, juist omdat het bij deze ook de tweede keer was, en volgens jouw verhaal vrij vergelijkbaar gaf ik het aan.

Hij heeft een enorm litteken op zn kogel bij de oppervlakkige buiger. Altijd al een banaan gehad. Littekenweefsel is dus flink. Het gat is zo danig dat zn pees aan een zijden draadje hangt. Ik verkies liever eerst een brace boven lasertherapie wat na wat ik heb gevonden veel meer kost. Zeg nergens dat het niet zou werken. Maar ik moet wel keuzes maken. Laseren kan wanneer de brace niet zo zeer meer nodig zou zijn en ik even met wat meer tijd heb. Ik heb namelijk geen ruimte voor extra vrij nemen.

Laseren kan altijd want het blijkt ook goed te helpen bij oud littekenweefsel. De prognose is gewoon enorm slecht dus wil ook een beetje mijn eigen portemonnee beschermen. Word het met de brace beter. Dan overweeg ik het echt wel maar op dit moment nu even niet. Eerst maar zorgen dat zn pees niet meer aan een zijden draadje hangt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:47

Marije_97 schreef:
Kaitlyn schreef:

Als ik bij de enige praktijk die ik kan vinden in de buurt kijk bij tarieven zit je op rond de 150 per consult ex reiskosten. Ze zou dan 40 km reiskosten rekenen. Dus ja dat is inderdaad heel duur.

Ik heb je aangeboden iemand door te geven bij jou in de buurt maar je reageert niet. De prijs die je noemt is echt flauwekul.

Die brace heb ik bekeken en wat hij primair doet is zorgen dat het been minder kan bewegen waardoor er minder druk op de pees staat. Maar pees heeft bloed nodig om te herstellen. Dat gebeurd minder goed met deze fixatie. Ik kan ook geen enkel onderzoek vinden met lange termijn resultaten maar als ik zie hoe de werking is dan kunnen die resultaten zonder brace niet goed zijn want dan rekt de pees weer.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:57

Prognose dierenarts; weidemaatje.

Waarom zou ik dan in godsnaam nog alles op alles zetten om een zwaar beschadigde pees weer helemaal goed te krijgen? Leg mij dat maar eens uit. Ik deel niet waar ik woon en waar mijn paard staat. Ik kan zelf ook prima zoeken. En consult tarief is bij die praktijk 150 euro ex reiskosten. Ik ben niet blind.

Mijn keuze staat nu op de brace, om in iedergeval de kans op knappen te verminderen. Dan kunnen we langzaam aan het proces in en kijken wat later nog kan. De brace betekend niet dat hij ineens niks meer krijgt kwa doorbloeding. Ik blijf koelen, ik blijf stappen. Maar door bloeding stimuleren heeft nu niks geholpen. En pezen hebben sowieso amper doorbloeding dus het herstel is ook lang. Ik wil hem ontlasten in zijn ongemak en dat doe ik met een brace.

Als je even goed zoekt op internet kom je wel videos tegen van gehele trajecten met de brace.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:36

Dan ga je toch ook niet maandenlang een brace van 365 euro per maand betalen als het om de kosten gaat?

Overigens betaal ik 66 euro per keer laseren dus echt veel minder dan wat jij roept.

En je moet doen wat jezelf wil he maar hier was het ook een mega gat. En als je dat been gefixeert had dan was dat echt niet beter geworden.

Het herstel van pezen is zolang als je niet lasert. Juist door het laseren is de doorbloeding veel beter. En dat bereik je niet met stappen of led therapie

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:46

SansaS schreef:
Dan ga je toch ook niet maandenlang een brace van 365 euro per maand betalen als het om de kosten gaat?

Overigens betaal ik 66 euro per keer laseren dus echt veel minder dan wat jij roept.

En je moet doen wat jezelf wil he maar hier was het ook een mega gat. En als je dat been gefixeert had dan was dat echt niet beter geworden.

Het herstel van pezen is zolang als je niet lasert. Juist door het laseren is de doorbloeding veel beter. En dat bereik je niet met stappen of led therapie

De dierenarts adviseert mij dit nu omdat dit nu de beste optie is. Ik ga korter er op dan 4a5 maanden een controle doen. Als dan blijkt dat de pees goed hersteld kan ik laser over wegen. Ik heb de keuze gemaakt. Lasertherapie zit hier niet in de buurt. En kost mij echt meer dan die 66 die jij noemt.

Ik ben het ook wel een beetje zat dat iedereen dramt op laser therapie, dus bij deze als je zo graag laser therapie wil laten doen bij mn paard regel het zelf maar en wees er zelf dan ook alsjeblieft bij.

Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik er heus wel in geloof, maar er zit hier niks. Simpel. Fysio zit er al amper in de buurt.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:02

Waarom ga je dan niet in op janderegelaar? Die verkoopt die lasers dus weet zo ongeveer elke persoon die er 1 heeft ook buiten google om vandaar zijn aanbod :=

Maargoed dat moet je lekker zelf weten alleen onzin over laseren verkondigen dat het niet werkt na 5 weken enzo is niet nodig

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:09

SansaS schreef:
Waarom ga je dan niet in op janderegelaar? Die verkoopt die lasers dus weet zo ongeveer elke persoon die er 1 heeft ook buiten google om vandaar zijn aanbod :=

Maargoed dat moet je lekker zelf weten alleen onzin over laseren verkondigen dat het niet werkt na 5 weken enzo is niet nodig

Ik zeg nergens dat het niet werkt. Alleen bij zijn specifieke casus is 5 weken te kort om het gat dicht te krijgen.

En ik ga er niet op in omdat niemand hier hoeft te weten waar ik woon en waar mijn paard woont. Verklaart wel waarom die zo tegen het advies van mijn dierenarts is. Iets met slager die zijn eigen vlees keurt.

Ik zeg trouwens zelfs dat ik in een later stadium laseren overweeg, maar voor nu de brace wil proberen. Enige wat er kan gebeuren is dat het gat het zelfde blijft. Als negatieve uitkomst. Maar dat is naar alle waarschijnlijkheid niet zo. Ik heb de tendenpro informatie doorgelezen en vind het het proberen waard. En voor de dierenarts ook een mooie casus om weer mee te kunnen nemen. Prognose is toch weide maatje. Dus ik hoop al niks meer. Ik had andere doelen maar die zijn, omdat ik zelf fysiek ook stuk ben, allang bij gesteld naar we zien wel hoe het loopt.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:12

Ja voor de dierenarts ook mooi verdienen :D

Maargoed je moet het helemaal zelf weten ik hoop je paard hersteld :)

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:24

SansaS schreef:

Mijn dierenarts verdient hier niks aan hoor. Ik betaal het bedrijf achter de tendon pro zelf direct. Daar heeft mijn dierenarts niks mee te maken. Die heeft alleen voor mij contact gezocht en zal de levering waarschijnlijk regelen. Wat een onzin zeg. Zou zeggen lees de informatie even door en kijk even wat er bij de brace zit. Het is niet alleen de brace. Ook intensieve begeleiding. Dan is 365 ineens goedkoop.

Als ik krijg te horen weidemaatje, en ik al van plan was om een opvolger te kopen. Waarom zou ik in vredesnaam dan nog alles tegelijk uit de kast trekken? Hij zou binnen nu en 4 jaar al met pensioen. Afhankelijk van hoe zijn artrose verloop zou gaan. Ik was zelfs opgelucht toen de dierenarts zei inslapen is niet nodig maar rijden word niks.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:40

SansaS schreef:

Ik hoop ook dat het paard herstelt! Maar ik vind de prijzen die hier voorbij komen ongelooflijk.Tenzij je zeer rijk bent loop je daar toch op leeg. En dan ook nog onduidelijkheid hoe lang die dure behandelingen moeten doorgaan. Goed van je dat je zo veel voor je paard over hebt, dat wel. In de simpele boerenomgeving waar ik begonnen ben was het zo dat men hoopte dal Moeder Natuur hem zou genezen, dus zoals ik eerder al zei: eerst stalrust en daarna een rustig weitje. Dat kost allemaal niets extra's. Wat ik wel volkomen fout vond is wat "men"soms deed als hij na een half jaar op de wei weer rad was: verkopen (als rijpaard) zonder daarbij iets te vertellen over de peesblessure die hij net gehad had! De stalgenoten stonden te kijken terwijl iemand kwam proefrijden- iedereen dacht hetzelfde, natuurlijk hield iedereen ook zijn mond :+ Maar eerlijk tegenover het paard was het niet want de nieuwe eigenaar weet niets van de zwakke plek en gaat het paard mogelijk te zwaar belasten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:56

Marije_97 schreef:
SansaS schreef:

Ik zeg nergens dat het niet werkt. Alleen bij zijn specifieke casus is 5 weken te kort om het gat dicht te krijgen.

En ik ga er niet op in omdat niemand hier hoeft te weten waar ik woon en waar mijn paard woont. Verklaart wel waarom die zo tegen het advies van mijn dierenarts is. Iets met slager die zijn eigen vlees keurt.

Ik zeg trouwens zelfs dat ik in een later stadium laseren overweeg, maar voor nu de brace wil proberen. Enige wat er kan gebeuren is dat het gat het zelfde blijft. Als negatieve uitkomst. Maar dat is naar alle waarschijnlijkheid niet zo. Ik heb de tendenpro informatie doorgelezen en vind het het proberen waard. En voor de dierenarts ook een mooie casus om weer mee te kunnen nemen. Prognose is toch weide maatje. Dus ik hoop al niks meer. Ik had andere doelen maar die zijn, omdat ik zelf fysiek ook stuk ben, allang bij gesteld naar we zien wel hoe het loopt.

Ik verdien er toch helemaal niets mee. Dus eigen vlees keuren is onzin. Het grootste risico dat ik heb is als het niet het gewenste resultaat heeft.

Ik vind dit meer een topic waarin jij die brace moet promoten.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12 min geleden

Je hoeft toch ook helemaal niet exact te zeggen waar jij en je paard wonen? Janderegelaa biedt
aan om contacten door te geven die in jouw regio actief zijn. Ik ben hier ook gaan zoeken op een fysio regio Düsseldorf terwijl ik daar helemaal niet woon. Dat ik toevallig een fysio trof die uit hetzelfde dorp komt als waar ik woon was puur toeval. En nog meer toeval dat zij ook een high power laser heeft. Dus toen die blessure de hoek om kwam kijken heb ik haar direct gecontacteerd. Zij komt 2x per week en daar betaal ik €45 per keer voor. Dat komt per maand dan op net zoveel als jouw brace, maar lijkt me veel effectiever omdat de pees wel (licht) belast blijft, herstel van gezond peesweefsel in het gat door het laseren juist gestimuleerd wordt ipv littekenweefsel en de doorbloeding beter blijft. Wat je zegt: die is al zo slecht in pezen, daarom herstellen ze zo langzaam. Waarom zou je dan voor iets kiezen wat dit nog slechter stimuleert? Er zijn inmiddels meerdere succesverhalen gedeeld over paarden die ook een groot gat in de pees hadden en goed herstelden met laser therapie.
Overigens komt mijn fysio ook in de avonden, weekenden en zelfs met Pasen langs om te laseren, en ik heb voor geen enkele behandeling vrij hoeven nemen met mijn fulltime baan.