Buitenzet dilema

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:04

Kabayo schreef:
Ik kan mij ook echt niet voorstellen dat het paard chill lekker rondscharrelt wanneer haar vriendjes opgehaald worden om 15u

ah, dat hangt af van paard tot paard.

Ik heb vier heel verschillende types (twee trekpaarden, eentje die zich ongerust maakt in alles, eentje die een dikhuid is en alles wel ok vindt, een spanjaard die héél sensitief is, en een draver met typische volbloed trekken).

En die kunnen allemaal gewoon alleen achter blijven. Ze staan in duo's aangrenzend, en ik trek er met regelmaat een uit om op locatie te gaan rijden, soms gaan er zelfs twee of 3 tegelijk weg.

Als ik de spanjaard meeneem, blijft de draver op hun stuk alleen achter, en vaak staan de trekpaarden op een stuk weide om de hoek. Bij het wegrijden gaat die wel eens een stukje heen en weer draven en roepen, maar dan gaat die gewoon gaan grazen, eten, ...
En dat maakt echt geen verschil of we 10 minuten of 2 dagen weg zijn ...

Als de andere paarden binnen gaan en de achterblijver krijgt een bakje eten in de schuilstal, is het voor die ook een leuk evenement. Als ik wegga doe ik altijd een nieuw stukje weide open, of geef ze vers hooi en wat bieten of wortels oid, en ze gaan gewoon verder tot de orde van de dag ...
Het is ook maar hoe je ze het gewend maakt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:05

Duhelo schreef:
Het paard heeft 'snachts ook andere paarden in het zicht. Jullie gaan echt kiezen om een paard die op stal duidelijk niet gelukkig is, en het buiten in de schuilstal (alleen) wel prima vindt, toch op stal te gaan zetten omdat jullie vinden dat die 24/7 vlak naast andere paarden moet staan?

Dát vind ik een aparte wijsheid!

Nu wel een verduidelijking: ik ga ervanuit dat het buitengedeelte is zoals ts het beschrijft, goede droge stal, voldoende ruwvoer, degelijke paddock met droge voeten, andere paarden in het zicht, én dat het paard ook gewoon rustig is, eet, slaapt (hangen er camera's waarop dat gecontroleerd kan worden?) en zich goed voelt.

Als het paard dan op stal duidelijk onrustig is, gaat drammen, rondjes gaat lopen, etc, dan is de keuze toch snel gemaakt?

het paard is buiten niet zo rustig want hinnikt, dat zou hij niet doen als hij zo is als jij zegt.

En alle faciliteiten kunnen er zijn.
Maar gebruikt hij die ook als hij alleen is. Dat komt niet echt naar voren.
Ja hij staat te dutten, maar slaapt hij ook languit op zijn zij?

Ik begrijp vooral die stalgenoten niet, en ts komt daarmee in de sh.t
Maar nee een paard alleen is voor mij een nee.
En als hij nu maar 2 uurtjes buiten zou komen,maar dat is ook niet zo

Duhelo

Re: Buitenzet dilema

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:12

Tuurlijk, er is net iets te weinig informatie om op de zaak van dit paard te gaan oordelen, maar ik vind dat er hier echt wel zwart-wit gedacht wordt.

Ikzelf heb sinds anderhalfjaar op ons eigen stuk camera's hangen, dit heeft me echt heel veel inzicht gegeven over de paarden, hoe ze zich gedragen als we er niet zijn en helpt ons om dingen aan te passen.

Zo hebben we rubbermatten in de stallen, de spanjaard gaat in de natte periode's daar languit gaan liggen. De draver ook wel maar minder, de trekpaarden niet en die gaan als het nat is dus niet meer gaan liggen. Dus dan kunnen we aanpassingen doen door de schuilstal op te strooien in de hoop dat ze wel gaan liggen etc.

Eens hinniken naar elkaar vind ik ook zo dramatisch niet, doen de mijne in de groepjes naar elkaar ook, of als er eentje weggaat of terugkomt, of als er een ander paard passeert. Als het dier echter iedere avond 3 uur gestressed staan te roepen naar elkaar, dan is dat wél een probleem, en kan je idd stellen dat het paard alleen buiten zich toch niet zo fijn voelt.

Dus ik denk dat het aan TS is om dat eens goed te gaan bekijken, als het enigszins kan ook met een manier zonder dat ze in de buurt is (camera) en van daaruit te bekijken wat de beste oplossing is.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:18

Popstra schreef:
Ben echt perplex dat paardminnende Bokkers het o.k schijnen te vinden een paard alleen snachts buiten te laten!

Ik ben altijd perplex dat paardminnend bokt het normaal vind om een dier een hele middag en nacht in een hok kleiner dan een bench op te sluiten.

Oftewel ...... we vinden allemaal iets anders en dat is prima, maar dan kun je wat discussie verwachten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:19

Eleeke schreef:
Popstra schreef:
Ben echt perplex dat paardminnende Bokkers het o.k schijnen te vinden een paard alleen snachts buiten te laten!

Ik ben altijd perplex dat paardminnend bokt het normaal vind om een dier een hele middag en nacht in een hok kleiner dan een bench op te sluiten.

Oftewel ...... we vinden allemaal iets anders en dat is prima, maar dan kun je wat discussie verwachten.

Weet jij hoe groot de stallen van ts zijn? Of de stallen van andere bokkers?

Ik vind vooral dat de 24/7 buiten brigade enorm aanvallend en verwijtend doen over de ‘s nachts op stal mensen

Ik vind beide prima. Zolang je naar je paard kijkt en die nooit alleen hoeft te staan. Een paard alleen is niks natuurlijks aan

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:24

Duhelo

tuurlijk gaat je paard lekker languit liggen als de rest ook buiten staat.
Dat deden ze hier in de schuilstal ook.
Maar doet het paard van ts dat ook als de rest niet dichtbij op wacht staat?
Dutten is wat anders dan echt slapen.

Maar het paard kan 4 uur rustig staan en dan ineens niet meer.
Dat vind ik bijzonder, want ze kijken geen klok.
Ik zou dan die camera ook wel willen zien in de nacht als het rustig is op stal en er geen mensen meer in en uit lopen.
Dikke kans dat hij ook dan rustig is.

En ja misschien buiten ook wel, dus een camera kan inzicht geven.
Al blijf ik erbij een paard alleen doe je niet.

Ja ff bij een rondje rijden is het soms niet anders, maar niet voor een nacht.

En ik zou die stalgenoten wel willen spreken waarom ze ineens met allemaal gezegd hebben we gaan naar stal.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:27

Er is dus geen dilemma, TS heeft keus op voorhand al gemaakt en zoekt enkel bevestiging voor die keus. Ik snap dit soort topics nooit zo.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:29

Eleeke schreef:

Ik heb ze liever ook buiten, maar met al die wolven hier gaat dat niet. Dus niet al paardminnend bokt heeft een keuze daar in -O-

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:43

Kabayo schreef:
Eleeke schreef:

Weet jij hoe groot de stallen van ts zijn? Of de stallen van andere bokkers?

Ik vind vooral dat de 24/7 buiten brigade enorm aanvallend en verwijtend doen over de ‘s nachts op stal mensen

Ik vind beide prima. Zolang je naar je paard kijkt en die nooit alleen hoeft te staan. Een paard alleen is niks natuurlijks aan

Ik vind 's nachts binnen prima ( liefst in een grote loopstal ) en ik ben geen brigade. Heb mijn paarden vroeger altijd op sportstallen gehad met s'nachts binnen en ben langzamerhand door ervaring van mening verandert.

Alleen s'nachts binnen is wat mij betreft een prima compromis.
Maar Ts zegt vanaf 15 uur ...... Dat is ook nog de hele middag, en ze kunnen elkaar niet zien en haar paard vind het duidelijk niet leuk .

Die van mij zou inderdaad naar binnen gaan , die wil absoluut niet alleen op de wei Die springt er dan uit en gaat opzoek naar vrienden maar TS haar paard wel.

Daarom snap ik de "binnenbrigade" niet.

Ik heb al meer dan 40 jaar paarden en heb ze op allerlei manieren gehad ( helaas ) zie heel duidelijk hoe veel beter die dieren in hun vel zitten als ze zo veel mogelijk in een groep buiten staan.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:46

Wintu schreef:
Eleeke schreef:

Ik heb ze liever ook buiten, maar met al die wolven hier gaat dat niet. Dus niet al paardminnend bokt heeft een keuze daar in -O-

Nee dat snap ik dan heb je ook helemaal geen keus,

Het ging me meer om de reactie van Popstra he. Niet om de keuze om s'nachts je paard binnen te zetten.
Ik stond tot vorig jaar ook midden in Wolvengebied ( uddel) , en daar zijn ze 's nachts wel buiten maar met hele grote inloopstal en een kudde van 20 en een camera erop, en geen kleintjes.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:22

Ik denk dat we kunnen concluderen dat beide situaties niet optimaal zijn. En als je dan tot 1 januari moet kiezen tussen twee mindere situaties is het echt kijken naar het individuele paard wat past en waar die in zijn discomfort toch het comfortabelste is. Het ene paard stelt kudde boven ruimte, het andere ruimte boven kudde en nog een andere maakt het helemaal niet uit als er maar eten is.