Plots explosief gedrag eindigt in gebroken spaakbeen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rochiril

Re: Plots explosief gedrag eindigt in gebroken spaakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:11

Paarden zijn zelden zomaar "klootzakken" en zullen daar al dan niet een medische reden voor hebben. en ja er is er ook wel eens een met een kronkeltje teveel in de bovenkamer. Ik vind persoonlijk het daadwerkelijk gericht uithalen omdat ze mee moeten werken aan een touwtje als ze naar buiten of binnen gebracht worden wel een beetje 'overkill', ongeacht de (onderliggende) reden.

De vraag is alleen of je de oorzaak gaat vinden en indien gevonden gaat oplossen. Ik hoop het voor je TS. Ik kan je er alleen maar sterkte mee wensen, ik weet dat het allemaal niet meevalt en zeker omdat iedereen een andere mening erover heeft en er vanalles van vindt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:13

anjali schreef:
Ik vind juist dat ze in een opfokgebied zonder mensen ook gedrag kunnen aanleren wat voor mensen juist onaanvaardbaar is. In onderlinge omgang van paarden is elkaar schoppen nogal gebruikelijk. Maar als ze datzelfde doen tegen een mens kan het hele ernstige gevolgen voor die mens hebben omdat die zwakker zijn dan paarden.

Voor dominante paarden kan een nog dominanter groep juist goed zijn. Juist een stuk opfok periode.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:20

De lastpak die ik ooit had en heb teruggebracht naar de verkoper, had ook stalpersoneel bedreigd met schoppen. Dat hoorde ik pas nadat ik hem al had teruggebracht.Zij hadden hem dan een por met de steel van de riek gegeven.Ik ben zelf niet zo doortastend. Die handelaar had gezegd dat ik er maar "onder moest schuppen". !.Dat kan ik niet en daarvoor heb ik geen paard.En als hij toch iemand op stal zou hebben verwond dan zou ik als eigenaresse wel aansprakelijk zijn wat ook tot een hoop juridisch gelazer gaat leiden.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:20

Cioccolato schreef:
anjali schreef:
Ik vind juist dat ze in een opfokgebied zonder mensen ook gedrag kunnen aanleren wat voor mensen juist onaanvaardbaar is. In onderlinge omgang van paarden is elkaar schoppen nogal gebruikelijk. Maar als ze datzelfde doen tegen een mens kan het hele ernstige gevolgen voor die mens hebben omdat die zwakker zijn dan paarden.

Voor dominante paarden kan een nog dominanter groep juist goed zijn. Juist een stuk opfok periode.

Meestal leren ze inderdaad wel even het een en ander bij, en kunnen ze ook hun ei kwijt met andere leeftijdsgenootjes. Ik heb op het moment een 1,5 jarige hengst in de opfok lopen, die was hondsbrutaal en met 6 maanden gewoon een lastpak. Een jaar opfok (en hij blijft er ook nog wel 2 jaar) lijkt hem inmiddels een stuk handelbaarder gemaakt te hebben, hij heeft in ieder geval geleerd wat wel en niet gewenst is. Dat kunnen paarden zoveel beter dan wijzelf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:23

anjali schreef:

Het is algemeen bekend dat paarden die niet in de opfok hebben gestaan ware lastpakken kunnen worden. In de opfok leren paarden zich te schikken in een rangorde. Die is heel consistent en geeft stabiliteit die in die periode heel belangrijk is en het karakter vormt.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:35

Maar dan wel eentje met ook oudere dieren ertussen. Een klas kleuters kan elkaar ook niet opvoeden zeggen ze dan :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:38

Maakt niet uit of ze ouder zijn. Als ze maar dominanter zijn. Vaak werkt 1 jaar ouder al mooi.
Fokmerries hoor je ook wel eens goede verhalen over.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 11:39

Ik vind zelf een opfok ook niet zaligmakend, maar had zelf al bedacht dat het in dit geval beter zou zijn geweest misschien. Hoewel, als ze alle gedragingen die ze had niet afgeleerd had onderweg en je had een 3 jarig dier met al haar spatjes naar huis gehaald, had je ook een harde dobber gehad.
Ze is niet alleen met mijn oudje geweest, mijn toen 3 jarige Everdale heb ik er snel bij gekocht, die jonkies hebben veel gerend en gespeeld samen.
Ik heb de paarden sinds jaar en dag in eigen beheer, voor de mensen die zich afvroegen of ze op een pensionstal staat.
Het begint nu over verhandelen te gaan en dat ik een ander zomaar met dit dier zou opzadelen, dat heb ik nergens genoemd. Heb dit topic juist geopend om meningen te horen en uit te zoeken wat ik kan doen. Ik heb ook tijd nodig om alles goed op een rijtje te zetten en te bedenken wat ik kan/wil.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:40

Babootje schreef:
Het is algemeen bekend dat paarden die niet in de opfok hebben gestaan ware lastpakken kunnen worden. In de opfok leren paarden zich te schikken in een rangorde. Die is heel consistent en geeft stabiliteit die in die periode heel belangrijk is en het karakter vormt.

Dat gaat toch niet voor alle paarden op. Al mijn dravers hebben nooit een opfok van dichtbij gezien, zijn al heel vroeg in handen gekomen en allemaal de makkelijkste paarden die je maar kon hebben.

TS, ik ben bij meerdere dissecties geweest. Daar kwamen vaak medische dingen naar boven zoals ECVM, een vernauwde luchtpijp, compleet vergroeide lendenwervels (onderkant), die allemaal vanaf de buitenkant niet of moeilijk te constateren waren maar die wel veel ongemak en pijn konden veroorzaken, en ook een verklaring konden zijn voor afwijkend gedrag. Zoals velen hier al terecht zeggen; eerst alle medische oorzaken uitsluiten voordat het puur op gedrag of karakter gegooid wordt. Sterkte ermee, het lijkt me moeilijk zat.
Laatst bijgewerkt door prompter op 21-08-25 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:41

anjali schreef:

Vind ik niet helemaal waar. In het wild schoppen ze niet tegen de leider, ze weten dat de leider de baas is. Dus als jij de leider bent, zullen ze nooit ofte nimmer schoppen, en zullen ze luisteren naar een correctie. Als ze zelf de leider waren omdat er geen ouder paard was, zullen het over het algemeen stabiele paarden zijn die goed leiderschap herkennen, en zullen ze dus de leiding overdragen aan een mens
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 21-08-25 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:41

Babootje schreef:
anjali schreef:

Dat heeft met specifiek 'opfok' niets te maken, van veulen af aan in een groep paarden opgroeien is van belang, en dat hebben veel veulens niet. De meeste worden enkel met moeder gehouden tot ze dan maar in de opfok gegooid worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:04

Je ,gooit, paarden niet maar in een opfok!
Dat is gewoon een verstandige keuze. En ja je paard kan er eens gewond raken of geblesseerd maar dat hoort bij het opgroeien.
Je krijgt er lichamelijk sterke en vooral geestelijk stabiele paarden voor terug.
Let wel, als je bij een juiste opfok staat. Een met tientallen jaren aan ervaring, grotere kuddes en heel veel hectares land.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:19

Heb er ook eens een gekend, die alleen opgevoed was met 1 ander jong paard. Paard was best sociaal gestoord, kon niet met andere paarden staan want die vermoordde hij. Met buiten zetten moest je hem omdraaien en vliegensvlug wegwezen want dan draaide hij zijn achterhand naar je toe en haalde vol uit met beide achterbenen. Voor de rest was het best een leuk paard.. maar gedrag was niet normaal. Daar was geen medische oorzaak voor, zo is ie altijd geweest en gebleven.(had wel een beruchte afstamming)

Maar goed, Ts heeft hier niks meer aan..paard is de opfok leeftijd al voorbij.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:22

Opfok is niet heilig. Hier gaat niks naar de opfok en het zijn allemaal stabiele sociale goed opgevoede paarden

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:32

Ik heb een dochter van Saros van 't Gestelhof. Zit lichamelijk enorm slecht in mekaar.

Verder wel het liefste en meest vriendelijke paard dat je kan wensen. Maar wat bouw en blessures betreft, was ze eigenlijk nooit geschikt als rijpaard. Ze heeft overigens wel een correct gebouwd veulen gegeven.

Niet dat het verband hoeft te houden met jouw merrie, maar ik dacht het toch even te delen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:33

Opfok kan natuurlijk goed zijn.
Maar je kan thuis ook een soort van kleine opfok hebben.

Maar als een paard in de opfok over elk paard overheerst heb je er thuis ook niks aan.
Plus genoeg paarden die in de opfok prima weten waar hun plek is, maar als ze geleerd hebben dat ze over mensen heen kunnen walsen, op welke manier dan ook, heb je weer niets aan die opfok.

Je hebt als mens ook je aandeel hoe een paard reageert tegenover mens.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:46

Kabayo schreef:
Opfok is niet heilig. Hier gaat niks naar de opfok en het zijn allemaal stabiele sociale goed opgevoede paarden

Dit dus.

(Daarnaast is in de opfok gooien volgens mij gewoon gebruikelijke spreektaal in ieder geval in dit deel van het land, dus niet meteen zo aangebrand doen)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:54

Rochiril schreef:
Paarden zijn zelden zomaar "klootzakken" en zullen daar al dan niet een medische reden voor hebben.

ik weet dat het allemaal niet meevalt en zeker omdat iedereen een andere mening erover heeft en er vanalles van vindt.

Ik vind de bokkers toch best eensgezind in dit topic. Merendeel zegt: eerst medisch onderzoeken en vanuit daar verder.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:13

Melzazu schreef:
Rochiril schreef:
Paarden zijn zelden zomaar "klootzakken" en zullen daar al dan niet een medische reden voor hebben.

ik weet dat het allemaal niet meevalt en zeker omdat iedereen een andere mening erover heeft en er vanalles van vindt.

Ik vind de bokkers toch best eensgezind in dit topic. Merendeel zegt: eerst medisch onderzoeken en vanuit daar verder.

Hier zijn de meningen redelijk eensgezind, maar ik neem aan dat TS haar vervolgstappen niet alleen baseert op de mening van bokt en misschien ook nog met omgeving te maken heeft.

(En ik heb het advies wat hier gegeven wordt overigens niet opgevolgd, ik heb niet lang gezocht naar mogelijke oorzaken. Omwille van mijn omgeving en mijzelf moest het paard hier van het erf verdwijnen zsm)

En of het nu aan de opfok ligt of niet, dat is mosterd na de maaltijd voor TS. Een mogelijke oorzaak, maar nu niet meer op te lossen daarmee.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:27

Klopt, dat zijn gedane zaken inderdaad.
Zelf zou ik het paard idd door de medische molen heen halen op een goede kliniek en als al het lichamelijke uitgesloten is wegzetten voor goede training bij iemand met ruime ervaring, ook met "lastige" excemplaren. En na de opleiding eventueel verkopen als het dan wel goed gaat of zelf houden.
Wordt het dan alsnog niks, kan je altijd de keuze maken het paard te laten hemelen. Dat is dan ook een goede en gegronde keuze aangezien je er dan alles aan gedaan hebt wat je zou kunnen doen.

Maar goed, dat kost A veel geld en B veel tijd.
Dus dat is aan ieder een afweging om te doen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:27

Een kudde zou eventueel nog kunnen maar denk dat niemand dat risico nu wil lopen met volwassen paarden.

De meningen over stap 1 medisch onderzoeken zijn wel ongeveer gelijk.
En de keuze of onderzoeken of hemelen ook.
Verhandelen niet doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:35

De wijze waarop het dier is opgefokt kan meespelen met de problemen die TS nu ondervindt.
Maar ik denk zeker - het hele verhaal lezend - dat er voldoende redenen zijn om ook naar de medische kant te kijken.
Nu hopen dat TS dat ook werkelijk gaat doen.

Ik heb ook niet de indruk dat het dier buiten dat de voeten een x op de foto zijn geweest ooit gekeurd is oid.
Hier doe ik dat standaard (en ik snap ook best dat anderen dat niet doen, maar ik vind het verstandig). Ook al heb ik het paard zelf gefokt en houd ik het zelf wordt er gekeurd, klinisch en RX en gaat het naar de tandarts voordat we gaan beleren. Zodat ik weet dat het gezond is en er in de mond geen problemen zitten voor er een bit in gaat en voordat we erop stappen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:51

Ik gaf ook de tip om medisch te onderzoeken. Vooral omdat ik ervan uit ga dat dit paard emotionele waarde heeft voor TS, en dan wil je er toch alles aan doen voordat je grote keuzes maakt.

Rationeel en financieel gezien kan je het paard wellicht net zo goed meteen laten inslapen. Maar met paarden zijn we toch allemaal lang niet altijd zo rationeel bezig en dat hoeft ook niet.

Misschien komt er wel iets uit wat behandelbaar is. En zo niet dan weet TS in ieder geval wel meer en hou je niet dat 'wat als' gevoel.

Uiteraard is het aan TS wat ze ermee doet. Als ze de tijd en geld niet meer erin wil steken snap ik dat ook en ik denk vele met mij.

Of de opfok verschil had gemaakt weten we niet.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:55

Ik snap niet goed dat je niet gewoon meteen een pssm-dieet start. Wat is dat voor moeite? Het wordt je op een presenteerblaadje aangeboden maar je gaat liever door met hap-snap van alles aan het paard voeren?

En je zit met je arm, maar dat voeren staat daar natuurlijk los van. En je kunt ook professionals inhuren (uiteraard wel met het hele verhaal), die kunnen paard naar kliniek vervoeren. Of naar een professionele stal waar ze het dier verzorgen tot je het zelf weer kan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:55

Ter geruststelling: ik heb ongeveer net z'n paard - en die is wel (deels) in de opfok geweest. 's Zomers in een gemengde kudde en 's winters thuis met 3 anderen paarden. Toen ze nog maar een jaar was werd ik door eigenaren van kuddegenoten begroet met 'Hé, jij van die dominante vos'. Type: left brain introvert. En bijna niet te sturen, dus daar hebben we ook heel veel mee beleefd. Professionele ruiters konden er niet zoveel mee, omdat ze permanent onder de duim moest worden gehouden. Aan de andere kant: dijk van een buitenpaard, schrok nergens van en altijd lopen. Dus ik heb er ook enorm veel plezier aan beleefd.

Helaas - en dat is misschien interessant voor TS - staat ze al 2 jaar op pensioen vanwege artrose. En dat zit gewoon overal... dus ook niks aan te doen. De dierenarts is het met mij eens dat haar dominante karakter haar kwaal langdurig heeft verbloemd. Nu is die van jou nog veel jonger, maar ook ik zou daarom zeker een goede medische check doen, met in ieder geval een aantal foto's.

Over EVCM zijn de meningen verdeeld, dus dat beperkt het aantal klinieken waar je heen kunt gaan.
https://www.horses.nl/welzijn/veterinai ... over-ecvm/
Wij zijn trouwens klant bij Wolvega en voor mij is bovenstaand artikel één van de redenen dat ik er juist wel graag heen ga.