Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 10:00

LOL... hier ook een SP fan, al moet ik het wel echt uitgespreid op de grond gooien want ze neemt er zulke grote happen van dat ze zich er in verslikt ;(

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 10:43

De mijne vindt sp ook goed te doen. Wel graag met wat fruit erdoorheen en een schep muesli...tsja.
Slobber wordt nog steeds wel lekkerder gevonden dan sp, maar daarom krijgt hij het allebei verdeeld over de dag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 10:52

Ik gooi er ook idd iets van muesli door; Omnia, Ceravit of Nature's Best ,net wat er in het schap ligt.

Ik heb rubber matten onder mijn hooibakken liggen en die moet ik regelmatig zandvrij maken. Nadeel is dat de punten altijd omhoog gaan staan omdat er zand onder geschopt wordt. Net lag ik weer haast op mijn snufferd omdat ik er over struikelde |o
Ik verplaats de matten dus regelmatig, maar die krengen zijn loeizwaar %)

Hebben jullie daar ook last van en hoe los je dat op ??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 11:26

Hier ook muesli er op het laatst door hoor. :j
Al geef ik dan de Masters slobber,die is in twintig minuten geweekt
Ik doe de kruiden muesli van Subli aan het eind er door,die ruikt ook echt heel lekker.

Dubbelfun, jammer dat het niet goed gaat dan met de slobber.
In een speciekuip kan misschien ook?
Ik heb hooibak voor mijn ruin gewoon op de grond staan, geen matten eronder.
Kelly krijgt hooi gewoon op de grond,alleen moet ik daar nu iets voor verzinnen.
Ze kreeg het eerst in een bak,maar dat mag niet meer want ze gebruikte die om haar benen tegen te schuren en mijn stalhouder word daar snachts wakker van -O-

Heb nu het hooi in een hoekje van de paddock,maar nu met wat meer regen word het er voor al blubber.
Misschien kan ik iets van een oude mat of vloerkleed ergens scoren en die op de grond leggen.
Misschien helpt dat een beetje.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 05-09-25 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 11:38

Beterschap met je paard Marleen_88. Lijkt me een heftige ingreep. Is hij de nacht goed doorgekomen?

Ik heb 3 proefzakjes Pavo 18+ besteld. Mijn paard doet het nu nog uitstekend op een kilo basisbrok, onbeperkt hooi en gras. Zelf geef ik elke dag slobber als lekkers en ze is er gek op, maar ik wil toch even kijken wat ze van de 18+ vindt omdat ik steeds meer onverteerde ingrediënten van de slobber in haar poep vind. Voordeel van de 18+ vind ik dat je het zowel droog en als slobber kan geven. Dus ik ben benieuwd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 11:43

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 11:56

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 12:19

Heerlijk om al die "oudjes" te zien en hoe jullie ermee bezig zijn om ze een goed oude dag te geven! En ja als je A zegt voor een paard dan moet je ook B zeggen en zorgen voor een goede oude dag. Mijn vorige Arabier Pjuri is 29 geworden en tot haar 26 jaar gereden. Helaas werd de artrose te veel en heb van haar afscheid moeten nemen. Nu is intussen Ancara een KWPN van Dollar de la Pierre / Nacara 21 jaar geworden! Ze denkt zelf nog dat ze een jong paard is maar je kan toch goed zien en merken dat je jaren gaan tellen. Rijden doen we al een tijdje niet meer alleen zo nu en dan longeren en een beetje donderjagen. Ze heeft PPID maar doet het goed op haar medicamenten, maar er komen wel allerlei klachten bij: allergie voor polen en stof, gevoelige maag.... Helaas heeft ze een hekel aan alles met kruiden en vis ze dit dan ook uit haar voerbak. Van alles geprobeerd, de vitaminen van Pavo krijg ik er nog in maar dan stopt het |( Dus ik ben aangewezen op de medicamenten van de dieren arts. Beetje een balancing act om alles goed te houden... Ik voer haar 18+ van PAVO, lijnzaad gekookt, vitalstyle soft en fiber (en ja ze laat een brokje liggen) en non stop hooi (geweekt), en zomers gaat ze op de weide. Deze zomer ook regelmatig speedibeet met electrolyte gegeven ivm het zweten. Gezien mevrouw ook geen liksteen in welke vorm/type dan ook wil nuttigen...Ik lees mee wie weet brengt het mij op nieuwe ideeen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 13:07

@ellepel: en als je een stuk kleed oid tegen de hooibak aan maakt... zou dat de herrie ook al niet verminderen ??
Vanaf de grond (rubber mat op stal en tegels buiten) gaat prima... ik veeg de boel eerst aan :)

@Ingeborgx: ik doe met heel warm weer gewoon een stevige lepel zout over de muesli.

Volgens Buienalarm zou het hier om 2 uur gaan regenen..... volgens mij hebben die nog 'wintertijd'...

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 17:19

Bedankt allemaal. <3

Gisteravond voelde hij zich eigenlijk alweer prima. Echt niet verwacht. Gras eten gaat goed, grasmix, muesli en Agrobs eet hij ook.
Gewoon hooi laat hij nog even staan, maar hoop dat ook dat weer snel gegeten gaat worden.

Afbeelding
Dit was gisteravond.

En nog een foto in de spoiler van een van zijn tanden. Hij is uitgekookt hoor, dus geen bloederig tafereel. Echt bizar hoe zoiets groeit. En megapijnlijk nu ik dit zie.

Spoiler:
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:55

Fijn dat het goed gaat.

Ik zit te eten dus ik pas even op de spoiler ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:58

Wat fijn dat het zo snel weer beter gaat! De spoiler foto is prima om aan te zien (vind ik tenminste).
Dan weet je zeker dat dit de goede keuze is geweest. Het is zo lastig in te schatten hoe erg ze ergens last van hebben en dat is dit ook een flinke beslissing om te maken.
Zo heb ik ook een jaar geprobeerd het oog van mijn eerste paard te 'redden', ik vond het nogal wat het oog te laten verwijderen, uiteindelijk toch laten doen en hij knapte daar enorm van op.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:58

Mwah die spoiler is niet zo spannend hoor. Gewoon een schone tand. Intens wel die verdikking. Zo zagen de tanden van mijn verzorgpaard er ook allemaal uit ja. Moet enorm veel zeer doen.. Bij hem had de eigenaar de tanden in een bakje in de kast op stal liggen. Zag ze elke week. :')

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 18:02

Grit schreef:
Wat fijn dat het zo snel weer beter gaat! De spoiler foto is prima om aan te zien (vind ik tenminste).
Dan weet je zeker dat dit de goede keuze is geweest. Het is zo lastig in te schatten hoe erg ze ergens last van hebben en dat is dit ook een flinke beslissing om te maken.
Zo heb ik ook een jaar geprobeerd het oog van mijn eerste paard te 'redden', ik vond het nogal wat het oog te laten verwijderen, uiteindelijk toch laten doen en hij knapte daar enorm van op.

Poeh een oog eruit, vind ik ook heel heftig. Wat fijn dat hij zo snel opknapte.

Iemand zei nog over trekken op locatie. Ja, heel blij mee. Mijn tandarts wilde dat wel op stal doen, behandelen doet ze er overigens niet.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:10

Aawh, ze zien er altijd zieliger uit dan dat ze zijn na een eorth behandeling. Die van mij zat dezelfde avond alweer wortels te vreten die iemand illegaal had gegeven. Hij kreeg ze nog weg ook. Zag er alleen wat luguber uit :Y)

Ik heb vandaag een investering gedaan. Merkte de laatste tijd dat hij steeds gevoeliger ging lopen in het bos. Dus een paar mooie Nike schoentjes laten aanmeten. Hij liep er ook zo mee weg.

Afbeelding

Gelijk test rondje gedaan en ging eigenlijk prima. Hopelijk voorkom ik op deze manier verdere problemen aan zn voeten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:34

Gaan deze ook nog een beetje makkelijk aan??

Ik heb Boon al járen op schoenen vanwege dunne zolen, zeker op de hei met die kiezellagen is anders geen doen.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:39

DubbelFun schreef:
Gaan deze ook nog een beetje makkelijk aan??

Ik heb Boon al járen op schoenen vanwege dunne zolen, zeker op de hei met die kiezellagen is anders geen doen.

Ik kan alle riempjes loshalen en dan ging het vrij makkelijk vond ik. Ik moet nog even oefenen dus wellicht dat met wat handigheid ik niet steeds alle riempjes los hoef te halen. Gaat ook allemaal nog een tikkeltje stroef.. nieuwigheid :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:41

Ik zit net op het KNMI de voorspelling voor vannacht te lezen:
Citaat:
Komende nacht is het vrijwel overal droog. Plaatselijk komt mist voor. De minimumtemperatuur loopt uiteen van 11°C aan de kust tot 5°C landinwaarts. Er is weinig wind.

Waaaatttt :oo
Buiten dat ik zelf een dikker dekentje op mijn bed ga gooien doe ik de meiden ook maar een jasje aan, want ondanks dat Boon nu lekker fluwelerig aanvoelt met haar komende winterjas in de maak, kon dit toch wel eens wat te koud worden ;(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 20:05

DubbelFun schreef:
Fijn dat het goed gaat.

Ik zit te eten dus ik pas even op de spoiler ;)

Ik likte er net wel op met een hap eten in mijn mond _O-

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 10:07

Gisteravond niet zo happy toen ik bij m’n omaatje kwam.
Afbeelding

Gelukkig komt maandag de smid. Zometeen ga ik even met m’n pensionhoudster kijken wat het zou kunnen zijn. Ze heeft dit aan 3 van de 4 voeten. Dit is rechtsachter, waar het het grootst is, de foto laat het wel wat erger lijken dan het in het echt is.

Ik weet dat haar voeten niet al te florisant eruit zien. Ze heeft het de afgelopen 2 jaar behoorlijk zwaar gehad en dat is zichtbaar. Ze is pas sinds 2,5 maand van mij, dus please don’t shoot me. Een rondje Google maakt niet veel meer duidelijk dan dat het kan komen door droogte of verandering in rantsoen. Die dingen kloppen natuurlijk. We gaan het meemaken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 10:27

Daar zou ik ook van schrikken. Hopelijk valt het mee, mooi dat de smid al snel komt.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 13:37

Wat leuk, zo'n topic over de oudjes, en wat jammer dat ik er nu pas achter kom :')
Ik kom dus graag mijn "oma" even showen, Linda van 't Eemland (Liz. Afloyd x Waro van de Haflingerhoeve). Ze is afgelopen juni 21 jaar oud geworden, en bij mij sinds haar 4e, we zijn al even een stelletje :o
Ondertussen wordt ze steeds grijzer, mist een stel kiezen en heeft ze 2 jaar geleden de diagnose Cushing gekregen, maar ze gaat goed <3
Zeggen dat ik me geen leven zonder haar voor kan stellen, is dus zacht uitgedrukt.
Na het overlijden van onze andere oude opa (30+) vorige maand, heeft ze het even flink moeilijk gehad, maar mevrouw staat weer heerlijk van het leven te genieten met afentoe eens een bosritje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gridjuh1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 15:43

Mijn oud manegepaardje is verkocht toen hij 28 was, 5 jaar geleden. Ik weet niet waar hij heen is gegaan maar hoop hem ooit nog te kunnen zien

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 17:20

Als je een c pony van 20 die wel nog goed fit is, wat extra energie wil geven zonder een bommetje te kringen, hoeveel lijnzaadolie zouden jullie dan bijgeven? Ze krijgt goed ruwvoer en voermeesters sereen brok

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 19:43

EvaC schreef:
Gisteravond niet zo happy toen ik bij m’n omaatje kwam.
[ Afbeelding ]

Gelukkig komt maandag de smid. Zometeen ga ik even met m’n pensionhoudster kijken wat het zou kunnen zijn. Ze heeft dit aan 3 van de 4 voeten. Dit is rechtsachter, waar het het grootst is, de foto laat het wel wat erger lijken dan het in het echt is.

Ik weet dat haar voeten niet al te florisant eruit zien. Ze heeft het de afgelopen 2 jaar behoorlijk zwaar gehad en dat is zichtbaar. Ze is pas sinds 2,5 maand van mij, dus please don’t shoot me. Een rondje Google maakt niet veel meer duidelijk dan dat het kan komen door droogte of verandering in rantsoen. Die dingen kloppen natuurlijk. We gaan het meemaken.

Jeetje, zijn de voeten ook warm. Is ze kreupel?
Hoop dat het meevalt en dat het gewoon komt omdat ze zo slecht heeft gestaan.
Vind die lijnen in de hoef overigens ook wel opvallend maar wellicht hoort dat hij haar.