Fijn Amado, dan verloopt het toch nog vrij normaal begrijp ik.
Voordat je het oog eruit zou halen zijn er ook nog andere optie's (zoals de holistische, die ik heb gedaan) overigens wel in combinatie met reguliere behandeling in eerste instantie. Het oog eruit zou voor mij wel de laatste optie zijn.
Regulier kwam ik niet verder dan de ontsteking behandelen, terwijl ze over de oorzaak toen niet veel konden zeggen. Vandaar dat ik bij Laarakkers terecht kwam, want ik dacht zo, als je de oorzaak goed in beeld hebt kun je gerichter behandelen.
Furst schreef:Babootje, wat gek, dat is het eerste dat ik daarvan hoor dat herpesvirus daar ook voor zorgt! Interessant om het te leren kennen. Mijn paard is inmiddels overleden helaas.
Klopt, er zijn meerdere oorzaken mogelijk:
Auto-immuunreactie:
Hierbij ontwikkelt het paard een allergische of auto-immuunreactie het oog. Dit heeft vaak een genetische oorzaak. Vaak voorkomend bij Apaloosa's en vaak ook beide ogen.
Infecties:
Bacteriën: Met name de bacterie Leptospira is een bekende boosdoener voor het veroorzaken van uveïtis.
Virussen: Herpes en influenza kunnen uveïtis als gevolg hebben.
Parasieten: Sommige parasieten kunnen ook een rol spelen.
Trauma: Een harde klap of een ander letsel aan het oog kan een uveïtis-aanval uitlokken.
Fotosensibilisatie:
Deze kan worden veroorzaakt door giftige planten die het paard eet, wat leidt tot een reactie op UV-straling die kan resulteren in een aanval van uveïtis.
Bij de laatste 2 oorzaken kan de Uveitis eenmalig zijn (ten zij het paard giftige planten blijft eten) en hebben we het niet over ERU (Equine Recidive Uveitis) = maanblindheid. Bij de eerste 3 is de ontsteking meestal recividerend tenzij vitrectomie voldoende resultaat heeft.
Het blijft best een lastige kwaal. Bij de onze (met herpes als oorzaak) bleef het virus goed onder controle door niet te enten voor Rhino, L-Lysine en weerstand verhogen (met immu boost) en UV kap in de zomer in periode dat de weerstand afneemt.