Maanblindheid, vitrectomie en herstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amado

Re: Maanblindheid, vitrectomie en herstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 10:42

De arts in Duitsland heeft aangegeven dat het wel eens gebeurt dat een paard nog 1 aanval krijgt na de operatie. Ik had zelf ook niet verwacht dat dat zo snel zou zijn. Ook is dit ons niet verteld van te voren (of zelf niet onthouden).

Ik ga maandag even overleggen over het testen op herpesvirus.

De Mio ziet er ook interessant uit, alleen zijn de foto’s ervan wat ongelukkig gemaakt volgensmij. Lijkt net of het gaas constant tegen het oog aan zou hangen

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 12:11

De arts uit Duitsland had gezegd dat zijn oog vandaag wel aanzienlijk verbeterd moest zijn.
Dat is gelukkig ook zo..!

Afbeelding

Ons maniertje van het oog druppelen werkt nog altijd erg goed en hij wordt er lekker lenig van haha

Afbeelding

Het is wel verdrietig dat dit allemaal weer moet. Ik zit vooral met de gedachten van: wat als het nog een keer terug komt. Laat ik dan zijn oog eruit halen? Of is nog een operatie wel reëel? En zo ja: moet ik dat nog wel doen. In hoeverre is dat ethisch verantwoord. Een operatie is een enorme aanslag op het lichaam van een paard, niet iets wat je zomaar even doet.

Een hoop vragen, hopelijk maandag wat meer duidelijkheid

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 13:58

Fijn Amado, dan verloopt het toch nog vrij normaal begrijp ik.
Voordat je het oog eruit zou halen zijn er ook nog andere optie's (zoals de holistische, die ik heb gedaan) overigens wel in combinatie met reguliere behandeling in eerste instantie. Het oog eruit zou voor mij wel de laatste optie zijn.
Regulier kwam ik niet verder dan de ontsteking behandelen, terwijl ze over de oorzaak toen niet veel konden zeggen. Vandaar dat ik bij Laarakkers terecht kwam, want ik dacht zo, als je de oorzaak goed in beeld hebt kun je gerichter behandelen.

Furst schreef:
Babootje, wat gek, dat is het eerste dat ik daarvan hoor dat herpesvirus daar ook voor zorgt! Interessant om het te leren kennen. Mijn paard is inmiddels overleden helaas.

Klopt, er zijn meerdere oorzaken mogelijk:

Auto-immuunreactie:
Hierbij ontwikkelt het paard een allergische of auto-immuunreactie het oog. Dit heeft vaak een genetische oorzaak. Vaak voorkomend bij Apaloosa's en vaak ook beide ogen.

Infecties:
Bacteriën: Met name de bacterie Leptospira is een bekende boosdoener voor het veroorzaken van uveïtis.
Virussen: Herpes en influenza kunnen uveïtis als gevolg hebben.
Parasieten: Sommige parasieten kunnen ook een rol spelen.
Trauma: Een harde klap of een ander letsel aan het oog kan een uveïtis-aanval uitlokken.
Fotosensibilisatie:
Deze kan worden veroorzaakt door giftige planten die het paard eet, wat leidt tot een reactie op UV-straling die kan resulteren in een aanval van uveïtis.

Bij de laatste 2 oorzaken kan de Uveitis eenmalig zijn (ten zij het paard giftige planten blijft eten) en hebben we het niet over ERU (Equine Recidive Uveitis) = maanblindheid. Bij de eerste 3 is de ontsteking meestal recividerend tenzij vitrectomie voldoende resultaat heeft.
Het blijft best een lastige kwaal. Bij de onze (met herpes als oorzaak) bleef het virus goed onder controle door niet te enten voor Rhino, L-Lysine en weerstand verhogen (met immu boost) en UV kap in de zomer in periode dat de weerstand afneemt.

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 14:10

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 17:15

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 17:53

Zijn oog eruit is inderdaad wel echt de laatste optie. Mocht Hochmoor niks meer kunnen als het terug komt ga ik contact opnemen met Laarakkers.

Nogmaals mijn dank voor het doorsturen van vliegenmaskers!
Het masker van Aniprotec is wel precies wat ik zoek, dus die gaat deze kant op komen :D vallen de maten daarvan normaal?

Zijn oog is nog altijd rustig gelukkig
Afbeelding

Let maar niet op de zalf, die zit vaak overal behalve in zijn oog :’) heb er altijd ruzie mee en uiteindelijk krijg ik 1 klodder in zijn oog

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 18:12

MyChoice schreef:

Maar 50% bij de ogen, dus dat valt tegen.

Fijn dat het oog weer rustiger lijkt!

Hier naast regulier ook een homeopaat erbij gehad, heeft niet geholpen (zij had het over een herpes virus, dierenartsen een autoimmune aandoening). Wel netjes de druppels volgens schema gegeven, maar helaas kwam er toen weer een aanval.

Mocht het zover komen, oog verwijderen kan ook staant met plaatselijke verdoving en paarden redden zich over het algemeen prima met een oog. Het is heel naar, maar ze kunnen er wel oud mee worden. Maar hopelijk hoeft het bij jou niet zover te komen en blijft het bij 1 lichte aanval.

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 18:25

Amado schreef:
Zijn oog eruit is inderdaad wel echt de laatste optie. Mocht Hochmoor niks meer kunnen als het terug komt ga ik contact opnemen met Laarakkers.

Nogmaals mijn dank voor het doorsturen van vliegenmaskers!
Het masker van Aniprotec is wel precies wat ik zoek, dus die gaat deze kant op komen :D vallen de maten daarvan normaal?

Zijn oog is nog altijd rustig gelukkig
[ Afbeelding ]

Let maar niet op de zalf, die zit vaak overal behalve in zijn oog :’) heb er altijd ruzie mee en uiteindelijk krijg ik 1 klodder in zijn oog

Ja die valt normaal, ik heb warmbloed op een paard dat normaal full heeft, maar de maattabel die ze erbij hebben is ook duidelijk, dan kan je het opmeten mocht je het zeker willen weten.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 16:54

Ik heb m dit weekend besteld, hopelijk is hij snel binnen

Vandaag is de dierenarts langs geweest, ze vindt zijn oog er goed uit zien. Tot woensdag nog atropine + metacam en tot volgende week afbouwen met de zalf (even de naam kwijt). Daarna is het hopen dat het weg blijft.

Meneer heeft zijn lolletje wel weer gehad, ik dacht hij loopt wel braaf mee met het touw om zijn hals. Ik had natuurlijk beter moeten weten :’)
Afbeelding
Afbeelding

Als het vliegenmasker binnen is kan hij weer lekker buitenspelen

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 20:05

Pony kan weer buitenspelen!

Afbeelding

Afbeelding

In een record tijd van 5 minuten had hij m al af. Dus nu zijn voorpluk er doorheen gevlochten in de hoop dat dat helpt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:35

Mooie kap hoor!

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:51

Ik denk dat je het keelbandje nog iets strakker mag doen, die van mij krijgt 'm niet af als die maar strak zit :)

Met weidehalster evt ook een optie? Die kan je door het bovenste stuk van het masker heen steken en dan ook vrij precies afstellen, dat deed ik toen ik 1 kant geblindeerd had en hij absoluut niet af mocht. (Doe me even een PB als ik moet verduidelijken met foto's ofzo, dit is heerlijk krom uitgelegd geloof ik :Y) )