Bizare gedragsverandering 3 jarige ruin

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Re: Bizare gedragsverandering 3 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 12:41

Hier vandaag weer even wat geoefend. Het begon al met toen ik hem zijn halster omdeed en het touw er aan klikte. We stonden in de stal en hij draaide zijn hoofd van me weg en liep toen langs de muur bij me weg, dit doet hij veel vaker. Normaal laat ik hem dan gaan omdat tegen houden geen optie is hij is veelste groot en sterk en achter zijn kont aan vind in altijd nogal gevaarlijk dus dan laat ik hem maar gaan en pak ik hem gewoon via de andere kant weer vast. Dit keer dacht ik dit is ook zo een aangeleerd dingetje waarmee hij altijd zijn zin kan krijgen. Dit heeft hij tijdens de periode van zijn schimmel bedacht om zich zo te kunnen ontdoen van mij en de behandeling. Maar vandaag dacht ik dit moet ik ook gaan oplossen het is ook echt zo een moment dat hij de controle overneemt. Dus toen hij zijn hoofd van me weg draaide en vervolgens zijn lichaam naar de muur draaide (waardoor ik tussen hem en de muur en achter zijn kont kom te staan) Dit keer trok ik aan het touw en duwde tegelijkertijd zijn heup van me af. Waardoor zijn trucje niet werkte hij stond echt heel raar te kijken maar hij draaide netjes terug en deed geen 2de opging.

Toen zijn we weer met het zadel aan de slag gegaan. Hij heeft geen enkele keer naar achter getrapt, niet gemaaid en ook geen enkele keer gebeten. Af en toe keek hij nog even boos dan corrigeerde ik hem. Maar de meeste keren kon ik het zadel er zonder reactie opleggen.

Verder was hij lekker vrij, dit heeft nu even prioriteit boven al het andere en hoewel het lichamelijk niets doet had ik het idee dat hij er geestelijk wel flink me bezig was want ik heb hem nog nooit zo zien staan gapen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 15:42

Volgens mij ben je super goed bezig :)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:25

Goed bezig! Jouw paard heeft geluk dat je zo goed oplet en het beste voor hem wil.
Fijn dat je nu weer een stap verder bent.

Ik zou wel opletten dat je niet gaat overtrainen. 50x een zadel opleggen is wel wat extreem.
Mijn paard is enorm braaf met zadelen maar als ik dat 10 keer of meer zou doen is ze het echt wel zat.
Korte sessies en verder lekker doorgaan met je rijmentaliteit ook op de grond door te voeren +:)+

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 11:20

Dank jullie.

Hahaha ja 50 keer was wat extreem, al was het wel echt er op er af en op er af dat kan je in een paar minuten doen. Maar gister heb ik bij lange na niet zo vaak gedaan.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 18:36

En vandaag zelfs geen boze blik meer gehad......... hoe simpel kan het leven af en toe zijn.....

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 18:40

Fijn zeg dat de oorzaak gevonden is en dat het dus eigenlijk simpel is en niets geks lichamelijk of zo.