Veulen zwaar onderkoeld en daarna zware spierbevangenheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Veulen zwaar onderkoeld en daarna zware spierbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 07:54

Wat naar allemaal TS! Hoe gaat het nu? Sterkte hoor.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 08:22

Ach, wat sneu.

Doet mij herinneren aan een jaarling op een fokkerij in Frankrijk waar ik heb gewerkt. Die kon ook niet meer zelf overeind. Met de shovel overeind gezet en naar de kliniek voor foto's: bekken gebroken. Heeft een lange tijd op boxrust gestaan en is wel weer goed gekomen. (Maar was niet onderkoeld, want was in de zomer gebeurd)

Veel sterkte, TS!

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 08:46

Lieser schreef:
Maar dat zegt toch niets over de situatie bij TS?

Het was een reactie op verschillende mensen hier in het topic die er van overtuigd waren dat er al vooraf iets mis moest zijn geweest met het veulen omdat hij liggend in de modder werd gevonden en het daar niet zelf overeind was gekomen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 23:34

Kabayo schreef:
Waarom is er snachts geen brandweer gebeld? Die kan je altijd bellen als je paard vast ligt of niet meer om de benen komt

Verder lees ik mee, ben benieuwd naar de afloop. Ik duim keihard dat het goed komt!

Ik zou echt niet de brandweer bellen. Die kunnen het weiland ws niet eens op komen. Ik zou eerder iemand met een trekker met voorlader of silovork, of iemand met shoveltje zoeken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 23:35

Dvanzon schreef:
Nee dat kon niet.

Nu staat ze alweer 2,5 uur dus het wordt steeds wel wat langer!

Hoe gaat het nu?
Hopelijk knapt ze op.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 23:37

Ik ben ook benieuwd hoe het gaat ts, hopelijk is ze oké.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 00:14

pillow schreef:
Kabayo schreef:
Waarom is er snachts geen brandweer gebeld? Die kan je altijd bellen als je paard vast ligt of niet meer om de benen komt

Verder lees ik mee, ben benieuwd naar de afloop. Ik duim keihard dat het goed komt!

Ik zou echt niet de brandweer bellen. Die kunnen het weiland ws niet eens op komen. Ik zou eerder iemand met een trekker met voorlader of silovork, of iemand met shoveltje zoeken.

Mannenkracht voor een beestje van max 300 kilo kan prima

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:56

Heb TS een PB gestuurd, want was ook benieuwd. Maar kan me gezien de weinig constructieve reacties van sommigen ook voorstellen dat TS hier geen updates komt geven.

Hopelijk gaat het steeds iets beter.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:02

Kan ik mij zeker ook voorstellen :j

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:50

TS heeft zich zaterdag pas geregistreerd en zondag het topic geopend.
Ik denk dat ze de douche als welkom net iets te koud heeft ervaren.
TS als je dit leest dan heel veel sterkte met de situatie hoe die dan ook mag zijn :(:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:56

silvia58 schreef:
TS heeft zich zaterdag pas geregistreerd en zondag het topic geopend.
Ik denk dat ze de douche als welkom net iets te koud heeft ervaren.
TS als je dit leest dan heel veel sterkte met de situatie hoe die dan ook mag zijn :(:)

Dat denk ik ook. Daarbij niemand is verplicht om updates te geven na openen van een topic.
Van mij ook veel sterkte en ik hoop dat je veulentje inmiddels weer vrolijk ronddartelt!
Liefs van Pien en zoniet dan wens ik je heel veel sterkte toe.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:08

Mijn shetmerrie stond (nouja, lag....... staan ging niet meer) aantal jaren terug ook plots spierbevangen, bleek ook enorm uitgedroogd te zijn. En kennelijk ook heel erg koud (in de zomer.....) Dit was wel tijdens een week zwaar werken en met drukkende, benauwde weersomstandigheden, te weinig elektrolyten etc. en te veel krachtvoer. Little did I know, toen....

Zij raakte al gauw in (anafalactische) shocktoestand; DA die met spoed kwam heeft haar toen een spuit adrenaline gegeven waardoor ze in de benen kwam en met grote spoed naar de kliniek vervoerd kon worden, als ze de rit al zou overleven.
Daar aangekomen is ze een ruime week daar gebleven incl. dagenlang aan het infuus.
Het was echt kantje boord, haar hartslag werd al onregelmatig en ademhaling stokte af en toe...... is echt voor de dood weggehaald; zonder behandeling in kliniek had ze de nacht niet overleefd.....

Hoop dat jou veulen inmiddels beter gaat.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:09

Ik ben ook benieuwd hoe het nu met het veulen gaat, hopelijk gaat het beter en komt alles goed. Ik snap dat de reacties misschien een beetje heftig zijn, maar iedereen heeft het beste voor met het beestje. Hopelijk krijgen we nog een (positieve) update.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:44

pillow schreef:
Kabayo schreef:

TS kon hem zelf uiteindelijk onder het draad door trekken zonder hulp. Lijkt mij niet dat een brandweer dan niet kan helpen om hem overeind te krijgen snachts... Klinkt niet alsof het onbegaanbaar was aangezien het veulen door TS al uit de weide was gehaald, zoals ik het lees tenminste

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:04

pillow schreef:
Kabayo schreef:

TS kon hem zelf uiteindelijk onder het draad door trekken zonder hulp. Lijkt mij niet dat een brandweer dan niet kan helpen om hem overeind te krijgen snachts... Klinkt niet alsof het onbegaanbaar was aangezien het veulen door TS al uit de weide was gehaald, zoals ik het lees tenminste

Waarom moet er dan überhaupt brandweer bij komen. Met een paar stevige mensen leg je het in een kruiwagen en breng het naar huis.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 03:46

Pillow omdat TS dus nergens die extra mankracht kon vinden. Niemand kan haar tot 9u sochtends helpen....

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 07:37

pillow schreef:
Waarom moet er dan überhaupt brandweer bij komen. Met een paar stevige mensen leg je het in een kruiwagen en breng het naar huis.

Niet iedereen heeft 's nachts de beschikking over een paar stevige mensen, helaas.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 10:27

Lieser schreef:
pillow schreef:

Niet iedereen heeft 's nachts de beschikking over een paar stevige mensen, helaas.

Dierenartsen pakken ook aan als het nodig is. Gaan niet met de handen over elkaar staan, alles is te overleggen tijdens het spoedtelefoontje. Grotere klinieken hebben stalmedewerkers die ze in tijden van nood kunnen benaderen. Overigens, als de nood aan de man is wordt je ook nog dubbel zo sterk ( al vaak meegemaakt) Denk dat het grootste probleem op een dergelijk moment is dat je lang niet nog altijd nuchter en wijs na kunt denken er is toch vaak wel sprake van enige paniek en dat geeft wel kracht maar lang niet altijd alle wijsheid die je wel zou willen hebben.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:21

Even leeghalen..
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 16-12-24 21:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:22

Kabayo schreef:
Na de update (kreeg ik via Pb) blijf ik erbij, het was gewoon nalatig van de TS. Jammer dat het veulen is overleden terwijl dat zeker niet had gehoeven...

Wat zielig. -O-

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:24

En die update mocht je hier plaatsen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:25

Nou wel fijn om te weten.
Helaas viel die update ook te verwachten.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:26

Kabayo schreef:
Na de update (kreeg ik via Pb) blijf ik erbij, het was gewoon nalatig van de TS. Jammer dat het veulen is overleden terwijl dat zeker niet had gehoeven...

Wat ontzettend naar dat jij dit bericht deelt in het topic. Waarschijnlijk heeft TS er bewust voor gekozen om het niet meer in dit topic te delen. Of heeft ze jou gevraagd dit te delen?

@TS: sterkte met het verlies! Wat verdrietig dat die het niet gehaald heeft :knuffel:

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:28

DuoPenotti schreef:
Nou wel fijn om te weten.
Helaas viel die update ook te verwachten.

Fijn om te weten om nog een trap na te geven aan TS zoals kabayo doet?

Zulke dingen zijn aan TS om te delen, niet aan derden. Ik gok zomaar dat ze het hier wel had geplaatst als ze dat had gewild, ze weet de weg.

Sterkte TS als je hier nog mee leest. :knuffel:

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:29

Kabayo schreef:
Na de update blijf ik erbij, het was gewoon nalatig van de TS. Jammer dat het veulen is overleden terwijl dat zeker niet had gehoeven...

Dat vind ik wel heel erg hard om te zeggen, TS heeft een dierenarts dagelijks aan huis laten komen, ze is vast kapot van verdriet en wie weet zou ze in de toekomst ook anders handelen. Maar dat is achteraf praten.