Den Hoek - Eric Laarakker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: Den Hoek - Eric Laarakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 09:47

Nog een voorbeeld van natuurlijk waar meer risico's aanzitten dat je denkt: wietolie beïnvloed het narcosemiddel tijdens een operatie. Ik weet niet exact de details, maar de anesthesist vertelde mij dat het goed is dat ik dit van te voren aangaf, want mensen die wietolie gebruiken hebben veel meer narcosemiddel nodig dan wanneer je dit niet gebruikt. Nooit geweten, vond het wel een grappig feitje.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 09:47

Nog een voorbeeld van een natuurlijk product waar ook risico's aan zitten: wietolie beïnvloed het narcosemiddel tijdens een operatie. Ik weet niet exact de details, maar de anesthesist vertelde mij dat het goed is dat ik dit van te voren aangaf, want mensen die wietolie gebruiken hebben veel meer narcosemiddel nodig dan wanneer je dit niet gebruikt. Nooit geweten, vond het wel een grappig feitje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 09:52

En dat is gewoon belangrijk om te weten. Ook alternatief is niet alleen maar baadt het niet, schaadt het niet. Maar dat wordt dus ook door sommige ontkend.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 09:55

Zeker kan het schaden, maar dat staat wel haaks op de aangelengde rommel die het is en nooit kan werken :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 09:56

Schaden gaat niet alleen over de middelen. Ook over de 'behandelaar' in kwestie, want bewezen aandoeningen ontkennen en negeren kan enorm schadelijk zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 09:57

Ja kan,
beweren dat je paard ingeslapen moet worden door acute ataxie als het dat niet is kan ook enorm schadelijk zijn....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:03

Ik ben niet degene die beweert dat 1 van de richtingen nooit fout kan zijn hé? Dat is juist dit topic en topics vergelijkbaar met deze waar je niet welkom bent met negatieve ervaringen, alternatief en dan vooral deze kliniek kan nooit een fout maken want dan ligt het aan degene zelf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:10

Dat beweer ik ook niet dat alternatief het nooit mis kan hebben.
Maar dan is het een kwakzalver en geldklopperij enz.
En ik hoor echt nooit, dat een dierenarts op die manier bestempeld word.

En natuurlijk mag jij uit jou ervaring vertellen dat je een negatieve ervaring had.
Maar de meeste kwaken een heleboel, zonder ervaring, gewoon op voorhand en dat is wél wat stoort. En ja daar zullen mensen op reageren.

Dit topic ook, er word meteen geroepen kan niet wat die man zegt...
Laat het haar gewoon proberen, de hele reguliere route is al afgelegd.
En kan het fout gaan, vast, maar nu gaat het ook niet goed en door de tijd heen ook gewoon slechter gaan..

Ik zal ook nooit zeggen ga niet naar een DA, ga eerst alternatief.
Maar als dat geen oplossing geeft, dan is alternatief een hele mooie.

Gelukkig ziet de DA dat hier ook, die belde mij een keer op. Vroeg hoe het ging met de merrie met pollenalergie. Ze had een zelfde klant en wilde graag weten wie mijn paard heeft geholpen.
Zo kan het dus ook :j

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:56

Juist... mijn dierenarts wil ook altijd weten hoe het gaat en wat er helpt. Geeft aan dat hij met homeopathie wel is gestopt omdat het bij het ene paard wel wat doet en het andere niet. Osteopathie doet hij ook maar zegt wel een kreupel paard is nooit 'niet meer kreupel' na een behandeling, je kunt wel weer kreupelheid 'voorkomen' - fijn zo een dierenarts die niet alles gelijk als kwakzalverij ziet juist omdat hij ziet dat het ook succesvol kan zijn. Ik zie momenteel op FB zoveel 'paardenvoedingsdeskundige ' langskomen... en dan denk ik wel, mooie website mooi verhaal maar dit is gewoon snel scoren. Bijv. iemand die je paard van jeuk af kan helpen, blijkt dat ze bij 1 paard succes hebben gehad (of was het gewoon toeval of???). Een Laarakker heeft echt zijn naam hoog te houden en zal echt niet rommelen zoals de gemiddelde 'herstel je darmen met kruidje hier en kruidje daar' ...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:38

Ik heb tot 2 x toe enorm veel geld uitgegeven aan reguliere dierenartsen die het euvel niet konden vinden terwijl achteraf het gebrek toch redelijk voor de hand lag. In het geval van een paard met een probleem in de schoft werd dat door 3 toch wel gerenomeerde dierartsen niet gevonden. Een 4e zei op basis van het bewegen van het paard; we gaan maar eens even een foto maken van de schoft. En toen kon ik m gelijk in laten slapen. Alles op de foto geweest, behalve dat.
Reguliere dierenartsen werken volgens een protocol van uitsluiting van onderaf naar boven. Ga je voor een 2nd opinion naar een andere begint die precies zo.
Bij een 2e paard met een langdurige lichte onregelmatigheid idem. Achteraf vallen de kwartjes wel op hun plek maar een sluitende diagnose nooit gehad. Wel heel veel geld aan onderzoek besteed.
Toch zal ik nooit de reguliere DA overslaan als ik een kreupelheid vermoed. Maar voor interne problematiek ga ik toch sneller naar Laarakkers omdat je daar toch vaak eerder naar de oorzaak komt door de andere diagnostiek. En de diagnostische kosten laag zijn.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:48

TS, ik mis in je verhaal hoe je paard gehuisvest staat, wat het voerbeleid is en of er recent veranderingen zijn geweest die stress zouden kunnen opleveren? Daarnaast snap ik dat je niet behandelt voor leverbot als dit niet wordt aangetroffen in mestonderzoek, maar gezien mijn ervaring (meerdere paarden op stal doodziek (zelfs opgenomen bij de faculteit), allemaal negatief op leverbot, tegen beter weten in tóch behandeld en alle paarden knapten zienderogen op) zou ik toch nog eens overwegen of het niet de moeite waard is om te proberen.

W.b.t. alternatieve geneeswijzen: het lastige daaraan vind ik dat er een gigantische wildgroei en vrijwel geen toezicht is op alternatieve behandelaren. Doordat vrijwel alle behandelingen worden onderbouwd vanuit 'jarenlange ervaring' en geen enkel wetenschappelijk bewijs wordt aangeleverd voor de effectiviteit van de behandelingen, roept dat bij mij het gevoel op dat er maar wat gedaan wordt. Tuurlijk baseren ze zich op cursussen en traditionele (Oosterse) geneeswijzen, maar doordat niemand toezicht houdt op de betrouwbaarheid en effectiviteit van de gegeven behandelingen kunnen ze bij wijze van spreken nog je paard met modder insmeren en zeggen dat het een gezonde hartfunctie ondersteunt, of dat het helpt de gewrichten soepel te houden.

Het valt mij op dat Laarakker op zijn website benoemd 'Erkend paardenarts' te zijn, wat impliceert dat hij staat ingeschreven bij het kwaliteitsregister van Stichting Paard en daarmee verplichte na- en bijscholingen volgt om zijn medische kennis up-to-date te houden. Echter kan ik hem niet terugvinden in het register (https://www.stichtingpaard.nl/erkende-paardendierenarts)...

Laarakker is daarnaast ook verbonden aan Phytonics, en heeft zelf de Groene Os opgericht. Zowel Phytonics als de Groene Os zijn meerdere keren in de problemen gekomen met de Reclame Code Commissie, omdat ze met onbewezen gezondheidsclaims adverteerden op hun websites. Al met al klinkt het nogal als een 'wij van WC-eend'-verhaal, waarbij hij de (Westerse, wetenschappelijke) moderne geneeskunde steeds verder de rug toekeert en zich steeds verder richt op zijn eigen handeltje. Zo schrijft hij bijvoorbeeld in een recente blog (https://holistischdierenarts.nl/overgewicht/ ) nog steeds dat gluco balance zorgt voor een gezond gewicht, terwijl deze claim nog steeds niet voldoende wetenschappelijk onderbouwd is.

Ik kan er compleet naast zitten hoor, maar ik moet zeggen dat de ervaringen die ik om me heen heb gezien met (wanhopige) stalgenoten niet bepaald in het voordeel van de alternatieve geneeswijzen uitvallen, en dat het zoeken van een goede erkende dierenarts die niet snel opgeeft toch vaak meer loont dan het alternatieve circuit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 12:22

Ik snap het zwart-wit denken nooit zo.

Er zijn goede en slechte dierenartsen, er zijn goede en slechte alternatieve behandelaren. Ieder probleem is uniek, soms werkt de ene oplossing beter dan de andere. Wel is regulier vaak symptoombestrijdend waar alternatief verder zoekt naar oorzaken. Bij een onschuldig virusje kun je prima af met een regulier middel. Bij chronische verkoudheid echter wordt het een ander verhaal. Kijk naar wat er op dat moment het beste bij het paard past, zoek de beste behandelaar in zijn vakgebied en blijf niet hangen in hokjesdenken zou ik zeggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 12:26

xLoki schreef:
Laarakker is daarnaast ook verbonden aan Phytonics, en heeft zelf de Groene Os opgericht. Zowel Phytonics als de Groene Os zijn meerdere keren in de problemen gekomen met de Reclame Code Commissie, omdat ze met onbewezen gezondheidsclaims adverteerden op hun websites. Al met al klinkt het nogal als een 'wij van WC-eend'-verhaal, waarbij hij de (Westerse, wetenschappelijke) moderne geneeskunde steeds verder de rug toekeert en zich steeds verder richt op zijn eigen handeltje. Zo schrijft hij bijvoorbeeld in een recente blog (https://holistischdierenarts.nl/overgewicht/ ) nog steeds dat gluco balance zorgt voor een gezond gewicht, terwijl deze claim nog steeds niet voldoende wetenschappelijk onderbouwd is.

Hahaha dat wist ik niet (Dat Laarakkers zelf Groene Os heeft opgericht). Dat hij verbonden is aan Phytonics snap ik wel want veel van de druppels die ze voorschrijven is van dat merk.
Ik weet wel dat er discussie is over de wetenschappelijke onderbouwing van Glucobalance, maar de conclusie dat dit middel bijdraagt aan een gezond gewicht mag inmiddels o.b.v. ervaringscijfers denk ik wel getrokken worden. Ik heb zelf ook een IR paard gehad in het verleden en die had er zeker baat bij.
Inmiddels wordt het middel ook gewoon voorgeschreven door reguliere dieranartsen bij IR.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 12:27

"Erkend paardenarts, oprichter en eigenaar van de holistische praktijk voor dieren Den Hoek. Sinds zijn afstuderen als dierenarts aan de Faculteit Diergeneeskunde (Universiteit Utrecht, Nederland) in 1992, is Eric Laarakker werkzaam als dierenarts en onderzoeker."

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 12:37

Het register van Stichting Paard is op geen enkele manier representatief. Wolvega heeft bv 15 dierenartsen, maar in het register vind je er maar 5. Ik veronderstel dat het te maken heeft met de eisen aan nascholing.

Het is ook niet juist om alle 'alternatieven' op één hoop te gooien. Checken of iemand bv. ook dierenarts is (als je dat belangrijk vindt) kan eenvoudig via https://www.diergeneeskunderegister.nl/. Google kan helpen om te zoeken of iemand betrouwbaar is, Bokt ook. Of gewoon goed rondvragen in de paardenwereld.
En er is ondertussen ook op de reguliere dierenartsen wel het eea aan te merken, de komst van bv Evidensia doet ook geen goed aan kwaliteit en zorgvuldigheid. En ook daar ontstaat een interessante/zorgelijke verbinding tussen de zorgverlening en commerciële activiteiten.

Meer dan ooit moet je dus je ogen en oren wijd open hebben als je een dierenarts zoekt.
Eigenlijk is dat best wel zorgelijk. Je wilt graag vertrouwen op je dierenarts / behandelaar, maar er wordt steeds meer gevraagd van kennis en inzicht van de eigenaar.
Wat Elisa zegt: je moet feitelijk een behandelaar zoeken bij de klacht. Natuurlijk is een dierenarts in de buurt onontkoombaar voor enten, prikken en spoed. Maar ook wij hebben ondertussen een rijtje aan dierenartsen en klinieken. Daar zitten ook een paar 'alternatieven' tussen, zoals Charlotte Willekens (Praktijk de Riethof). Daar gaan we naar toe voor hele specifieke problemen. Als dat kreupelheid is, vraagt Charlotte heel gewoon - om te beginnen - naar de foto's. Want alternatief wil natuurlijk niet zeggen dat je het reguliere overboord gooit ...
Laatst bijgewerkt door Kendra op 07-07-24 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 12:42

Babootje schreef:
Ik weet wel dat er discussie is over de wetenschappelijke onderbouwing van Glucobalance, maar de conclusie dat dit middel bijdraagt aan een gezond gewicht mag inmiddels o.b.v. ervaringscijfers denk ik wel getrokken worden. Ik heb zelf ook een IR paard gehad in het verleden en die had er zeker baat bij.
Inmiddels wordt het middel ook gewoon voorgeschreven door reguliere dieranartsen bij IR.

En precies hier ga je dus de mist in: positieve ervaringen ≠ concluderend voor positief effect. Als dat zo was had de hele wetenschap wel opgedoekt kunnen worden :D Bij wetenschappelijk onderzoek ga je bij een grote groep, onder zeer vergelijkbare omstandigheden (dus huisvesting, dieet, beweging, alles moet worden gemonitord), verdeeld in een interventiegroep en controlegroep, dubbelblind (zowel degene die de interventie ontvangen als degene die het effect beoordelen weet niet wie in welke groep zit), op zoek naar causale verbanden tussen interventie en effect. Bij dit soort (goed uitgevoerde) onderzoeken wordt vaak placebo-by-proxy gezien: de eigenaar denkt dat hij het te onderzoeken middel aan zijn paard geeft, en rapporteert grote effecten, terwijl deze effecten losstaan van het gegeven middel.

Zo'n onderzoek kost veel tijd en geld, én brengt het risico met zich mee dat het effect, wat je zo graag wil zien als producent, er niet is. Dit zou betekenen dat je product door het onderzoek zijn waarde verliest, omdat dan keihard wordt aangetoond dat het niet zo effectief is als je altijd beweerd hebt. Andersom is het ook zo: als je aan kan tonen dat het écht effect heeft, kan je met je middel richting de farmacie stappen en kan je er stinkend rijk van worden als je er patent op hebt. Dus als je heel erg overtuigd bent van je product, is het niet gek om gedegen onderzoek te doen.

@sunny43 en @Kendra ik ontken ook niet dat hij dierenarts is (hij staat gewoon ingeschreven in het diergeneeskunderegister), maar de toevoeging 'erkend' gaat het om. Dat impliceert dat hij jaarlijkse bij- en nascholing volgt en daarmee zichzelf op de hoogte houdt van de huidige westerse diergeneeskunde. Mijn eigen dierenarts staat ook niet in het register van Stichting Paard, maar ik weet van haar dat zij bijscholingen volgt en op zichzelf blijft reflecteren door o.a. zich aan de faculteit te verbinden.
Laatst bijgewerkt door xLoki op 07-07-24 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 12:42

Charlotte is ook regulier paardenarts. :-)

Zij heeft ons vroeger ook eens enorm goed geholpen met het drachtig krijgen van een merrie. Ik vind zelf als een arts zowel regulier als holistisch werkt dat een enorm pluspunt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:00

xLoki schreef:
Babootje schreef:

En precies hier ga je dus de mist in: positieve ervaringen ≠ concluderend voor positief effect. Als dat zo was had de hele wetenschap wel opgedoekt kunnen worden :D Bij wetenschappelijk onderzoek ga je bij een grote groep, onder zeer vergelijkbare omstandigheden (dus huisvesting, dieet, beweging, alles moet worden gemonitord), verdeeld in een interventiegroep en controlegroep, dubbelblind (zowel degene die de interventie ontvangen als degene die het effect beoordelen weet niet wie in welke groep zit), op zoek naar causale verbanden tussen interventie en effect. Bij dit soort (goed uitgevoerde) onderzoeken wordt vaak placebo-by-proxy gezien: de eigenaar denkt dat hij het te onderzoeken middel aan zijn paard geeft, en rapporteert grote effecten, terwijl deze effecten losstaan van het gegeven middel.

Zo'n onderzoek kost veel tijd en geld, én brengt het risico met zich mee dat het effect, wat je zo graag wil zien als producent, er niet is. Dit zou betekenen dat je product door het onderzoek zijn waarde verliest, omdat dan keihard wordt aangetoond dat het niet zo effectief is als je altijd beweerd hebt. Andersom is het ook zo: als je aan kan tonen dat het écht effect heeft, kan je met je middel richting de farmacie stappen en kan je er stinkend rijk van worden als je er patent op hebt. Dus als je heel erg overtuigd bent van je product, is het niet gek om gedegen onderzoek te doen.

@sunny43 en @Kendra ik ontken ook niet dat hij dierenarts is (hij staat gewoon ingeschreven in het diergeneeskunderegister), maar de toevoeging 'erkend' gaat het om. Dat impliceert dat hij jaarlijkse bij- en nascholing volgt en daarmee zichzelf op de hoogte houdt van de huidige westerse diergeneeskunde. Mijn eigen dierenarts staat ook niet in het register van Stichting Paard, maar ik weet van haar dat zij bijscholingen volgt en op zichzelf blijft reflecteren door o.a. zich aan de faculteit te verbinden.

Je vergeet alleen dat dit soort onderzoeken juist gefinancieerd worden door de farmaceutische industrie als er veel te verdienen valt aan zo'n middel. Een huis, tuin en keuken middel waar niks aan te verdienen is daar zal geen onderzoek naar gedaan worden.

Ik vind het ook vrij arrogant om mensen maar weg te zetten als dat ze het niet goed kunnen zien bij hun eigen paard. :o Waarom zouden ze wel kunnen zien of een regulier middel werkt maar niet kunnen zien of een alternatief middel werkt?

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:30

Elisa2 schreef:
Je vergeet alleen dat dit soort onderzoeken juist gefinancieerd worden door de farmaceutische industrie als er veel te verdienen valt aan zo'n middel. Een huis, tuin en keuken middel waar niks aan te verdienen is daar zal geen onderzoek naar gedaan worden.

Dit is gewoon niet waar. Wereldwijd worden vele verschillende financieringsmogelijkheden aangesneden voor onderzoek. In Nederland gaat dit via de overheidsgelden (NWO en ZonMw voor de humane geneeskunde en LNV voor diergeneeskunde), universiteiten, ziekenhuizen, de farmaceutische bedrijven, biotechnologische bedrijven en kleinere instellingen zoals stichtingen. Als ik een onderzoek wil doen naar een medicijn kan ik met een goed onderbouwd verhaal aankloppen bij een van deze financierders. Tuurlijk wil een farmaceut graag geld verdienen aan zijn zelf ontwikkelde medicijn, maar ook zij moeten ethische (internationale) richtlijnen volgen.

Elisa2 schreef:
Ik vind het ook vrij arrogant om mensen maar weg te zetten als dat ze het niet goed kunnen zien bij hun eigen paard. :o Waarom zouden ze wel kunnen zien of een regulier middel werkt maar niet kunnen zien of een alternatief middel werkt?

Het is een bewezen feit dat mensen niet zo goed zijn in het beoordelen van effectiviteit, zeker als het gaat om iets/iemand die zij liefhebben :D Heeft niks met arrogantie te maken. Placebo, nocebo en placebo-by-proxy zijn fenomenen waar gewoon rekening mee gehouden dient te worden in het toeschrijven van effecten aan bepaalde middelen, en daarom is het ook zo belangrijk om objectieve waarden te meten door een persoon die daarvoor opgeleid is.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:35

Ieder zijn/haar eigen keus welke kliniek of welke dierenarts je bezoekt of laat komen.
Ervaringen zijn persoonlijk en ervaringen vormen je menig over een arts/kliniek/ behandeling.
Zolang het voor jou goed voelt is dat oké en geen enkele behandelaar zal bewust jouw dier meer schade willen berokkenen net zoals jezelf niet wil.
En natuurlijk zijn er behandelaars die ergens fouten maken zowel regulier als alternatief. Als mijn paard kreupel loopt ga ik naar de Raaphorst maar voor alles intern ga ik naar Den Hoek dat is mijn keuze omdat ik daar resultaten zie en mij serieus genomen voel. En voor de simpele dingen het Leidse Land. Niet iedereen heeft de financiële mogelijkheden om tot in het oneindige onderzoek te laten doen.
Ik denk dat we wel iedereen in zijn/haar waarde moeten laten om de keuzes die je maakt en dat mis ik hier in dit topic wel behoorlijk. Afbranden van een kliniek/arts/behandelaar is makkelijk maar je kan ook zeggen dat het jouw keus niet is en het waarom vind ik niet belangrijk en dat kan iemand in een pb vragen als je dat perse wil weten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:38

xLoki schreef:
Babootje schreef:

En precies hier ga je dus de mist in: positieve ervaringen ≠ concluderend voor positief effect. Als dat zo was had de hele wetenschap wel opgedoekt kunnen worden.

Welnee.... Bijna in tegendeel.

De wetenschappelijke gulden standaard is dubbel blind placebo gecontroleerd onderzoek,
graag nog gedupliceerd en liefst ook gerepliceerd.
Dat klopt.
Waarbij je de paarden die je wel glucobalance geeft ipv placebo ook niet extra beweging mag geven, want we doen tenslotte farmaceutisch onderzoek.
(Paardvriendelijkheid, anyone...?)

In de tussentijd: "het experiment geeft de doorslag", zo gaat het sinds de 16e eeuw.
Dus een middel 'dat zich in de praktijk bewezen heeft', voldoet in het geval van glucobalance niet aan de gulden standaard, maar dat is verder totaal geen kwestie van 'de mist ingaan'.

En helaas: de gouden standaard onderzoeken, "dat is kassa".
Als je zoals Laarakker één kliniek hebt, en daarnaast een flink aantal middelen hebt samengesteld, is het qua kassa niet te doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:52

Babootje schreef:

xLoki schreef:
Bij wetenschappelijk onderzoek ga je bij een grote groep, onder zeer vergelijkbare omstandigheden (dus huisvesting, dieet, beweging, alles moet worden gemonitord), verdeeld in een interventiegroep en controlegroep, etc.

Ik weet hoe het werkt met formeel wetenschappelijk onderzoek. :D

Vaak geldt ook dat bij formeel wetenschappelijk onderzochte medicatie het kan gebeuren dat na jaren blijkt dat het middel toch onvoldoende werkt of teveel bijwerkingen heeft. Daarom is empirisch onderzoek ook belangrijk bij het ontwikkelen en voorschrijven van inmiddels ontwikkelde medicatie.

In 2011 werd de formele wetenschappelijkheid van onderzoek het middel Glucobalance in twijfel getrokken door een onderzoek van een student aan de hogeschool Hall van Larenstein die de methode waarmee het onderzoek werd uitgevoerd onderzocht voor zijn Bachelor. En die vond onvoldoende formeel wetenschappelijke onderbouwing. Dat is ook niet gek want formeel wetenschappelijk onderzoek uitvoeren met paarden is ontzettend lastig, omdat er feitelijk teveel variabelen zijn om een test en controlegroep van voldoende grootte bij elkaar te krijgen met vergelijkbare paarden en omstandigheden waarin ze worden gehouden. Dat geldt voor zo ongeveer alle onderzoeken die inmiddels zijn gedaan bij paarden waarvan vaak dus ook de formeel wetenschappelijke basis ontbreekt.
Inmiddels zijn we 13 jaar verder en is het middel o.b.v. ervaring beproefd (empirische wetenschap) en zijn de uitkomsten duidelijk positief v.w.b. de werkzaamheid. Zo duidelijk dat ook de reguliere DA's dit middel bij IR-paarden voorschrijven.

Formeel wetenschappelijk onderzoek is inderdaad erg kostbaar en dit middel heeft zo'n onderzoek niet meer nodig omdat het zich empirisch al heeft bewezen.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 14:18

@Babootje Dat het al 13 jaar op de markt is en dat mensen er positief over zijn is geen empirisch onderzoek. :n Empirisch (en evt. longitudinaal) onderzoek bestaat uit een cyclus van hypothese vormen, uitvoeren van experimenten en objectieve metingen doen om hypothesen te toetsen, evalueren waar je resultaten vandaan komen (hier komt het stukje bias en placebo (by proxy) bij kijken) en dit proces steeds opnieuw herhalen om te bevestigen dat het waargenomen effect daadwerkelijk verband houdt met het experiment. Dus simpelweg ervaringen bij elkaar optellen over een x-periode van tijd is totaal niet betrouwbaar. Dat bepaalde dierenartsen het aanraden zegt ook niet zoveel voor mij, mijn huisarts raadt ook niet-bewezen dingen aan als ze het niet meer weet :+

In het geval van supplementen bij paarden hebben jullie gelijk dat dit heel ingewikkeld is om correct onderzoek te doen, want gelijkwaardige omstandigheden creëren voor een grote groep paarden & eigenaren is heel lastig. Het is echter niet onmogelijk, er worden legio onderzoeken gedaan naar allerlei behandelingen. Ook kan er bijv. gekozen worden om eerst op proefdieren zoals ratten te testen (don't come at me over de ethische kanten daarvan :D). En ik blijf bij mijn eerdere standpunt dat als de producent dusdanig overtuigd is van de werking van zijn product, hij/zij het risico durft te nemen om flink te investeren in goed onderzoek. Er zijn meerdere (humane) natuurgeneesmiddelen op deze manier op de farmaceutische markt gekomen, zoals iberogast en sint-janskruid.

Maar we gaan een beetje van het onderwerp van TS af nu. Het gaat over de ervaringen met Den Hoek en de holistische diergeneeskunde. Mijn eigen conclusie is dus dat we nog veel niet weten daarover, dat er weinig toezicht wordt gehouden en daarom behoorlijk gesmeten wordt (even generaliserend) door de alternatieve behandelaars met weinig onderbouwde claims. Tegelijkertijd begrijp ik natuurlijk ook wel dat als je vastloopt in het 'reguliere circuit' je op zoek gaat naar oplossingen in het alternatieve, maar daarin loop je wel een risico dat je je paard minder behandeling biedt dan hij/zij mogelijk nodig heeft.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 15:35

Elisa2 schreef:
Charlotte is ook regulier paardenarts. :-)

Zij heeft ons vroeger ook eens enorm goed geholpen met het drachtig krijgen van een merrie. Ik vind zelf als een arts zowel regulier als holistisch werkt dat een enorm pluspunt.

En Charlotte komt ook bij Erik vandaan, is daar begonnen en later voor zich zelf gaan werken.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 15:40

Ik heb meerdere ervaringen met Erik en Den Hoek. Over het algemeen zijn deze goed, zowel met paarden (o.a. mijn eigen paard) als honden.
Ook vind ik dat Erik altijd eerlijk is en niet tot in den treure door blijft gaan. Dat het regelmatig niet goed afloopt met de dieren bij hun komt o.a. ook doordat mensen pas als allerlaatste optie naar hun toe gaan. Daarbij, wat kapot is in het lichaam kunnen zij ook niet ineens repareren.