Pus bij dichtgezette merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Re: Pus bij dichtgezette merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 19:51

Mijn merrie is 2 jaar geleden dichtgezet op advies van de dierenarts omdat ze een wat openstaande vulva had en wat lucht zoog, met alle gevaren van dien. Ze werd dat jaar helaas niet drachtig, maar een jaar later (toen ze dus nog steeds “dicht” zat) is ze 1 cyclus geïnsemineerd en werd gelijk drachtig. Twee weken voor de uitgerekende datum is ze opengemaakt. Dit stelde niet zoveel voor, het was verdoven en een klein stukje knippen. Het is enkel een laagje slijmvlies dat doorgeknipt werd, geen dikke weefsellaag of zo. Ik moest nog een paar dagen met zilverspray doorgaan ter voorkoming van infecties. Na het veulenen is ze opnieuw dichtgezet, ook weer op advies van de dierenarts, om nieuwe infecties te voorkomen. Het advies was dit te doen onafhankelijk van opnieuw insemineren. Omdat ze ook met rijden bijvoorbeeld lucht kan aanzuigen (en dus infectierisico). Ook nu moest ik een par dagen zilverspray spuiten. Het ziet er nu al mooi rustig uit, 2 weken nadien.
Je kunt er van alles van vinden maar ik vind het een niet al te invasieve ingreep met groots effect. Ik heb niet de indruk dat mijn merrie er last van heeft gehad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 19:54

Little_Gift schreef:
Elisa2 schreef:

Niet dus, bij afwachten was er een abortus gekomen.

En een veulen is uiteraard belangrijker dan niet insemineren en gewoon met rust laten hé

Als de DA de opdracht krijgt om een merrie drachtig te krijgen dan lijkt me dat op dat moment inderdaad belangrijker.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 20:09

janderegelaa schreef:
Zonnetje81 schreef:
Voor mij gaat het niet over TS.

In het algemeen:
Maar wil je met deze ingrepen fokken? Voor mij zou dat een brug te ver zijn. Maar door velen wordt het gezien als een normale ingreep. Het zou eerder een noodgreep moeten zijn om daarna tot de conclusie te komen: nooit meer. Ipv dat je weet dat dat paard elk jaar dicht gezet moet worden. Omdat je perse ermee wil fokken.

Totdat jouw (eventuele vrouw) een ingreep moet ondergaan om zwanger te kunnen. Zeg je dan ook met een anatomische afwijking moet je geen baby willen?

Ik ga geen eventuele vrouw krijgen met een anatomische afwijking of kinderwens. Er is ook geen een arts die een vrouw dichtnaait om een kind te krijgen dus een locht vergelijking. Er is voor mij een verschil tussen een pilletje krijgen of jezelf met naald en draad dichthechten. Het zou eerder vergelijkbaar zijn om dikke mensen hun mond dicht te laten naaien omdat dat gezonder voor ze is. Als je dan toch rare vergelijkingen wil doen.

En ja ik ben ook grotendeels zelf tegen de malle molen qua kinderen krijgen voor mn eigen situatie. Anderen moeten dat zelf weten maar die zijn baas over eigen lijf hoeveel prikken en pijn ze willen ondergaan. Niet ten koste van een ander of een dier voor eigen plezier.

Nogmaals had ts nu geen andere keuze.

Het gaat om wat anderen zeiden waarop ik reageerde. De normaalste zaak van de wereld.

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 20:15

Zonnetje81 schreef:
Ik ga geen eventuele vrouw krijgen met een anatomische afwijking of kinderwens. Er is ook geen een arts die een vrouw dichtnaait om een kind te krijgen dus een locht vergelijking. Er is voor mij een verschil tussen een pilletje krijgen of jezelf met naald en draad dichthechten. Het zou eerder vergelijkbaar zijn om dikke mensen hun mond dicht te laten naaien omdat dat gezonder voor ze is. Als je dan toch rare vergelijkingen wil doen.

En ja ik ben ook grotendeels zelf tegen de malle molen qua kinderen krijgen voor mn eigen situatie. Anderen moeten dat zelf weten maar die zijn baas over eigen lijf hoeveel prikken en pijn ze willen ondergaan. Niet ten koste van een ander of een dier voor eigen plezier.

Het gaat om wat anderen zeiden waarop ik reageerde. De normaalste zaak van de wereld.

Er worden wel degelijk vrouwen dicht gezet als ze zwanger zijn, vrouwen waarbij de baarmoedermond te kort is, zetten ze ook dicht om te voorkomen dat ze te vroeg ontsluiten en een vroeggeboorte krijgen. Dus wat je stelt is niet waar.

Dit soort anatomische ingrepen is een keuze van de vrouw en in het geval van dieren van de eigenaar. Daar kun je veel van vinden, maar het gehele fokken van paarden is weinig natuurlijks nog aan... dan zou je zelf enkel paarden moeten kopen welke via de natuurlijke weg zijn ontstaan. Anders hou je indirect deze gang van zaken in stand.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 20:28

Kloesje schreef:
Zonnetje81 schreef:

Er worden wel degelijk vrouwen dicht gezet als ze zwanger zijn, vrouwen waarbij de baarmoedermond te kort is, zetten ze ook dicht om te voorkomen dat ze te vroeg ontsluiten en een vroeggeboorte krijgen. Dus wat je stelt is niet waar.

Dit soort anatomische ingrepen is een keuze van de vrouw en in het geval van dieren van de eigenaar. Daar kun je veel van vinden, maar het gehele fokken van paarden is weinig natuurlijks nog aan... dan zou je zelf enkel paarden moeten kopen welke via de natuurlijke weg zijn ontstaan. Anders hou je indirect deze gang van zaken in stand.

De geboorte van een kind (of veulen) en alle symptomen die daarbij komen kijken (dus ook indaling) worden 100% bepaald door het kind en de hormonen die daarbij vrijkomen. Als het oxytocine gehalte toeneemt omdat de vrucht klaar is en het progesteron gehalte afneemt komt de bevalling op gang. Daar kan je aan dichtnaaien wat je wilt maar kind is de oorzaak. Dus dichtnaaien is een pleister plakken op iets wat ergens anders misgaat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 20:41

Cioccolato schreef:
Popstra schreef:
Nouja TS weer wat geleerd. Nooit op Bokt om raad vragen!!!

9 vd 10 die zo dramatisch reageren hebben in dit geval wss nog nooit een veulen gefokt. Geen idee wat daar uberhoupt voor kosten tegenwoordig aan verbonden zijn eer er een gezond veulen op de grond staat! Wat dekkingen kosten....

Maar willen vervolgens wel een gezond en braaf paard kopen voor 2000 euro *D

Ik denk wel dat door allerlei gedoe met de voortplanting paarden er juist steeds duurder door worden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 21:29

anjali schreef:
[
Ik denk wel dat door allerlei gedoe met de voortplanting paarden er juist steeds duurder door worden.

Onzin.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 21:51

Cioccolato schreef:
anjali schreef:
[

Onzin.

Wacht even, dus er is de laatste pak´m beet 10 jaar geen verandering geweest qua technieken met bijhorende kosten voor standaard fokpraktijken? Dus alleen inflatie die prijs beïnvloedt?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:05

Ik denk niet dat de manier van veulens verwekken verschil maakt in de verkoopprijs van een veulen

Paarden zijn duurder door meer vraag. Maar ik denk niet dat je prijsverschil merkt in een veulen die verwekt is via ICSI, embryo transplantatie, KI of natuurlijk dekken. Wbt natuurlijk zijn de veulens wel vaak goedkoop omdat dit vaak of ongekeurde hengsten zijn of hengsten die weinig dekken (als ik spreek over paarden hengsten). Maar dat bedrag wat ik voor mijn 2 jarige kon krijgen afgelopen winter uit een natuurlijke dekking krijg ik bij lange na niet eens uit mijn volle fries met uitstekende papieren. Dus het zegt nooit niet alles

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:07

Ja de kosten van ki, dierenarts en sperma verhogen 'gewoon' mee. Dus nee, die maken niet uit.

Et en icsi zijn andere bedragen, maar de gemiddelde bokker kijkt al niet in die prijsklassen dus gaat het niet om

De kosten van het paarden houden, opfokken zijn duurder en worden meer doorberekend dat eerder. En dat lijkt me meer dan logisch.
Voor 5000 euro heb je geen 6 jarig braaf bereden paard als je terug rekent.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:18

Maar is het proces net niet ´vermedicaliseerd´ mede door opkomst inseminatie met bijhorend dekgeld?

Telkens consult voor scannen, opvoelen, insemineren etc. Dat vertaalt zich toch wel in de prijs? En tegenwoordig is het wel de standaard om te insemineren ipv merrie te laten figureren in 'love weiland" zoals vroeger.

De dierenarts hier in het dorp heeft een nieuwe praktijk gebouwd, gericht op voortplanting. Een vruchtbaarheidskliniek voor paarden. En daar rijden heus niet alleen chique trailers op het erf. De gemiddelde bokker die een veulen wilt belandt daar zeker ook. Wat er vroeger niet eens was.
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 14-06-24 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:21

Nou heb m'n merrie net terug van natuurlijk dekken, die is behoorlijk gebeten en door het dekken hebben de hoeven de huid beschadigd. Weinig "love"..

Bij de friezen hoef je niet te betalen voor het insemineren. De hengstenhouder komt kosteloos naar je toe rijden en insemineert je merrie. Dan kost het alleen scannen. 1x scannen inclusief reiskosten dierenarts is hier 51 euro. Niet de wereld uit. En er bestaan tegenwoordig scan paketten. Dit is erg voordelig. Kan voor mij bijna nooit uit omdat ze altijd vlot drachtig is

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:23

Nee, dat vertaald zich niet in de prijs.
Als je je veulen wil verkopen dat gaat het om de markt op dat moment.
En die markt wordt niet bepaald door het feit of jij dekgeld betaald hebt/ het scannen/ insemineren etc betaald hebt..

Als je mazzel hebt stijgen de marktprijzen meer dan de dekkings/drachtskosten.
óf je hebt zo'n bijzonder dier gefokt dat je uberhaupt wel uit de kosten komt...

Maar nee .... de gestegen dierenarts kosten vertalen zich niet in de prijs...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:24

Vergeleken met natuurlijk dekken zit er natuurlijk verschil.
Maar natuurlijk dekken zitten ook weer risico's zoals kabayo zegt. Dus ook weer extra kosten
Denk ook aan lucht zuigen of bacteriën sie met dekken mee komen.

Merrie geinfecteerd, dood. Veulen dood.
Dat risico is dus kleiner gemaakt door ki.
Dus ja, duurder qua kosten maar ook stukje risico dus minder. Dus het zal elkaar recht trekken.

Alles eromheen wordt duurder.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:31

Nu vraag ik mij alleen oprecht af . Als de merrie bevallen moet , knippen ze het dan weer los ? En word het daarna weer dicht gezet ?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:49

Gombal schreef:
Nu vraag ik mij alleen oprecht af . Als de merrie bevallen moet , knippen ze het dan weer los ? En word het daarna weer dicht gezet ?

Ze knippen het weer los voor de bevalling. Daarna, dus na de bevalling, moet het paard eerst herstellen en alles weer wat in vorm komen, voor er weer aan dichtzetten gedacht wordt. De ingreep schijnt bij zo'n 10-15 procent van de fokmerries te gebeuren.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 23:47

Kloesje schreef:
Zonnetje81 schreef:

De eerste vrouw met dicht genaaide schaamlippen moet ik nog horen en sowieso heb ik nooit van deze praktijken gehoord. En ik ken veel verloskundigen en vrouwen die met vroeggeboorte te maken hebben. Dan is rust en plat liggen de remedie en weeën stoppers.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 00:11

Zonnetje81 schreef:
Kloesje schreef:

De eerste vrouw met dicht genaaide schaamlippen moet ik nog horen en sowieso heb ik nooit van deze praktijken gehoord. En ik ken veel verloskundigen en vrouwen die met vroeggeboorte te maken hebben. Dan is rust en plat liggen de remedie en weeën stoppers.

Er worden wel degelijk medische ingrepen verricht om de baarmoedermond te sluiten op indicatie, dmv een bandje of ouderwetse met hechtingen. Dat zit inwendig en is bedoeld om vroeggeboorte en miskramen te voorkomen, maar het gebeurt wel. Dus dat jij het niet kent betekent niet dat andere mensen per definitie ongelijk hebben ;)
https://www.radboudumc.nl/patientenzorg ... n/cerclage

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 07:53

Kabayo schreef:
Bij de friezen hoef je niet te betalen voor het insemineren. De hengstenhouder komt kosteloos naar je toe rijden en insemineert je merrie. Dan kost het alleen scannen. 1x scannen inclusief reiskosten dierenarts is hier 51 euro. Niet de wereld uit. En er bestaan tegenwoordig scan paketten. Dit is erg voordelig. Kan voor mij bijna nooit uit omdat ze altijd vlot drachtig is

Correctie: als je bijv. in Noord Holland woont betaal je gewoon de koerier en daarna de dierenarts voor het insemineren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 07:54

Barb schreef:
Kabayo schreef:
Bij de friezen hoef je niet te betalen voor het insemineren. De hengstenhouder komt kosteloos naar je toe rijden en insemineert je merrie. Dan kost het alleen scannen. 1x scannen inclusief reiskosten dierenarts is hier 51 euro. Niet de wereld uit. En er bestaan ⁸tegenwoordig scan paketten. Dit is erg voordelig. Kan voor mij bijna nooit uit omdat ze altijd vlot drachtig is

Correctie: als je bijv. in Noord Holland woont betaal je gewoon de koerier en daarna de dierenarts voor het insemineren.

Ah niet overal hetzelfde :D
Excuus, dan bedoel ik alleen Friesland. Heb wel eens uit lunteren besteld en ook niks hoeven betalen aan koerier/inseminatie

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 07:55

Geeft niet, ik had ook liever niks willen betalen. Maar helaas..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 08:00

Het ligt er ook aan met wie je in zee gaat

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 08:44

Het ligt aan de hengsten houder en vooral hoe ver je er vandaan zit, bij rijpony's en paarden komt hengsten houder ook vaak gratis insemineren als je maar binnen x aantal kilometer zit. :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 08:52

Maar wij zijn in Noordnederland wel verwend, elke hengstenhouder komt hier gratis insemineren ook als je via hun sperma van een andere stal besteld. Verzendkosten zitten dan meestal al bij vaste kosten van het gusttarief in.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 09:00

janderegelaa schreef:
Zonnetje81 schreef:
Voor mij gaat het niet over TS.

In het algemeen:
Maar wil je met deze ingrepen fokken? Voor mij zou dat een brug te ver zijn. Maar door velen wordt het gezien als een normale ingreep. Het zou eerder een noodgreep moeten zijn om daarna tot de conclusie te komen: nooit meer. Ipv dat je weet dat dat paard elk jaar dicht gezet moet worden. Omdat je perse ermee wil fokken.

Totdat jouw (eventuele vrouw) een ingreep moet ondergaan om zwanger te kunnen. Zeg je dan ook met een anatomische afwijking moet je geen baby willen?

Ja maar Jan, antropomorfisme is niet leuk als het argument in jouw voordeel is :D