Peesblessure, ervaringen?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxxmh

Re: Peesblessure, ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 10:37

Jaa fay warmerdam van faythfull komt. Zij is ook fysio.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 11:10

Wat is er niet paard waardig aan enige tijd op een paddock met hooi?
Tenzij ze met elke stap zo'n pijn heeft, lijkt me dit prima.
De mijne heeft ook lang moeten herstellen na oa een peesblessure, ook een dikke Haflinger. Ik kocht zelf graszaadhooi in en voerde dat door een heel fijn mazig net. Zij bleef 24/7 op de paddock en in haar stal gooide ik haar balen hooi. Was voor de stalhouder op die manier ook niet lastig. Kon ze vrijwel 24/7 eten en ze is daarop echt veel afgevallen.
Hier stond ze denk al een maand of 3 vrijwel stil naast de stukjes stappen.

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 11:53

0000 schreef:
Omdat dit topic nog best actief is gooi ik hier toch even een berichtje in.

Ik heb een revalidatie stal waarbij we tot nu toe al mooie resultaten hebben behaald met revalideren van peesblessures mbv een trilplaat, soms ondersteund door andere behandelingen zoals laser. Regelmatig staan paarden ook bij mij omdat hun eigen stal niet kan bieden wat nodig is (denk aan alleen achterblijven op stal, geen goed stalklimaat, geen goede ruimte om te stappen etc).

Zeer binnenkort krijg ik de beschikking over een extra behandelmethode, Nano Cellcare. Dit is nog vrij nieuw en hoewel de resultaten super goed zijn (zeker in combineren met de trilplaat en soms enkele laserbehandelingen) zoeken we nog een aantal klanten die hier een video review van willen geven (uiteraard pas na afronding en bij tevredenheid). In ruil daarvoor krijg je een leuke korting op het gehele traject. Dit kan zowel een intern traject zijn als op eigen locatie in Noord Limburg/grens met Brabant. Het grote verschil tussen laser en Nano is dat je met laser de cel eigenlijk beschadigd en daarmee activeert om te herstellen, waar Nano ook nog daadwerkelijk voedingsstoffen toevoegt aan de cel die nodig zijn om het juiste weefsel aan te maken. Ik zoek zowel een kandidaat met een recente blessure, als een paard dat littekenweefsel heeft door een oudere blessure. Mogelijk leest hier een keer iemand die dat interessant vind, zal het topic er verder niet mee vervuilen maar kan altijd meer uitleg geven via pb!

Laser beschadigt een cel niet.

Laserbehandeling op hoog niveau geeft een boost in de cellenenergie (photobiomodulation) waardoor de ATP productie van een cel geoptimaliseerd wordt en de bloedstroom en zuurstof naar het weefsel toenemen. Dit verhoogt op zijn beurt het metabolisme in de cellen van het weefsel en biedt de optimale omgeving voor weefsel om te genezen.

Een behandeling met High Power Laser werkt met behulp van een gas gestuurde lasermodule, die met een wetenschappelijk bewezen lichtkleur van 810 nm de energie direct naar de cellen in de diepere lagen onder de huid stuurt.

Het licht komt de mitochondriën van de cel binnen en wordt geabsorbeerd door de chromoforen, waaronder het proteïne cytochroom c oxidase (CCO), dat vervolgens de activiteit van de cel verhoogt.

Als gevolg van deze verhoogde activiteit worden drie moleculen beïnvloed: adenosinetrifosfaat (ATP), reactieve zuurstofspecies (ROS) en stikstofmonoxide (NO), die samen zorgen voor een sneller en effectiever herstel van pijnklachten, ontstekingen of infecties.
Dit wetenschappelijk bewezen proces noemt men ook wel: photobiomodulation.

Voor wie dit wil nalezen: https://www.hplt.nl/info-research/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 12:08

oji schreef:
De complexiteit met peesblessures is, dat de ene peesblessure is de andere niet. Er is geen one size fits all oplossing.
Het is zo afhankelijk van wat voor blessure, overbelastings blessure die al tijden sluimert voor er klachten komen (meest voorkomend) of een acute blessure door trauma van buitenaf. Is het een scheur/gat of is het slechts een irritatie. Welke pees. Checkligament is de meest gunstige om een blessure aan te hebben, de oppervlakkige buiger de meest ellendige. Zoveel variabelen.

Verder met de rest eens hoor, maar even een vraagje tussendoor. Waarom is volgens jou het checkligament de meest gunstige peesblessure? Het is maar afhankelijk van de mate waarin, maar Ik vind het een hele tricky blessure omdat paarden er meestal niet duidelijk kreupel van zijn of een dik been hebben, maar pas als de blessure ernstig is als deze wordt opgemerkt. Deze peesblessure heeft ook de meeste kans om chronisch te worden. Het check ligament is ook weer van invloed op de diepe buiger.
De diepe buiger vind ik daarna wel de lastigste omdat daar de meeste belasting op staat.
https://www.paardensupplementen.nl/blog ... ent-paard/

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 12:18

Lenexa schreef:
Wat is er niet paard waardig aan enige tijd op een paddock met hooi?
Tenzij ze met elke stap zo'n pijn heeft, lijkt me dit prima.
De mijne heeft ook lang moeten herstellen na oa een peesblessure, ook een dikke Haflinger. Ik kocht zelf graszaadhooi in en voerde dat door een heel fijn mazig net. Zij bleef 24/7 op de paddock en in haar stal gooide ik haar balen hooi. Was voor de stalhouder op die manier ook niet lastig. Kon ze vrijwel 24/7 eten en ze is daarop echt veel afgevallen.
Hier stond ze denk al een maand of 3 vrijwel stil naast de stukjes stappen.

[ [url=m/g3zWSl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Omdat de dierenarts ook al heeft gezegt dat de prognose slecht is en waarschijnlijk einde gebruik. En na alles wat ze al heeft meegemaakt, 4 keer hoefbevangen waarvan de laatste keer haar linkerhoefbeen 7% gekanteld en rechts 2%. Oog is eruit door een tumor. Paard had eigenlijk al 4 keer dood moeten zijn eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 12:48

Maar einde gebruik is dan gelijk moet ingeslapen? Als ze heel pijnlijk is en dat verbeterd niet snap ik dat. Maar genoeg paarden kunnen nog prima gewoon op pensioen staan of lichte ritjes maken en hoeven dan niet gelijk dood.

Een paard die op een paddock met arm hooi staat is niet zielig. Elke keer hoefbevangen laten worden door gras is veel zieliger. Zijn genoeg paarden die niet op gras komen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 14:08

Spenk schreef:
Maar einde gebruik is dan gelijk moet ingeslapen? Als ze heel pijnlijk is en dat verbeterd niet snap ik dat. Maar genoeg paarden kunnen nog prima gewoon op pensioen staan of lichte ritjes maken en hoeven dan niet gelijk dood.

Een paard die op een paddock met arm hooi staat is niet zielig. Elke keer hoefbevangen laten worden door gras is veel zieliger. Zijn genoeg paarden die niet op gras komen.

Nee lekker leven, de hele dag in een paddock. Dat er veel paarden zijn die niet op het gras komen betekent niet dat dat ok is. Zo hoefbevangen met dik risico op een 5e keer en ook nog eens oog eruit hoef ik niet lang na te denken.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 14:14

Ik heb dinsdag de 3 maanden echo van ons blessure vd kootringband.

We hebben 41 keer (HPL) gelaserd en ze heeft na de eerste maand rust op de paddock, de overige 2 maanden zich uitermate uitgeleefd op de wei :+

Ik hoor mezelf nog zo zeggen tegen de dierenarts, af en toe een sprintje. Maar dat kunnen we incasseren toch?
Ze rent inmiddels met die korte pootjes het hardst van allemaal :+

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 14:57

janderegelaa schreef:
Spenk schreef:

Nee lekker leven, de hele dag in een paddock. Dat er veel paarden zijn die niet op het gras komen betekent niet dat dat ok is. Zo hoefbevangen met dik risico op een 5e keer en ook nog eens oog eruit hoef ik niet lang na te denken.

Dat dus. Ik geef haar de tijd maar geen maanden tot 1 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 15:57

janderegelaa schreef:
Spenk schreef:

Een paddock van een postzegel ja. Maar je wil zeggen dat de paarden die op hectares vol paddock paradise ongelukkig zijn omdat ze geen gras krijgen? Denk dat dat wel mee valt. Het is een stuk management. Niet elk paard kan in het volle raaigras staan zich doodeten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-06-24 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 15:58

Dan kan je beter nu direct inslapen. Een peesblessure kost nou eenmaal veel tijd en een half jaar tot jaar revalidatie bij een hele zware is niet gek. Als je 3 maandjes geeft dan kan je net zo goed gelijk de knoop doorhakken zou ik dan denken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:20

Ik heb vrijdag mijn paard met tussenpees schade na 6 weken rust en elke dag 2x icevibe zonder coolpacks enkel trillen en 2x per week magneet therapie en wat stappen in de molen en aan de hand laten scannen en mijn arts was zeer tevreden. Het zag er echt al veel beter uit. Wat eerst zwarte gaten waren is nu grijzig en je ziet de vezel lijntjes er mooi recht in.
Nu na 3 weken weer scannen en als het weer verbeterd is mogen we rustig gaan opbouwen. We mochten ook de paddock groter maken. Ze stond ipv binnen lekker buiten bij de anderen op een klein stukje paddock. Zo bleef ze toch mee draaien in het ritme hier.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:41

Mag ik misschien zelf bepalen hoelang ik het geef of wanneer ik haar laat inslapen, vindt dit allemaal erg aanvallend en het is al k*t genoeg.

De rest bedankt allemaal voor het advies. Als jullie nog meer advies ook qua supplementen etc hoor ik het graag.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 18:38

Supplementen zijn enkel voor je gemoedstoestand.

Wat je moet doen is zorgen dat de pezen goed doorbloed blijven.
Dit gaat goed met de icevibe boots/tril plaatjes, lazeren, de magnacare of wave
En stappen op het harde

Deze kun je huren;
https://magnacare.plugandpay.nl/checkout/huur-minipulse

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 18:55

xxxmh schreef:
Mag ik misschien zelf bepalen hoelang ik het geef of wanneer ik haar laat inslapen, vindt dit allemaal erg aanvallend en het is al k*t genoeg.

De rest bedankt allemaal voor het advies. Als jullie nog meer advies ook qua supplementen etc hoor ik het graag.

Ik geef zelf msm, maar heb het idee dat dat inderdaad meer voor mijn gemoedsrust doet dan voor de pees :') ik ben vooral heel tevreden met mijn ice vibe.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 20:29

Popstra schreef:
Supplementen zijn enkel voor je gemoedstoestand.

Wat je moet doen is zorgen dat de pezen goed doorbloed blijven.
Dit gaat goed met de icevibe boots/tril plaatjes, lazeren, de magnacare of wave
En stappen op het harde

Deze kun je huren;
https://magnacare.plugandpay.nl/checkout/huur-minipulse

Dit inderdaad. Alleen dan blijft tijd en geduld nog steeds het belangrijkste, want ondanks alle behandelingen duurt een peesblessure altijd lang.

Mijne was bij 1 binnen 6 oid weken volledig 'genezen' op te scan. Toch heeft het totaal een half jaar geduurd van ontdekken tot weer volledig rijden. Want je wilt de belasting rustig opbouwen zodag het weefsel het aan kan. De grootste fout, volgens mijn da, die mensen maken is te snel weer dingen gaan doen of dingen gaan doen zonder controle. Je wilt weten of het weefsel het aan kan en dus controleren, maar het dus ook de tijd geven om sterk te worden.
Bij die blessure hebben we ice vies gebruikt en verder niks.

Bij andere blessure shockwave, wat niks deed, prp wat ook te weinig deed en laser. Laser leek wat te doen, maar dat kwam wel tegelijk met weer draven in de hoop dat bewust de pees harder belasten hem weer stuk zou maken zodat de genezing weer op gang zou komen daarna. Dat kwam eerst en daarna de laser en bij controle was er ineens een enorme vooruitgang wat dat half jaar ervoor er amper was. Vanaf toen was het dus ook een half jaar tot we alles weer deden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 21:28

@ supplementen: bedenk dat een pees weinig doorbloed is, dus extra MSM in spijsvertering/ bloedbaan brengen - je kunt stommere dingen doen, maar het effect op een pees is beperkt.

Vandaar dat ik essentiële olie smeerde pal na de ice-vibe.

Ik ken mw Warmerdam niet persoonlijk, maar op 'feestboek' maakt ze een goede indruk.
En ze is vanwege een nogal nare peesblessure van haar eigen Fries dierfysio gaan doen.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:18

Ik heb met een tussen pees blessure de ice vibe gebruikt, de incrediwear sokken, lts equine laser pad en msm supplement naast 2x daags een half uur stappen.
In het begin in een paddock, daarna op een kleiner stuk wei. Nu na 4.5 maand mag ik nagenoeg alles weer doen maar nog wel met beleid en regelmatig stap pauzes tussendoor
Sterkte met je paardje!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 23:26

xxxmh schreef:

Supplementen heb je het minste aan. Tijd kun je niet zonder en lange adem ook niet. Peesblessure kost veel tijd en geld en inzet van de eigenaar. Als die er of wat voor reden niet meer is, houdt het op. Een paard heeft geen idee dat hij er morgen niet meer is. Beter dat, dan geen goede behandeling. Dier kan niet helpen dat het niet zo top gezond is.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 23:53

Rizette schreef:
xxxmh schreef:

Supplementen heb je het minste aan. Tijd kun je niet zonder en lange adem ook niet. Peesblessure kost veel tijd en geld en inzet van de eigenaar. Als die er of wat voor reden niet meer is, houdt het op. Een paard heeft geen idee dat hij er morgen niet meer is. Beter dat, dan geen goede behandeling. Dier kan niet helpen dat het niet zo top gezond is.

Ik geef haar nu toch een goede behandeling?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 14:10

Vandaag voor het eerst gelaserd en we gaan nu 3 weken 2 keer per week en 6 weken 1 keer per week. Deze mevrouw heeft ook zelf een paard gehad met deze blessure en de dierenarts gaf aan prognose slecht en zij zegt als je er alleen nog stapritjes of licht werk mee wilt doen dat ik dat positief kan zien dus daar gaan we voor!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 16:47

Babootje schreef:
Verder met de rest eens hoor, maar even een vraagje tussendoor. Waarom is volgens jou het checkligament de meest gunstige peesblessure? Het is maar afhankelijk van de mate waarin, maar Ik vind het een hele tricky blessure omdat paarden er meestal niet duidelijk kreupel van zijn of een dik been hebben, maar pas als de blessure ernstig is als deze wordt opgemerkt. Deze peesblessure heeft ook de meeste kans om chronisch te worden. Het check ligament is ook weer van invloed op de diepe buiger.
De diepe buiger vind ik daarna wel de lastigste omdat daar de meeste belasting op staat.
https://www.paardensupplementen.nl/blog ... ent-paard/

Dat het checkligament het meest gunstig is vertelde de dierenartsen mij toen bij mijn merrie er een gat van 6 cm over bijna de gehele breedte van het CL zat (overigens heel acuut en stante pede op 3 benen toen het scheurde). De reden is dat het checkligament een minder belangrijke functie heeft als de buig en strek pezen. Het checkligament ondersteunt de diepe buiger, geeft de diepe buiger meer trekkracht, maar er komt op het checkligament zelf veel minder kracht te staan als op de diepe buiger. Dus met een (niet chronische uiteraard) blessure aan het CL is de kans dat een paard weer helemaal volwaardig terug komt in de sport het grootst.

Het gebeurt zelfs dat bij bepaalde beenstanden (bokvoetje) het checkligament zelfs doorgesneden wordt, omdat de diepe buiger dan te hard trekt aan de voet (geen idee wat dat doet met de duurzaamheid van die diepe buiger, gelukkig geen ervaring mee).
Maar chirurgisch doorsnijden is natuurlijk wat anders als een chronische onsteking aan het checkligament, daarom is het ook bij een CL zaak om deze net zoals elke andere pees, goed te revalideren.

Ik (nou ja, mijn DA dan) vind de oppervlakkige buiger de lastigste. Diepe buiger komt wel meer kracht op te staan idd, maar daarvan wil het gat vaak wel goed dichten. De oppervlakkige buiger heeft de neiging een soort gatenkaas te worden. Gat dicht...beginnen met opbouwen en hop nieuw gat....zelfs als dat opbouwen nog maar gewoon stappen aan de hand is. En dat het gat echt veel moeilijker lijkt te dichten als bij andere pezen. Mijn DA gaf ook aan, dat voor de oppervlakkige buiger zij meestal adviseert, als het gat dicht is, dan eerst nog een paar maanden niets opbouwen en op de wei zetten, en daarna pas weer opbouwen.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 16:55

De mevrouw van het laseren gaf aan dat vitamine E goed is voor de pezen, gelukkig gaf ik dat al.
Zijn er mensen die traumeel smeerde op de pees? Lees dat mensen dat er wel eens op smeren dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:16

Geen ervaring met traumeel op de pezen. Ik hield het bij laseren, opbouwen volgens schema dierenarts en goed voer zodat supplementen niet nodig zijn.

In het laatste stadium ook aquatraining om het hele lijf onbelast weer sterker te maken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:26

xxxmh schreef:
Vandaag voor het eerst gelaserd en we gaan nu 3 weken 2 keer per week en 6 weken 1 keer per week. Deze mevrouw heeft ook zelf een paard gehad met deze blessure en de dierenarts gaf aan prognose slecht en zij zegt als je er alleen nog stapritjes of licht werk mee wilt doen dat ik dat positief kan zien dus daar gaan we voor!

Met dit schema komt het niet goed.