Paard nu een jaar kreupel, wat zouden jullie doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Paard nu een jaar kreupel, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 15:41

Tja, hier toch enkele zeer goede ervaringen met readers hoor. Ik zou daar niet zomaar de neus voor ophalen, het kan echt superhandig zijn :D

Ben nu wel benieuwd hoe het met TS is. Kan me voorstellen dat al die goedbedoelde vragen en tips de situatie nog meer onzeker maken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 15:44

Inderdaad Dees...zoveel tips, alle mogelijke oorzaken en onderzoeken zijn aangedragen dat ik me afvraag of TS door de bomen het bos nog ziet. Zag dat ze zelf iets arts is dus hopelijk helpt dat ook een beetje.

Het is altijd een lastige zoektocht. Maar bij vage kreupelheden is mijn eerste gedachte: scan de pezen. Dus die tip gooi ik er nog een keer in ;-) .

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 15:45

Van Es zegt ook gerust dat je paard kapot, krom als een hoepel en niet te redden is en meld de eigenaar ook gerust dat het dier beter vandaag dan morgen nog een spuit moet krijgen. Daar vind ik nogal wat van als geen dierenarts

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 15:55

Kabayo schreef:
Van Es zegt ook gerust dat je paard kapot, krom als een hoepel en niet te redden is en meld de eigenaar ook gerust dat het dier beter vandaag dan morgen nog een spuit moet krijgen. Daar vind ik nogal wat van als geen dierenarts

Ik zou tekenen voor zo n uitspraak, denk dat dat het schild gevoel naar je paard toe wel minder kunt maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 16:02

Voordat mensen naar zo'n van Es gaan hebben ze vaak al een flink traject achter de kiezen en is Inslapen vaak regulier ook wel al geopperd. Maar wil men het vaak nog een kans geven over een andere boeg.

En ach mijn Sjimpie moest ingeslapen worden met 7 volgens de DA.
volgens de "kwakzalver" niet.
Hij is 26 geworden met nog Z Dressuur na die diagnose van de DA.

Dus ook met gedegen diploma kan het heel fout gediagnosticeerd worden.

Maar idd misschien beter voor een ander topic :j

Ben wel benieuwd wat ts ondertussen denkt.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 16:10

Mijn stappen zouden zijn: rug en hals op de foto, bij daar geen bevindingen een MRI maken.

Ik zit zoals eerder beschreven in een zelfde soort schuitje. Paard sinds afgelopen januari kreupel. Op het zachte weinig tot niks aan te zien, op het harde valt hij door de mand. Röntgenfoto’s en echo’s van benen, rug en hals komt niks uit. Na uitverdoven wel duidelijk dat het probleem uit de ondervoet komt (weke delen). Rust uitgebreid de kans gegeven maar doet niet voldoende, wij gaan in februari terug voor controle en bij geen herstel een MRI maken om hopelijk duidelijkheid te krijgen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 18:53

Change, dan had je ook kunnen beslissen om je paard een jaar op de wei te zetten. Geen geld kwijt aan dure diagnostiek en met dezelfde uitkomst.
Ik denk dat een hoop in een lijf met rust echt beter gaat, maar daar hebben we bij paarden vaak het geduld niet voor omdat we ze hebben om te rijden. Ik zou deze 9 jarige de kans geven zichzelf weer in balans te brengen en een jaar op wei zetten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 18:56

kebie schreef:
Change, dan had je ook kunnen beslissen om je paard een jaar op de wei te zetten. Geen geld kwijt aan dure diagnostiek en met dezelfde uitkomst.
Ik denk dat een hoop in een lijf met rust echt beter gaat, maar daar hebben we bij paarden vaak het geduld niet voor omdat we ze hebben om te rijden. Ik zou deze 9 jarige de kans geven zichzelf weer in balans te brengen en een jaar op wei zetten.

Of hij gaat echt kapot, want er zijn ook dingen die goed kunnen genezen als er behandeld wordt, maar niet als er gewoon niks mee gedaan wordt. Hier was die rust juist precies het verkeerde, net als een da die zich op 1 ding focuste en niet verder wilde zoeken toen het niet beter werd.
Rust kan goed werken, maar wel eerst uitsluiten of er niet iets aan de hand is waarbij rust het niet beter of zelfs erger maakt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:00

De keren dat rust helpt zullen percentueel een stuk hoger zijn dan wanneer rust niet werkt.(en als rust niet helpt is het percentage inslapen best, ook hoog), dus ik volg echt het ‘gun hem rust voor een lange periode’.

Vooral dan als het financieel wat moeilijk wordt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:00

kebie schreef:

Achteraf is mooi wonen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:06

tengeltje11 schreef:
De keren dat rust helpt zullen percentueel een stuk hoger zijn dan wanneer rust niet werkt.(en als rust niet helpt is het percentage inslapen best, ook hoog), dus ik volg echt het ‘gun hem rust voor een lange periode’.

Maar best banketstaaf als blijkt dat door de rust het inslapen wordt en zonder de kans op volledige genezing erg groot was. En dat soort dingen komen toch ook regelmatig voor. Vooral als je een da hebt die wel verder zoekt.

Rust als er niks te vinden is, oké. Maar hier is er gewoon weinig bekeken. Juist als het zo wisselend is over de benen moet er verder gekeken worden, regelmatig komt dat juist uit de hogere delen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:08

kebie schreef:

Heb je dit tegen mij? Want mijn paard heeft namelijk nu een jaar op de wei-paddock gestaan. Het lijkt me logisch dat je probeert uit de vinden wat er is als een aantal maanden rust niet werkt. Wij hebben tussendoor wel meerdere controles gehad en alles nog eens nagelopen. Vandaar ook onze keuze om binnenkort toch een MRI te gaan maken, mocht hij dan niet door de klinische controle komen.

Datzelfde geldt voor TS, willen weten wat er aan de hand is.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:09

Fly_high schreef:
Je kunt toch niet serieus geloven dat iemand met een paard kan praten via een foto of andere handoplegging :') en evenmin dat een paard uberhaupt over voldoende intelligentie beschikt om over allerlei abstracte zaken te kunnen communiceren?

Het is duidelijk dat jij totaal geen idee hebt wat van Es doet. Dat heeft niks met foto of handoplegging van doen. Het paard hoeft er sowieso niks voor te doen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:13

tiwi1969 schreef:
Dees schreef:
Ik gebruik de indicatie van Van Es (of andere "readers") juist als een richting waarin ik het kan zoeken.

Dat heeft net zo veel of weinig waarde als geblinddoekt met een dart op een afbeelding van een paard gooien en op die locatie gaan zoeken naar een probleem.

Jij geloofd duidelijk niet in helderziendheid. Moet je zelf weten maar dat geeft je niet het recht om het zo neer te sabelen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:47

MyWishMax schreef:
tengeltje11 schreef:

Maar best banketstaaf als blijkt dat door de rust het inslapen wordt en zonder de kans op volledige genezing erg groot was. En dat soort dingen komen toch ook regelmatig voor. Vooral als je een da hebt die wel verder zoekt.

Rust als er niks te vinden is, oké. Maar hier is er gewoon weinig bekeken. Juist als het zo wisselend is over de benen moet er verder gekeken worden, regelmatig komt dat juist uit de hogere delen.

Maar als het financieel niet meer lukt om nog X en Y en Z te laten controleren, schieten er een stuk minder opties over.
(TS gaf aan niet meer steeds bij haar mama te kunnen aankloppen, dus zelf lukt het al even niet meer, logisch dat je niet kan blijven aankloppen op geld te vragen toch?)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:49

pillow schreef:
tiwi1969 schreef:
Dat heeft net zo veel of weinig waarde als geblinddoekt met een dart op een afbeelding van een paard gooien en op die locatie gaan zoeken naar een probleem.

Jij geloofd duidelijk niet in helderziendheid. Moet je zelf weten maar dat geeft je niet het recht om het zo neer te sabelen.

Ja we moeten je bijgeloof dan maar heel serieus nemen :')

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:24

pillow schreef:
tiwi1969 schreef:

Sorry pillow waarom zou ik helderziendheid serieus nemen als je mijn aversie niet respecteert.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:10

tiwi1969 schreef:
Sorry pillow waarom zou ik helderziendheid serieus nemen als je mijn aversie niet respecteert.

Nou draai het helemaal om.
Bovendien zeg ik niet dat ik jij je aversie niet mag hebben, maar dat je een ander zijn mening niet hoeft neer te sabelen of belachelijk maken.

Ik ben een paar keer met een paard met vage klachten bij hem geweest. Hij wil niks van je horen of weten hij bekijkt het paard en kan precies benoemen welke klachten je ervaart. Hoe dan? Ik wil helemaal niet het advies geven om de dierenarts niet in te schakelen, maar als je zoals TS al een jaar bezig bent en niks wijzer wordt is het een optie.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:26

Pillow en tiwi9169 misschien moeten jullie deze discussie ergens anders voortzetten. TS heeft hier helemaal niets aan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:33

Esther_ schreef:
Pillow en tiwi9169 misschien moeten jullie deze discussie ergens anders voortzetten. TS heeft hier helemaal niets aan.

Ik geef TS een advies toch?

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:33

pillow schreef:
Levita schreef:
We zouden hier een heel nieuw topic over kunnen starten. Maar is hij dierenarts? Of is hij dierfysio? Ik vermoed van niet, dus dan bij wet mag hij geen paarden behandelen en dus valt hij onder de categorie kwakzalver.

Het gaat erom dat je in deze situatie met beeldvorming moet vaststellen wat het paard heeft. Daar is TS mee geholpen. Dan heeft ze een diagnose.

Volgens jou moet iedereen die een paard behandeld dierenarts zijn? Dan kunnen alle cranio sacraal therapeuten, fysiotherapeuten, Osteopathie ed wel ophouden, want de meeste zijn geen dierenarts. En van Es stelt wel een diagnose.

Laatste wat ik erover zeg want het is off topic. Niet volgens mij, maar bij wet is het geregeld. Dierfysiotherapeuten mogen wel behandelen maar geen diagnose stellen. Osteopaten mogen alleen behandelen als ze ook dierenarts of dierfysio zijn. Dit gaat alleen maar strenger worden met het oog op dierenwelzijn.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:37

Levita schreef:
Laatste wat ik erover zeg want het is off topic. Niet volgens mij, maar bij wet is het geregeld. Dierfysiotherapeuten mogen wel behandelen maar geen diagnose stellen. Osteopaten mogen alleen behandelen als ze ook dierenarts of dierfysio zijn. Dit gaat alleen maar strenger worden met het oog op dierenwelzijn.

Dan kunnen een heleboel paarden osteopaten hun deuren wel sluiten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:52

Ja, zouden ze dan ook moeten doen :j

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:55

Fly_high schreef:
Ja, zouden ze dan ook moeten doen :j

En geldt dit dan ook voor alle andere paten en peuten of is het ineens anders als je je alleen paardenmasseur noemt? En wie gaat dat controleren? Vind ik dan interessant om te weten. :D

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:59

Ik vind het zo naar voor je TS :knuffel:
Zelf zou ik kiezen voor een jaar op het weiland gooien, verder helemaal afblijven.
Dan kan best een heel tijdje duren maar mogelijk ga je met 'hapje-stapje' langzaam verbetering zien.